Volvo Amazon 2-dørs nr. 810

Volvo Amazon 122S 2-dørs/nr. 810

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Volvo Amazon i 2 og 4- dørs udgaven hos Tekno er to forskellige biler. Begge modeller har modelnummeret 810, hvilket giver god mening. Det fortæller os, at den 4-dørs model udgik af markedet før den 2-dørs blev introduceret. Der er nok ikke gået så lang tid fra den 4-dørs udgik til den 2-dørs blev sendt på markedet.

Det er vigtigt at sige, at Volvo kørte med begge biler samtidigt, det var kun Tekno, der ventede med en ny model, før den 4-dørs udgik. I virkeligheden tjener nummerserien mest til, at fabrikken kan holde styr på modellerne og navnlig til forhandlerne, når de bestiller varer. Som sagt er der tale om to forskellige modeller, som ikke er støbt i den samme form. Det er en vaskeægte Teknobil fra Rentemestervej i København, men hvem der har konstrueret den, det ved jeg ikke.

Med hensyn til Volvo modellerne har Tekno været meget tro mod den rigtige bils historie og rettet de ændringer, som er kommet på de rigtige tidspunkter og de har malet bilerne i de rigtige originale farver.

Det var en meget populær modelbil og formentlig en af de Teknomodeller, som der er solgt flest af overhovedet.

Volvo Amazon 2-dørs historie

Volvo sendte deres nye model Volvo Amazon i den 2-dørs udgave på markedet i 1962. Den afløste den udgåede 4-dørs model, som havde gjort det fantastisk i en 10- års periode. Den nye 2-dørs model fra Volvo var forsynet med den nye kraftigere B18 motor og det var en af begrundelserne for, at Volvo valgte en 2-dørs model, fordi konstruktionen er stærkere i en 2-dørs udgave. Samtidig blev de 2-dørs biler kun leveret som ensfarvede.

Det princip fulgte Tekno også. Tekno var dog noget mere træge med at få lavet den 2-dørs udgave. De modificerede i stedet den 4-dørs modelbil flere gange og har åbenbart synes det var godt nok. Tekno sendte først den nye 2-dørs bil på markedet i april 1967 til en pris af 8,50 kr., hvilket var nøjagtig den samme pris som en Volvo P1800 kostede.

Annonce fra Legetøjstidende fra april 1967, hvor Volvo Amazon præsenteres som nyhed i en 2-dørs udgave.

Tekno reklamerede med affjedring, sæder, rat og diamantlygter, hvilket de fleste andre biler også havde på det tidspunkt. Tekno valgte at lave en simpel bil, som ikke kunne styre eller havde bevægelige dele, hvilket var noget arrogant, når man tænker på at Ford Mustang kom næsten samtidigt. Man det viser bare, at det rigtige produkt sagtens kunne sælges til børnene. Samtidig har Tekno nok også været under pres for at fremstille en ny Volvo Amazon.

Jeg kan ikke komme i tanke om andre modelbiler fra Tekno, som kom så sent uden at de havde specielle funktioner.

Man skal selvfølgelig tænke på, at Volvo Amazon var 1960.ernes drømmebil. Det var den næst mest solgte personbil i Danmark i 1967 med mere end 8.000 solgte eksemplarer, hvilket Tekno også gjorde at stort nummer ud af at reklamere med.

Teknos Volvo modeller  Amazon, 544 og P1800 nægtede simpelthen at død. De blev bare ved og ved med at sælge godt, men bortset fra introduktionen i 1967 blev der ikke rigtig reklameret for Amazonen, dog var der en annonce for Volvo modellerne i Legetøjstidende i februar 1968, hvor politimodellen også nævnes. Den var en krone dyrere og kostede 9,50 kr. Politi modellen blev dog nævnt samme sted allerede i juni 1967, hvor den også kostede 9,5 kr.

Hvis vi kigger lidt i katalogerne er Volvo Amazon med i Teknos danske kataloger i 1968-69 og i 1970-71 med kopier af de tegninger, som de brugte i de gamle kataloger. Prisen var steget til 9,50 kr. for de civile udgave og 10.75 kr. for Politi og for Polis udgaven. Polis udgaven er dermed solgt i Danmark. Den er også med i 1971-72 kataloget med et billede.

 

I Sverige havde Berico – den svenske importør af Tekno – bilen med i en prisliste til 7,25 sek. for den civile udgave og 7,75 sek for Polis udgaven. Den svenske krone var i højere kurs end den danske dengang. Jeg har ikke fundet materiale på den 2-dørs udgave i tyske eller i franske kataloger. Den er ikke nævnt i Solidos prisliste fra 1969, men mon ikke den også er solgt i Frankrig.

Den havde derimod fine salgstal i Sverige, hvor den i 1969 lå som nr. 2 på salgslisten for Polis udgaven med 21.098 solgte eksemplarer og den civile udgave lå nr. 3 med 13.820 eksemplarer. Amazon var kun overgået af Volvo 144. Ganske imponerende af Amazon og dermed en god grund til, at Tekno skulle holde den i live.

Jeg har fundet en enkelt reklame for Volvo Amazon i Anders And fra 1. april 1969, hvor prisen er opgivet til 8,75 for den civile udgave.

Da Tekno i 1969 valgte at udgive ældre modeller i en billigserie – de såkaldte blist-car modeller – som var lidt mere skrabede uden decaler og bemaling og monteret med Ford Mustang hjul, undgik Volvo Amazon at lide denne tort. De fik godt nok Ford Mustang hjul og i mange tilfælde blev de solgt uden decaler og bemaling af fx lygter, men de blev solgt i den samme papæske og hovedaglig i farverne rød og i hvid, men også i andre farver som fx. den grønne og blå, som var originale farver fra Volvo.

Volvo Amazon blev markedsført efter 1969, da Tekno blev solgt til Algrema i Hjørring, og den var med helt frem til Tekno lukkede i 1972.

Den 2-dørs kom selvfølgelig også som patruljebil. De var alle sorte og hvide og blev lavet som Politi, Polis og Polizei.

Der er solgt rigtig mange Volvo modelbiler fra Tekno og de er kommet i mange varianter og de er også blevet ændret lidt hen over tid. I modsætning til den 4-dørs udgave, som havde Amazon logo på skærmene, blev de 2-dørs modeller kun leveret med Volvo 121 logo på skærmene.

Bilen er godt lavet og egentlig synes jeg bedre om den 2-dørs model end den 4-dørs. Den har en pænere finish synes jeg.

Modellens detaljer:

Det er ikke en bilmodel, der har særlig mange detaljer og da slet ikke for en bil, der først udkom i 1967, hvor alle andre nye modeller havde alle mulige sjove funktioner.

Faktisk består Volvo Amazon 2- dørs kun af 27 dele, hvis det hele tælles med. Modelbilen er 101 mm lang, hvilket giver et størrelsesforhold på 1:44 – som er meget tæt på idealet på 1:43½.

Det er i øvrigt tydeligt, at det er en slags kopi af den 4-dørs model, hvilket jo også var meget naturligt – den 2-dørs bil overtog da også produktionsnummeret 810.

Jeg vil dele beskrivelsen af modellens detaljer op i de første udgaver med hjul med hjulkapsler og en beskrivelse af billig udgaven med Mustanghjul.

Modellen med hjulkapsler:

Volvo Amazon i den 2-dørs variant kom så sent på markedet, at den ikke nåede at få de stærke hvide metalfælge med hjulkapsel. Tekno havde udviklet et nyt hjul, som udelukkende var støbt i plastik og det hjul blev Amazonen født med. Jeg kan ikke afvise, at der findes enkelte biler med metalfælge, men det var ikke standard.

Tekno udviklede formentlig hjul af plastik for at spare penge. Hjulet skulle ikke males og der var ikke en skive på bagsiden – ellers var det det samme type hjul. Desværre var det ikke verdens bedste ide. Hjulet gik meget nemt i stykker og det har sikkert været grunden til, at Tekno gik over til metalstøbte hjul som til Volvo, Saab, Taunus Transit o.s.v, som standardhjul og lod plastikhjulet udgå.

Da plastikhjulet udgik fik alle de person- og varebiler, som var i produktion monteret metalhjul – enten de såkaldte blist-car hjul, som var Mustang hjul eller de hjul som blev brugt på Volvo 144. Dækkene var af den standardtype, som Tekno brugte på stort set alle personbiler i den periode.

Mange hjul er desværre endt som bilerne på ovenstående billede også fordi de bliver hårde med tiden og knækker.

I gennemgangen af bilens detaljer starter jeg med karosseriet og graveringerne og kan konstatere, at Tekno gjorde sig umage med graveringerne. Den har markeringer til fronthjelm, luftindtag, midterliste på fronthjelmen, forreste blinklygter som blev malet gule eller orange, dørene er markeret, der er håndtag med lås og faktisk også markeringer af forskærmen og pyntelisten langs med bilen. Den ligger så naturligt at den støbeovergang, som er i støbeformen. Den har ligesom en forstærkning på skørterne under bagskærmen, som også er kommet med. Bagpå er der bagklap, baglygter, som er malet gule eller røde, reflekser og nummerpladelys.

Alt i alt en godkendt gravering på bilen.

I bunden er der graveret en motor og en udstødning, hvilket er sparsomt, når man tænker på, hvor mange graveringer, der er på andre Teknobiler, navnlig på de modeller, der kom fra Langes Legetøj. Bunden ligner meget bunden på den 4-dørs udgave, men der er en lille forskel omkring bundkaret og bagakslen. De fleste af første udgaverne havde grålig ensfarvet bemaling af bunden, hvor de sidste udgaver var sølvgrå hammerlakerede.

De er alle forberedt til anhængertræk med et hul i bunden og på den 2-dørs model har Tekno placeret to små forhøjninger, som forhindre trækkrogen i at dreje rundt.

Bunden gennemgik en smart ændring fra den 4-dørs model. På den 4-dørs model styres hjulakslen af en lille lukket bøjle. Dette lavede Tekno om på, således at akslen blev styret af nogle stag, som var åbne. Årsagen er åbenlys, da Tekno i montagefasen på den første udgave har været nød til at samle hjulene sammen med bunden, hvor de på den modificerede udgave kunne sætte hjulene på særskilt eller sammen med nitningen af affjedringen.

Det er den 4-dørs udgave til højre på begge billeder og den 2-dørs udgave til venstre.

Men prøv at lægge mærke til både for- og baghjul, de er rykket en lille smule forlangt tilbage i hjulkasserne – de centrerer simpelthen ikke, hvilket Tekno godt kunne have gjort bedre.

Ovenfor kan man se at hjulene ikke centrerer i hjulkasserne.

Den har løse kofangere og løse prisme forlygter af en standardtype, som blev brugt på rigtig mange biler.

Nogle af de sidste biler med plastikhjul havde en lille sølvgrå plet, som skulle markere emblemet på skærmene, som kom til da teksten på skærmene forsvandt på de rigtige biler, hvilket forklarer, hvorfor en del af disse biler mangler decalen på skærmene.

Ovenfor kan man tydelig se den lille sølvgrå plet på forskærmen.

Der er en pudsig forskel på den måde som dørene er graveret på. På den 2-dørs model går graveringen ind i karosseriet, hvor den på den 4-dørs model går ud fra karosseriet, hvilket også var mest normalt på biler fra Tekno, hvor bilerne fra Termax/Lange oftes lagde graveringerne indad i karosseriet. Det gjorde Corgi i øvrigt også.

Den har interiør, rat og rude og trækrude.

Interiøret er lavet i rødt plastik, som sad i de lyse biler og i beige plastik, som sad i de røde og i de mørke biler og i politimodellerne. Senere kom der flere mørke farver som blåt og brunt interiør, som jo også var farverne i de rigtige biler. Der er ikke rigtig faste regler med farver og interiør. Det er blandet godt rundt i bilerne.

Billig udgaverne:

Da den 2-dørs model overgik til at være en billigudgave skete der nogle ændringer med bilen, som var åbenlyse spare tiltag. Det var nøjagtig den samme bil – støbt i den samme form. Den mest iøjnefaldende forskel var hjulene. Volvo Amazon fik Ford Mustang hjul, hvilket var et afgørende brud på Teknos tradition om nøjagtighed og loyalitet over for den ægte model.

Bilmodellen overgik fra et være en modelbil til at være en legetøjsbil. Mustang hjulene er gode og fine, men de hører til på en Ford Mustang. Tekno har været tvunget af omstændighederne til at foretage sig noget. Bilerne blev dyrere og dyrere at udvikle og fremstille, så de havde behov for at spare og standardisere, der hvor de kunne.

Til personbilerne brugte Tekno fra 1968/69 stort set kun 2 typer hjul til personbilerne, campingvognen og Taunus Transit og det er hjulet til Volvo 144 og Mustanghjulet. Volvo hjulet kom også på de fremtidige VW slangebiler. De øvrige personbiler blev lavet hos Termax/Lange med deres hjul.

I øvrigt er Mustanghjulet et meget bedre hjul end de flotte typer med hjulkapsler, så legeværdien blev forbedret og så kunne de holde.

Decalerne forsvandt efterhånden også. Ikke på de første billigudgaver, men efterhånden som de slap op, blev de sparet væk. Først røg Volvo 121 på forskærmene og siden Volvo emblemet på kølerhjelmen. Det er i øvrigt guldfarvet, hvilket nok burde være sølvfarvet, hvis det skulle være helt korrekt.

På de fleste billigudgaver af Volvo Amazon malede Tekno dog forsat baglygter og blink foran på bilerne.

Tekno fjernede “Tekno” logoet i bunden på alle de biler, som de udgav som billigbiler – det skete også for Volvo Amazon. Hvorfor gjorde de det ?- der stod jo Tekno på æskerne og det var en Teknobil, men jeg tror ikke de har været helt stolte af disse biler som kvalitetsmæssig brød med traditionen. Men bilerne – de fejler ikke noget.

De biler som Tekno tilbød som en billigserie i blist-car var nr. 813 (Ferrari 750 Monza), nr. 819 (VW 1200), nr. 824 (MG-A), nr. 825 (Volvo P1800), nr. 826 (Taunus 17M), nr. 827 (Saab 96 med smal kølergrill), nr. 828 (VW 1500).

Læg mærke til, at Volvo Amazon, Volvo 544 og Volvo st. car ikke er blandt blist-car bilerne. Jeg tror grunden har været, at de fortsat solgte så godt, at Tekno forsatte med at sælge dem i almindeligt salg selv med Mustanghjul, manglende logo o.s.v. De fik jo 8,75 for en Amazon og kun 5,85 for de andre blist-car biler. Ford Lincoln Continental er også lavet som en billigudgave i papæske.

Patruljebilerne:

Det er egentlig den samme fortælling som ovenstående. Patruljebilerne er ligeledes lavet med plastikhjulene eller Mustanghjulene. Jeg har set politibilerne i varianterne Politi, Polis og som Polizei.

De har alle blinklys på taget – typisk den gamle model med hvid bund, men de seneste modeller har ensfarvet blå blik. Jeg har set Polis modellen med gult blik, hvilket kan være ægte nok. De havde gult blink i Sverige på Polis bilerne.

Tekno valgte en let løsning med at male den øverste del af bilen sort og den nederste hvid. Det sorte på dørene med teksten “Politi” med videre er en decal. Det samme er det sorte felt under nummerpladelygten.

Patruljebilerne blev solgt i den samme æske, hvor blinklygten skulle monteres efterfølgende en forskel til Mercedes 230-280, hvor Termax fik fremstillet en højere æske, som hele bilen kunne være i den også med lygten monteret.

Volvo Amazon Politi kom på markedet i oktober 1967, hvor Tekno bragte en annonce i Legetøjstidende.

Ovenfor annonce i Legetøjstidende fra oktober 1967, hvor politimodellen præsenteres med en lille beskeden tekst nederst i annoncen.

Volvo Amazon er en rigtig fin bil, som Tekno helt sikkert har tjent masser af penge på.

Modellens værdi:

Bilen er meget eftertragtet  uanset stand. En populær model – hænger sikkert sammen med, at det er en Volvo, som er populær blandt danskere og navnlig blandt svenskerne. Det er ligesom gamle Volvo biler ikke rigtig vil gå af mode.

Modellen er ikke sjælden. Den svinger meget op og ned. Mange er røde og hvide, hvilket er den mest almindelige farve – de blå, grønne, grå og lyseblå er ikke så almindelige.

Hvad skal jeg passe på?

Der er en del restaurerede modeller på markedet. Decaler kan være udskiftet med uoriginale. Det er navnlig plastikhjulene, man skal være forsigtig med. De kan være defekte eller limede.

Tekniske data:

Ruderja
AffjedringJa
StyretøjNej
InteriørJa
Løse lygterja
Løse kofangereja
Bevægelige deleNej
BlinkNejDog på politimodellerne
DecalerJa
Samlet medNitter
TofarvetNej
Blist-car modelNej
Farvekombinationer:
Rubinrød (kode 46)
Lysblå (kode 95)
Grålig
Mørkeblå (kode 96)
Californiahvid (kode 42)
Mørkegrøn (kode 94)
Politilakering (kode 60)

Af en eller anden mærkelig årsag er der ikke lavet en lysegrøn kode 91 eller en lysegul kode 97. Det var ellers en meget almindelig farve til Amazon. Tekno har faktisk lavet den til St.car. udgaven.

Særlige decaler

Så vidt jeg ved er der ikke særlige Volvo Amazon 2-dørs biler med specielle decaler.

Politibilerne er leveret som Politi, Polis eller Polizei.

Æsker:

Modellerne er kun leveret i de velkendte papæsker. På æskerne satte Tekno et lille rundt mærke, som afslørede bilens farve i æsken. På enden af æskerne er modellen angivet med den internationale typebetegnelse  Volvo 121/122. Decalen er aldrig lavet som 122. Politimodellerne har en lille label med Politi, Polis og formentlig også Polizei. Jeg har dog aldrig set en æske med en Polizei label.

 

Modellerne:

Modellerne vil blive nævnt med de ældste først.

Der kan sagtens være andre farver, som jeg ikke er opmærksom på.

Californiahvid:

Beige:

Rubinrød:

Mørkeblå:

Mørkeblå med hvidt og med mørkt interiør.

Mørkegrøn:

Bemærk at den ældste grønne har lyst interiør.

Lyseblå:

Billigserien med “Mustang hjul“:

Californiahvid:

Rubinrød:

Som det ses på billederne kan der være flere nuancer af den røde farve og farven på interiøret.

Mørkeblå:

Mørkegrøn:

Lysegrå:

Patruljebilerne:

Politi:

 

Polis:

Polizei:

Polizei varianten er sjælden.

Diverse materiale:

Nedenfor et originalt salgsbillede, som repræsentanterne havde med ud i butikkerne til fremvisning.

 

 

14 kommentarer til “Volvo Amazon 2-dørs nr. 810”

  1. Hej Peter.
    Stor ros for en flot artikel med uddybende beskrivelse af Volvo Amazon 2-dørs modellen. Jeg glæder mig til du kaster dig over Scania-Vabis tankbiler og presenningbiler.
    Hilsen fra Ole

    Svar
  2. Hej Peter
    Fin artikel. Jeg vil lige komme med indput til dine betragtninger vedrørende decaler og bemaling. På Amazonen udgik de store skærmemblemer i sort og guld, som Tekno har kopieret vellignende, ved indtroduktionen af 1965 årsmodellen, i august 1964 forøvrigt. Erstatningen blev et våbenskjolds lignende emblem, som var monteret under skærmens kromlisten. Lige foran emblemet blev der, på de danske biler, monteret det lovmæssigt påkrævede sideblik, fra Ermax. Tidligere var sidebliket monteret lidt forskelligt, oppe på skærmrundingen eller, indtil først i 60erne på b-stolpen, oppe ved taget, som man ser det på 444/544 modellen. Den lille sølvklat på skærmen på Teknos Amazon er måske derfor nærmere en markering at det nye skærmemblem. På årsmodel 1967 gik man fra de guldfarvede bogstaver på motorhjelmen til de sølvfarvede.
    Hilsen Sander

    Svar
    • Hej
      Mange tak for dine kommentarer. Det er dejligt at få kombineret noget viden om bilerne. Det lyder som en god forklaring på den lille sølvprik at den markerer et emblem.
      mvh Peter

      Svar
  3. Hej Peter.

    Tror jeg har fattet det nu ved at læse begge artikler om 810. igen
    Hvis man gerne vil have en 810 med sort eller hvidt tag så er det den 4-dørs man skal kigge efter.

    Hilsen
    Kurt

    Svar
  4. Hej Peter. Har set en rød Amazon med grøn politilampe på taget på DBA kan det passe ? Eller har Tekno lavet en sådan bil? Vh kurt

    Svar
  5. Hej Peter!
    Jag hittade nyligen en 4-dörrars modell, som måste vara en tidig utgåva. Den har varken inredning eller fjädring, och framlyset är inte av diamant typ, utan av rund, genomskinlig plast med . Den kanske sattes dit efteråt? Hjulen är av metall med blanka kapslar.
    Jag tänker renovera den och är osäker på att byta ut framljusen till diamanter. Det fanns kanske den typen (med skaft för instick) av framljus ändå och den är autentisk?

    MVH / Istvan

    Svar
    • Hej Istvan
      Den bil du nævner er kun lavet med transparente indstiks lygter. Du kan sætte diamantlygter på, men så skal du nok lave en kegle som ligner diamanten med et bor. peter

      Svar
  6. Thank you Peter for this wonderful well documented article which is a mine of very useful information on the Tekno brand. I’m still on the lookout for a dark blue version from Amazon to complete my collection.

    Svar

Skriv en kommentar