Triangel udrykningskøretøjer

Triangel

nr. 427, 485, 486, og 487

 

Nr. 427 Politibil (1949-1959)

Nr. 485 Stigevogn (1948-1960)

Nr. 486 Brandsprøjte (1948-1959)

Nr. 487 Motorpumpe (1951-1959)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Der er noget magisk over Teknos Triangel udrykningsserie. Det er ligesom rigtige brandbiler, som vi husker dem fra dengang vi alle drømte om at blive brandmænd eller i det mindste, at få en Teknobil, som erstatning, indtil vi blev gamle nok til at udøve brandmandsdrømmen.

Det gør ikke magien mindre, at Triangel var et dansk bilmærke beliggende i Odense. Fantastisk, at vi i Danmark har lavet lastbiler og busser indtil 1959. Er Teknobilen nu også en model af Triangel? Når jeg spørger så provokerende er det fordi, at jeg ikke på noget tidspunkt er stødt på materiale, der underbygger, at der faktisk er tale om en Triangel. Det er da mærkeligt, at det ikke er nævnt i annoncer, på æskerne eller i reklamer. Men nej – Tekno brugte udelukkende de generelle benævnelser som “Stigebil”, “Politibil” eller “Brandsprøjte”. Hvordan kan det være? Jeg ved det simpelthen ikke. Mit gæt er, at der ikke er tale om nøjagtige kopier af rigtige biler, men tillempede modeller. Det var ikke unormalt for Tekno, hverken Packard, Dodge, Buick eller de små minilastbiler fik deres firmanavn på æsken.

Det giver lidt smil på læben, når man på fx Ebay ser Triangelbilerne døbt som Chevrolet, Packard, Dodge, Mack eller lignende. Amerikanerne kender tydeligvis ikke til danske Triangel.

Men lad os slå det helt fast. Det er utvivlsomt en Triangel lastbil, som Tekno har brugt som model. Jeg har selvfølgelig søgt på Internettet og fundet billeder af en brandsprøjte fra Odense Brandvæsen, som ligner ganske godt især på fronten. Men et kraftigt indicium er den trekant, som Triangel brugte som logo – som er gengivet på Teknobilerne på hjulkapslen. Triangel = trekant, det giver god mening.

At mange har haft det som jeg selv, vidner antallet af Triangelbiler på markedet helt tydeligt om. Der er enorme mængder af dem. Der er virkelig mange af dem – især i dårlig stand, men er der noget der “holder” hos en samler er det en fin række med Zonen udrykningskøretøjer i en flot original garage fra Tekno. Det hører med til historien, at der var importforbud på legetøj i Danmark og Tekno stort set var alene på markedet for støbte modelbiler langt op i 1950.erne, og der derfor var meget lidt udenlandsk legetøj at vælge imellem for børnene.

Triangel´s historie:

Da der er flere selvstændige modeller, og de ikke kom på samme tid, har jeg valgt at beskrive dem med de ældste først.

Jeg har en prisliste fra 1946 og en prisliste fra 1948. Der er ingen Triangel i listen fra 1946, men stigebilen nr. 485 og brandsprøjten nr. 486 er nævnt i listen fra 1948 begge til en pris af 4,75 kr. Det kan ikke afvises, at de to modeller er kommet i 1947, men Tekno har ikke reklameret i fx Dansk Legetøj med modellerne, ligesom jeg ikke har fundet andet, der antyder helt præcist, hvornår modellerne er udkommet. Det kan være 1947, men indtil jeg kan dokumentere det – fastholder jeg 1948 som udgivelsesår.

 

Ovenfor til venstre annonce i Dansk Legetøj fra august 1949 og til højre en annonce fra et svensk forhandler katalog fra 1955. Faktisk en flot måde Tekno satte sine reklamer op på.

Ovenfor et uddrag af en artikel fra Dansk Legetøj fra oktober 1946, hvor der øverst i spalte to er nævnt at “tilskadekomne” blev hentet af Zonen mv. Jeg er temmelig sikker på, at der er tale om en Packard Zonen ambulance og en Ford V8 kranbil, som Tekno har udstillet – navnlig da Triangel ikke fandtes som ambulance og som kranbil.

De første modeller blev leveret i de særlige papæsker til at tage låget af og hvor der på kryds og tværs af låget er skrevet “Tekno” “Dansk Legetøj”. En æske, der minder rigtig meget om de æsker, som Märklin leverede deres produkter i. Tekno leverede Ford V8, Packard og altså Triangel i disse tidligere æsker – og de første Dodge tømmerbiler, samt trucken nr. 760 fra Langes Legetøj kom også i disse for Tekno så atypiske æsker.

Senere, formentlig i 1950 ændrede Tekno æskerne til papæsker med endeflapper med illustrationer af bilerne og en præsentation af “Tekno Serien, Zonen, med eneret”. Tekno havde eneret til at sælge legetøj med Falck og Zonen emblemer og logoer på det tidspunkt. Jeg tror kun denne eneret fungerede i ganske kort tid. Trucken fortsatte i den gamle type æske.

Det er lidt specielt med udrykningsbilerne fordi Ford V8, Packard, Triangel og Ford Mercury alle kun er lavet med Zonen logoer og ikke med Falck logo. Den store serie af blikbiler er næsten kun Falckbiler med nogle få Zonen modeller blandet ind på et tidspunkt. Hvorimod bilerne fra H. Langes Legetøj som fx Buick ambulancerne, har både Zonen og Falck modeller og Dodge lastbilerne udelukkende Falck. Falck logoet er dog altdominerende på Buick ambulancerne. Det kan næppe være tilfældigt også henset til de meget udførlige Zonen æsker.

  

Ovenfor annoncer fra Legetøjstidende fra juni 1951 til venstre og fra september 1951 i midten og reklame fra Illums Julekatalog til højre fra 1951.

Der er ingen umiddelbar logik i Teknos nummersystem i 400-serien, heller ikke for de gamle modeller. De springer alle rundt i tre nummerrækker uden umiddelbar logik. Triangel politi fik nr. 427, Ford Taxa nr. 428 og Ford Mercury politibil nr. 429. Men der er et mønster. Zonen modellerne er samlet fra nr. 480 og opefter uanset model og det gælder også Zonen flyvemaskinen med nr. 488. Undtagelsen er de rigtig gamle Zonen Ford V8 og Packard ambulancer i de helt gamle æsker, som har numre som 425 med videre.

Det fremgår af en annonce i Legetøjstidende fra september 1949, at Triangel politibilen er udkommet som nyhed med nr. 427. Politibilen fik sin egen æske – der kunne Tekno selvfølgelig ikke bruge en Zonen æske. I stedet blev æsken dekoreret med mere civile Ford V8 modeller og en liste med alle Triangel og Ford V8 modellerne. I en prisliste fra 1950 kostede politibilen og stigebilen 5,25 kr. og brandsprøjten 4,75 kr.

Annonce fra Legetøjstidende fra september 1949, hvor politibilen præsenteres som nyhed sammen med Ford V8 Esso tankbilen og “Peter Pedal”.

Den sidste ting i Triangelserien var motorpumpen nr. 487. Den blev lavet som supplement til brandsprøjten og stigebilen, men forbindes mest med brandsprøjten. Den optræder som nyhed i en annonce i Legetøjstidende fra juni 1951.

 

Annonce i Legetøjstidende fra juni 1951 til venstre og et skilleblad fra Forhandlerkataloget 1956 til højre. 

Da først Triangelserien var udkommet blev det en kæmpe succes for Tekno. Den er nævnt i stort set alle kataloger og prislister både i Danmark og i udlandet op gennem 1950.erne.

Sjovt nok udgik de ikke samtidigt. Politibilen, brandsprøjten og motorpumpen er nævnt for sidste gang i en prisliste fra 1959 – politibilen og brandsprøjten til 5,5 kr. og motorpumpen til 2,75 kr. Stigebilen fik lidt længere tid på markedet i det den fortsat var med en prislisten fra 1960 til en pris af 6 kr. Det er overraskende fordi VW stigebil nr. 404 var udkommet til en pris af 6,85 kr. og den må vel alt andet lige have været lidt mere spændende for børnene. Scania stigebilen nr. 445 var også kommet, men den var væsentlig dyrere og kostede 14,85 kr.

Men så var det også slut med Triangel, der fik op til 13 år på markedet. Det er noget af det mest solgte fra Tekno, så der findes mange af dem, også selvom de kan være svære at finde i god stand.  Der er lidt færre motorpumper, men de gik let i stykker, så mange af dem er formentlig gået til og er endt i skraldespanden, ligesom de også udkom lidt senere end de øvrige.

Modellens detaljer:

Da Triangelserien består af flere forskellige bilmodeller, har jeg fundet det hensigtsmæssigt at beskrive dem hver for sig og så starte med de generelle ting ved den første bil, som bliver politibilen, fordi den har det laveste nummer.

Politibilen:

I virkeligheden er det vel hverken fugl eller fisk. Jeg tvivler på Triangel har lavet et “salatfad” til dansk politi. Men Tekno er trods alt sluppet hæderligt fra modellen. Normalt, når vi ser politibiler fra 1940.erne er det International eller andre amerikanske mærker, der dominerer.

Men opbygningen af Teknobilen er lidt speciel. Den består af en top, som er karosseridelen og en bund, hvor hjulene sidder fast. Bunden er også støbt i zink, hvilket er ret usædvanligt for Tekno i den periode, hvor de foretræk en bund af blik. Der er nok en forklaring på det, som jeg vender tilbage til under afsnittet med stigebilen, og som ikke er så flatterende for Tekno.

 

 

Karosseriets ydre viser tydelige graveringer af Triangel køleren og motorhjelmen. Der er en fin dør i hver side med håndtag. Der er to sidevinduer i hver side med tremmer for, samt en dobbelt bagdør med håndtag. På taget er der anbragt en projektør med sølvgrå bemaling og to mindre lygter med gul bemaling. Standarddecalerne er tremmerne og gardiner for vinduerne og baglygterne i rød og gul samt “nr.pl. 1448”, der var politiets telefonnummer. De støbte baglygter i bunden er skjult af overdelen.

Bunden og den løse kofanger er støbt i et stykke. Der er støbte forlygter, som også har gule paraboler. Der er graveringer til trinbrættet i hver side, samt et hul forrest i højre side til udrykningsflaget. Det er den samme type bund, der sidder på alle Triangelbilerne.

Bag førerkabinen er anbragt en lille blikplade malet i samme farve som bilen og også med et “decalvindue” med tremmer for. I bunden af bilen er graveret “Tekno Danmark”. Man kan se bunden af motoren og kardanen. Bagerste på bunden er et hul til montering af trækkrogen til motorpumpen. Det er dog ikke aktuelt på politibilen. Hjulene er Triangels helt egne hjul, med den karakteristiske trekant. Hjulet består at en yderfælg, en inderfælg og et dæk. På Triangelbilerne kan dækket have et groft eller et fint dækmønster.

 

Hjulene er monteret med en for Tekno helt usædvanlig måde. Akslen er lagt ned i et sæde i den støbte bund og holdes fast af et stykke blik, som holder på akslen. Det ses ikke på andre Teknobiler.

Bilen er samlet med en 1/8 tomme skrue.

Politibilen er kun lavet i den samme grønne farve.

En bundsolid konstruktion, som holder til leg.

Black Maria:

Den amerikanske udgave er nøjagtig magen til den danske bortset fra teksten “Black Maria” på begge sider af bilen og teksten på endeflappen af æsken.

 

Stigebilen:

Udover beskrivelsen af politibilen, hvor bundene er identiske, har stigebilen et lille vindue bag førerkabinen og et sæde til brandmændene. De støbte baglygter bagerst på bunden er synlige på stigebilen og malet gule. Dørhåndtagene og dørene er lidt anderledes på stigebilen end på fx politibilen. Bilen er lavet i farverne rød og orangerød.

Selve stigekonsollet består af en drejefod, der er fastgjort indvendig i bilen med en skive og en 1/8 tomme skrue. Drejefoden holder mellemkonsollet, hvor stigen er punktsvejst fast til mellemkonsollet. Drejefod og konsol sidder sammen med en lille stift. Stigen kan holde sig oprejst ved hjælp af et lille stykke blik, der kan låses i en lille tap på drejefoden, så den står oprejst.

Standarddecalerne er to runde ZR mærker på dørene og en Zonen tekst bagpå bilen.

 

  

Ovenfor en orangerød og en rød stigebil.

Men vi kommer ikke udenom kopidiskussionen i forhold til Teknos Triangel og Märklins ditto i form af en Magirus – Deutz, som ses nedenfor i originaludgaven.

 

Jeg formoder, at Märklins model er den ældste – og jeg formoder ligeledes, at Tekno har haft en aftale eller et samarbejde med Märklin omkring bilmodellen, men når jeg skal være helt ærlig, tror jeg faktisk ikke det har været tilfældet. Derimod er det en kendsgerning, at tyskerne ikke var i nogen særlig gunstig position lige efter krigen i forhold til at håndhæve deres rettigheder og mon der var nogen, der gad høre på dem, fordi en legetøjsbil fra Danmark lignede deres fra Märklin? Næppe. Patenter kan også være givet fri fra Tyskland, som en slags krigsskadeerstatning – det skete også i udpræget grad dengang. Men døm selv – ligheden kan ikke være tilfældig.

Så når jeg påstår, at Tekno har kigget mod syd, da de skulle udvikle deres Triangel, er det blandt andet fordi Triangel ikke er konstrueret på den måde, som Tekno normalt lavede deres ting. Der er så mange lighedspunkter med Märklin at der reelt er tale om en kopi.

Hele den måde bilen er bygget og på, som fx toppen og den støbte bund er nøjagtig som Märklinbilen. Bundens graveringer er faktisk identiske på begge biler og den lidt specielle måde hjulene sidder på er en nøjagtig kopi. Teknobilen er godt nok samlet med en skrue, hvor Märklinmodeller er samlet med en stift.

Man skal kigge grundigt efter for at vurdere, hvilken af ovenstående, der er fra Tekno eller fra Märklin.

Teknos bund ses til højre på det øverste billede og Teknos karosseri til venstre på det nederste billede.

Måden hjulene er sat på er meget atypisk for Tekno, men helt identisk med Märklins stigebil.

Men det mest iøjefaldende er selvfølgelig stigen. Der er ikke tale om en ens stige – men den er 99 % identisk. Kun ganske små forskelle og lidt forskel i målene. Teknos har 25 trin og Märklins 24 trin, men ingen ville lægge mærke til det, hvis nogen byttede rundt på et stigekonsollerne.

 

 

Hele måden konsollet er bygget på er faktisk ens. Der er kun kosmetiske forskelle.

Det kan på ingen måde være tilfældigt – det kan ikke lade sig gøre – Teknos stigebil er en kopi af Märklins bil.

Men når det så er sagt er stigebilen fra tekno meget smuk og velfungerende og en bil, der har gjort lykke hos børnene.

Brandsprøjten:

Hele undervognen og frontpartiet er det samme på brandsprøjten, som på de øvrige Triangelbiler. Dog er bunden lavet med og uden hul til flaget, som man kan støde på både på stigebilen og på brandsprøjten. Brandbilen har hul i højre side af taget til et flag, så hullet i skærmen er overflødigt.

Nedenfor en stigebil uden hul i bunden til flaget.

Eneste forskel i forhold til de andre biler findes på karosseriet, hvor brandsprøjten har ekstra døre til bagsæderne og en del låger på siderne til materiel. Der findes ligeledes skuffer langs panelerne. Den har en bagdør med håndtag graveret. Kofangeren er malet sølvgrå, ligesom den bageste del af karosseriet også er malet sølvgrå. Baglygterne er støbt med på karosseriet og malet gule.

Der skal være tre løsdele på taget af sprøjten. Et gult flag, en gul eller sølvgrå stige og en sort projektør med sølvgrå eller en gul parabol.

 

Ovenstående billede viser en bil, som den blev leveret fra Tekno med tilbehøret i små særskilte pakninger. 

For mig er brandsprøjten den fineste og sjoveste af Triangelmodellerne. Den minder mig om alt det en brandbil stod for da jeg var barn, og jeg har mange Triangel brandsprøjter i min egen samling.

Motorpumpen:

Nedenfor foto af en motorpumpe, kunne være et forbillede for Tekno udgaven.

Det var en god ide Tekno fik med at lave en motorpumpe. Dels var pumpen helt almindelig brugt af brandudrykningspersonalet dels gjorde den legeværdien meget større.

Pumpen er fint lavet. Den er bygget på samme måde som bilen, med en støbt underdel og en brandkasse til vand. Selvfølgelig er den malet i de samme farver som bilen og med Zonen decal på siderne.

Understellet har “Tekno” indgraveret i bunden. Man fastspænder pumpen til trækkrogen på bilen med et lille stykke blik, der er nittet fast på træktøjet på pumpen. Selve krogen, der sidder på bilen er også et stykke primitivt blik tilsvarende det, som sidder på pumpen. Som tilbehør til motorpumpen lå trækkrogen med i æsken, sammen med en lille primitiv vejledning på et stykke parkament papir.

Ovenfor en original vejledning til motorpumpen

Bag på pumpen er der placeret et lille stykke tråd, der fungerer som støttefod for pumpen, således at den står lige. Fin deltalje. Pumpehuset er nittet fast til understellet. Ovenpå pumpehuset er der en lille lampe, som er støbt sammen med pumpehuset. Det samme er pumpen, der sidder bag på pumpehuset.

På pumpen sættes slangerne fast. Slangerne- som for det meste var ventilgummi eller beige slange, kan lægges langs med pumpehuset og låses mellem to tappe forrest på understellet.

Hjulene er lidt sjove, fordi de er lavet nøjagtig, som alle de øvrige Teknohjul fra dengang med en yder- og en inderfælg og en 2 mm hjulaksel. Det pudsige er, at yderfælgen har “V8” loge og ikke Triangel trekanten. Det er da mystisk, når nu de hører sammen. Jeg har aldrig set en model med Triangel hjul, som kan påvises at være original.

Motorpumpen er suverænt den mest eftertragtede i Triangelserien.

Desværre tåler motorpumpen ikke ret meget hårdhændet behandling, så mange er sikkert gået til. Der er ikke så mange af dem.

Modellernes værdi:

Det er billige Teknobiler vi taler om. Selv flotte modeller koster kun nogle få hundrede kroner. Politibilen er helt i bund og kan erhverves for næsten ingen penge. Det eneste, der adskiller sig er faktisk motorpumpen, der i flot stand er klart den dyreste, især hvis æsken i god stand følger med.

Er der noget, jeg skal passe på?

De mest udbredte fejl på Triangel er manglende dele eller knækkede kofanger. De kan være ret dårlige i lakken og en del har zinkpest. Så alt for mange revner kan være grund til at være forsigtig. Det kan være svært at finde en rigtig flot bil, derfor har jeg selv en del restaurerede biler, som står flotte og skindende i skabet. De er billige og et alternativ til en halvdårlig original bil.

Ovenfor en Triangel jeg selv på et tidspunkt har restaureret. Med de gamle modeller synes jeg det er fint med restaurerede modeller. De er billige og resultatet bliver som regel ret godt. Det er ligeledes svært at snyde med dem, fordi de originale biler er nemme at kende og ikke koster alverden. 

Ruder:Nej
Affjedring:Nej
Styretøj:Nej
Interiør:Nej
Løse lygterNej
Løse kofangereNej
Bevægelige dele:Ja/nej Stigebilen
Blink:Nej
Decaler:Ja
Samlet med: Skrue Motorpumpen er nittet sammen.
TofarvetJa
Blist-car modelNej

Decaler: 

Standarddecalerne på Triangel er beskrevet ovenfor, men der er lavet amerikanske særudgaver af Triangel, dog stadig i de danske farver. Stigebilen og brandsprøjten er lavet med en “Fire dept” på dørene uden Zonen decalen bagerst og politibilen i en “Black Maria” udgave, stadig med telefonnummeret “1448” bagpå bilen. Det kan virke mærkeligt, at amerikanerne skulle have det danske telefonnummer til politiet med – men sådan var det altså.

Æskerne:

Triangel æskerne er de velkendte papæsker, som Tekno ikke ændrede på gennem årerne. De første Triangel æsker til stigebilen og til brandbilen var af den type med en bund og et låg, med påskrifter “Tekno Dansk Legetøj” på låget. Æsken er ligesom bilen meget kraftigt inspireret af Märklinæskerne fra den periode. Der er kigget godt og grundigt mod syd hos Tekno. De efterfølgende papæsker viser “Zonen-serien”, med illustrationer af alle Tekno Zonen modellerne. Politibilen har sin egen æske. Æskerne er ret bløde og de går nemt i stykker. Det er mit gæt at Tekno skiftede æskerne omkring 1950.

Ovenfor den gamle type æske og nedenfor den velkendte “Zonen” æske.

Ovenfor æsken til brandsprøjten og nedenfor æsken til stigebilen.

Nedenfor æsken til motorpumpen.

Der er dog også lavet en æske med en lille label på, hvor teksten kun er “Trailer for 486 487. Formentlig for det udenlandske/amerikanske marked, som når ikke lige ved, hvad en motorpumpe er.

De amerikanske modeller fik faktisk også deres egen endeflap på æskerne. Det var usædvanligt, at Tekno gjorde så meget ud af udenlandske markeder, men jeg tror det hænger sammen med at Siegumfeldt besøgte U.S.A. i starten af 1950.erne, og han var meget fascineret af amerikaneres måde at handle på. Det er sandsynligt, at han gerne har villet levere biler til netop U.S.A., for at komme ind på markedet.

Som det fremgår af billederne var æsken til politibilen dekoreret med lidt andre biler end Zonen. Der er blandt andet illustrationer fra Ford V8. Teksten er fortsat på dansk – det var kun på endeflappen man kunne se, om det var en dansk eller amerikansk bil, der lå i æsken.

Modellerne:

Modellerne er vist ovenfor, men jeg har valgt at liste dem op med nogle få billeder for overblikkets skyld. Det kan være svært at se på billederne om bilen er orange eller rød. Men det skyldes lysforholdene, normalt er det ret tydeligt at se.

Nr. 427 Triangel politi grøn:

Nr. 427-1 Black Maria: 

 

Nr. 485 Triangel stigebil Zonen orangerød:

Nr. 485-1 Triangel stigebil Zonen rød:

Nr. 485-2 Triangel stigebil “Fire dept”.:

Jeg ved ikke, om den er lavet i både rød og orangerød. Den jeg har er rød. Jeg tror de røde er de nyeste fra Tekno – det er ligesom de ofte er bedre i lakken.

 

Nr. 486 Triangel brandsprøjte orangerød:

 

Nr. 486-1 Triangel brandsprøjte rød:

Nr. 486-2 Triangel brandsprøjte “Fire dept”.:

Jeg ved ikke om den er lavet i både rød og orangerød. Den jeg har er rød. Jeg tror de røde er de nyeste fra Tekno – det er ligesom de ofte er bedre i lakken.

 

Nr. 487 Motorpumpe:

14 kommentarer til “Triangel udrykningskøretøjer”

  1. Interessant historie igen.

    Det er morsomt med stigen Tekno/Märklin. Jeg har for mange år siden frem ført min opfattelse af at stigen på Tekno Triangel/VW pick-up var identisk med Märklin stigen. Ud fra de fotos det kunne findes. Det er således meget interessant at se bilerne og stigerne ved siden af hinanden. Märklin bilen er fra før WWII . Hvor når de kom i gang igen ved jeg ikke men da var det med helt andre biler, og stigebilen var en rundsnudet Magiruz, og en lidt ændret stige. Dermed være sagt at Märklin har nok ikke gjort det store nummer ud ad Teknos lille kopi.

    Jeg vil mene at Tekno-Trix-Märklin i forvejen havde et samarbejde der strækker sig helt tilbage til 1932, men det er en helt anden historie.

    Kølergrillen er lidt svag men består af lodrette ribber på hver side af en lukket del. Ude i virkeligheden blev det senere til vandrette ribber og til sidst forsvandt den lukkede del også.

    Svar
    • Hej Hans Jørgen
      Vi finder nok aldrig ud af, hvad der var op og ned med hensyn til kopier. Jeg ved fra Fjeldgaard, at forholdet til Tyskland var anstrengt også efter krigen. Jeg har også læst mig til, at tyske patenter og rettigheder blev frigivet som en slags krigsskadeerstatning. Jeg hælder mest til den teori, at Tekno helt legalt har kunne efterligne tysk legetøj. Der er sammenfald med inteniørsættene, hesteskomotoren, stigebilen og ikke mindst Miraco optræksbilen fra Schuco. Tidligere kopirede Tekno store dele af bliklegetøjet fra Bing, så hvor sandsynligt var det, at tyskerne frivilligt uden videre ville opgive deres rettigheder. Patenter var heller så almindelige dengang. Men der er ingen der ved det.
      mvh Peter

      Svar
  2. Korrekt… Men jeg har gået alle nr. igennem for Trix og Tekno ingeniørsættene og elektrosættene… Morsomt at det er de samme dele, og antal i kasserne. Det er kun farven der har en anden lyd. Jeg tror der har været en aftale der. Mener heller ikke at Trix blev solgt i DK, og Tekno ingeniør blev ikke solgt uden for DK mig bekendt. I Sverige og Norge var der andre der lavede “Tekno sæt” selv om at tekno jo var inde via samarbejde med andre fremstillede.
    Schuco bilerne blev der lavet aftaler med hos Schuco mig bekendt, og iflg. Fjeldgård var det dyrt. Alligevel var det allerede uddaterede Schuco modeller.

    Stigebilen fra Märklin er før WWII.Tekno stigebilen er efter WWII. Tekno opbygningen ligner Märklin bilens opbygning. Stigerne er stort set ens. Så ens at hvis det gik i retten i dag ville Tekno tabe. – kun stigen – vil jeg tro. Det er sån lidt ala Vilmer militær bilerne.
    Omvendt kan man jo sige at både Tekno og Märklin bilerne er kopier af Dinky i et eller andet omfang, i generelle vendinger.

    At Tekno uhemmet har kunnet kopiere Bing i 1930´rne var sikkert fordi virksomheden var ejer af en jødeisk familie, der var ved at blive fordrevet fra virksomheden. Virksomheden blev solgt til alle sider også til Märklin og Fleishmann, men det meste overtog Karl Bub (KBN) der fortsatte med mekanisk bliklegetøj især tog.

    Hesteskomotoren havde de alle sammen også Meccano. Tror ikke der er et eneste ingeniørsæt i hele verden der IKKE havde den motor. Der var iøvrigt andre Danske der også lavede den. Jeg har ikke en fornemelse af at der ligger et patent på den, og slet ikke på Tysk side.

    Svar
  3. Og vi kom langt forbi Triangel bilerne. Men tingene hænger jo alligevel lidt sammen. JA Tyske patenter var suspenderet, og dermed kunne Tekno kopire hvad de ville. Det gjore flere andre DAnske iøvrigt også —-

    Svar
  4. Motorpumperne havde ofte Ford motorer. Der står nogle motorpumper på Zonen stationen i Andelslandsbyen Nyvang ved Holbæk. En af dem har en Ford V8 motor, så det er ganske korrekt at Teknos motorpumpe har V8 fælge

    Svar
  5. Hej Peter
    Tak for al den gode information om Tekno. Det er meget brugbart. Jeg har et spørgsmål, du måske kan svare på. Jeg har Tekno motorpumpen 487 i intakt og pæn stand og med æske. Men på æsken er der et stempel: Amager Legetøjs….(det sidste er utydeligt) Amagerbrogade 207, Sundby 1993. Jeg bliver tvivl om det er den originale æske, da den er i meget god stand, men stemplet ligner heller ikke et stempel for 1993, selvom referencen 1993 lyder som et årstal. Er du bekendt med at der er lavet repro-æsker?….og hvis hvorfor efterlader et stempel med mindre det er museum…eller er der Tekno legetøj, som er pakket et sådant sted. Mvh. Brian Kjøller

    Svar
    • …jeg skal også lige sige, at jeg har søgt en del på adressen, for at finde en legetøjforretning, museum eller noget lignenden, dog uden held 🙂

      Svar
    • Hej Brian
      Tekno var jo forlængst lukket i 1993 – men derfor kan en eller anden jo godt have stemplet på en original æske. Men der er lavet masser af uoriginale reproæsker – så det er også en mulighed. mvh Peter

      Svar
  6. Tusind tak for jeres svar :)….nu giver det mening, på den måde som det står “Sundby 1993”, at det er et telefonnr. For centralernes tid. Der var nemlig et område, som havde navnet Sundby på det tidspunkt. Tak for hjælpe 🙂

    Svar

Skriv en kommentar