olgh (15)

Volvo Viking blokvogn

Skrevet d. 24. jan, 2013 af in Lastbiler

Vedrørende beskrivelsen af bilen se artiklen med Volvo Viking grundbil trækker.

Trækkeren til blokvognen er kun lavet i den seneste udgave med hjul med gennemgående aksler, interiør og prismelygter og kun i de velkendte farver med sort bund, orange førerhus.

Traileren er godt fundet på – den er genbrugt fra Scania modellen fra 1960 og optræder først i Teknokataloget fra 1970-71, hvor den er nævnt i prislisten fra januar. Prisen var 42,75 kr. for hele sættet med gravko. Traileren er konstrueret af E. Spon på Tekno i 1960.

  

Så Tekno har pustet nyt liv i entreprenørserien sidst i 1960.erne og har ladet Scania udgå og erstatte med Volvo modellen, men de har bevaret de samme numre nemlig nr. 860/861 ligesom 862 er det samme for både Volvo og Scania.

Man kan vel også blive enige om at det er et utroligt flot sæt som der trods den korte tid den var på markedet er solgt fantastisk mange af. Der er mindst ligeså mange Volvo blokvogne som der er Scania selvom den er solgt i 6 år mere.

Selve blokvognen er støbt i et stykke med en løs bagklap og 4 sæt dobbelthjul. Langt de fleste modeller er lavet som Åkermann udgaver med en decal på bagklappen, men nogle af de sidste modeller havde ikke denne decal og de allersidste udgaver er i meget ringe kvalitet – dårlig lakering og finish med grater o.sv. Disse dårlige biler har som regel en selvskærende skrue, der hvor førerhuset sættes fast på chassisrammen, hvor de gode modeller har en kobbernitte.

De første udgaver er solgt i papæsker og senere blev de solgt i udsigtsæsker men som regel i neutrale æsker eller med et klistermærke på æsken som fortæller det er en blokvogn. Jeg har haft en der lå i en æske til Scania presenningbil nr. 451, så der er nok brugt det man havde ved hånden. Disse biler er uden gravkoen, som havde sin egen æske.

Hjulene på blokvognen er fremstillet specielt til denne bil – de ses ikke andre steder. Der er tale om dæk som blev brugt som standard på personbilerne.

Traileren blev fremstillet af Tekno Holland også, men her er Tekno Holland logo i bunden og der er brugt Volvo personbilsfælge og dæk fra Chevrolet Monza. Den hollandske udgave er kun lavet i Scania.

Scania modellen er mere attraktiv end Volvoen som det ofte er tilfældet.

En mint model med gravko koster 12-1400 kr. Det er sjældent der er æske med til Volvoen.

Hvad skal jeg passe på?

Den er meget svag ved bagklappen, som kan ”låse” i en bestemt position og man derved kan brække lidt for hårdt og den bageste del af traileren falder af. Så kig om den har skader eller er bukket ved akslen til bagklappen. Vær på vagt for restaurerede modeller – navnlig fra Dansk Møbeltransport, idet bilen er utrolig sjælden. Jeg har kun set den med prismelygter og interiør.

Skema

 

Ruder: Ja
Affjedring: Nej
Styretøj: Nej
Interiør: Ja
Løse lygter Ja
Løse kofangere: Nej
Bevægelige dele: Ja
Blink: Nej
Decaler: Ja
Samlet med: Nitter
Flerfarvet: Ja
Blist-car model: Nej
Fremstillet af: Tekno Danmark

Modellerne

861 Åkerman


 

861-01

Møbeltransport Danmark

Meget sjælden model, som kun findes i begrænset antal. Bilen er leveret i papæske. Den er formentlig leveret både med grøn og orange bagklap.

Volvo Dansk MøbeltransportVolvo Dansk MøbeltransportVolvo Dansk Møbeltransport
Volvo Dansk MøbeltransportVolvo Dansk Møbeltransport

Æsker

Kig i teksten.

 

2 Tilbagemeldinger til “Volvo Viking blokvogn”

  1. Søren B

    05. mar, 2014

    Hej, hvad er værdien af dennne model, uden gravemaskine og uden baklap, med patina efter leg ?bare sådan ca ?

    Reply to this comment
  2. pfr123

    05. mar, 2014

    Åh, jeg vil tro ca. 200 kr., hvis trækkeren er ok.

    Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding