Volvo sættebil nr. 435

Volvo sættebil

Nr. 448

(1957-1969)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne flere gange for at gøre dem større.

 

Volvo sættebilen var en naturlig udvikling af de mange Volvo Viking lastbiler, som kom fra 1957 og nogle år frem. Tekno lavede blandt andet lastbilen med lad, autotransporteren, langtømmerbilen, skovstransportvognen og tankbilen, så det nemmeste de kunne gøre, når de havde Volvo forvognen var at parre den med traileren til fiskebilen. Det krævede kun ganske lidt ombygning.

Der er solgt en del af dem og de er populære blandt samlere. Jeg vil sige noget af det mest eftertragtede blandt Volvo Viking lastbilerne, sammen med presenningbilen.

Da grundbilen til Volvo Viking er beskrevet, vil jeg henvise til beskrivelsen af bilens standard opbygning i artiklen om Volvo Viking grundbil her på hjemmesiden.

Volvo sættebilens historie:

Volvo sættebilen er ikke i prislisterne fra før april 1957 og første gang den er nævnt er i efteråret 1957, så vi kan konkludere, at den er kommet ud i forretningerne henover sommer eller i efteråret 1957.

I en reklame fra Legetøjstidende fra november 1958 præsenteres “langtransportvognen” som “nyere” med Lama reklame. Tekno kaldte den en langtransportvogn, men i daglig tale hedder det en sættebil eller sættevogn, så det holder jeg mig til for forståelsens skyld.

Annoncer i Legetøjstidende for sættebilen til venstre fra november 1958, i midten fra februar 1964 og til højre fra oktober 1964.

Lama og Møbeltransport Danmark udgaven er vist i Teknos store katalog fra 1958 til 10,75 kr. Det var de første udgaver, der udkom af Volvo sættebilen. Netop disse to udgaver og Brdr. Rosendahl, som formentlig kom til i 1965 var standardudgaverne af sættebilen og som var tiltænkt det danske marked. Tekno fremstillede særlige udgaver til det svenske marked som fx, Slotts Senap og Freys og flere andre til det hollandske marked, hvilket jeg vil vende tilbage til.

Ovenfor annonce fra Havemanns Stormagasin fra 1958. Læg mærke til den lidt spøjse decal på Møbeltransport Danmark modellen.

I 1961 kom Tekno med sættebilen i en Scania – Vabis version. Den blev nævnt i katalogerne fra 1961/62 og fra 1963/64. Volvoen var dog stadig nævnt i prislisterne. I kataloget fra 1965/66 er både Scania og Volvo udgaven repræsenteret.

Jeg har en hollandsk prisliste fra 1963, hvor modellen “International Transport” direkte er nævnt. Den model var formentlig tiltænkt eksportmarkederne.

Nedenfor annonce i Politiken fra den 8. februar 1964, hvor Rosendahl præsenteres som nyhed. 

Omkring 1967 udgik Scania – Vabis versionen, men Volvoen fortsætte frem til 1969, hvor Tekno lod mange modeller udgå. Det blev således til ca. 12 år på markedet for Volvo sættebilen, hvilket er meget og på den baggrund, er der ikke ret mange af dem. De findes og man støder på dem, men taget i betragtning, at de har været i handlen i 12 år, så er der langt i mellem dem. Der er dog flere Volvo versioner end Scania, som jo også blev solgt i længere tid.

Men en meget eftertragtet samlerting er disse sættebiler, ikke mindst slidte udgaver som restaureres ganske flittigt.

Sættebilstrailerens konstrution:

Trailer og bil måler 202 mm. Traileren er lavet i blik, hvilket er ret usædvanligt fra Tekno. Normalt støbte Tekno sine modeller, men denne flotte trailer lavede de altså i Siegumfeldts yndlingsmateriale, som var blik. Der er tale om genbrug af traileren som Tekno brugte til fiskebilen nr. 450/451.

Traileren er flot lavet. Den består af et midterstykke, som foldes sammen og punktsvejses/trykkes sammen med en bund og en top. Hvis man kigger godt efter har den 3 prikker på ydersiden i hver side, hvor den har fået et slag, som holder dem sammen. Den har 2 løse bagdøre og et håndtag. Hjulophænget er ligeledes af blik og punktsvejst fast på bunden.

Den er forsynet med 2 flotte bagdøre i blik, som holdes fast i hængslerne med et stykke tråd. Det lille håndtag er nittet fast på den venstre dør.

Traileren til Volvo versionen er lavet med alle typer lastbil hjul fra pladehjul, 10 møtrikker og hjul med 6 møtrikker.

Det er en meget lækker bil – sættebilen – og den har ikke rigtig nogle svage punkter andet end punktsvejsningerne gerne vil springe op.

Modellens værdi:

Volvo sættebilen er en dyr bil. Almindelige modeller som Rosendahls, Møbeltransport Danmark og Lama med brugsspor koster nemt 6-800 kr. Mint modeller i flotte æsker på 2-3000 kr. De øvrige sjældne biler kan godt ret højt, men det er sjældent, at de udbydes til salg.

Hvad skal jeg passe på?

Sættebilen er en meget populær model at restaurere, måske en af de mest populære lastbiler. Der er ikke så mange originale biler af de sjældne modeller, så der findes utrolig mange restaurerede udgaver. Det gør jo ikke så meget bare man ved det, men pas på og accepter hellere en bil med lidt fejl og skader end en perfekt bil. Derfor kig godt efter, hvis du udelukkede går efter originale biler.

Tekniske data:

RuderJa
AffjedringNej
StyretøjNej
InteriørJa/Nej De sidste modeller af Rosendahl og af Leeuwe Zegel havde interiør.
Løse lygterJa
Løse kofangereNej
Bevægelige deleJa Bagdøre
BlinkNej
DecalerJa
Samlet medNitter
TofarvetJa
Blist-car modelNej

Særlige decaler:

Der er lavet en del forskellige biler med og uden decaler, som jeg har beskrevet under emnet “modellerne”.

Æskerne:

Der er udelukkende lavet papæsker med reklame for de firmaer, som er vist på bilen.

Der kan være flere forskellige udgaver af sættebilsæsken. Den viste er den mest almindelige, hvor indholdet er angivet på endeflappen.

 

 

Ovenstående æske er en kopiæske.

Modellerne:

Det er næsten altid de samme modeller man støder på, men der kan selvfølgelig godt være ukendte modeller, som ikke er vist nedenfor.

1: Uden decaler:

Det mest normale er at bilerne har reklame, men der findes en del uden. Dem jeg har set er i de samme farver som reklamebilerne. Det er sikkert muligt at finde originale biler i stort set alle de kendte farver. Der er ikke så mange af dem uden reklamer.

Ovenfor samme farve som Leeuwen Zegel. Findes med eller uden den sølvgrå stribe.

Ovenfor samme farve som Brdr. Rosendahl.

2: Lama uden stribe:

Billedet mangler

3: Lama med stribe:

4: Møbeltransport Danmark gul/rød:

En ganske almindelig model, man ser tit.

Ovenstående er en æske tændstikker som er udgivet som reklame for Møbeltransport Danmark.

5: Møbeltransport Danmark gul/rød med grønt tag:

Modellen med det grønne tag er ikke så almindelig.

6: Møbeltransport Danmark Jubilæumsmodel gul/rød med grønt tag:

1 maj 1936 – 1. maj 1961. En sjælden bil som efter sigende blandt andet blev brugt til jubilæumsfesten, som sangskjuler. Man der er sikkert lavet en del, som er blevet uddelt som reklame.

7: Brdr. Rosendahl:

En ganske almindelig model, man ser tit.

8: Freys Express (S):

De svenske biler er sjældne og dukker ikke op ret tit i pæn stand.

9: Slotts Senap (S):

De svenske biler er sjældne og dukker ikke op ret tit i pæn stand.

 

10: International Transport:

Sjældne modeller, som formentlig er lavet i flere farvekombinationer.

 

11: Transport International:

Sjælden bil, som formentlig er lavet i flere forskellige farver.

12: Leeuwen Zegel (NL):

Der er en del af dem, men de kan være svære at finde.

 

12a: Leeuwen Zegel med sølvgrå stribe (NL):

Der er en del af dem, men som med nr. 12 kan de være svære at finde.

Leeuwe Zegel (NL):

Margarinefabrikken “BRINKERS” i Holland ændrede i 1970 margarineproduktet “LEEUWEN ZEGEL” til “LEEUWE ZEGEL”, dvs. uden “N” og uden løvelogoet.

Det er en sjælden model, som formentlig kun er solgt i Holland.

 

 

 

2 kommentarer til “Volvo sættebil nr. 435”

  1. Vedr Jubi. reklame modellen. For nogen år siden talte jeg med en der havde to af disse biler stående i vetrinen — Han ville ikke sælge nogen desvære — Hans morfar var ansat i flyttefirmaet, og det kan oplyses ar der også var en cigar til herrene i bilen. Hans morfar fik den anden bil af en ikke ryger til jubi festen. OG – der skulle ikke være lavet andre sættebiler med reklame på taget, end dem der skulle bruges i forbindelse med jubi. festen. for “Møbeltransport Danmark” Bilerne blev særligt bestilt til festen.

    Svar

Skriv en kommentar