Volvo Amazon 4-dørs

Volvo Amazon 122S 4-dørs/nr. 810

(1957 – 1966)

(ny model juli 1962)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Volvo Amazon i 2 og 4- dørs udgaven hos Tekno er to forskellige biler. Tekno valgte at køre videre med modelnummeret 810 til begge modeller, hvilket giver god mening. Til gengæld fortæller det os, at den 4-dørs model udgik af markedet, da den 2-dørs blev introduceret. Nummerserien tjener mest til, at fabrikken kan holde styr på modellerne og navnlig til gavn for forhandlerne, når de bestiller varer. Som sagt er der tale om to forskellige modeller, som ikke er støbt i den samme form og dermed ikke har noget med hinanden at gøre. Den 4-dørs bil i Teknos udgave er konstrueret af Erik Spon, der var konstruktør på Tekno.

Med hensyn til Volvo modellerne har Tekno været meget tro mod den rigtige bils historie og rettet de ændringer, som er kommet på de rigtige tidspunkter og de lakerede bilerne i de rigtige originale farver.

Modellens historie:

Volvo sendte deres nye Volvo Amazon på markedet i 1957 og Tekno fulgte hurtigt efter ved at udsende modellen i november 1957 i øvrigt sammen med Renault 4CV og Willys Jeep. Prisen var 5,75 kr.

Det må siges at være rigtig hurtigt at Tekno kom næsten samtidig med modelbilen som Volvo introducerede den helt nye Volvo Amazon. Tekno har dermed været i gang med at designe modelbilen et godt stykke tid inden Volvo var klar med den.

Der var helt sikkert kæmpe store forventninger til modelbilen. Det var en helt ny Volvo og den var et skridt opad i forhold til de personbilsmodeller, som Tekno rådede over på det tidspunkt.

Der var reklamer for bilen overalt og det ændrede sig ikke, som det ellers var kutyme med nye modeller, at de ret hurtigt indgik i produktionen, men gled i baggrunden, når nye pressede sig på.

Det ældste fra Tekno, som jeg kan finde er fra prislisterne både i Danmark og i udlandet fra 1958, men den var med i annoncer allerede efteråret 1957, hvor jeg formoder at bilen kom ud i butikkerne.

Ovenfor Thorgreens annonce i Politiken fra 12. august 1957.

Ovenfor notits i Legetøjstidende fra oktober 1957.

Nedenfor annonce i Legetøjstidende fra november 1957, hvor Volvo Amazon præsenteres som nyhed.

I Teknos store katalog fra 1958 er bilen naturligvis også med. Farverne er opgivet til rød/sort, sort/grå og gul/grøn. Det må være en fejl, da der aldrig er lavet en rød/sort model, men mon ikke der menes en rød og en sort med gråt tag. Det Tekno kalder en grøn bil ville de fleste nok kalde turkis i dag.

Ud over de meget flotte ensfarvede gule og turkise modeller kom Volvo Amazon 4-dørs i 4 stk. 2-farvede modeller i 1957/58.

Ovenfor annonce i Legetøjstiden fra januar 1958 og nedenfor annonce fra samme sted fra november 1958, hvor den har fået følgeskab af den ældste campingvogn.

Teknobilen udkom i sort/gråbeige tag – gråbeige/sort tag – rubinrød/gråbeige tag – midnatsblå/gråbeige tag, hvilket var præcis de farver, som Volvo lavede deres første biler i. Den midnatsblå er nok kommet til lidt senere end de øvrige. Jeg kan i den forbindelse anbefale bogen “Volvo Amazon” – En fest for øjet i linjer og farver“. Det er et festfyrværkeri i beskrivelsen af Volvo Amazons historie, krydret med masser af detaljer, fotos og ikke mindst en masse reklamer og annoncer. Denne bog har været en uvurderlig hjælp for mig til at kombinere Volvos produktion og Teknos ligeledes og det har været med til at afdækket, hvor tæt Volvo og Tekno arbejdede sammen faktisk fra starten.

Ellers er Volvo Amazon en hjørnesten i Teknos produktion og den dukker op alle vegne. I Sverige kostede den i 1960 – 4,55 sek.

Hvor modellerne indtil 1961 hovedsagelig var 2-farvede, uden affjedring, interiør og hjul, som sad fast på akslen,  samt tonede grønne ruder, lavede Tekno på dette tidspunkt en “faceliftet” model med interiør, rat og affjedring og hvor hjulene løber rundt på akslen. Siegumfeldt var ikke så meget for 2-farvede modelbiler, fordi det var dyrere at male dem i to farver.

Nedenfor fra Teknos eget katalog fra 1961/62.

Ovenfor annonce i Politiken fra den 21. juli 1962, hvor der reklameres for den nye udgave med affjedring, sæder og rat.

Nedenfor gentages annoncen den 30. maj 1964, hvor både Volvo Amazon og Volvo 544 bliver fremhæves. 

Volvo malede allerede fra 1959 bilerne i andre farver som fx olivengrøn, Californiahvid, sort, midnatsblå og skiferblå, rubinrød, gråbeige, dådyrbrun og en grønlig farve. Tekno fulgte efter ved at udgive bilerne i de samme farver. Et ganske imponerende parløb mellem Volvo og Tekno. Tekno satte prisen en del op. I 1960 til 6,25 kr. hvilket den også kostede i Sverige i 1962.

Volvo begyndte i september 1962 at levere patruljebiler i den svenske og den tyske udgave. Den “faceliftede” model kom i en Polis og i en Polizeimodel i hvid/sort.

Tekno´s  Volvo Amazon 4-dørs var på markedet fra 1957 til 1966, hvor den udgik til fordel for den 2-dørs nye Tekno model. Den rigtige Volvo 4- dørs lod Volvo udgå i 1968.

Der blev bragt masser af annoncer og reklamer for Volvo Amazon gennem dens levetid.

Nedenfor til venstre annonce fra Legetøjstidende fra februar 1964 og til højre fra oktober 1964.

En af de sidste reklamer for den 4-dørs udgave er fra maj 1965 i Legetøjstidende, hvor Volvo.erne igen fremhæves som meget slagbare. 

Volvo Amazon 4-dørs var uden tvivl en af de største successer for Tekno. Der er solgt enorme mængder af dem til en masse forskellige lande, hvor den også nåede til USA. Den var billig at fremstille så den har i den grad bidraget til Teknos pengekasse. Da den så efter 9 år på markedet udgik introducerede Tekno blot en 2-dørs afløser 1 1966, som overtog markedet helt frem til det sluttede i februar 1972 uden at bilen undergik de store ændringer.

Modellens detaljer:

Der er lavet et utal af kombinationer af Volvo 4-dørs modellen. Jeg kan forsøge et beskrive hovedtrækkene.

Det var den samme grundbil, som gik igen gennem hele bilens levetid.

Den er 100,5 mm lang hvilket giver et størrelsesforhold på 1:43,7, hvilket er så tæt på idealet på 1:43,5, som det kan komme.

Det er et fint karosseri, der ligner den rigtige bil ganske godt. Bag på bilen er der graveringer til baglygter, blinklygter, nummerpladebelysning og tankdæksel. Foran på bilen er der graveringer til blinklys og luftindtag, samt midterlinjen (pyntelisten) på motorhjelmen. Der er pyntelister langs bilen og graveringer af fire døre, dog uden håndtag. I bunden er der graveringer af motoren, bagtøjet og udstødningen, samt “Tekno Denmark” og “Volvo Amazon” loge + modelnummeret 810.

Graveringerne er ikke så tydelige og ligger uden på karosseriet, hvor Tekno senere ændrede denne Tekno til at graveringerne blev graveret ind i karosseriet og de dermed blev tydeligere.

Bilen har løse kofangere og løse plastik forlygter af en standardtype, som blev brugt på rigtig mange biler. Hjul med blanke hjulkapsler og standard dæk.

De er alle forberedt til anhængertræk og Tekno yndede at koble Volvo Amazon sammen med campingvognen nr. 815 den gamle type.

Den 4-dørs model har den rigtige front med bred kølersprosse, som blev ændret på 2-dørs modellen hvilket Tekno loyalt også gjorde. For – og bagkofangere er forskellige på alle Volvo-modellerne, hvilket igen understreger Teknos sans for detaljer, det ville have været langt billigere at genbruge delene. Den 4-dørs model har delt nummerpladebelysning.

De første modeller kom som sagt uden interiør mv. De havde klare forlygter og de fleste røde baglygter og rød markering af nummerpladebelysningen. Nogle havde dog gul markering af nummerpladebelysningen og på nogle modeller var lygterne under baglygterne også malet røde. Nogle af bilerne havde fælge i samme farve som bilen og hvide dæk. Jeg gætter på at det var de første udgaver i rød/beige og i sort/beige. Bilen har en lille fejl – idet forhjulene, navnlig det højre forhjul, er trukket en lille smule forlangt tilbage i skærmkasserne, hvilket ikke ser så pænt ud.

På den “Faceliftede” model varierer bemalingen bagpå også lidt, men i hovedreglen er lygterne bagpå røde og benzindækslet sølvfarvet.

 

Nogle af de senere modeller har stadig det farvede glas. Jeg gætter på, at det udgår på et senere tidspunkt. På nogle biler brugte Tekno blålige plastiklygter og på andre er de transparente. Der er ingen faste regler. Den 4-dørs udgave ses ikke med prismelygter, men det kan ikke udelukkes, at de findes.

Model med blålige forlygter

Et særligt kapitel er Polis og Polizeimodellerne. De er også lavet nøjagtigt som den rigtige model fra Volvo. De er dog kun i Teknos udgave lavet i den faceliftede version med affjedring mv. Jeg har ikke set en 4-dørs “politi” model, men den kan godt være lavet.

Decalerne:

Den største udfordring er at beskrive decalerne på den 4-dørs model. Alle modellerne fra fødsel til grav havde guldfarvet Volvo logo foran på motorhjelmen. De sølvfarvede logo kom først på Volvo bilerne i 1967, så da Tekno ændrede dette, var det kun på den 2-dørs model.

Ellers havde de første udgaver det sorte “Amazon” på forskærmene, dog ikke den sorte bil, der havde et sølvfarvet. Jeg kan ikke med sikkerhed sige, om der er lavet en guldfarvet decal med teksten “Amazon”.

Senere ændrede Tekno teksten til Volvo 121 i mange forskellige variationer i guld, sølv og sort skrift og i kombination af flere farver og med skygger. Pudsigt nok hedder bilen Volvo 122S i prislisterne, men decalen som lavede Tekno vedblev at være Volvo 121.

Hvor om alting er – er Teknos decal på skærmene meget større end på den rigtige bil.

Der var jo det særlige, at det kun var i Skandinavien bilen hed Amazon. I resten af verdenen var modelbetegnelsen 121 eller 122. Volvo havde ikke rettighederne til Amazon, hvilket tilhørte den tyske knallert fabrikant Kreidler (kilde: Frandsen, Kim og Callesen, Ole (2006) Volvo Amazon, En fest for øjet i linjer og farver, Forlaget Motorploven)

Modellens værdi:

Bilen er meget eftertragtet  uanset stand. En populær model – som sikkert hænger sammen med, at det er en Volvo, som er populær blandt danskere og navnlig blandt svenskerne. Det er ligesom de gamle Volvo biler ikke rigtig vil gå af mode og de er jo også flotte.

Den er ikke sjælden, men nogle af de 2-farvede og den turkise og gule model ses ikke ret tit. Der er også mange forskellige farver, hvilket gør det svært at holde styr på priserne. Prisen for en bil i dårlig stand ligger på nogle få hundrede kroner. En mintbox bil vil nemt koste ca. 1800 – 2500 kr. afhængig af farve.

Politimodellerne er alle sort/hvide og adskiller sig fra den 2-dørs model ved at det hvide på skærmene er vandoverføringsmærker, hvor de på den 2-dørs model er malet på. Taget er malet hvidt, hvilket ikke er tilfældet med den 2-dørs.  Der kan være lidt forskel på decalerne, ligesom de er leveret med og uden blink på taget. Det mest normale er gule blink, men de ses også med blåt blink.

En 4-dørs Volvo Amazon er solgt som blist-car til export bl.a. til det amerikanske marked med de ”rigtige”biler, med de rigtige hjul, interiør  mv. Jeg har et eksempel på en Volvo Amazon der blev leveret til det amerikanske marked. Blist-car pakken var dog noget anderledes med et stort Teknologo på pap og et amerikansk firma som distributør. De har muligvis været samlet og pakket i USA.

 

Hvad skal jeg passe på?

Der er en del restaurerede modeller på markedet. Decaler kan være udskiftet med uoriginale. Volvo Amazon har den samme svaghed som mange andre personbiler, nemlig A-stolpen, som kan være knækket efter beskadiget.

Tekniske data:

Ruderja
AffjedringNejDe sidste modeller havde affjedring
StyretøjNej
InteriørNejDe sidste modeller havde interiør
Løse lygterja
Løse kofangereja
Bevægelige deleNej
BlinkNejDog på politimodellerne
DecalerJa
Samlet medNitter
TofarvetJa
Blist-car modelnejDog har jeg fundet en meget sjælden model i blist-car model i en amerikansk udgave.  Se billedet længere nede i artiklen
Farvekombinationer:Tofarvede:
TurkisSort/gråbeige tag (farvekode 49)
Skiferblå (kode 67)Rubinrød/gråbeige tag (kode 51)
GulGråbeige/sort tag (kode 50)
Rubinrød (kode 46)Midnatsblå/gråbeige tag (kode 54)
DådyrbrunGrå/sort tag
Gråbeige (kode 65)Hvidsort (polizei) (kode 60)
Støvet grøn (kode 73)Hvidsort (polis) (kode 60)
Lyseblå (kode 89)
Sort (kode 19, 63)
Dådyrbrun (kode 72)
Midnatsblå (kode 31, 35)
Californiahvid (kode 42)
Olivengrøn (kode 56, 59)

Særlige decaler

Se ovenfor i artiklen. Der ses ikke at være særlige Volvo Amazon 4-dørs biler med specielle decaler.

Politibilerne er leveret som Polis eller Polizei, med eller uden blink, affjedring og interiør.

Æsker:

Modellerne er kun leveret i de velkendte papæsker, når vi lige undtager blist-pack modellen, som er noget helt særligt. Det er den samme æske, der er brugt i alle årerne med undtagelse af, at der på et tidspunkt blev tilføjet et “Volvo 121/122 no. 810” på endeflappen i stedet for “Volvo Amazon no. 810”. Det må jo have været et spørgsmål om rettighederne til Amazon ude i Europa, der er forklaringen på det.

 

Nedenstående er til sammenligning med den 2-dørs udgave.

Modellerne:

Modellerne vil blive nævnt med de ældste først. På de ældste med malede hjul i samme farve som karosseriet er taget mere gråt, hvor det med tiden blev mere beige. Det er et mindre helvede at finde ud af, hvor mange forskellige farver og varianter, der er lavet af den bil, så der kan være flere end den jeg har listet op. Lyset kan snyde i forhold til farverne.

Fra 1957 – 1961/62 uden interiør mv. Interiøret kan være hvidt, rødt eller mørkt nærmest sort.

Listen er formentlig langt fra komplet, da der hele tiden kommer nye varianter.

Sort karosseri og grå/beige tag:

 

Samme bil men dels med Amazon decal i sølv dels med Volvo 121 i guld og med røde og gule baglygter.

Grå/beige karosseri og sort tag:

Gråt karosseri med sort tag:

Rubinrød karosseri og grå/beige tag:

Den ældste udgave nedenfor er mere bordeaux og har farvede fælge. Men bilerne kan have forskellige nuancer dels malingen fra Tekno, men de kan også have taget imod lys og især sollys ændrer på farven.

Midnatsblå karosseri og grå/beige tag:

Gul med gule hjul:

Turkis med turkis hjul:

Rød:

Fra 1961/62 til 1966:

Rødt karosseri og hvidt tag:

Olivengrøn:

Intet billede

Californiahvid:

Sort:

Sort med hvidt tag:

Det er Polis farverne og kunne fristes til at tro, at decalerne blot er skrabet væk, men decalen Volvo 121 sidder på skærmene og det gør de ikke på polismodellerne.

Midnatsblå:

Skiferblå:

Mørkeblå:

Med blåt interiør – faktisk fremstillede Volvo Amazon i flere forskellige blå nuancer fx skifergrå kode 80, som er mere blå end grå og mørkeblå kode 90.

Rubinrød:

Gråbeige:

Lysegul:

Dådyrbrun:

Støvet grøn:

Intet billlede

Gråblå:

Polis:

Med roterende gult eller blåt blink.

 

Uden blink med rødt interiør.

 

Uden blink med hvidt beige interiør.

Polizei:

Mecline: Volvo Amazon 4-dørs

Det norske firma Mecline har også fremstillet Teknos model af den 4-dørs Volvo Amazon. Tekno logoet er fjernet.

 

Diverse materiale:

Reklame fra Legetøjstidende 1964.

 

 

10 kommentarer til “Volvo Amazon 4-dørs”

  1. Hej Peter

    De sidst fremstillede Amazon modeller havde interiør og affjedring. Kan du sige noget om interiøret kom i forskellige farver og om interiøret havde rat monteret.

    Jeg ville blive glad, hvis du også kunne oplyse om PV-modellen i dens sidste udgave også kom med interiør og affjedring ?

    Venlig hilsen
    Jakob

    Svar
  2. Hej admin

    Det er gået op for mig, at artiklen om Volvo Amazon 4-dørs ikke er skrevet af Peter Frandsen, men af dig. Jeg håber du vil tage dig tid til at besvare mine ovenstående spørgsmål om interiør og affjedring til Amazonen og PV’en.

    Venlig hilsen Jakob

    Svar
  3. Hej Jakob.
    Jeg kan i hvert fald svare.
    Så længe det drejer sig om Amazon med 4 døre har jeg kun set den med det råhvide interiør med sort rat.
    Men da 2 dørs modellen kom var der både rød, sort og råhvid interiør. med sort eller hvidt rat.
    PV544 har jeg set med rød og råhvid interiør med sort eller hvidt rat.
    MVH Kim B S.

    Svar
  4. Hej Jakob
    Jeg har overset dit spørgsmål – det beklager jeg meget, godt Bjarne er vågen. ADMIN er også mig, det betyder blot administrator. Artiklen med Volvo Amazon trænger til en opfriskning kan jeg godt se, men de første Amazoner med 4 døre som 2-farvede. Jeg kender til rød, sort, blå med hvidt tag, samt grå med sort tag og ensfarvede i turkis og gul. De var uden interiør og affjedring. Senere faceliftede Tekno den med affjedring uden interiør og kun som ensfarvede i en del forskellige farver. De sidste 4-dørs kom så også med interiør. Dertil kom også politimodellerne.
    Da den 2-dørs kom havde de alle interiør, affjedring og rat.
    De sidste PV 544 var med interiør og rat. mvh Peter

    Svar
  5. Hej!
    Skriver angående Tekno 810, Volvo Amazon 4-dörrars.
    Jag har 1960 års svenska katalog och även prislistan från maj 1960. Priset på 810 var 4:75 sek.
    821 och 822 kostade 3:75 st. De billigaste bilarna var 811, 812 och 813 som kostade 3:25 st.
    Hälsningar Thomas

    Svar
  6. Er der nogen der ved hvor man kan købe de originale malinger. Jeg er især på jagt efter den brune dådyr kode 72 eller som Peter oplyser kode brun 146.
    Venlig hilsen Michael

    Svar
    • Hej Michael
      Flyt dit spørgsmål over på Forum – der er sikkert nogen der kan hjælpe dig med farvekoderne.
      mvh Peter

      Svar

Skriv en kommentar