bil21 (60)

Toyota 2000 GT/ nr 934

Skrevet d. 24. jan, 2013 af in Personbiler

Særlige detaljer ved modellerne

Toyota 2000 var Toyota’s svendestykke i 1967. Bilen blev bygget for at tage kampen op med Jaguar E og Porsche 911 modellerne. Det var en unik bil Toyota præsenterede, og da bilen var håndbygget, blev der ikke lavet så mange af dem – faktisk kun 353 modeller i alt indtil 1970, hvor modellen udgik. Den blev præsenteret første gang på biludstillingen i Tokyo i 1965. Den mest kendte model er nok coupemodellen som James Bond benyttede i filmen “Du lever kun to gange“ fra 1967. Der er kun lavet de 2 coupemodeller, som blev brugt i filmen, resten var med hardtop. Det påstås, at Sean Connery var for stor til at sidde i den kun 116 cm høje bil. Corgi fik rettighederne til at lave James Bond–modellen.

Toyota 2000

Herover Corgi’s meget fine bil som kom på markedet i 1967. Bagklappen kan åbne, og den kan skyde raketter bagud. Ikke underligt at den solgte rigtigt godt. Bemærk fælgene, som er med tråd eger, mens KIRK’s bil er med en anden fælg med et betydeligt større hjul. Det ser dog meget naturligt ud på bilen, men virker voldsomt sammenlignet med Corgi’s model. Corgi kunne sælge bilen for 13,50 kr., mens KIRK–modellen kostede 18,50 kr.

Det var vel meget naturligt, at KIRK ønskede at lave en model også, og de fremstillede derfor den originale model med hardtop i 1970. Bilen er sandsynligvis tegnet og konstrueret af E. Leager Larsen hos Termax, men selve formene er lavet hos Belewa A/S i Glostrup, der var et selvstændigt værktøjsmager firma hos KIRK i Glostrup.

Værktøjet blev færdigt i foråret 1970, og regningen til KIRK var på 467.298 kr., udelukkende for værktøjerne, dertil er kommet tegninger o.s.v. En betydelig sjat penge i 1970 kr.

Modellen dukker op i Teknos katalog fra 1971–1972 som et billede af en rigtig bil, og der findes ikke reklamebilleder med en modelbil. Den findes ligeledes i det franske Solido katalog fra 1971, hvor den er afbilledet som modelbil i den gule udgave. Den er med garanti kommet før Porschen – der også kun fremtræder i det franske katalog med en tegning. Pudsigt at Solido har evnet at have et billede i deres katalog, hvilket hverken Tekno eller KIRK havde.

Nedenstående er det originale billede af den bil som blev brugt i reklamerne for bilen og som også blev brugt på bagsiden af æskerne.

Toyota 2000

Hvor meget samarbejde der har været mellem KIRK og Tekno/Algreema på det tidspunkt er uvist, men sikkert er det, at KIRK var fri af den aftale fra 1947, som blev indgået mellem Siegumfeldt og Langes Legetøj om en samarbejdsaftale. Bilen blev markedsført under firmanavnet Models Produkts eller MP Models og blev leveret i sorte udsigtsæsker under navnet Action. KIRK’s produkter blev forhandlet gennem et grossist firma i Kastrup, der havde to navne, nemlig Top–Ring og Topri–Cana A/S. Underligt nok havde KIRK det officielle navn KIRK Mini Cars A/S. Ikke underligt, at de gik konkurs, de har vel ikke engang selv kunne finde rundt i alle de navne. På æsken findes hverken KIRK eller Tekno logoet, og i bunden af bilen er udelukkende KIRK logoet. Jeg har aldrig set en model med et Tekno logo. Den er nævnt på KIRKS eget reklameblad fra 1970–71 men stadig kun med et billede af en rigtig bil. Jeg føler mig overbevist om, at der ikke har været et samarbejde mellem KIRK og Tekno fra 1970 og frem til sommeren 1971, hvor KIRK’s modeller igen fremtræder i Teknos reklamer, sikkert som følge af, at Tekno/Algreema overtog KIRK Mini Cars A/S.

Transportkasse Kirk

Herover en transportkasse fra KIRK.

Senere er der i lighed med Porsche 911 lavet en æske i Teknos kendte røde og hvide farver med Toyota 2000 trykt på endeflapperne. Denne æske er ikke så almindelig, hvilket kunne tyde på, at den ikke har været i handlen så længe.

Den er ligeledes lavet i en “saml selv” udgave i en blå samleæske, som ikke er særlig prangende.

I samleæsken lå en blistpack med karosseridelene og en pose med alt tilbehøret samt en samlevejledning. &Aelig;sken er af ringe kvalitet og langt fra den meget flotte og velgennemførte æske som KIRK bilerne ellers lå i.

Toyota 2000 og Porsche 911 S er søstre. De er bygget op på samme måde, og en hel del af stumperne er genbrugt.

Bilen er kun lavet i den karrygule og den sølvgrå udgave. Den karrygule er den mest sjældne, selvom bilen ikke er særlig sjælden heller ikke som samleudgave.

Toyota 2000 GT er konstrueret som “take á part” model og er rigtig flot lavet. Den er blevet forenklet meget i forhold til Oldsmobile og Chevrolet Monza, formentlig for at gøre den billigere at producere, men det er den ikke blevet dårligere af. Den styrer godt, og de bevægelige funktioner som døre, front og bagklap virker udemærket. Dog har dørene en tendens til at ville hænge. Det skyldes, at de bliver holdt på plads af en plastikklods, som er trykket ned af instrumentbordet, men det skal ikke give sig mange 1/10 millimeter før døren hænger. Denne finesse er rettet på Porsche modellen, så der er noget der tyder på, at konstruktøren har været klar over problemet. Bagklappen bliver også hurtigt lidt slap i det.

Faktisk er der en fejl på baglygterne, der alle er røde. På den “rigtige” model er de to inderste lygter hvide – formentlig baklygterne.

Toyota 2000

Bilen adskilles ved at åbne motorhjelmen og trække motoren op. Herefter kan den forreste kofanger trækkes ud, og bilen falder fra hinanden. Motoren bliver hurtig lidt løs, og man skal passe den ikke falder ud og bliver væk. Bilen samles i omvendt rækkefølge uden anvendelse af skruer.

Den er som sagt kun fremstillet i 2 standardfarver og kun med sort interiør.

Toyota 2000 er en fin bil med mange gode detaljer, men den har betydelig flere fejl end Porsche 911 S og de øvrige biler i KIRK familien, hvilket undrer mig en del.

Omvendt er hele udstødningsystemet, som holder sammen på hele bilen ret genialt lavet.

Underligt nok er formene ligesom med Porsche 911 forsvundet. De er ikke kommet med til Holland, og jeg har ikke set den hos de spanske fabrikanter, men det kan da godt være at den findes et eller andet sted.

Hvad skal jeg passe på

Der er ingen fælder i at købe en Toyota 2000. Som regel skal styretøjet lige have en smule olie for at virke igen. Prisen ligger fra 2–300 kr. for en mint model. Modellen i Teknoæsken koster vel omkring 500 kr. og modellen i KIRK æsken koster ikke ekstra frem for en mint bil uden æske. Den gule er lidt dyrere end den sølvfarvede. Bilens få svagheder er beskrevet i artiklen.

Tekniske data

Egenskab Ja/Nej Bemœrkning
Ruder: Ja
Affjedring: Ja
Styretøj: Ja
Interiør: Ja
Løse lygter: Ja Prismelygter gule foran og røde bag
Løse kofangere: Ja
Bevœgelige dele: Ja
Blink: Nej
Decaler: Nej
Samlet med:
Tofarvet: Nej
Blist-car model: Nej Samlesæt

 

Sœrlige decaler

Ingen decaler.

Æskerne

Kun leveret i udsigtsæsker både som standardæske fra Tekno, men også i ACTION æskerne fra KIRK og i samleæske.

Toyota 2000 Toyota 2000 Toyota 2000

Modellerne

Sølvgrå:

Toyota 2000

Karrygul:

Toyota 2000

Samleudgave:

Toyota 2000 Toyota 2000 Toyota 2000

Samleinstruktion:

Toyota 2000

Breve

  • Brev 1
  • Brev 2
  • Brev 3
Toyota 2000
Toyota 2000
Toyota 2000

2 Tilbagemeldinger til “Toyota 2000 GT/ nr 934”

  1. loejtved

    05. jan, 2014

    Hej Teknofolk
    Har lige fået mig en karrygul Toyota. meget flot.
    Bliver i tvivl om der skal være en bag kofanger også??
    Der er to aflange revner, hvor den nok skal sidde.

    Hilsen Loejtved

    Reply to this comment
  2. pfr123

    05. jan, 2014

    Hej Loejtved.
    Der skal være en bagkofanger på Toyotaen. Du kan den på billedet af den adskilte bil, bag bagklappen i artiklen.

    mvh

    Peter

    Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding