Truck nr. 760

Truck nr. 760

(1950 – 1961)

(Juni 1950)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Hvis vi skal tale om et absolut lavpunkt på popularitetsskalaen er det truck nr. 760. Der er ikke rigtig noget blandt de gamle støbte ting, der sådan rigtig er i høj kurs, med mindre, vi taler om de sjældne special modeller.

Ford Mercury er blandt de bedste af de gamle, Packard, Ford V8 og Triangel er nogenlunde med, mens Dodge, Minidodge og Buick ambulancen skraber bunden. Den sorte Ford Taxa ligger på bunden blandt samlere, mens Trucken hører til den absolutte bundskraber blandt Teknos produkter.

Jeg må tilstå, jeg fatter det ikke. Måske fordi jeg også kigger på, hvordan modellen er blevet til. Hvor svært har det været at lave den? Hvor meget tænke og konstruktionsarbejde er der lagt i den, og hvilke funktioner har den?

Truck nr. 760 ligger rigtig godt til i forhold til de nævnte elementer. Der er lavet nogle rigtige flotte løsninger, for at få den til at fungere.

Børnene var da heldigvis ligeglade – de tog trucken til sig og den er solgt i mange eksemplarer.

Men læs nu med. Trucken er ikke uinteressant og der er en lille overraskelse fra Sverige til sidst i artiklen.

Truckens historie:

Trucken er fremstillet hos Lange/Termax samtidigt med Buick Ambulancen og Dodge lastbilen. Trucken blev præsenteret som nyhed i en annonce i Legetøjstidende fra juni 1950. Det er også den eneste reklame jeg har fundet, hvor trucken er nævnt.

 

Annonce i Legetøjstidende fra juni 1950 til venstre og reklame fra Illums Julakatalog fra 1951 til højre.

Af prislisten fra samme år fremgår, at trucken kostede 5 kr. Selvom, der ikke reklameredes for trucken, var den med i prislisterne op gennem 1950.erne.

Ovenfor til venstre skilleblad fra Forhandlerkataloget fra 1956 og til højre fra Teknos store katalog fra 1958. Den er ligeledes nævnt i udenlandske prislister.

Det sidste vi hører til trucken er fra prislisten fra 1961, hvor prisen er 7 kr. Så selvom, den var den “stille dreng i klasse” fik den i ubemærkethed 11 år på markedet, hvilket er meget. Den overlevede faktisk lidt længere end de fleste andre, der udgik i 1959 og i 1960. Så ingen tvivl, om at den har solgt godt, hvilket antallet af trucks også vidner om. Der er mange af dem.

Truckens detaljer:

Trucken kommer fra Langes Legetøj, men er formentlig udviklet hos Termax i Nyrnberggade. Det er jo rigtigt, at den ved første øjekast ser lidt kedelig ud. Den er gammeldags at se på, og den har ingen umiddelbar charme.

Men gør man sig den ulejlighed at kigge ordentligt efter, vil man opdage, at den er rigtig godt skruet sammen – især taget i betragtning, at den er udviklet i slutningen af 1949. Dengang kendte man ikke for alvor til plastik, hvilket gør, at trucken er fremstillet udelukkende i metal. Det er kun gummiringene og snoren, der ikke er i metal.

Vi starter med at stille os selv det logiske spørgsmål. Kan den noget – har den nogle funktioner. Ja da, er svaret. Hvis vi starter med hejsefunktionen, sidder der et lille håndhjul på højre side af trucken, som kan drejes frem og tilbage. Håndhjulet har fire eger og et lille støttehåndtag til at holde fast i. Håndhjulet har flere hakker på bagsiden, som griber ind i en lille tap på karosseriet, således at spillet ikke løber baglæs, når der er vægt på gaflerne.

Håndhjulet er presset fast på en 2 mm aksel, som er gennemgående gennem karosseriet. Akslen er fastgjort på venstre side af trucken med en lille skive. Selve snoren er bundet fast på en lille klods med et hul til snoren, som er presset ind på akslen.

Snoren føres op til toppen af holderen til gaflen, henover en lille fin trisse, som er fikseret på en aksel mellem de to stænger til gaflen og ned til gaflen, hvor snoren er bundet fast.

Faktisk en ret flot ting, der virker stabilt og godt.

Selve gaflerne er lidt sjove, fordi konstruktøren har valgt at støbe gaflerne på undersiden af en plade, som skal forestille at blive løftet. Igen en flot detalje og en god ting, når der skal leges med trucken. Gaflerne går ikke i stykker eller falder af, ligesom godset også ligger godt.

I bunden af pladen er logoet graveret ind “Tekno Denmark”.

Det støbte karosseri er lidt i en klasse for sig selv, fordi det hele er støbt i et stykke. Der er ikke så meget at sige om karosseriet. Det er flot, at der er gjort plads til et sæde til chaufføren og et par små skærme over hjulene. Holderen til hejseværket er 109 mm høj og en lille rille i hver side styrer gaflerne/pladen.

Forhjulene på trucken er også lavet særligt til den, i det der står “Truck” på hjulkapslen. Fin detajle. Ellers er hjulet lavet nøjagtigt, som de øvrige gamle modeller, med en inderfælg og en yderfælg og et dæk, som er magen til det som sidder på Dodge lastbilen.

Baghjulet er anderledes. Det er et metalstøbt hjul med en lille stift igennem til at holde det på plads og et dæk som på Dodge.

Jeg har gemt det bedste til sidst, som selvfølgelig er styretøjet. Har har Lange/Termax endnu engang overgået sig selv. Løsningerne på tippesystemerne på Dodge tipbilerne er smart fundet på, men styresystemet på trucken er næsten bedre. Styresystemet aktiveres af rattet og en aksel, der føres ned i trucken. Akslen er forbundet med det første led, som igen er nittet sammen med en lille arm, der forbinder baghjulsholderen på højre side. Det hele skal kunne bevæge sig, hvilket det også gør helt perfekt. Det hele virker upåklageligt.

Der er mange funktioner på trucken og der er mange dele, der virker sammen. Det var et meget avanceret stykke legetøj i 1950 i forhold til andre legetøjsbiler i samme kategori.

Hvis man spørger mig, hvad simple konstruktioner går ud på, er nedenstående et eksempel. Et støb og fire hjul – og man har en bil. Trucken ser simpel ud, men det er den langt fra.

Modellernes værdi:

Det er Tekno fra den nederste hylde. Selv flotte trucks koster næsten ingenting. Det eneste, der trækker bare lidt op er, hvis den ligger i en flot billedæske.

Er der noget, jeg skal passe på?

Det eneste, som går i stykker på trucken er snoren som knækker, men den er nem at erstatte. Ellers er der ikke nogen udfordringer med trucken. Styretøjet kan naturligvis have skader, men så virker det ikke.

Decaler:

Der er ikke decaler på trucken.

Æskerne:

Trucken blev leveret i den velkendte æske med en bund og et låg, påtrykt “Tekno Dansk Legetøj” på låget og en klisterlabel på endestykket med påskriften “Truck 760”. Langt de fleste truck man ser i æske, ligger i den gamle udgave.

Senere blev den leveret i en billedæske, men den ser man ikke ret tit.

 

Æsken til højre har en label med engelsk tekst påklisteret.

Modellerne:

Det er til gengæld nemt at gennemgå modellerne, for der er kun den samme.

Nr. 760, Truck:

 

“Den svenske truck”:

Denne model “Toys from Sweden” fandt jeg på en auktion på Internettet for nogle år siden. Hvad er nu det med noget “legetøj fra Sverige”? De har Volvo derovre, de behøver vel ikke at pynte sig med vores lille fine Tekno truck. Jeg aner ikke, hvor den kommer ind i billedet, men det var da interessant at vide. Formentlig har Berico fortsat med at sælge dem efter de var udgået hos Tekno.

Billederne er fra Internettet. 

 

3 kommentarer til “Truck nr. 760”

  1. Hej!

    Jag har tidigare haft en truck 760 i nyskick som hade den senare typen av originalkartong. Tyvärr sålde jag den tillsammans med 864, Hyster gaffeltruck, även den var M&B.

    I juli 1991 var jag på en leksaksmarknad i Århus och där såg jag en 736, “Tuborgs Bryggerier” som hade den äldre originalkartongen, den med rutmönstret.

    Svar

Skriv en kommentar