Skruer

Skrevet d. 17. nov, 2012 af in Teknik

Tekno har mest benyttet sig af nitning når bilerne skulle samles, men der er nogle få undtagelser. De ældste skruer, der blev anvendt var skruer med tomme gevind på 1/8 tomme svarende til 3,1 mm. Den ligner en almindelig 3 mm skrue men passer ikke i gevindet.

Senere blev en selvskærende skrue benyttet.
De ældste skruer man brugte var med rundt hoved og lige kærv. Hovedet runder hele vejen rundt, hvilket man sjældent ser på moderne skruer, hvor hovedet er fladt på toppen. Har bilen disse moderne skruer er de formentlig skiftet ud med en 3 mm maskinskrue eller der er tale om eftersamlede biler.

Figur 1 og 2 viser originale skruer med 1 1/8 tomme gevind. Skruerne som er markeret med en pil er brugt på biler produceret på Tekno og skruen på figur 2 ses bl.a. anvendt til samlingerne på sættebiler og tankbiler mv. De øvrige skruer er anvendt på biler produceret hos Lange`s legetøj, som var mere tilbøjelige til at bruge skruer frem for nitter. Reglen var dog mest udpræget på de ældste ting produceret i 1950.erne og først i 60.erne. På de sidste producerede biler er der ingen faste regler.

Figur 1

Figur 2

Figur 3 herunder viser nye moderne skruer. Sidder de på bilerne er der grund til mistanke og moderniseringer.

Figur 3

Figur 4 viser de sidst anvendte skruer med selvskærende gevind.

Figur 4

Figur 5 herunder viser til højre en skrue til Volvo bussen nr. 850 og til venstre samleskruen til en Scania bus nr. 851.

Skruen til Volvo bussen er 38 mm lang og har et lille hoved hvilket er nødvendigt for at topdækslet kan sidde fast i taget. Skruen til Scania bussen er 45 mm lang.

 

Figur 6 Æske med skruer til blikbiler og ingeniørsæt.

Figur 6

Biler med 1/8 tomme skruer: Tallet længst til højre i rækkerne er længden på skruerne.

311-360 Blikbilerne og flyver
420 Ford Taunus 1000 (både nitter og skrue), 9,5 mm
420 Scania Vabis 140, 17 mm
427- Triangel (skruen længst til højre i den øverste række), 4,5 – 5 mm
450- Urværksbil (dog en sekskantet skrue, formentlig fordi urværket er købt på Schuco).
451 Scania Vabis presenningbil, 17 mm
453 Scania Vabis cementbil, 17 mm

465 IH traktor, 19,5 mm
731- Buick ambulancen, 4,5 mm
734- Dodge lastbil, 14 mm
770- Minidodge, 4,5 mm
761- Motorcykel, 4,5 mm
719 Morris Oxford, 4,5 mm
720 Opel Record, 4,5 mm
723 Mercedes-Benz 180, 4,5 mm
724 Opel Kadett, 9,5 mm
725 Mercedes-Benz 220 brand chef, 6,5 – 9,5 mm
726 Mercedes – Benz 220, 6,5 – 9,5 mm
727 DKW Junior, 6,0 – 7,7 mm
730- Mercedes- Benz ambulance, 3,5 – 7,7 mm
815 Sprite Musketeer, 32 mm
850 Volvo bus (samlet med skruer gennem taget), 38 mm
851 Scania bus, 45 mm
864 Hystertruck, 19 mm
910 Mercedes-Benz lastbil, 9,5 mm
924 Mercedes – Benz 300 SL Roester, 7,7 mm
925 Mercedes-Benz 300 SL hardtop, 7,7 mm
926 Jaguar E Roedster, 7,7 mm
927 Jaguar E hardtop, 7,7 mm
(Både Volvo og Scania sættebiler)

Biler med selvskærende skruer:

445 Scania stigebrandbil
459 Volvo Express brandsprøjte (kun montagen af baghjulene)
835 Volvo 144
828 Volvo 164
860 Åkermann gravko
865 IH traktor
870 Scania Honest John
(Derudover er trækkrog til campingvogn og stige efterløber også monteret med en selvskærende skrue.), 6,0 – 17 mm

 

 

 

 

 

2 Tilbagemeldinger til “Skruer”

  1. Svend Mortensen

    25. jun, 2017

    Egne undersøgelser vedr. Tekno Ingeniørsæt (som jeg kan se ikke har den store interesse på denne ellers udmærkede side) viser, at Siegumfeldt må have anvendt amerikanskstandart gevindværktøj fra ca 1930 : det drejer sig om NC 6-32 snittappe og klup’er til de fleste gevind i ingeniørsættene samt til f.eks. akslerne i blikbrandbilerne. Gevindene ligner et ret sjældent anvendt Whitworthgevind: 5/32´, som også har en stigning på 32 per tomme, men topvinklen i gevindet er 60 i modsætning til Whitworths 55 grader.
    Tappe og Klup’er kan let fås via nettet eller som del af større sæt hos Biltema. Fra ca. 1942 hedder gevindene UNC 6-32.
    Tekno omskifter nr. 67 som udgik af produktionen omkring 1960 havde fingerskruer med UNC 4-32 gevind, bare hvis der er nogen som har undret sig.
    mvh Svend Mortensen

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      25. jun, 2017

      Hej Svend

      Mange tak for dit indlæg – det er da interessant med så præcis en fremstilling af det anvendte gevind. Det er lidt sjovt at der er anvendt en amerikansk standard, så ellers ikke har været så populært i Europa. mvh Peter

      Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding