volvo-p-1800-teknosamleren-33

Volvo P 1800 nr. 825

Skrevet d. 25. nov, 2016 af in Personbiler, Udvalgte biler

Volvo P 1800/nr. 825

Fortalt af Peter Frandsen

(Klik på billederne for at gøre dem større)

Volvo P 1800 kom på markedet i 1961 i Teknos udgave samtidigt med den rigtige bil fra Volvo. Den er med i Teknos katalog fra 1961. Det var den sidste modelbil som E. Spon – konstruktør på Tekno – lavede inden han forlod Tekno i 1960. Så det passer fint med, at den blev gjort færdig til udsendelse i 1961. I “Konstruktørens beretning”, som er gengivet et andet sted her på siden fortæller E. Spon en del om denne bil. Han nævner blandt andet, at Volvo ikke ville udlåne hele bilen, men i stedet sendte tegninger til Tekno i København. Det har nok været en forrygende nyhed fra Volvo, så de har ikke ønsket at få afsløret detaljer inden bilen blev sendt på gaden. Spon husker, at tegningerne til bilens bund ikke var med, men at han lavede en aftale med Volvo om at tage til Göteborg og opmåle bunden, hvilket Siegumfeldt billigede. Salgschefen Poul Fjeldgaard fandt dog dette urimeligt og overbevidste Siegumfeldt om, at det ikke var nødvendigt.

Rejsen blev aflyst, men det gjorde ikke de to funktionæres i forvejen anstrengte forhold bedre. Fjeldgaard tog selv til Göteborg og fik tegninger til bunden med til København. Det er oplysninger, som E. Spon ikke ønskede frem da jeg lavede interviewet med ham, da begge levede, men nu er de begge døde, så det må være tid til at de bringes frem.

Volvo P 1800 var i produktion i mange år og blev en del af blister-packbilerne, som udgik af produktion i 1969, så den er produceret i 8 – 9 år og der blev lavet rigtig mange af dem. Den ligner i sin opbygning meget de andre Teknobiler fra den periode fx VW 1500, MG-A, Saab 96 o.s.v., hvilket denne artikel også vil bære præg af.

Den er indbegrebet af Tekno kvalitet, når det er bedst. Den er som de øvrige i størrelsesforholdet  1:43½ og er 100 mm lang. Form og figur passer fint med virkeligheden. Det er en solid bil, der holder godt. Den er lav og ruden sidder godt beskyttet. Der er ikke bevægelige dele som døre, der kan åbnes, så det kan jo ikke gå i stykker. Kofangerne sidder tæt til bilen, dog har bageste kofanger spidser, som nemt fik fat i guldtæppet, så de knækker af.

Volvo P 1800 har mange flotte detaljer, dog uden at det er så bemærkelsesværdigt. Flotte graveringer ved dørene, front og bagklap, håndtag og ved luftindtaget under forruden. Bunden, som er special for alle Teknobiler, er super flot graveret med rigtig mange detaljer. Bunden er sølvgrå hammerlakeret. Bilen består af kun 33 enkeltdele, som er næsten det samme som VW 1500, som består af 35 dele. Bilerne ligner hinanden meget i den måde de er lavet på. Volvo P 1800 har nøjagtigt det, der skal til for at den er vellykket.

volvo-p-1800-teknosamleren-38 volvo-p-1800-teknosamleren-21

Faktisk holder jeg utroligt meget af lige præcist de biler, der kom fra Tekno i denne periode. De kan ikke styre eller åbne det ene eller det andet, hvilket på en måde virker kedeligt, men ikke på mig. Volvo.en kører fantastisk og affjedringen virker perfekt. Der er ikke noget der hænger eller bliver slidt og samtidig har den Teknos velkendt finish, der gør at den kan holde i mange mange år.

Den kom på markedet samtidigt i Danmark og i Sverige. Det vidner om, at den dengang også var eftertragtet i Sverige. Prisen var fra starten i Danmark 7,-  dkr. og i 1964 8,25 – mens den i Sverige kostede 6,25 sek i 1962 og 7 sek. i 1968, så den steg ikke meget i pris. Det bemærkes at den svenske krone var i højere kurs end den danske dengang.

Da modelbilen og den rigtige bil fra Volvo kom samtidigt, kan det måske også forklare, hvorfor Volvo var lidt forsigtig med at udlevere tegningerne til bilen og da slet ikke hele bilen.

Teknobilen kom i 3 farver fra starten – det er ikke opgivet hvilke, men mon ikke det var den røde, hvide og den sorte. Så er den lyseblå kommet til og helt til sidst lige inden udgivelsen af blister-packbilerne kom den lysegrå.

Bilen består af en overdel og en bund med affjedring af pianotrådstypen – som Corgi Toys kalder “Glidamatic”, som jo altid virker rigtigt godt. Der er ikke forberedt til campingtræk. Tekno har åbenbart ment, at en sportsvogn ikke skulle køre med campingvogn.

Kofangerne er løse ligesom kølergitteret. Interiør og rude er lavet i en kraftig udførelse. Ruderne er transparente eller grønlige.

Den har løst rat af den standardtype, der passede til tiden, som regel sort, men jeg har også set det hvide rat i en Volvo P 1800. Interiøret er rødt eller beige/hvidt. Det røde sidder i den hvide bil, mens resten har det hvide monteret. På blister-packmodellerne kan der være variationer.

Lygterne på de første modeller var tranperente plastiklygter som hurtigt skiftede til prismelygter. Sikkert allerede i 1962/63. Hjulene er de velkendte metalhjul med hjulkapsel – de såkaldte “safety whells”, som løb rundt på akslen. Dækkene er de velkendte standard personbilsdæk. Der var nogle få modeller, der nåede at få monteret de frygtelige plastikudgaver af disse hjul, men det var heldigvis kun et få tal. Jeg har kun set en lysegrå model med mørkt interiør med disse hjul. Baglygterne var malet med rød eller orange maling – blinklygterne forrest var ligeledes malet gule. Nummerpladebelysningen er malet sølvgrå og det samme er pyntelisten på siderne af bilen.

volvo-p-1800-teknosamleren-1

Volvo P 1800 med plastikhjul.

Nøjagtig som med VW 1500 og MG-A gennemlevede Volvo P 1800 ikke de  store forandringer i sit Teknoliv. Jeg tror den levede sit eget liv med gode salgstal og der var derfor ikke grund til at lave om på bilen. Den var efterspurgt og har ikke været genstand for klager eller reklamationer, så den har bare kørt derudad, ligesom den rigtige bil.

Bortset fra den lysegrå bil og blister-pack udgaven kom den ikke i særudgaver. Blister-pack bilen mangler de malede dele som fx baglygterne og så havde den selvfølgelig “Mustanghjul”.

Bilen blev samlet med 2 nitter i bunden, der gennem årerne ændrede sig en del efterhånden som dornene blev slidte og blev skiftet ud.

Volvo P 1800 er en rigtig Teknobil – solid kvalitet og et konservativt udtryk, som blev bevaret gennem hele bilens levetid. Der er mange af dem og de få varianter gør, at man ret hurtigt får samlet dem alle. Den er meget populær, især i Sverige. En mintbox model koster 1.500 – 2.500 kr., men prisen svinger en del også afhængig om hvor god æsken er. En pæn bil uden æske 250 – 500 kr. Det er ikke mit indtryk, at farven spiller den store rolle på prisen. Den lysegrå med plastikhjulene er selvklart den mest sjældne, da den ikke blev produceret ret længe.

Volvo P 1800 kom som blister-pack model i 1969 uden logoet i bunden og jeg mener de kostede 3,85 kr.

Blister-pack model.

Jeg ved ikke præcist, om Volvo P 1800 kom i alle farver som blister-pack model, men jeg har set den i den røde og den hvide udgave. Der er ligeledes lavet en model i en underlig grønlig farve med sort bund. Jeg tror ikke den er produceret på Tekno, men nærmere som en eftersamlet model.

volvo-p-1800-teknosamleren-36 volvo-p-1800-teknosamleren-37 volvo-p-1800-teknosamleren-38

Faktisk er det lykkedes en eller anden at vende kølergrillen forkert på den grønne bil!

volvo-p-1800-teknosamleren-2 volvo-p-1800-teknosamleren-22 volvo-p-1800-teknosamleren-23

 

Konkurrenterne:

volvo-p-1800-teknosamleren-31

Der er en del af konkurrenterne, der også lavede en Volvo P 1800. Men lad slå fast med det samme – Teknos er den bedste på alle parametre. Godt nok kan døre og klapper ikke åbne, men når man nu ikke kan lave det ordenligt er det bedre at lade være.

Corgi er tættest på med en bil der ligner. Teknos model er 100 mm lang og Corgis lidt mindre nemlig 94 mm lang. Det er god lille bil, men den mangler løse kofangere, graveringer og deltaljer og så har den Corgis standardhjul, som jo hverken er fugl eller fisk.

volvo-p-1800-teknosamleren-12 volvo-p-1800-teknosamleren-13 volvo-p-1800-teknosamleren-26

Ovenstående Corgi Toys model.

Det Nordirske mærke Spot-On forsøgte sig også, men ak – nej vel. Den kan åbne bagklappen og fronthjelmen, men den har et mærkeligt klodset udseende og så er plastikkofangerne, lygterne og hjulene direkte forfærdelige.

volvo-p-1800-teknosamleren-dinky-1 volvo-p-1800-teknosamleren-dinky-2

Dinky Toys modellen, som faktisk kan en del fx., åbne døre og klapper. Sæderne kan vippe og så har planen været at den skulle kunne styre – det virker bare ikke ret godt. Indrømmet, den bliver ikke pænere af at være trådt på som modellen på billedet.

volvo-p-1800-teknosamleren-spot-on-2 volvo-p-1800-teknosamleren-spot-on-1

Modellen fra Spot-On.

Hvad skal jeg passe på?

Der er ikke rigtig noget at komme efter. Bilen har ingen produktionsmæssige svagheder. Der er mange af dem, så der kan være restaurerede imellem, men de vil jo også ligge i den billige ende. Der er ikke noget dårligt at sige om Volvo P 1800 i Teknos udgave. Den bageste kofanger er ofte knækket.

Tekniske data:

Ruder: Ja
Affjedring:                                                                                                              Ja/ Ja
Styretøj: Nej
Interiør: Ja
Løse lygter Ja
Løse kofangere Ja
Bevægelige dele: Nej
Blink: Nej
Decaler: Nej
Samlet med: Nitter
Tofarvet Nej
Blist-car model/billigmodel Ja

 

Særlige decaler:

Ingen decaler.

Æskerne:

Papæske og blisterpack. Fin lille æske med et ternet flag, som nok skal markere, at der er tale om en sportsvogn.

volvo-p-1800-teknosamleren-35 volvo-p-1800-teknosamleren-40 volvo-p-1800-teknosamleren-41

Modellerne:

Rød:

volvo-p-1800-teknosamleren-4

Beige:

volvo-p-1800-teknosamleren-43

Sort (eller koksgrå):

volvo-p-1800-teknosamleren-32 volvo-p-1800-teknosamleren-33 volvo-p-1800-teknosamleren-34

Volvo P 1800

Blå:

volvo-p-1800-teknosamleren-20 volvo-p-1800-teknosamleren-25

Lysegrå:

volvo-p-1800-teknosamleren-16

Nedenstående er diverse materiale, som relatere sig til Volvo P 1800, blandt andet fra den svenske importør Berico i Malmö.

volvo-p-1800-teknosamleren-berico-maj-1961

Reklame fra Berico, der fortæller at modelbilen fra Tekno og den rigtige model fra Volvo kom samtidig.

volvo-p-1800-teknosamleren-berico

Original prisliste fra Berico fra 1962.

volvo-p-1800-teknosamleren-1961

Teknokataloget fra 1961, hvor Volvo P 1800 er angivet i farven sort.

volvo-p-1800-teknosamleren-1963-64

Teknokataloget fra 1963-64, hvor Volvo P 1800 er angivet i farven rød.

volvo-p-1800-teknosamleren-1965

Teknokataloget fra 1965-66, hvor Volvo P 1800 er angivet i farven rød.

volvo-p-1800-teknosamleren-1964

Annonce for alle Teknos Volvomodeller fra juni 1964. Bemærk de flotte tegninger.

volvo-p-1800-teknosamleren-19

Originalt foto af Volvo P 1800, som repræsentanterne havde med ud hos legetøjshandlerne. Ovenstående billede stammer fra Berico.

 

12 Tilbagemeldinger til “Volvo P 1800 nr. 825”

  1. Gunner

    26. nov, 2016

    Hej Peter.
    Som sædvanlig en god og især detaljeret artikel.
    Du har ret i, at Corgis udgave er den eneste anden, som er lidt med. Den bedste fra dem er vel nok The Saint udgaven med figur i.
    Jeg synes, at jeg har set Teknos udgave med trådhjulene fra MG og Cooper modellerne – men det er måske noget eftersamlet ?
    Mvh.
    Gunner.

    Reply to this comment
  2. pfr123

    26. nov, 2016

    Jeg tror ikke trådhjulene er originalt fra Tekno.

    Reply to this comment
  3. OLEC56

    27. nov, 2016

    Hej Peter.
    Flot og udførlig artikel om P1800. Jeg er enig med dig i at det er en rigtig flot modelbil og Tekno-kvalitet når det er bedst.
    Har du planer om artikel om Scania-Vabis lastbiler og/eller tankbiler?
    Hilsen Ole

    Reply to this comment
    • pfr123

      27. nov, 2016

      Hej Ole

      Ja – jeg har planer om at skrive artikler om alle bilerne. Hvornår det bliver ved jeg ikke rigtigt, men det kan da godt være jeg skal kigge lidt på Scania – Vabis modellerne.

      Reply to this comment
  4. Flemming Rasch

    30. nov, 2016

    Fin artikel om den fine Volvo P1800S ,det er altid dejlig og lærerit læsning.

    Reply to this comment
  5. Thomas Claesson

    16. dec, 2016

    Hej!

    Stort tack för den fina artikeln om Tekno 825, Volvo P 1800,
    Katalogen längst ned i Din artikel är väl från 1966, inte 1961?
    Jag har en röd bil som är i nyskick till 100 %, den har de äldre strålkastarna från början av 1960-talet. Även original-kartongen är mycket fin. Jag tror att jag har sett bilar som varit mörkgrå: Men det kanske bara finns röda, vita och svarta? (Senare även ljusblå och ljusgrå).

    Bästa hälsningar

    Thomas

    Reply to this comment
  6. pfr123

    16. dec, 2016

    Hej Thomas

    Jo, du har helt ret kataloget er fra 1965-66, så det har jeg rettet i artiklen. Tak for det. Hvis du har farver eller billeder af bilen i mørkegrå, vil jeg gerne se det. Mange gange forvrænges farverne på de biler man ser på Internettet eller de er restaureret. Derfor er jeg lidt kritisk med at gætte på om de nu også er kommet fra Tekno i en bestemt farve.

    Reply to this comment
  7. Morten agnalt

    31. dec, 2016

    Hei! Beklager skriver på norsk men er intr. I volvo tekno og ser i forum under disk. Om volvo p1800 og farger så har tekno p1800 koment i mørk grå met. Med rød intr. Og hvit ratt, har nylig anskaffet meg den og er meget skelden! Og bilen er 100% orginal etter mange år med tekno samling og erfaring, det er godt synlig forsell på grå met. Og sort p1800, jeg kan godt sende bilder av den vist det er noe intresse for det, eller mye bra og lærerikt her på forumet helt supert! Tekno modeller er jo noe av det beste de har laget mener jeg og mange 1000 andre!!

    Nevner par andre gode tekno biler som jeg har:

    Lys blå lloyd peronbil 816
    Blå met vw boble oval rute
    Lys blå met.morris oxford serie 2 mecline norway
    Lys gul moza GT m/ rød intr.
    Lys gul lincoln m/ rød intr. ++++++ mange flere

    Takk for jeg fikk være med og disk. Og venter på flere gode historier og råd mange takk

    Alle for ha en riktig god nytt år
    Ser frem til mange tekno biler i 2017 og!!

    Mvh. Morten agnalt morten76@live.mo

    Reply to this comment
    • pfr123

      01. jan, 2017

      Hej Morten

      Tak for dit indlæg. Det får lov at stå som en del af Volvo P 1800 historien.

      mvh

      Peter

      Reply to this comment
  8. Thomas Claesson

    09. feb, 2017

    Hej igen!

    I början av 1960-talet fick jag en Tekno 825, Volvo P 1800 av min mamma. Men jag kommer inte ihåg om den bilen var röd eller grå?
    Just nu (9 februari) finns en grafitgrå 825 till salu på Tradera. Den bilen har röd inredning och plastfälgar.

    M v h

    Thomas

    Reply to this comment
    • pfr123

      09. feb, 2017

      Hej Thomas
      Det har du ret i og bilen ser god nok ud. Der er ingen faste regler når det kommer til Teknobiler især med de sidste udgaver med plastik hjul. Det har været nemt at bytte lidt rundt med materialerne, hvis man har haft lidt røde interiør i overskud. Du ser ikke disse forbytninger på de første modeller. Den grå farve ligner heller ikke de gamle modeller særligt godt.

      Held og lykke med budgivningen. Skulle du vinde bilen, må du gerne sende et billede, så lægger jeg det ind på hjemmesiden.

      mvh

      Peter

      Reply to this comment
  9. Thomas Claesson

    10. feb, 2017

    Hej Peter!

    Nej, jag samler ikke biler med plastik hjul og vill därför ikke vare med i budgivningen.

    M v h

    Thomas.

    Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding