STA73455

Scania Vabis lastbil med presenning nr. 450

Skrevet d. 25. mar, 2018 af in Lastbiler, Udvalgte biler

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne flere gange for at gøre dem større.

Vedrørende beskrivelsen af bilens standard opbygning, se artiklen med Scania forvogn. Se iøvrigt også artiklen med Volvo viking med presenning, hvor der findes en mere udførlig beskrivelse.

Modellens historie:

Denne model er kun lavet i en Scania-Vabis 75/76 udgave “den med en siderude”.

Bilen uden presenning kom i 1962 og der er sikkert ikke gået ret lang tid før de på Tekno har fået den ide at tage en presenning fra en Volvo bil og sætte den på en Scania. For en gangs skyld er den ikke nævnt i Svensk Motor nr. 50 fra 1962. Jeg mener dog, at en del af modellerne er kommet på samme tid, fx Bilspeditionen og Titan, kan sagtens være kommet ud på samme tid.

Første gang jeg støder på materiale, der omtaler Scania presenningbilen er i et nyhedsbrev fra den svenske importør Berico fra november 1962. Berico fortæller, at der kommer en Volvo og en Scania som Bilspeditionen til 9 sek. De fortæller dog ikke, hvornår bilen kommer.

Ellers er den med i det danske Teknokatalog fra 1963 som nr. 450 til 10.25 kr. Den har sikkert været planlagt til at komme i 1963, men Berico kan sagtens have fået lavet nogle biler – altså Bilspeditionen allerede sidst i 1962. Volvo og Scania Bilspeditionen er faktisk helt ens, hvilket godt kunne tyde på, at de er lavet samtidigt. Den opmærksomme vil bemærke at Scania.en har ældre hjul og ja, men der er sikkert også lavet biler over en længere peiode.

 

To skønne biler, som jeg holder rigtig meget af.

Presenningbilen bliver først officielt præsenteret i Legetøjstiden i august 1963 som nyhed i Scania- Vabis udgaven og en måned senere i Sverige i et Berico nyhedsbrev i “Leksaksrevy” i øvrigt sammen med Hystertrucken og en Volvo Titan. Den passede jo fint til lastbilen og reklamerne er de samme i begge blade.

 

Artiklen til venstre er fra Legetøjstidende og til venstre fra Leksaksrevy.

Der går så lige godt et år til november 1964 før Tekno proklamerer i Legetøjstidende, at der nu er kommet en Scania presenningbil med reklamer fra Firmatransporten, som ses nedenfor.

Herefter forsvinder Scania presenningbilen fra reklamerne helt sikkert fordi Tekno på dette tidspunkt sendte rigtig mange flotte lastbiler på markedet ikke mindst Scania hængertræk nr. 451/452. Presenningbilen er formentlig udgået med resten af den serie i 1967/68. Det er vanskeligt at sætte et præcist tidspunkt på, da der kan have været masser af biler i omløb da produktionen stoppede og Tekno sagtens kan have samlet og solgt biler efter de var udgået.

Modellens konstruktion:

Der er tale om en meget smuk modelbil. Den er næsten perfekt i sin spinkle konstruktion og den fremtræder elegant uden nogen form for fejl eller misfortolkede proportioner. Den er 163 mm lang. Den adskiller sig ikke på nogen måde fra grundmodellen andet end det lange chassis og ladet. Bilen er jo beskrevet andet steds, så det er chassiset og ladet, der er interessant. Dog er det blot dele fra Volvo Viking, som er genbrugt, så bilen afspejler jo bare Teknos evne til bruge de samme dele flere gange og få så meget som overhovedet ud af det. Det lette og elegante design har dog sin pris. Konstruktionen er ikke stærk og den har en klar svaghed stort set alle steder på chassiset. Rigtig mange biler er døde ved at knække sammen. Presenningen er lavet i stål og er flot lavet og meget stærk i sin konstruktion.

Der er lavet forskellige udgaver af ladet ligesom på Volvo.en. Der er lavet lad med høj og lav bagende og hvor sidefjeldene er slebet blanke, så en decal har kunne side fast. Det er lidt tilfældigt, hvilke biler der har høj eller lav bagende.

De første biler var med orange hjul med 10 møtrikker, som senere ændrede det sig til de nyere hjul med 6 møtrikker.

Der er tale om en af de mest populære Teknobiler. En Scania presenningbil er der altid en køber til og de flotteste modeller opnår rigtig gode priser. Den orange med en gul presenning med teksten “Scania – Vabis” er den mest almindelige, selvom den faktisk heller ikke ses så tit.

Hvad skal jeg passe på?

Udover at den kan være limet i chassisrammen, eller der er udført andre reparationer er restaurering det helt store sorte hul. Det er nok den bil sammen med VW Van type II, hvor der er størst risiko for at blive fuppet. Problemet er først og fremmest den meget høje pris, der forlanges for de originale biler – og egentlig er det rimeligt nok at en restaureret bil skal koste noget, bare man ved det. En pris på 8-1400 for en flot restaureret Scania kan være ok. Et andet problem er, at det er så nemt at bytte om på presenningen. Den kan sættes på hvad som helst. Der findes jo mange orange Scania.er og også rigtig mange Volvo.er som ladbiler. Her er fidusen at tage en original bil og så male en presenning og sætte en decal på – vupti så har man en fupbil, der har 10 dobbelt prisen.

Det er jo nemt med Scanis – Vabis udgaven og med Tour-Scania udgaven. Det er også meget udbredt med Wasabrød, Allers og Cloetta hos Volvo modellerne.

Det kan være svært at gennemskue om der er tale om det ene eller det andet, uden at man står med bilen i hånden og selv der, kan det også være vanskeligt. Men den uoriginale presenning, som bliver lavet i øjeblikket har en fejl i forhold til den originale. I den lukkede ende er det ikke lykkedes et få endestykket til at slutte helt tæt. Det trækker sig en lille smule og dermed er der en lille åbning i begge sider. Det ses ikke på den originale presenning. Jeg har talt med ham, der laver presenningerne og bedt ham lade dem være som de er, så man kan se forskellen. Hvis man bruger presenningerne som de tænkt at de skal bruges til, nemlig til at lave biler helt fra bunden, betyder denne lille forskel ikke noget. Biler med uoriginale presenninger ses tit udbudt på netautktioner som Ebay, QXL og Tradera som “near mint” biler. Jeg skal ikke gøre mig til dommer om bilerne er originale, men jeg ville nok spørge lidt ind til sælger om bilens oprindelse. Er der tale om en original presenning er det næsten umuligt at afgøre om der er fusket.

 

Den umalede er den uoriginale. Man må så sige at kvaliten ikke fejler noget på den uoriginale udgave.

Den uoriginale runder en lille smule mere end den originale lige i overgangen, hvor den klemmes fast på ladet.

Jeg har tit spurgt mig selv, hvorfor jeg sælger disse ting og det er også et dilemma. Men når jeg ser hvordan rigtig mange mennesker har glæde af at få liv i de gamle Teknobiler, så tror jeg, vi skal leve med enkelte, der forsøger at slå plat på Tekno.

Æskerne:

Presenningbilen blev også leveret i en papæske, men den var noget anderledes end den sædvanlige røde, sorte og grønne æske, som Scania normalt blev leveret i. Den blev lavet en særlig æske, som passede til bilen i et noget specielt design. Den er grønlig med hele Scania serien tegnet i små firkanter med nr. 450 på endeflappen. Nogle af specialmodellerne havde også firmanavnet på endeflappen fx “Firmatransporten”.

Æsken længst til højre er en reproæske.

Volvoerne lå i den samme type æske, dog står der “Tekno” i firkanterne og nr. 438 på endeflappen. Hvorfor der så findes æsker med nr. 438 og Scania motiver på samme æske er en gåde.

Eneste presenningbil jeg kender til med sin helt egen æske er Volvo Den Frie Købmand, som var den første, der blev lavet.

Modellerne:

Der er ikke lavet så mange forskellige modeller af Scania lastbilen med lad. Den orange med gul presenning og teksten Scania – Vabis er den mest almindelige. Der kan godt være flere modeller end vist nedenfor.

450 Uden reklamer:

Svært at afgøre om de er lavet fra Tekno uden reklamer, men det er de formentlig.

450-1 Bilspeditionen:

 

450-2 Brdr. Klose

Jeg kender kun bilen fra Teknobogen side 248. Men den ser ok ud og har hvidt tag som ikke ses på andre biler. Den er sjælden.

450-3 Diesel-Gården Haderslev:

Intet billede – men den findes i forskellige farver mest en gul bil og rød presenning. Diesel-Gården var og er fortsat en stor Scania forhandler, så det vil være underligt, hvis de ikke også skulle have reklamebiler fra Tekno.

450-4 Europa Tour 63 Scania – Vabis:

Der er lavet mange af dem og almindeligvis er de helt orange med gul presenning. Den viste bil fandt jeg i en murerbalje, der var sat ud til storskrald hos en bekendt som jeg besøgte sammen med en del andre rigtig gode Teknobiler blandt andet N.C. Kloster sættebil. Jeg fik nærmest hjertestop da jeg så dem.

 

450-5 Firmatransporten rød:

Rigtig flot bil – desværre har jeg ikke et billede af den.

450-6 “Scania – Vabis”:

Den er lavet i forskellige farver og jeg kan ikke afgøre hvilke der eventuelt er rigtige eller forkert.

 

450-7 Titan:

 

450-8 Nordisk Diesel

Giver det mening med en Nordisk Diesel med Scania-Vabis reklame? Jeg har læst et sted at Nordisk Diesel forhandlede Scania – Vabis så det kunne godt være rigtigt. Men omvendt tror jeg, at “Nordisk Diesel” decalen var en engangsbestilling til alle de første udgaver af de orange Scania modeller. Da presenning bilen kom lidt senere er det ikke sandsynligt, at den er lavet med den reklame, men mere at der er byttet lidt rundt på tingene. Men det vel også ligegyldigt, det er en flot bil.

450-9 ?

Lidt speciel sammensætning, men den er flot. Alt er givet originalt, men formentlig sat sammen efterfølgende. Men man ved det ikke.

Ingen kommentarer.

Skriv en tilbagemelding