022

Volvo Viking Kranbil nr. 836 og efterløber nr. 837

Skrevet d. 29. okt, 2013 af in Lastbiler, Udvalgte biler

Volvo kranbil/nr. 436 og efterløberen/nr. 437

1958 – 1972

 

Kranbilen er bygget over grundbilen,  som er beskrevet i en anden artikel. Lad os slå fast med det samme, at det er en af de største succeser, som Tekno lavede. Det er en af de mest solgte overhovedet og den var med fra start til slut og er dermed lavet i alle varianter. Finder man en kasse med gamle Teknobiler, ligger der formentlig en rød Volvo kranbil i kassen.

I Volvo vikingserien kom først autotransporteren og langtømmerbilen. Senere tankbilen og i 1958 altså kranbilen. Det er en sjov bil der har stor legeværdi.

Ladet er lavet med en værktøjskasse, et ophalerhus der kan betjenes med et håndtag og en kranarm, der kan bevæges op og ned. En snor og en krog sørger for at man kan betjene kranen. Bilen har trækkrog til traileren. Trækkrogen er lavet lidt smart, i det den er stikker lige bagud og øjet på efterløberen  sættes ind over krogen. Det er smart fordi efterløberen ikke tipper når man sætter en tung bil oven på den.

022 026

025

Decalerne ændrede sig meget henover årerne. Fra Falcks Redningskorps til Falck Zonen til Falck.

De ældste var uden blåt blink, som kom til senere.

007

Sammen med de ældste Falck Redningskorpsmodeller med pladehjul fremstillede Tekno en blå model Svensk Redningstjenst til det svenske marked. Det er en forholdsvis sjælden model. Jeg har kun set denne model som garanteret ægte med disse pladehjul. På denne gamle model er dørdecalen meget uens i kanten og det ser forkert ud, men det er det ikke. Det er et godt kendetegn, hvis du vil kontrollere om der er sat nye decaler på din bil. De senere modeller i udsigtsæskerne kan være eftersamlede og en del af dem de har fået eftermonteret decaler. En svensker har indrømmet over for mig at han selv han sat nye decaler på en del biler som han købte i svenske legetøjsbutikker i 1970.erne. De er solgt i legetøjsforretninger, men for mig er det for usikkert om de kommer fra Tekno. Hvis man tager prisen i betragtning. De handles i Sverige 3-4000 kr. i udsigtsæsker så er det mange penge for en bil hvis oprindelse der er tvivl om. Det er en Teknobilbil – ingen tvivl om det, men hvor den er lavet og hvornår vides ikke med bestemthed. De medarbejdere jeg har talt med fra Tekno Hjørring, herunder maleren kender den ikke.

Svensk blå ny (9) Svensk blå ny (8)

 

Den gule model er lavet med og uden blink og den mest almindelige er uden decaler. En model med decaler er uhyre sjælden.

Der er ikke den store prisforskel på de røde modeller. En mint bil i papæske kan indbringe 1000-1500 kr. En blå model 2500-4000 kr. og den gule 1500 -2000 kr. De er alle lavet i den samme papæske med dansk og svensk tekst. Kranbilen er mest almindelig i en papæske, men den er også lavet i en udsigtsæske og et gavesæt med en kranbil, en efterløber og en gul VW 1200 nr. 819.

En Falck model i udsigtsæske nr. 436/437 ligger på 8-1000 kr. Gavepakken med en kranbil, en efterløber og en gul VW 1200 kan løbe op i ca. 2000 kr. De sidste modeller var uden decaler.

I modsætning til Volvo Express brandsprøjten holdt kranbilen nogenlunde kvaliteten.

Bagpå kranbilen sidder en lille bøjle. På det sidste modeller var hele bøjlen støbt sammen med bilen, hvor der tidligere var luft mellem bøjle og lad.

Efterløberen:

Den er støbt i et stykke med et sæt hjul, 4 stopklodser, et håndtag og et støttehjul. Som med bilen ændrede efterløberen sig gennem årerne og de fulgtes ad hele vejen.

Den er lavet i rød, gul og blå. Det er kun den røde der har decaler som veksler mellem Falck og Zonen. Traileren er solgt i papæske, som også er med dansk og svensk tekst.

028 (3)   027

116 - Copy

Modellerne:

Dette er eksempler på forskellige decaler som jeg har samlet sammen. Der er sikkert flere forskellige eller andre kombinationer.

013 012

011014

015 016

017 018

019 020

021 022

023 024

030 031

032 033

 

Peter Frandsen

Teknosamleren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Decalerne ændrede sig meget henover årerne. Fra Falcks Redningskorps til Falck Zonen til Falck.

De ældste var uden blåt blink, som kom til senere.

Sammen med de ældste Falck Redningskorpsmodeller med pladehjul fremstillede Tekno en blå model Svensk Redningstjenst til det svenske marked. Det er en forholdsvis sjælden model. Jeg har kun set denne model som garanteret ægte med disse pladehjul. På denne gamle model er dørdecalen meget uens i kanten og det ser forkert ud, men det er det ikke. Det er et godt kendetegn, hvis du vil kontrollere om der er sat nye decaler på din bil. De senere modeller i udsigtsæskerne er eftersamlede og de har fået eftermonteret decaler. De er solgt i legetøjsforretninger i 1970.erne, men for mig er det ikke rigtige Teknobiler. De handles i Sverige 3-4000 kr. i udsigtsæsker.

Den gule model er lavet med og uden blink og den mest almindelige er uden decaler. En model med decaler er uhyre sjælden.

Der er ikke den store prisforskel på de røde modeller. En mint bil i papæske kan indbringe 1000-1500 kr. En blå model 2500-4000 kr. og den gule 1500 -2000 kr. De er alle lavet i den samme papæske med dansk og svensk tekst. Kranbilen er mest almindelig i en papæske, men den er også lavet i en udsigtsæske og et gavesæt med en kranbil, en efterløber og en gul VW 1200 nr. 819.

En Falck model i udsigtsæske nr. 436/437 ligger på 8-1000 kr. Gavepakken med en kranbil, en efterløber og en gul VW 1200 kan løbe op i ca. 2000 kr. De sidste modeller var uden decaler.

I modsætning til Volvo Express brandsprøjten holdt kranbilen nogenlunde kvaliteten.

Efterløberen:

Den er støbt i et stykke med et sæt hjul, 4 stopklodser, et håndtag og et støttehjul. Som med bilen ændrede efterløberen sig gennem årerne og de fulgtes ad hele vejen.

Den er lavet i rød, gul og blå. Det er kun den røde der har decaler som veksler mellem Falck og Zonen. Traileren er solgt i papæske, som også er med dansk og svensk tekst.

Modellerne:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer.

Skriv en tilbagemelding