Tekno Scania med lad (21)

Scania Vabis lastbil med lad nr. 446

Skrevet d. 25. mar, 2018 af in Lastbiler, Udvalgte biler

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne flere gange for at gøre dem større.

Vedrørende beskrivelsen af bilens standard opbygning, se artiklen med Scania forvogn. Se iøvrigt også artiklen med Volvo viking med lad, hvor der findes en mere udførlig beskrivelse.

Modellens historie:

Denne model er kun lavet i en Scania-Vabis 75/76 udgave “den med en siderude”.

Det ældste jeg kan datere bilen tilbage til er 1962, hvor blandt andet Svensk Motor nr. 50 fra 1962, har en del Scania.er afbilledet i bladet. Den findes sammen med alle de andre i familien i deres orange farve med orange hjul. Nr. 446 antyder, at bilen med lad kom først af alle Scania.er men mon ikke denne bil samt skovtransporten, tankbilen, sættebilen og tipbilen er kommet nogenlunde samtidigt.

Artikel i Svensk motor nr. 50 fra 1962.

Jeg har fundet en artikel i Lastbilmagasinet fra 2001, hvor det fortælles at Scania – Vabis i Sverige etablerede et importcenter i Danmark, så det er da meget sandsynligt at Scania ville fejre det med en masse små Scania legetøjsbiler.

“I 1962 etablerede Scania i Sverige et dansk importørselskab, det nuværende Scania Danmark A/S, og Saxo Larsen var sammen med direktør Valdemar Hinrichsen og sekretær Grethe Frøkjær de eneste ansatte. Firmadomicilet var en lejlighed i Ericaparken i København”. Kilde: Lastbilmagasinet 4. april 2001.

Det gjaldt fx Nordisk Diesel, som forhandlede både Scania i Willys Jeep, der har samme reklamelogo på Teknobilerne.

Der findes en del materiale om Scania ladbilen. Den svenske importør Berico nævner allerede bilen i 1962 som nyhed til 7 sek. Tekno har den med i deres katalog i 1963 til 8.95 dkr. og igen i 1965. Reklamen nedenfor er fra Legetøjstidende februar 1964.

Reklamen er fra Legetøjstidende februar 1964. Rigtig flotte tegninger faktisk.

I januar 1963 kommer Caroline Mælkebilen ud i handlen og den koster også 7 sek. Æsken med mælkejungerne og sækkevognen bliver sendt på markedet i juni 1962, så mon ikke de har været beregnet til Karoline bilen, som så er kommet et ½ år senere.

Herover Bericos reklame i Leksakrevy fra 1963.

Den findes også i brochurene hos franske solido.

Scania.en med lad er væk fra prislisterne i 1968 både i Danmark og i Sverige, så den er sikkert udgået i 1966-67 som de øvrige Scania lastbiler i den serie. Det er vanskeligt at sætte et præcist tidspunkt på, da der kan have været masser af biler i omløb da produktionen stoppede og Tekno sagtens kan have samlet og solgt biler efter de var udgået – de har samlet, hvad de havde på lager. Bilen er jo nok blevet løbet totalt ned af Scania hængertrækket nr. 451/452, som for børnene har været meget mere spændende.

Modellens konstruktion:

Der er tale om en meget smuk modelbil. Den er næsten perfekt i sin spinkle konstruktion og den fremtræder elegant uden nogen form for fejl eller misfortolkede proportioner. Den er 163 mm lang. Den adskiller sig ikke på nogen måde fra grundmodellen andet end det lange chassis og ladet. Bilen er jo beskrevet andet steds, så det er chassiset og ladet, der er interessant. Dog er det blot dele fra Volvo Viking, som er genbrugt, så bilen afspejler jo bare Teknos evne til bruge de samme dele flere gange og få så meget som overhovedet ud af det. Det lette og elegante design har dog sin pris. Konstruktionen er ikke stærk og den har en klar svaghed stort set alle steder på chassiset. Rigtig mange biler er døde ved at knække sammen.

Der er lavet forskellige udgaver af ladet ligesom på Volvo.en. Der er lavet lad med høj og lav bagende og hvor sidefjeldene er slebet blanke, så en decal har kunne side fast. Det er lidt tilfældigt, hvilke biler der har høj eller lav bagende.

De første biler var med orange hjul med 10 møtrikker, som senere ændrede det sig til de nyere hjul med 6 møtrikker.

Der er tale om en af de mest populære Teknobiler. En Scania ladbil er der altid en køber til. Der findes mange af den orange udgave, mens resten uden reklamer i andre farver ikke så almindelige.

Original brochure fra Scania for bilen. 

Hvad skal jeg passe på?

Ligesom med sættebilen og tankbilen restaureres der flittigt på Scania ladbilen – dog vælger de fleste at bygge dem om til presenningbiler. Der findes en del restaurerede modeller på markedet. Det gør jo ikke så meget bare man ved det, men pas på og accepter hellere en bil med lidt fejl og skader end en perfekt bil. Måske er den nylavet. Selv de restaurerede biler er eftertragtede, fordi de originale kan være svære at skaffe og der ikke er lavet så mange af dem.

Æskerne:

De blev leveret i papæsker, som de øvrige Scania biler i den røde, sorte og grønne æske i den størrelse som passer til bilen.

 

Modellerne:

Der er ikke lavet så mange forskellige modeller af Scania lastbilen med lad. Den orange er der klart flest af både med orange hjul og den udgave med umalede hjul – især i Sverige, hvor de hele tiden kommer til salg. Der findes sikkert flere modeller end de viste nedenfor, men det er vanskeligt nøjagtigt at stedfæste hvad der er lavet, fordi reklamer kan være faldet af eller en presenning kan være taget af og så er det en ladbil. De fleste af de kendte Scania farver, som blev brugt på bilerne, har også været anvendt på bilen med lad – men de er forholdsvis sjældne og næsten alle med hjul med 6 møtrikker, som fortæller at de er kommet sent ud på markedet og i en begrænset antal. I 1967 havde Tekno et meget bredt udvalg af flotte spændende biler og dem har nr. 446 ikke kunne konkurrere med.

446 Orange med orange hjul:

  

446a Orange med hjul m. 10 hjulmøtrikker:

446b Orange med hjul med 6 møtrikker:

Intet billede, men jeg formoder at den er lavet.

446c Grøn førerhus og bund, sort chassis og sølvfarvet lad:

446d Orange førerhus, blå bund, chassis og sølvfarvet lad:

Man kan se, at Scania bilerne farvemæssigt følger hinanden. Denne har samme farve som Scania sættebilen og samme type hjul. Det er sandsynligt at de er malet samtidigt.

446e Mørkeblå førerhus, gul bund, sort chassis og sølvfarvet lad:

Formentlig noget af det sidste som er blevet lavet i den serie. Kølergitteret er ikke malet hvidt, hvilket ses på en del af de sidste modeller.

 

446f Mørkeblåt førerhus, sorte skærme og chassis, samt sølvgråt lad.

446g Gul:

Der er tale om en Ytong uden reklame men bilen lavet sådan.

446h Hvidt førerhus, blå bund og hvidt lad (samme farve som Carolinebilen) Er set både med højt og lavt lad.

Intet billede

446j Rødt førerhus, sort bund og chassis, sølvfarvet lad:

Intet billede

446-1 Caroline Malkeko:

Der er en del af dem og de er eftertragtede. En bil som den på billedet i perfekt stand vil formentlig kunne indbringe 4 – 5000 kr.

 

446-2 Orange med reklame på køleren for Nordisk diesel:

Uhyre sjælden og indbringer en god pris. Sælges meget sjældent.

446-3 Titan:

Forholdsvis almindelig. Ligger på ca. 12-1500 kr. for en mint bil og 8-1000 kr. oveni hvis den perfekte æske er der. Fejl og skader trækker meget ned. Decalen på bagsmækken adskiller sig fra Volvoen, som har et rundt mærke, lidt mindre end mærket, som sidder på dørene.

 

446-4 Ytong stor skrift:

Forholdsvis almindelig. Ligger vel i samme prisleje som Titan. Bemærk at siderne på sidefjældene er slebet rene.

446-5 Ytong lille skrift:

Jeg har aldrig set bilen som garanteret original.

 

 

2 Tilbagemeldinger til “Scania Vabis lastbil med lad nr. 446”

  1. Thomas Claesson

    26. mar, 2018

    Hej!

    Tack för en mycket bra information om Tekno 446 och 450.
    Jag har en mjölkbil i nyskick, det är en Scania-Vabis 75 som har de äldre fälgarna, alltså utan genomgående hjulaxlar. Bör nog vara tillverkad redan 1963 skulle jag tro.
    Den första Scania-Vabis-bilen från Tekno var 445, stegbil som finns med i 1960 års svenska katalog. den har fälgar av typ 1, alltså samma typ som Volvo-lastbilarna hade då.

    M v h
    Thomas

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      26. mar, 2018

      Hej Thomas
      Tak fordi du har kommenteret på artiklen. Jeg er helt enig med dig. Modellerne kan sagtens være kommet tidligere eller være udgået senere hos Tekno. Det er meget svært præcist at sætte årstal på hvornår bilerne er kommet i handlen. Det tog lang tid at udvikle bilerne og Tekno viste jo godt at de var på vej og har derfor lavet reklamemateriale i god tid typisk til grossister og handlende, der blev tilbudt modellerne. Derudover havde sælgerne fotos eller tegninger med ud til legetøjsforhandlerne før bilen var færdig. Andre gange fik de faktisk prototyper med ud. Repræsentanterne fra Berico havde kuffert med de modeller, som de kunne levere, ligesom der blev taget billeder til forevisning.

      Vedr. hjulene blev de lavet i meget store mængder og kan godt have ligget et stykke tid før de har været brugt. Men dog lavede Tekno måske 2500 biler hver dag i starten af 1960.erne hvilket giver ca. 10.000 hjul pr. måned, så et lager har hurtigt været opbrugt.

      Det er rigtigt, at nr. 445 var den første. Jeg har den udbudt i 1959 og jeg ved fra Erik Spon, der var konstruktør på Tekno fra 1952 – 1960 at han nåede at se den færdige bil, som han i øvrigt var meget stolte af.

      Jeg ved ikke så meget om lastbiler, men jeg fornemmer at Scania – Vabis pressede godt på i starten af 1960.erne for at få Scania modeller ud fra Tekno.

      mvh

      Peter

      Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding