Scania Koppertrans (5)

Scania-Vabis tankbil

Skrevet d. 23. feb, 2018 af in Lastbiler, Udvalgte biler

Scania-Vabis tankbil

Nr. 447 (Scania 75-76)

1962-1967

Nr. 481

1967-1972 (Scania 110)

 

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne flere gange for at gøre dem større.

Vedrørende beskrivelsen af bilens standard opbygning, se artiklen med Scania forvogn. Se iøvrigt også artiklen med Volvo tankbilen, hvor der findes en meget udførlig beskrivelse og historie med den rigtige trailer.

 

Modellens historie:

Det bliver hurtigt noget rod at beskrive modellen, hvis jeg blander den første udgave med en siderude og den sidste model med to sideruder i hver side sammen. Man kan ikke bruge benævnelsen Scania-Vabis 75/76 og den sidste udgave Scania 110, fordi det ikke er korrekt. Jeg vil derfor bruge benævnelsen “den med en siderude” og modellen med “to sideruder i hver side”. Scania 75/76 eller 110 er anvendt sådan lidt i flæng. Det er svært at udrede præcist hvordan det har været brugt, ud over at vi må formode, at Scania 75 er der ældste og Scania 110 den yngste.

 

Scania 75/76 med en siderude i hver side: 

Tankbilen med en trækkende Scania – Vabis blev født sammen med alle de øvrige nye Scania modeller som fx, blokvognen, tipbilen, skovtransport o.s.v. Det ældste jeg kan datere den tilbage til er fra Svensk Motor nr. 50 fra 1962, hvor en del Scania.er af afbilledet i bladet. Den grønne ORA og den orange med olivenfarvet trailer og orange hjul var de første på markedet.

Franske Solido har ORA-modellen med i deres katalog fra april 1962. I Danmark er ORA bilen ligeledes med i kataloget fra 1963 til 15,85,- kr.

Man må sige, at Scania-Vabis tankbilen har forstået at holde sig pænt under radaren. Der findes ikke meget reklame eller materiale om den. Den er meget mere sjælden end fx Volvo tankbilerne, som jo også var på markedet meget længere tid. Der er heller ikke lavet så mange forskellige Scania-Vabis tankbiler som Volvo modellerne, men nogen er der da kommet ud fra Tekno.

Jeg har ikke kunne finde noget ud over katalogerne fra 1963 og frem til maj 1966, hvor Legetøjstidende har en reklame fra Tekno for Uno-X og Gulf som præsenteres som nyheder. Der kan godt være kommet andre udgaver indimellem. Det er mit gæt, at Scania-Vabis med en siderude udgik i 1967 og senest i 1968. Der er et hul i prislisterne omkring 1968, hvor nr. 447 udgik. Tekno har sikkert ventet på den nye Scania 110 med to sideruder nr. 481.

Jeg tror en del af tankbilerne blev lavet som special udgaver i mindre oplag til særlige kunder.

Scania 110 med to sideruder i hver side: 

Jeg tror den er kommet ud i handlen i 1968, hvor de førte var 76-modeller. Den er også afbilledet i kataloget i den velkendte Esso udgave i farverne hvid og grå, som jo bare var en ny udgave af den med en siderude i samme farve og med samme decal. Men det var introduktion til den nye Scania 110 trækker. I starten hed den Scania-Vabis 76, men senere ændrede Tekno decalen til Scania 110, da Vabis og Scania skiltes. Der er ikke så mange forskellige Scania 110 modeller, men hollænderne valgte at videreføre modellen, dog uden at de lavede særligt mange. Der er fx kommet en “Scania”, en Shell, en Esso og en Norsk Hydro model. Der er sikkert også flere. Se billederne nederst i artiklen.

Tanktrailerens konstruktion:

Trailer og bil i den udgave med en siderude måler 238 mm og 239 mm i den udgave med 2 sideruder. Det er en meget simpel konstruktion bestående af en top og en bund – kort og godt. Den har fem tankdæksler på toppen i traileren, som i starten var i metal, men senere blev lavet i plastik. Der har lige været overskud til at gravere fire baglygter. Den kobles til bilen med en 1/8 tommeskrue – dog nåede de sidste biler at få 3 mm gevind. Det er utroligt simpelt, men det virker rigtig godt og tankbilerne er noget af det mest populære Tekno, man kan finde.

Langt de fleste er med sølvfarvet, eller hammerlakeret sølv bund, men de findes også med sort bund.

De første udgaver var med hjultypen med 10 møtrikker, som senere ændrede det sig til de nyere hjul med 6 møtrikker. Tankdækselerne var i metal i starten men skiftede senere til grå plastikdæksler.

Tanktraileren har ingen svage punkter, det er den for simpel til. Hjulene med 10 møtrikker har det med at falde af, men det ødelægger jo ikke traileren.

Hvad skal jeg passe på?

Ligesom med sættebilen restaureres der et utal af Scania tankbiler.  Der findes utrolig mange restaurerede modeller, som er fantastisk flot lavet. Det gør jo ikke så meget bare man ved det, men pas på og accepter hellere en bil med lidt fejl og skader end en perfekt bil. Måske er den nylavet. Selv de restaurerede biler er eftertragtede, fordi de originale kan være svære at skaffe og der ikke er lavet så mange af dem.

Æskerne:

Den med en siderude er udelukkende leveret i papæsker ofte med reklame for de firmaer som er vist på bilen. 110 udgaverne er leveret både i papæsker og til sidst i udsigtsæsker. Derudover har jeg set en del biler i neutrale hvide papæsker – de såkalde promoæsker. Rigtig mange biler blev leveret direkte til de olieselskaber som bestilte dem som reklame.

Modellerne:

De modeller, som der er flest af er klart de sidste, som blev lavet, nemlig 110 udgaverne fra Esso, men også Gulf udgaven. Der er også rigtig mange af “Scania-Vabis” udgaven. Jeg tror rigtig mange af dem er gået til Scania fabrikken. De ses mest i Sverige. Jeg vil beskrive modellerne mere udførligt ud for hver enkelt bil og give mit bud på originaliteten. Det er meget svært at vurdere om Tekno har lavet en bil med reklamer – eller de har solgt bilen og andre har sat reklamer på. Noget kan være lavet efter Tekno lukkede, som fx den røde og hvide Volvo tankbil fra Olieselskabet Danmark. Selskabet samlede biler sammen og lavede dem til OK biler. Endelig kan der være udgivelser, der er rene kopier. Jeg vil ikke gøre mig til dommer, men beskrive ud for hver bil, hvad jeg tror er historien bag. Det er dog en kendsgerning, at langt de fleste Scania tankbiler, som der er tvivl om, er den sidste udgave med to sideruder. Der er ikke lavet så mange i ren produktion andet end Esso, Gulf, DAK og Scania-Vabis udgaverne, men der er rigtig mange som gerne vil anerkendes som ægte Teknobiler. Imidlertid fortsætte Tekno Holland med at producere nr. 481 og nr. 451 lastbilerne, så der er lavet rigtig mange af dem i hollandske udgaver, der er fuldstændig de samme som de danske og der er produceret mange reservedele, som stadig kan fås. Det betyder, at det har været nemt at lave en Scania tankbil og hollandske dele.

447 Uden reklamer:

Det er sjældent, at man finder en tankbil uden reklamer, men der blev udgivet en model af den type med to sideruder helt til sidst inden Tekno lukkede. Den var beige med sort eller grå bund.

447-1 BP

Modellen er vist i “Teknobogen” til den model med to sideruder, men jeg er ikke overbevist om at den er lavet fra Tekno. Hvis den er – er den ualmindelig sjælden.

447-2 Calpam

Meget almindelig i udgaven med to sideruder. Jeg har kun set den i denne udgave. En Calpam i sort er også set på markeder rundt omkring, men jeg tror ikke rigtigt på den, men flot det er den.

447-3 Caltex-Aviation Fuel

Ualmindelig sjælden bil, som jeg kun har set i udgaven med en siderude. Den viste model blev solgt på auktion for over 10.000 kr.

447-4 Caltex rød

Her kun set den en gang i den udgave med to sideruder, men tror den er god nok. Den er ensfarvet rød. Desværre har jeg ikke et billede.

447-5 Dansk Andels Kulforsyning

Kun lavet i to siderude udgaven, men den er med garanti lavet hos Tekno. Den er leveret i den farvede papæske, men de sidste modeller var i hvide papæsker uden tekst eller tegninger. Bilerne kunne være dårligt lakeret og de mangler ofte gangbroer. Modellen på æsken er med garanti ægte, mens de øvrige billeder kan være fra en restaureret bil.

447-6 Esso

Esso er lavet i begge versioner og i et meget stort antal. De har de samme farver hvid/beige og lysgrå. Der er lavet rigtig mange af dem og måske nok den Scania tankbil, der er flest af. Bilerne har også de samme decaler og den samme flotte æske med Esso illustrationer på. Sølvfarvet eller sort bund på traileren.

  

Esso tankbilen blev også flittigt brugt i reklamerne fra Tekno, her fra Solido 1971. Modellen med to sideruder blev leveret i udsigtsæske til sidst. Den svenske pris var 15.75 i 1968.

447- 7 Gulf

Gulf er også lavet i begge versioner i et ret betydeligt antal. De ses ofte, men er eftertragtede, i sær den ældste model med en siderude. Den ældste model er i farverne orange og blå, mens den nyeste model med to sideruder er blå og hvid med orange decal. Modellen med to sideruder blev leveret i udsigtsæske til sidst.

Nedenstående er restaureret – og det er helt sikkert, for jeg har selv lavet den.

Der er ligeledes lavet en model af Gulf tankbilen med helt blåt førerhus. Om den er original vides ikke.

447-8 Koppartrans (S)

Koppartrans er lavet i begge versioner. Den mest almindelige er den model med en siderude. Det er nogle superfriske farver på denne svenske model. Scania modellen med en siderude var standard indhold i Norstedts Trafikspel fra 1967. Som noget helt specielt var der en lille nøglering formet som en benzinstander i æsken. Jeg ved fra den svenske importør, at de i Sverige puttede disse nøgleringe i æskerne, men om de gjorde det i dem alle ved jeg ikke. Begge modeller er kun leveret i lukkede papæsker. Decalerne er fuldstændig ens på alle bilerne. I Sverige blev Koppartrans sammen med Esso tankbilen solgt i ialt 8000 eksemplarer i 1969.

  

  

Der er to forskellige udgaver af nøgleringen, hvor den med undertekst er den mest sjældne.

  

447-9 Meteor

En af de mere mystiske Scania tankbiler. Jeg har aldrig set en, der med garanti har været original eller bare i nærheden af at virke original. Der findes en del Volvo udgaver men Scaniaen? Jeg kan ikke gøre mig til dommer over om de findes, (Tekno overrasker hele tiden) men jeg er aldrig faldet over et billede, noget produktionsmateriale en original decal eller lignende. Derimod har jeg set masser af restaurerede modeller. Stort set alle lavet af modellen med to sideruder. De er vældig populære i Holland, hvor der fremstilles en del af dem. På et tidspunkt fik jeg en tilsendt af en Teknosamler, der havde købt den som original i Holland. (Nedenstående billede). Det er den ikke – den er lavet af originale dele, men “rigtig” fra Tekno, det er den ikke. Det skal siges, at manden fik alle sine penge igen. Det er den omtalte model på billederne. Man ser tydeligt genskinnet fra decalerne, at de er nyfabrikerede.

 

447-10 Mobil

Fremstillet på Tekno i den flotte rød/hvide udgave med en siderude. Den er ikke sjælden, men alligevel som de andre ret eftertragtede.

447-11 Mobilgas

Jeg har kun set den en gang og i ensfarvet rød i modellen med to sideruder. Den kommer med overvejende sandsynlighed fra Tekno, men der kan være tale om en prototype – ihvertfald er den meget sjælden.

Intet billede:

447-12 Ora

Formentlig den første Scania tankbil Tekno lavede. Der findes rigtig mange af den, men kun i udgaven med en siderude.

 

 

Teknos katalog fra 1963 til venstre og en reklame med Teknobiler til højre. Jeg har skrevet en artikel med den ene dreng “Drengen mellem bilerne”, som findes på hjemmesiden.

447-13 Orion

Jeg kender kun bilen fra Samlerbørsens Samlerkatalog fra 2011 side 226.

Intet billede

447-14 OY Hercofinn AB (Fin)

Det er en mærkelig bil. Den dukkede op på auktion på et tidspunkt i nedenstående lidt underlige farver. Den kommer fra Tekno – ingen tvivl om det, men det må være en prototype – farverne stemmer ikke rigtig overens med noget og det gør decalerne heller ikke. Bilen på billedet er ikke original, men den bil jeg omtaler, havde samme farver.

Og dog – fra en rigtig god svensk samlerkollega fik jeg på et tidspunkt tilsendt disse sjove billeder af firmaets tankbiler. De ligner jo meget godt i farverne og i stilen den model, som Tekno har lavet. Så det understøtter, at det er en bil fra Tekno. Der er sikkert lavet en lille prøveserie til finnerne og så er det sluttet der.

 

447-15 Scania-Vabis

En interessant bil som der er lavet rigtig mange af. Jeg ved at en stor del af disse biler blev leveret direkte til Scania uden om importøren. De er sikkert også solgt i butikkerne, men de fleste af dem ser man faktisk kun i Sverige. Jeg tror ikke de har været så almindelige i Danmark. “Scania-Vabis” er lavet både i den gamle og den nye udgave.

I artiklen fra Svensk Motor 1962 ser man tydeligt de mange Scania tankbiler.

Den ældste af Scania tankbilerne var den orange med orange hjul og olivenfarvet tank. Måske er den også lavet med de sølvfarvede hjul. Der kan være flere modeller end de viste. Modellen med det orange førerhus er formentlig også lavet med “Nordisk Diesel” logo på motorhjelmen.

 

 

 

Modellen med to sideruder:

 

Jeg aner ikke om modellen til højre er original – men jeg tvivler på det.

447-16 Scandiflex

Jeg har aldrig set en original Scania Scandiflex men mange Volvoer. Om den findes i Scania udgaven ved jeg således ikke, men modellen på billedet er med garanti restaureret.

 

447-17 Titan

Kender ikke til bilen, men den er nævnt i Samlerbørsens bog fra 2011. Forfatterne kan dog ikke forklare hvorfor. Så det står hen i det uvisse, om der findes en bil.

447-18 Uno-X

Den findes til gengæld og der er en del af dem. Den er solgt som almindeligt legetøj, som det fremgår af annoncen i Legetøjstidende fra maj 1966. Det er en rigtig flot model og den er kun lavet med en siderude.

  

Restaurerede biler:

At der bliver lavet så mange af tankbilerne med de flotte reklamer er til at forstå, fordi er flotte og charmerende. Jeg har selv lavet en del gennem tiden, som det fremgår af nedenstående billeder.

  

De hollandske udgaver.

Hollænderne videreførte Scania modellen på en del modeller. Sjovt nok har bunden til traileren Tekno Danmark logo. Der findes flere end de viste, blandt andet en Shell og en Esso tankbil.

Den mystiske:

Om denne findes vides ikke. Decalen på tanken ser troværdig ud, men forvognen passer vel ikke rigtigt?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 Tilbagemeldinger til “Scania-Vabis tankbil”

  1. Thomas Claesson

    25. feb, 2018

    Hej!
    Jag har en Tekno 481, Scania 110 tankbil “Koppartrans” i nyskick “men uden gangbroer” (den långa dekalen på varje sida av tanken). Ingen originalkartong. Den är alltså tillverkad 1969?
    Jag har också en Tekno 446, Scania-Vabis 75 mjölkbil, blå/vit. I nyskick men utan originalkartong.
    Jag undrar om mjölkbilen har haft en egen kartong? Jag har aldrig sett den. Däremot har jag en perfekt originalkartong till 446, Scania-Vabis 75 “Titan”.
    Hälsningar Thomas

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      25. feb, 2018

      Hej Thomas
      Du kan sagtens have en Scania 110 fra 1969 – det jeg skriver er at den formentlig skiftede nr fra 447 til 481 i 1967. Nr. 481 blev fremstillet helt fra til Tekno lukkede. Caroline mælkebilen har jeg fra en legetøjsbutik og den ligger i en helt almindelige nr. 446 karton. mvh Peter

      Reply to this comment
  2. Thomas Claesson

    26. feb, 2018

    Hej!
    Tack, då vet jag hur det ligger till.
    M v h
    Thomas

    Reply to this comment
  3. Thomas Claesson

    27. feb, 2018

    Hej!
    Ja, det var 1967 som Tekno skiftade dragbil från
    Scania-Vabis 75-76 till Scania 76-110. De nya fick då som bekant en öppningsbar motorhuv, fjädring och inredning.
    Tankbilarna 447 blev då 481 och timmerbilarna 449 blev 483.
    M v h
    Thomas

    Reply to this comment
  4. Ole Christensen

    08. mar, 2018

    Rigtig flot artikel du har lavet om Scania-Vabis/Scania tankbilerne.
    Hilsen Ole

    Reply to this comment
  5. Gunner Thalberg

    29. mar, 2018

    Hej Peter.
    Igen tak for gode og detaljerede artikler.
    En masse om Scania Vabis – som interesserer mig meget – det er skønt.
    Angående hvornår Tekno har skiftet modelbetegnelse på dem, så kan jeg fortælle lidt om de virkelige modeller, det kan jo give et fingerpeg.
    Scania Vabis 75 blev lanceret i 1958, og var dengang en meget moderne lastvogn.
    I 1963 var der sket en del tekniske ændringer, så betegnelsen blev nu 76.
    I 1968 valgte man bl.a. for enkelhedens skyld at lancere Program Scania, man var også blevet store internationalt.
    Firmaet blev altså ikke delt, men Vabis blev helt enkelt strøget af navnet.
    Derefter var betegnelsen 110 og igen i 1974 blev den ændret en sidste gang, til 111.
    Det hed den helt til 1981/82 hvor den blev afløst af en ny og moderne model.
    Den levede altså i hele 23 år uden de store ydre ændringer.
    Interiørt og ikke mindst teknisk skete der meget på alle de år. Gennem hele seriens levetid er der produceret 115.000 stk. hvilket er mange for en lastbilsmodel.
    Hvad Tekno angår er det mærkeligt at de venter til 1962 med at introducere den – lige bortset fra stigevognen.

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      30. mar, 2018

      Hej Gunner

      Tak for dit input. Det er dejligt, når der er nogen der vil være med til at udvide historien. Når Tekno ikke lavede Scania lastbiler før tror jeg det handlede om kapacitet. De havde Volvoerne og de var igang med en masse andre produktioner. De havde formentlig hænderne fulde og måske har Scania ikke været så villige til at betale en del af omkostningerne som var kutyme dengang. Da de så kom igang gik det også stærkt. Man kan heller ikke afvise en vis konkurrence mellem Volvo og Scania. mvh Peter

      Reply to this comment
  6. peter frandsen

    30. mar, 2018

    Jeg har dette indlæg fra Thomas Claesson fra Sverige som også fortæller lidt om Scania historie:
    “Scania låg i Malmö och tillverkade enbart Spersonbilar.
    Den 1 januari 1911 gick Scania samman med VagnfabriksAktieBolaget I Södertälje (Vabis) och bildade Aktiebolaget Scania-Vabis.
    Något senare stängdes fabriken i Malmö och all tillverkning flyttades till Södertälje. Vabis hade tillverkat både personbilar och lastbilar men den sista personbilen tillverkades 1929.

    Scania-Vabis var namnet på företaget ända fram till 1968 (eller var det 1969?) då det blev SAAB-Scania. Många äldre personer i Södertälje kallar fortfarande lastbilen för Vabis, de vill inte använda namnet Scania. Scania är latin och betyder Skåne (Malmö ligger i Skåne). Volvo är också latin och betyder “Jag rullar”. Volvo var dotterbolag till SKF (Svenska Kullagerfabriken) i Göteborg. Kullager rullar ju, därav namnet Volvo. Numera finns tyvärr ingen svenskägd biltillverkning kvar. Volkswagen köpte Scania och kineserna har nyligen köpt Volvo Lastvagnar och Volvo Bussar. Trist!

    Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding