Volvo Amazon 2-dørs (25)

Volvo Amazon 2-dørs nr. 810

Skrevet d. 13. aug, 2017 af in Personbiler, Udvalgte biler

Volvo Amazon 122S 2-dørs/nr. 810

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Volvo Amazon 2-dørs historie

Volvo Amazon i 2 og 4- dørs udgaven hos Tekno er to forskellige biler. Begge modeller har modelnummeret 810, hvilket giver god mening. Det fortæller os, at den 4-dørs model udgik af markedet før den 2-dørs blev introduceret. Der er nok ikke gået så lang tid fra den 4-dørs udgik til den 2-dørs blev sendt på markedet. Det er vigtigt at sige, at Volvo kørte med begge biler samtidigt, det var kun Tekno, der ventede med en ny model, før den 4-dørs udgik. I virkeligheden tjener nummerserien mest til, at fabrikken kan holde styr på modeller og navnlig til forhandlerne, når de bestiller varer. Som sagt er der tale om to forskellige modeller, som ikke er støbt i den samme form. Det er en vaskeægte Teknobil fra Rentemestervej i København, men hvem der har konstrueret den, ved jeg ikke.

Med hensyn til Volvo modellerne har Tekno været meget tro mod den rigtige bils historie og rettet de ændringer, som er kommet på de rigtige tidspunkter og de har givet bilerne de rigtige originale farver.

Det var en meget populær modelbil og formentlig en af de Teknomodeller, som der er solgt flest af overhovedet.

Volvo sendte deres nye model Volvo Amazon i den 2-dørs udgave på markedet i 1962. Den var forsynet med den nye kraftigere B18 motorer og det var en af begrundelserne for, at Volvo valgte en 2-dørs model, fordi konstruktionen er stærkere i en 2-dørs udgave. Samtidig blev de 2-dørs biler kun leveret som ensfarvede. Det princip fulgte Tekno også. Tekno var noget mere træge med at få lavet den 2-dørs udgave. De modificerede i stedet den 4-dørs modelbil flere gange og har åbenbart synes det var godt nok. Tekno sendte først den nye 2-dørs bil på markedet i april 1967 til en pris af 8,50 kr., hvilket var nøjagtig det samme som en Volvo P1800 kostede. De reklamerede med affjedring, sæder, rat og diamantlygter, hvilket de fleste andre biler også havde på det tidspunkt. Tekno valgte at lave en bil, som ikke kunne styre eller havde bevægelige dele, hvilket var noget arrogant, når man tænker på at Ford Mustang kom næsten samtidigt. Man det viser bare, at det rigtige produkt sagtens kunne sælges til børnene.

Jeg kan ikke komme i tanke om andre modelbiler fra Tekno, som kom så sent uden at de havde specielle funktioner.

Man skal selvfølgelig tænke på, at Volvo Amazon var 1960.ernes drømmebil. Det var den næst mest solgte personbil i Danmark i 1967 med mere end 8.000 solgte eksemplarer, hvilket Tekno også gjorde at stort nummer ud af at reklamere med.  Teknos Volvo modeller  Amazon, 544 og P1800 nægtede simpelthen at død. De blev bare ved og ved med at sælge godt, men bortset fra introduktionen i 1967 blev der ikke rigtig reklameret for Amazonen, dog var der en annonce for Volvomodellerne i Legetøjstidende i februar 1968, hvor politimodellen også præsenteres. Den var en krone dyrere og kostede 9,50 kr.

Hvis vi kigger lidt i katalogerne er Volvo Amazon med i Teknos danske kataloger i 1968-69 og i 1970-71 med kopier af de tegninger, som de brugte i de gamle kataloger. Prisen var steget lidt til 9,50 kr. for de civile udgave og 10.75 kr. for Politi og for Polis udgaven. Polis udgaven er dermed solgt i Danmark. Den er også med i 1971-72 kataloget med et billede.

 

I Sverige har Berico – den svenske importør af Tekno – bilen med i en prisliste til 7,25 sek. for den civile udgave og 7,75 sek for Polis udgaven. Den svenske krone var i højere kurs end den danske dengang. Jeg har ikke fundet materiale på den 2-dørs udgave i tyske eller i franske kataloger. Den er ikke nævnt i Solidos prisliste fra 1969, så det er tvivlsomt om den er solgt i Frankrig.

Den havde derimod fine salgstal i Sverige, hvor den i 1969 lå som nr. 2 på salgslisten for Polisudgaven med 21.098 solgte eksemplarer og den civile udgave lå nr. 3 med 13.820 eksemplarer. Amazon var kun overgået af Volvo 144. Ganske imponerende af Amazon og dermed en god grund for Tekno til at holde den i live.

Jeg har fundet en enkelt reklame for Volvo Amazon i Anders And fra 1. april 1969, hvor prisen er opgivet til 8,75 for den civile udgave.

Da Tekno i 1969 valgte at udgive ældre modeller i en billigserie – de såkaldte blistpackmodeller – som var lidt mere skrabede uden decaler og bemaling og monteret med Ford Mustang hjul, undgik Volvo Amazon at lide denne tort. De fik godt nok Ford Mustang hjul og i mange tilfælde blev de solgt uden decaler og bemaling af fx lygter, men de blev solgt i den samme papæske – hovedaglig i farverne rød og i hvid.

Det er svært at sige, om de blev markedsført efter 1969, da Tekno blev solgt til Algrema i Hjørring, men i følge katalogerne har de været med , formentlig helt frem til Tekno lukkede i 1972.

Den 2-dørs kom selvfølgelig også som patruljebil. De var alle sorte og hvide og blev lavet som Politi, Polis og Polizei.

Der er solgt rigtig mange Volvo modelbiler fra Tekno og de er kommet i mange varianter og de er også blevet ændret lidt hen over tid. I modsætning til den 4-dørs udgave, som havde Amazon logo på skærmene, blev de 2-dørs modeller kun leveret med Volvo 121 logo på skærmene.

Bilen er godt lavet og egentlig synes jeg bedre om den 2-dørs model end den 4-dørs. Den har en pænere finish synes jeg.

Modellens detaljer:

Jeg vil dele beskrivelsen af modellens detaljer op i de første udgaver med hjul med hjulkapsler og en beskrivelse af billigudgaven med Mustanghjul. Faktisk består Volvo Amazon 2- dørs kun af 27 dele hvis det hele tælles med.

Modellen med hjulkapsler:

De første udgaver af Volvo Amazon 2-dørs modellen var de flotteste. De havde metalfælge som var låst på bagsiden med en skive og en blank hjulkapsel, som var standard hjulet på de fleste af Teknos personbiler. Hjulet kunne køre rundt på akslen og der var affjedring med pianotråd.

Senere udviklede Tekno et nyt hjul af plastik, hvor de sparede skiven på bagsiden – ellers var det det samme. Desværre var det en dårlig ide. Hjulet gik meget nemt i stykker og det har sikkert været grunden til, at Tekno gik over til metalståbte hjul som til Volvo, Saab, Taunus Transit o.s.v, som standardhjul og lod det frygtelige plastikhjul udgå. Alle de personbiler, der blev udgivet herefter var med metalhjul – de såkaldte blistpack modeller. Dækkene var af den standardtype, som Tekno brugte på stort set alle personbiler.

Mange hjul er desværre endt som bilerne på ovenstående billede.

Faktisk gennemgik bunden en smart ændring fra den 4-dørs model. På den 4-dørs model styres hjulakslen af en lille lukket bøjle. Dette lavede Tekno om på, således at akslen blev styret af nogle stag, som var åbne. Årsagen er åbenlys, da Tekno i montagefasen på den første udgave har været nød til at samle hjulene samme med bunden, hvor de på den modificerede udgave kunne sætte hjulene på særskilt eller sammen med nitningen af affjedringen.

Det er den 4-dørs udgave til højre på begge billeder.

Modellen er  100,3 mm lang. Den har løse kofangere og løse prisme forlygter af en standardtype, som blev brugt på rigtig mange biler. Bag på bilen er der graveringer til baglygter, som blev håndmalet gule og til reflekserne, som blev malet røde.

Foran på bilen er der graveringer til blinklys, som blev malet gule og der er yderligere graveringer til luftindtag og til de to døre med håndtag. Nogle få modeller har en lille sølvgrå plet på forskærmen, som formentlig skal ligne blinklyset.

Der er en pudsig forskel på den måde som dørene er graveret på. På den 2-dørs model går graveringen ind i karosseriet, hvor den på den 4-dørs model går ud fra karosseriet, hvilket også var mest normalt på biler fra Tekno, hvor bilerne fra Termax/Lange oftes lagde graveringerne indad i karosseriet. Det gjorde Corgi i øvrigt også.

I bunden er der graveret en motor og en udstødning, hvilket er sparsomt, når man tænker på, hvor mange graveringer, der er på andre Teknobiler, navnlig på de modeller, der kom fra Langes Legetøj. Bunden ligner meget bunden på den 4-dørs udgave, men der er en lille forskel omkring bundkaret og bagakslen. De fleste af første udgaverne havde grålig ensfarvet bemaling af bunden, hvor de sidste udgaver var sølvgrå hammerlakerede.

De er alle forberedt til anhængertræk med et hul i bunden og på den 2-dørs model har Tekno placeret to små forhøjninger, som forhindre trækkrogen i at dreje rundt.

Den har løse kofangere, interiør, rat og rude. Der er også blevet plads til nummerpladelygten og trækruden.

Interiøret er lavet i rødt, som sad i de lyse biler og i beige, som sad i de røde og i de mørke biler og i politimodellerne. Senere kom der flere mørke farver som blåt og brunt interiør, som jo også var farverne i de rigtige biler. Der er ikke rigtig faste regler med farver og interiør. Det er blandet godt rundt.

Billigudgaverne:

Da den 2-dørs model overgik til at være en billigudgave skete der nogle ændringer med bilen, som var åbenlyse sparetiltag. Det var nøjagtig den samme bil – støbt i den samme form. Den mest iøjnefaldende forskel var hjulene. Volvo Amazon fik Ford Mustang hjul, hvilket var et afgørende brud på Teknos tradition om nøjagtighed og loyalitet over for den ægte model. Det blev simpelthen en legetøjsbil og ikke en modelbil. Mustang hjulene er gode og fine, men de hører til på en Ford Mustang. Tekno har været tvunget af omstændighederne til at foretage sig noget. Bilerne blev dyrere og dyrere at udvikle og fremstille, så de havde behov for at spare, der hvor de kunne. Til personbilerne brugte Tekno fra 1968/69 stort set kun 2 typer hjul til personbilerne, campingvognen og Taunus Transit og det er hjulet til Volvo 144 og Mustanghjulet. Volvo hjulet kom også på de fremtidige VW slangebiler. De øvrige personbiler blev lavet hos Termax/Lange med deres hjul.

I øvrigt er Mustanghjulet et meget bedre hjul end de flotte typer med hjulkapsler, så legeværdien blev forbedret og så kunne de holde.

Decalerne forsvandt efterhånden også. Ikke på de første billigudgaver men efterhånden som de slap op, blev de sparet væk. Først røg Volvo 121 på forskærmene og siden Volvo emblemet på kølerhjelmen. Det er i øvrigt guldfarvet, hvilket nok burde være sølvfarvet, hvis det skulle være helt korrekt.

På de fleste billigudgaver af Volvo Amazon malede Tekno dog forsat baglygter og blink foran på bilerne.

Tekno fjernede “Tekno” logoet i bunden på alle de biler, som de udgav som billigbiler – det skete også for Volvo Amazon. Hvorfor gjorde de det – der stod jo Tekno på æskerne og det var en Teknobil, men jeg tror ikke de har været helt stolte af disse biler som kvalitetsmæssig brød med traditionen. Men bilerne – de fejler ikke noget.

De biler som Tekno tilbød som en billigserie i blisterpack var nr. 813 (Ferrari 750 Monza), nr. 819 (VW 1200), nr. 824 (MG-A), nr. 825 (Volvo P1800), nr. 826 (Taunus 17M), nr. 827 (Saab 96 med smal kølergrill), nr. 828 (VW 1500).

Læg mærke til, at Volvo Amazon, Volvo 544 og Volvo st.car ikke er blandt blisterpackbilerne. Jeg tror grunden har været, at de fortsat solgte så godt, at Tekno forsatte med at sælge dem i almindeligt salg selv med mustanghjul, manglende logo o.s.v. De fik jo 8,75 for en Amazon og kun 5,85 for blisterpack bilerne. Ford Lincoln Contineltal er også lavet som en billigudgave i papæske.

Patruljebilerne:

Det er egentlig den samme fortælling som ovenstående. De fleste patruljebiler er lavet med plastikhjulene eller Mustanghjulene. Jeg har set politibilerne som Politi, Polis og som Polizei.

De har alle blinklys på taget – typisk den gamle model med hvid bund, men de seneste modeller har ensfarvet blå blik. Jeg har set Polismodellen med gult blik, hvilket kan være ægte nok. De havde gult blink i Sverige på polisbilerne. Patruljebilerne havde deres egne æsker, der var lidt højere, så der var plads til blinklyset.

Modellens værdi:

Bilen er meget eftertragtet  uanset stand. En populær model – hænger sikkert sammen med, at det er en Volvo, som er populær blandt danskere og navnlig blandt svenskerne. Det er ligesom gamle Volvo biler ikke rigtig vil gå af mode.

Modellen er ikke sjælden. De ældste biler med de gamle hjul er de mest eftertragtede, men det er svært at udtale sig om værdien. Den svinger meget op og ned. Mange er røde og hvide, hvilket er den mest almindelige farve – de blå, grønne, grå og lyseblå er ikke så almindelige.

Hvad skal jeg passe på?

Der er en del restaurerede modeller på markedet. Decaler kan være udskiftet med uoriginale. Det er navnlig plastikhjulene, man skal være forsigtig med. De kan være defekte eller limede.

Tekniske data:

 

Ruder ja
Affjedring Ja
Styretøj Nej
Interiør Ja
Løse lygter ja
Løse kofangere ja
Bevægelige dele Nej
Blink Nej Dog på politimodellerne
Decaler Ja
Samlet med Nitter
Tofarvet Nej
Blist-car model Nej

 

Farvekombinationer:
Rubinrød (kode 46)
Lysblå (kode 95)
Grålig
Mørkeblå (kode 96)
Californiahvid (kode 42)
Mørkegrøn (kode 94)
Politilakering (kode 60)

Af en eller anden mærkelig årsag er der ikke lavet en lysegrøn kode 91 eller en lysegul kode 97. Det var ellers en meget almindelig farve til Amazon. Tekno har faktisk lavet den til St.car. udgaven.

Særlige decaler

Så vidt jeg ved er der ikke særlige Volvo Amazon 2-dørs biler med specielle decaler.

Politibilerne er leveret som Politi, Polis eller Polizei.

Æsker:

Modellerne er kun leveret i de velkendte papæsker. På æskerne satte Tekno et lille rundt mærke, som afslørede bilens farve i æsken. På enden af æskerne er modellen angivet med den internationale typebetegnelse  Volvo 121/122. Decalen er aldrig lavet som 122. Politimodellerne har lidt højere æsker og en label med Politi, Polis eller Polizei.

 

Modellerne:

Modellerne vil blive nævnt med de ældste først.

Der kan sagtens være andre farver, som jeg ikke er opmærksom på.

Californiahvid:

 

Rubinrød:

Mørkeblå:

Mørkegrøn:

Bemærk at den ældste grønne har lyst interiør.

Lyseblå:

Billigserien:

Californiahvid:

Rubinrød:

Som det ses på billederne kan der være flere nuancer af den røde farve og farven på interiøret.

Mørkeblå:

Mørkegrøn:

Lysegrå:

Patruljebilerne:

Politi:

Polis:

Polizei:

Diverse materiale:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 Tilbagemeldinger til “Volvo Amazon 2-dørs nr. 810”

  1. OLEC56

    16. aug, 2017

    Hej Peter.
    Stor ros for en flot artikel med uddybende beskrivelse af Volvo Amazon 2-dørs modellen. Jeg glæder mig til du kaster dig over Scania-Vabis tankbiler og presenningbiler.
    Hilsen fra Ole

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      16. aug, 2017

      Hej Ole

      Tak for dine ros – jeg må kaste mig over Scania Vabis næste gang.

      mvh

      Peter

      Reply to this comment
  2. John Andersen

    22. okt, 2017

    En god og grundig artikel, om en fin bil, både model og i stor störelse. Klar läsvärdig. Nu kommer jeg at sidde her og läse alle artiklerne.Tak.
    MVH John

    Reply to this comment
  3. Sander

    25. okt, 2017

    Hej Peter
    Fin artikel. Jeg vil lige komme med indput til dine betragtninger vedrørende decaler og bemaling. På Amazonen udgik de store skærmemblemer i sort og guld, som Tekno har kopieret vellignende, ved indtroduktionen af 1965 årsmodellen, i august 1964 forøvrigt. Erstatningen blev et våbenskjolds lignende emblem, som var monteret under skærmens kromlisten. Lige foran emblemet blev der, på de danske biler, monteret det lovmæssigt påkrævede sideblik, fra Ermax. Tidligere var sidebliket monteret lidt forskelligt, oppe på skærmrundingen eller, indtil først i 60erne på b-stolpen, oppe ved taget, som man ser det på 444/544 modellen. Den lille sølvklat på skærmen på Teknos Amazon er måske derfor nærmere en markering at det nye skærmemblem. På årsmodel 1967 gik man fra de guldfarvede bogstaver på motorhjelmen til de sølvfarvede.
    Hilsen Sander

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      25. okt, 2017

      Hej
      Mange tak for dine kommentarer. Det er dejligt at få kombineret noget viden om bilerne. Det lyder som en god forklaring på den lille sølvprik at den markerer et emblem.
      mvh Peter

      Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding