STA79958

Volvo 164 nr. 838

Skrevet d. 14. feb, 2019 af in Personbiler, Udvalgte biler

Volvo 164 nr. 838

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Med hensyn til beskrivelse af Volvo 164 henviser jeg til artiklen om Volvo 144, som også findes her på siden. Bilerne er fuldstændig ens på nær det ændrede frontparti og motor. Selvom den ikke er alt for vellykket set ud fra et håndværksmæssigt synspunkt er der nu alligevel meget eksklusivt over Volvo 164, måske især for os der elsker Volvo.

Volvo 164´s historie

Volvo 144 var en bragende succes for Tekno, da den udkom i foråret 1969, så det synes naturligt for Tekno også at fremstille en Volvo 164. Jeg ved, at den svenske agent Berico pressede på for at få en Volvo 164 fra Tekno. Underligt nok har jeg et brev fra Ivan Andersson, der vil have flere sennepsgule Volvo 144 biler. Svenskerne var ikke så tilfredse med den hvide farve og mon ikke også det gjaldt for Volvo 164. Jeg tror ikke den gule har været så populær i Danmark.

I øvrigt har jeg også læst et sted, at direktøren fra Algrema/Tekno var stærkt utilfreds med at Volvo 164 tog så lang tid at få færdig, når man nu havde Volvo 144 kunne det vel ikke være så svært at lave en kopi. Det siger en del om Erik Frost Frederiksen, at han ikke forstod, hvor kompliceret værktøjsproduktionen for modelbilerne var og selvom det langt hen ad vejen var den samme bil, skulle der alligevel en del ændringer til.

Volvo 164 var formentlig også forsinket. Den er nævnt i kataloget fra 1970/71, men der er ikke angivet en pris i prislisten. Det plejede at betyde, at den endnu ikke var klar til salg. Berico har et nyhedsbrev fra juni 1971, hvor bilen præsenteres som nyhed og de var altid hurtige med at annoncere. Den er ligeledes med i en Anders And reklame fra 1. juni 1971 også som nyhed, så det er rimeligt sikkert, at den udkom i juni 1971. Det gik stærkt med produktionen, når man tænker på, at Tekno lukkede i foråret 1972. På 3/4 år har Tekno godt nok nået at lave mange Volvo 164.er.

 

Øverst til venstre reklame fra Anders And, og øverst til højre nyhedsbrev fra Berico fra juni 1971. Nederst til højre prislisten fra Teknos katalog fra 1970/71 og til højre billedet fra samme katalog.

Ingen kender salgstallet, men der blev solgt 53.033 stk. Volvo 144 alene i Sverige på et ½ år, så nogle stykker er der også gået af Volvo 164.

Det hele sluttede i foråret 1972 og produktionen ophørte. Dog kom den igang igen, da Tekno Holland startede produktionen op i 1974.

Modellens detaljer:

Som sagt er modellen beskrevet i artiklen med Volvo 144, så jeg vil kun beskrive ændringerne, der kom til på Volvo 164.

Selvom bilerne ligner hinanden og er fuldstændig ens måtte Tekno producere et nyt karosseri da fronten er anderledes, en ny fronthjelm, et helt nyt motorrum, da motoren er 6 cylinder på Volvo 164 – altså en anden motor end Volvo 144. Motoren er løs og faktisk med mange detaljer. Luftfilteret er forsvundet med bremseforstærkeren er kommet med. Graveringerne i bunden er også ændret til “Volvo 164, nr. 838” og selvfølgelig “Tekno Denmark” . Forreste kofanger er også ændret og det samme gælder for den bageste i det, begge kofangere kom i forkromet plastik. Der skulle også være plads til to ekstra forlygter. Decalen bagerst skulle selvfølgelig også ændres til Volvo 164. Alt i alt ret store komplicerede ændringer selvom en del kunne genbruges. Selve forpartiet er rigtigt godt ramt. Kofanger, karosseri og motorhjelm mødes og der er faktisk ingen luft eller skævheder at se. Detaljen med kromkofangere ser drøngodt ud på Volvo 164.

Hvad skal jeg passe på:

Der er ikke rigtigt noget – det er ikke så dyr en bil, at det kan gå helt galt og der er ikke den store fidus i at restaurere den med henblik på videresalg.

Modellens værdi:

Få 20 år siden var der masser af dem til salg og mintbox modeller i den sennepsgule farve lå på 3 – 500 kr. I dag er prisen vel fordoblet og den hvide og den blå ligger vel på omkring 1000 kr., hvis man kan finde den rigtige køber. Men det kræver at bil og æske er som nyt. Ofte har æsken skader.

Tekniske data

Egenskab Ja/Nej Bemœrkning
Ruder: Ja
Affjedring: Ja
Styretøj: Ja
Interiør: Ja
Løse lygter: Ja
Løse kofangere: Ja
Bevægelige dele: Ja
Blink: Nej
Decaler: Ja
Samlet med: 1 Skrue
Tofarvet: Nej
Blist-car model: Nej

Sœrlige decaler:

Volvo 164 decal og baglygter på bagenden.

Æskerne:

Kun leveret i udsigtæsker. På toppen af æsken er der tegnet en vejledning i at betjene de ting bilen kan. På bagsiden er der en flot tegning af en Volvo 164. Indlægget i kassen er lyseblåt. På en af siderne er bilens tekniske data beskrevet og det fremgår, at bilen har 145 HK – en noget voldsom maskine i 1970.

Modellerne:

Bilmodellen var kun på markedet i ganske kort tid, men alligevel formåede Tekno at lave den i tre forskellige farver. Jeg har set forskellige særudgaver fx som Taxi, men jeg er ikke overbevist om at de er originale – det har de næppe haft overskud til på Tekno lige inden lukketid, men de kan sagtens have lavet små serier af fx Taxier navnlig da de havde det hele liggende fra Volvo 144.

1: Sennepsgul

Helt klart den mest almindelige farve til Volvo 164.

 

2: Hvid

Hvid er den mest sjældne farve. Der findes ikke så mange i hvid, hvilket ikke kan undre, når det største marked nemlig Sverige ikke ville have hvide.

3: Mørkeblå

Mørkeblå er heller ikke så almindelig – men jeg skønner, at der er lidt flere end den hvide. En af mine absolut yndlingsmodeller –  den er superflot i mørkeblå med de forkromede kofangere.

 Volvo 164 Tekno NL:

En af de få personbiler, som Tekno NL fik med sig, da de købte Algrema/Tekno i 1974 var Volvo 164. Hollænderne valgte at udgive den i fire nye farver, lyseblå, hvid, grøn og bordeauxrød, med en krom pynteliste på langs af bilen. Det er de samme bil tilpasset den hollandske produktion. De fik åbenbart ikke værktøjet til at støbe standarddækkene med til Holland, så de valgte at genbruge plastikdækkene fra Chevrolet Monza, som er både hårdere og større. Det ser forkert ud på bilen og den har svært ved at dreje. En dårlig løsning, men dog til at lave med. Jeg har udskiftet dækkene på mine biler på nær den grønne, som det ses på nedenstående billeder.

Tekno Holland tilpassede også æsken til deres design. En flot stærk æske, som er noget mindre end den danske.

1nl: Hvid:

2nl: Bordeauxrød:

3nl: Mørkegrøn:

4nl: Lyseblå:

Billedet mangler.

Æskerne:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 Tilbagemeldinger til “Volvo 164 nr. 838”

  1. Henrik

    14. feb, 2019

    Endnu en super god artikel.

    Har altid undret mig over reklamebilledet i Anders And – modellen må være en prototype idet den mangler den skrå markering på kølergrillen samt at blinklysene er anderledes korte end på den færdige model.

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      15. feb, 2019

      Hej Henrik
      Man kan aldrig regne med tegninger, dem har dygtige litografer pyntet på som det passer dem. Men fin observation.

      Reply to this comment
  2. Henrik

    15. feb, 2019

    Hej Peter

    Tror nu ikke netop dette foto er pyntet (er selv ‘litograf’) – kofangeren ser ret ægte ud, omend det er svært at se hvilket materiale den er lavet af.

    Er der ikke også en udvikling i håndtagene på 164’eren? Nogle modeller ser ud til at have store fordybninger under selve grebet og andre ikke, eller er det mig der ser forkert?

    Mvh. Henrik

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      15. feb, 2019

      Hej Henrik

      Hvor spændende et du er litograf – så ved du selvfølgelig alt om hvordan man behandler billeder og reklamer. Tekno brugte jo ofte de samme motiver i katakloger, i reklamer, annoncer og på æskerne. Men hvordan oprindelsen på denne annonce er, ved jeg ikke. Farven er helt skæv, men den kan en litograf vel have leget med. De Volvoer jeg er alle med de samme dørgreb. mvh peter

      Reply to this comment
  3. Ole Monrad

    15. feb, 2019

    Hej Peter,
    Så har du dækket alle Volvo personvigne fra Tekno. Til lykke med det og tak for endnu en interessant artikel. Det er skønt, de kommer så hurtigt for tiden.
    Jeg synes, 164 er en model, der er svær at få fat i, men nu har jeg da en senepsgul og en hvid. Du skriver ikke noget om interøret, men det er sort i min senepsgule og rødt i den hvide. Bunden er også forskellig, idet den semepsgule er mat sort, mens den hvide er blank sort.
    Jeg giver dig ret i, at det er en meget flot bil, og jeg glæder mig til at få fat i den mørkeblå. Jeg har jo lagt mærke til, at det er den første Teknobil, der kommer frem, når man går ind på Teknosamleren. Men begge mine biler er noget ujæne i lakken.
    Mvh Ole

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      15. feb, 2019

      Hej Ole

      Det glæder mig at du finder artiklerne interessante. Interiøret er de samme farver som til Volvo 144 så de ting som er ens har jeg ikke beskrevet. Den blå 164, som pryder min forside var noget af det første jeg købte og en af de Teknoting jeg holder mest af. mvh Peter

      Reply to this comment
  4. Flemming Rasch

    18. feb, 2019

    Hej Peter
    Nu har du gjort det igen super dejlig læsning om de fine Volvo biler.
    De er efter min mening rigtige Volvo biler ikke kiniser kasser som i dag 🤪 men det er min mening
    Mange Tekno hilsener
    Ms Super
    Flemming

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      18. feb, 2019

      Hej Flemming
      Det var fine biler disse svenske stålkasser, som har vundet mange hjerter rundt omkring. Jeg har selv en Volvo 940 fra 1997, som af mange blev betragtet som den sidste rigtige Volvo. Det er kones bil og hun kører i den hver dag. Kører som i 1997 – går stort set aldrig i stykker. Men jeg må nu nok sige at det du kalder “kineserkasser” for det første nok er mere svenske end man tror stadigvæk, og de kører fantastisk. Jeg tror ikke der er ret mange der er i tvivl om, at var kineseren ikke kommet til og havde lagt en kæmpe pose penge på bordet var det nok slut med Volvo. Så skulle vi alle køre i en grim tysk bil, hvor ingen kan stole på det de siger (smiler lidt Flemming).

      Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding