Volvo Amazon st. car. nr. 830

Volvo Amazon st. car. nr. 830

(juli 1964-1968)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Volvo Amazon st. car. nr. 830 eller kombi, som den kaldes i moderlandet Sverige var den næste i rækken af Volvo personbiler, som Tekno fremstillede. Det var vel naturligt for Tekno at fortsætte succesen med Volvoerne efter Volvo Amazon personbilen, Volvo 544 og Volvo P1800, som alle solgte godt. Da vi var kommet et stykke op i 1960.erne følte Tekno sig formentlig kaldet til at lave en Volvo, der “kunne” noget, fx styre forhjulene eller åbne et eller andet.

Valget faldt på bagklapperne. Det var ikke nogen god ide, faktisk en meget dårlig ide, fordi Tekno ikke formåede at lave det ordentligt. Bilen var og er meget smukt lavet og ligner den rigtige bil – ingen tvivl om det, men den har en række svagheder, som ret hurtigt aflivede den som legetøjsbil. Den er imidlertid meget populær blandt samlere, men der skal den jo også kun stå i skabet. Men der er flere spændende detaljer om denne bil, så artiklen er værd at læse synes jeg.

Volvo Amazon havde flere modelbetegnelser, men jeg har valgt at kalde den for Amazon i denne artikel. Amazon blev kun benyttet i Skandinavien, fordi Volvo ikke havde rettighederne ude i verdenen til “Amazon”, som tilhørte en knallert fabrikant. Derfor blev den solgt under modelbetegnelsen “121” udenfor Skandinavien.

Volvo Amazon st. cars historie

Hvornår lykkedes de så Tekno at få Volvo Amazon st. car. ud på markedet. Den er nævnt i Teknos katalog fra 1963 med en fin illustration, men i prislisten er den ikke prissat. Det tyder på, at Tekno forventede, at den var klar i 1963 og de derfor har trykt den i kataloget, men den manglende prissætning viser, at den ikke endnu var til salg. Tekno indrykkede en annonce i Legetøjstidende fra oktober 1964, hvor modellen med en vist stolthed præsenteres som nyhed. Det vil sige, at den er kommet ud på markedet op til Jul 1964. Prisen var angivet til 8,25 kr.

Dette understøttes af nedenstående annonce fra Politiken fra den 26. august 1964. 

Der bliver ikke reklameret ret meget for modellen, til trods for at den logisk skulle være meget eftertragtet ikke mindst i det Volvo glade Sverige, men også i Danmark, hvor en “Herregårdsvogn” var noget ganske særligt på den tid.

 

Ovenfor til venstre Teknos katalog fra 1963/64 og til højre annoncen i Legetøjstidende med alle de flotte Volvo modeller.

Der bliver reklameret for modellen, men der mangler ligesom det ekstra, som fx Volvo 544 PV og Volvo Amazon PV havde fra Tekno. St. car – modellen havde ikke rigtig selvstændige tiltag for at øge salget. Jeg tror det skyldes, at Tekno havde problemer med kvaliteten – bilen gik simpelthen for let i stykker. Det er unægtelig svært at annoncere for en vare, som man ikke selv tror på. Omvendt ved vi jo, at Tekno og Siegumfeldt var stædige, så indrømme, at de havde fejlet lige med samme, det var nok for meget forlangt. Endelig har den formentlig solgt godt alligevel, hvilket også har været med til at forlænge dens liv.

 

Annoncer i Legetøjstidende til venstre fra 1967 og i midten fra 1968 og til højre fra 1965, hvor der reklameres for Volvo – dog uden at Volvo Amazon st. car. er nævnt – hvilket er lidt underligt da bilen var en nyhed.

Det er lidt sjovt med tegningerne af Volvo.erne i annoncerne, de er fuldstændig identiske med Volvos reklamer for bilerne på den tid. Tekno har bragt de officielle reklamer. Det siger også noget om Volvos tillid til Teknos produkter, når de har fået tilladelse til at bruge Volvos officielle annoncemateriale.

 

Ovenfor vises annoncer for modellen i et svensk blad til venstre, fra Leksaklandet i midten og fra Teknos katalog 65/66 til højre.

Reklamer og beskrivelser er intakt til og med 1968, hvor den herefter ophører med at blive nævnt. Den er ret sikkert udgået i 1968. Jeg tror den fulgtes med Volvo 544 PV med den samme historik, fx nåede st. car. –  modellen også at udkomme med Ford Mustang hjul.

Det var ikke nogen god legetøjsbil, men alligevel er der solgt en del i den korte periode, den var på markedet.

Modellens detaljer:

Volvo Amazon st. car. er også et ægte Tekno produkt fra Tekno i Rentemestergade i København. Hvem der har konstrueret den ved jeg ikke. Men bilmodellen er fint disponeret – den ligner simpelthen den rigtige bil rigtig godt.

Det skal konstruktøren have ros for.

Modellen er af Tekno opgivet til 1:43½ og er 102 mm lang. Bilen er 4490 mm lang – så størrelsesforholdet er præcist 1:44, som også Volvo 544 kan prale af.

Grundmodellen består af ca. 32 løsdele, som passede meget godt med det antal, der var i Tekno biler af samme type.

Da den først kom i slutningen af 1964 blev den født med de gode metalhjul – “Safety Wheels” med blanke hjulkapsler. Senere fik den plastikhjul – og helt til sidst Ford Mustanghjul, som er ret sjældne på denne bil og formentlig kun på den røde model.

Model med Ford Mustang hjul. 

Ellers ligner udførelsen på denne model rigtig meget fx Volvo 544 PV og de personbiler, der kom midt i 1960.erne. Lygterne var af prismetypen. Kølergrill og den forreste kofanger er en enhed, hvilket er smart, men det er pænere på Volvo 544, hvor kofanger og grill er delt. Bagkofangeren er også løs og det passer ret godt i forhold til bunden. Vinklerne er perfekte.

Interiøret er rødt eller beige og ruden klar. Dog kom der på de sidste modeller et sort interiør og nogle af de mørkeblå har lyseblåt interiør. Ruden sidder i øvrigt perfekt på denne bilmodel. Rattet er af standardtypen i farven hvid eller sort, som blev brugt i personbilerne. Bunden er særdeles flot lavet med rigtig mange fine detaljer og indgraveringer med “Tekno Denmark” loge og “Volvo 221”, samt modelnummeret “830”. Navnlig er det en flot detalje, at alle forstærkningerne i bunden er kommet med. Bunden er som regel sølvfarvet eller malet beige. Den er ikke forberedt til campingvogn med et hul bagest i bunden – hvilket er meget underligt.

 

Hov – hvad var nu det? Det kræver en forklaring. Der står indgraveret Volvo 221 i bunden af bilen, men var vi ikke enige om at modelbetegnelsen var Volvo 121?

Begge dele er rigtige. Da Volvo st. car. kom i 1962, havde den modelbetegnelsen Volvo 221, hvilket var logisk, da Volvo Duett havde betegnelsen 210, så st. car udgaven af Volvo Amazon skulle vel også hedde noget med 200. Nej, det er bare ikke logisk med Volvo, men det blev kun værre efterhånden som årerne gik med Volvos modelbetegnelser, som på ingen møde er logiske.

Men Volvo ændrede så pludselig ca. 1963 modelbetegnelsen 221 til 121. Her kommer Tekno så ind. Det vidner om, at modellen var voldsomt forsinket – dels var den i Teknos katalog fra 1963, som jo sikkert har været færdigt allerede i 1962, dels viser modelbetegnelsen 221, at bilen har været planlagt faktisk allerede med premiere samtidig med den rigtige bil, formentlig allerede i 1962, men noget er gået galt og den kom først i 1962.

Mit bud er, at det er karosseriet og bagdørene, der har voldt problemer. Men derfor kunne Tekno jo godt have ændret 221 til 121 i bunden, men det har de ikke tillagt den store betydning. Egentlig var nummeret i bunden mest til Tekno selv og dem, der skulle bestille bilen til salg. Børnene kunne være ligeglade – men alligevel.

Det er til gengæld rettet på æskerne – her står Volvo 121.

Graveringerne på Volvo st. car  er ligeså flotte som på alle de øvrige Teknobiler fra den periode. Der er graveringer til alle fire sidedøre, pyntelister, fronthjelm med midterliste, luftindtag under forruden, benzindæksel, som sidder meget lavt på venstre side af denne bil, taget herunder hængsler til bagklappen og endelig håndtag og nummerpladebelysning på nederste bagklap. Der er ingen logoer, det har man klaret med decaler. Den har malede gule/orange blinklys foran og bagpå, samt malede røde baglygter eller gule på den røde bil. Der er også en gravering af forstærkningen i taget.

Nogle af de sidste biler med plastikhjul havde en lille sølvgrå plet, som skulle markere emblemet på skærmene, som kom til da teksten på skærmene forsvandt på de rigtige biler, hvilket forklarer, hvorfor en del af disse biler mangler decalen på skærmene.

Stor anerkendelse til gravøren på Tekno. Læg mærke til en meget interessant detalje ved graveringerne omkring dørene. De går ind i bilen, hvilket får dem til at træde meget tydelige frem. Det startede Tekno på i begyndelsen af 1960.erne – fx har Ford Lincoln, Morris Marina, VW 1500 har samme type graveringer. Det ældre biler, som fx den 4-dørs Volvo Amazon og Volvo 544  har graveringer, som ligger udenpå bilen.

Ligesom de øvrige modeller fra den periode kom modellen ikke i så mange forskellige farver. Standardfarverne var rød, hvid, lyseblå og mørkeblå. Senere kom der lidt flere til, som jeg vender tilbage til.

Jeg har gemt beskrivelsen af bagdørene til sidst. De ser rigtig flotte ud og det passer perfekt til bilen. Der er et lækkert svej på den øverste dør, nøjagtig som det rigtige bil. Den øverste dør sidder fast i en plastikflip i ruden, som virker som fjeder. Det fungerer faktisk ret godt – og er godt tænkt.

Den nederste sidder fast med to støbte meget små knaster i hver side. Problemet er jo, at det skal kunne bevæge sig op og ned og udad, og det kan det også godt, hvis man er forsigtig. Det er børn bare ikke, og der skal ikke tages ret hårdt fat, før den øverste slipper sit fæste eller plastikflappen knækker.

Det samme sker for den nederste dør. De har også tendens til at “låse” og brækker man i dem går det galt. Det er bare ikke godt nok til en legetøjsbil. Jeg ville fx aldrig turde at åbne lågerne på de flotte biler jeg har. Det er et lotteri om de holder og somme tider falder de bare af, når man åbner dem. Jeg glemte lige, at den har en meget veltilpasset bagrude – hvis den da ellers ikke er røget af.

  

Ovenstående viser dørenes funktion som virker rigtig godt, bare man er forsigtig. Fin detalje med bagruden.

Men mareridtet slutter ikke her for Tekno. Selve konstruktionen af karosseriet er for spinkelt. Der sidder en tværstiver bagerst på karosseriet lige over kofangeren. Den sidder der, hvor den bageste del af bilen er nittet fast. Den er spinkel. Dels presser karosseriet udad og dels trykker nitningen også på karosseriet og rillen hvor knasterne til den nederste bagdør sidder gør den umådelig svag. Når man så samtidig skal lege med bilen, springer tværstiveren nemt op på et tidspunkt. Selv på pæne biler kan man risikere, at den er sprunget op, eller man kan se en begyndende revne.

Ikke noget kønt syn, når det er gået galt.

Det har været årsagen til at Volvo Amazon st. car fik så kort et liv. Den var for svag i sin konstruktion. Det var synd, fordi det er en meget velgennemført bil – bare ikke til at lege med. Det var desværre noget Tekno gentog efterfølgende fx med N.S.U. Ro 80 og Volvo 144/164 og til dels Volvo F88, samt fronthjelmen til Scania nr. 451. Svage konstruktioner, som ikke egnede sig til leg og som formentlig havde en hård fødsel hos Tekno. Der var bilerne fra Termax langt bedre.

Modellens værdi:

Uanset min vurdering af kvaliteten på Volvo st. car er det en af de mest attraktive bilmodeller for samlere fra Tekno. Der er altid en køber til en bil i god stand og mint biler i æsker kan løbe op i flere tusinde kroner.

Hvad skal jeg passe på?

Hvis du vil have en Volvo st. car. så skal du sikre dig, at den ikke er sprunget op eller er på vej til det. Kig efter om bagdørene eller tværstiveren er limet eller har skader. Den er værdifuld og den restaureres i et vist omfang. Derfor vær forsigtig, hvis du handler på Internettet – du bliver nemt snydt med en defekt bil – en restaureret bil eller en reproæske. Denne model kan også fås med plastikhjul, hvilket gør det endnu mere påkrævet at være forsigtig. De kan sprænge uden at det kan ses.

Tekniske data:

Ruderja
Affjedringja
Styretøjnej
Interiørja
Løse lygterja
Løse kofangereja
Bevægelige deleja Bagdøre
Blinknej
Decalerja
Samlet medNitter
TofarvetNej
Blist-car modelNej


Særlige decaler:

Standard decalerne var “Volvo” emblemet på fronthjelmen med guldbogstaver og “Volvo 121” på begge forskærme med sorte bogstaver på guld baggrund.

Derudover har Tekno kun lavet en kendt særudgave af Volvo st. car. og det er “Ilford“, som var Volvo forhandler.

Æsker:

Bilen blev leveret i papæsker, der ikke ændrede sig fra start til slut. Det var den velkendte røde standardæske, som Tekno var så glade for i den periode, og med hele Volvo PV familien på æsken. Det er fortsat de officielle illustrationer fra Volvo, som Tekno brugte.

 

Bilens farve er markeret med en farveprik på endeflappen.

Modellerne:

Der kan nemt være andre farver eller farvenuancer end de nævnte. Blandt andet er der farvenuancer, der er svære at placere, blandt andet om bilen er beige eller lysebrun. De kan være falmet eller Teknos malere kan have sjusket lidt med farverne.

1: Rød:

Rød var en af de fire standardfarver.

1a: Rød med sort interiør og med Ford Mustanghjul:

1b: Rød med plastikhjul og sort interiør

Lygten er formentlig eftermonteret.

2: Hvid/beige:

Standardfarve med metal og med plastikhjul. Det er meget svært at afgøre om Tekno bevidst malede den hvid/beige bil i lyse og mørke nuancer. Jeg tror det ikke, men der er biler, som er meget hvide – typisk de nyeste og biler, som er meget cremede/beige. Jeg tror mest på, at det er maleren, der har blandet farverne, der har sjusket lidt med blandingerne.

 

Nedenfor med sort interiør.

2a: Hvid med rødt interiør og med Ford Mustanghjul:

3: Lyseblå:

Standardfarve.

4: Mørkeblå:

Standardfarve med blåt interiør og med hvidt interiør.

 5: Lysegrå:

Sjælden farve monteret med plastikhjul, sort interiør og hvidt rat. Denne model mangler som regel decaler på skærmene, hvilket indikerer, at det er en sen udgave fra Tekno.

 

6: Lysegul:

Sjælden farve – kan være svær at finde.

7: Gråsort:

Det er en virkelig sjælden farve. Jeg har købt den i Sverige og sælgeren oplyste, at den er udleveret som gave til medarbejderne på en Volvo relateret virksomhed i Göteborg i 1960.erne.

Jeg undre mig over farven, dels er den sjælden, dels er det ikke en original Volvo farve, som Tekno jo normalt benyttede. Den ses, så vidt jeg ved heller ikke på andre af Teknos Volvoer. Det er svært at konkludere på noget, men man kan ikke udelukke, at der er tale om fejlblanding i farven. Men det er rent gætværk.

8: “Ilford”

Ilford er utrolig sjælden og jeg har kun set den nogle få gange og kun i den hvide/beige udgave.

 

Diverse materiale:

Billede af Volvo Amazon st. car, som repræsentanterne havde med ud i legetøjsbutikkerne.

Nedenstående viser det originale værktøj, der har fungeret som den indvendige del af støbningen af karosseriet. Imponerende, at det har overlevet.

 

 

9 kommentarer til “Volvo Amazon st. car. nr. 830”

  1. Hej Peter.
    Rigtig god artikkel om bilen der startede min interresse for Volvo.
    I foråret 1967 købte mine forældre en Volvo Amazon HGV fra 1965. I den forbindelse fik min bror og jeg hver en Tekno Volvo Amazon HGV af forhandleren. Min bror fik en hvid og jeg fik en rød. Desværre blev de begge væk for os inden for få år.
    Men jeg glemte aldrig min røde Tekno Amazon HGV..
    Men en gang i 1999 løkkedes det endelig at købe en fin Rød Tekno Amazon HGV hvor selv den originale bagrude er der endnu.

    Du har ret i at den har visse svaghader i bagenden, Og på den rigtige HGV er bagløgterne magen til dem som sidder på sedan modellerne, hvor de på Tekno HGVen er væsentlig højere end på sedan modellerne.

    Men til trods for alle fejlene er den røde Tekno Amazon HGV den bil jeg er gladest for, selv om jeg har Amazon HGV både fra Rob Eddie, Minichamps og Atlas Volvo Collektion.

    MVH Kim B S.

    Svar
  2. Hej igen.
    En anden mangel er at den ikke er forberedt til anhængertræk.
    Jeg ved godt at skrugen så ville gå op i gennem gulvet i bagarummet, men så må der findes en anden løsning. Jeg synes jo at det er den mest nærliggende Teknobil at bruge til Sprite Musketeeren. Det er bilen med plads til den store feriebagage og en af de få biler fra den tid, som har tilstrækkelig motorkraft til at trække en campingvogn.
    Jeg har selv lavet et anhængertræk til min den røde, som bare er limet på med superlim.

    MVH Kim B S.

    Svar
    • Hej Kim
      Du har helt ret – problemet kunne godt være løst evt. med en lille forstærkning i varerummet. Jeg tror nu nok jeg fik nævnt den manglende forberedelse til camping i artiklen.
      mvh Peter

      Svar
  3. Min tillbakablick till efteråret 1964:

    Jag är 13 år. Den 20 augusti presenterar Volvo årsmodell 1965, jag är begeistrad, många nyheter, nya hjul, nya emblem, nya kulörer och nya stolar. Min far kör en pärlvit Amazon -63, plötsligt är den “gammal”.

    Den 23 september besöker jag Hobby-Center i Helsingborg, Woooaoo de har fått in den nya Tekno-modellen av Amazon herrgårdsvagn, dessutom i den nya mörkblå kulören med ljusblå inredning, flott! Jag köper bilen! Ganska direkt fjernede jag det allt för stora emblemet över pyntelisten och målade det vita på hjulen i sölv och satte dit åtta svarta ovala färgplättar på varje hjul. Voilà en korrekt årsmodell 1965 ( men jag kunde inte franska på den tiden )

    Nu 55 år senare finns bilen kvar ! ( Ref. Min lille lommealmanacka för år 1964 )

    Med venlig hilsen
    Peter

    PS..God och informativ artikel om Amazon herrgårdsvagn. Tack!

    Svar
  4. Hej!
    Silverpricken på sidoskärmen är inte ett blinkljus, det är det nya mindre emblemet som Amazon fick, det är därför dekalerna på skärmarna försvann.

    Svar

Skriv en kommentar