Scania Honest John (4)

Scania – Vabis Honest John nr. 870 og raket nr. 871

Skrevet d. 25. jul, 2018 af in Lastbiler

Scania – Vabis Honest John raketbil nr. 870 og raket nr. 871

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Læs også artiklen med Scania – Vabis stigebrandsprøjten og Scania – Vabis entreprenørvognen.

Scania – Vabis Honest John var den tredie og sidste bil i rækken af den første Scania model fra Tekno. Stigebilen og entreprenørvognen var allerede igang og Honest John kom så som den tredie i rækken. Egentlig lidt af en tilsnigelse at kalde den nr. 3, da entreprenørvognen og Honest John kom næsten samtidigt. Men entreprenørvognen havde været på tegnebordet meget længe.

Til trods for at Tekno og Siegumfeldt ikke yndede at lave krigslegetøj –  der var en heftig debat dengang om det skadelige ved at børn legede med krigslegetøj – fremstillede de alligevel en missilbil. Det var nu også en sandhed med modifikationer, at Tekno ikke var meget for krigslegetøj, tænk på hele Dodge militærserien. Men ellers er det rigtig, at bus, jeep, lastbil og tankbil er mere fredelige køretøjer, men når vi tager krigsflyene med må vi konkludere, at Tekno også lavede krigslegetøj til drengebørnene. Hurra for det – der har for mig været masser af gode timers leg med det legetøj.

 

Modellens historie:

Scania – Vabis Honest John 870 udkom på markedet i foråret 1963. Hvorfor den fik nr. 870 vides ikke, men det var et ledigt nummer i forlængelse af entreprenørserien. Det var en spændende bil og sammen med raketten kunne den godt appellere til børnene. Den var inspireret af den amerikanske mobile affyringsrampe “Honest John” og som var monteret på en amerikansk bil. Det har havde Tekno ikke så det blev Scania – Vabis, der fik æren.

Honest John fulgtes med Scania – Vabis entreprenørvognen, hvilket betyder at den kom på markedet i 1963. Den er med i Teknos eget katalog fra 1963, hvor angives til 18,85 dkr incl. raketten, som også kan købes i løs vægt til 1,75 kr. I Sverige var prisen 21,75 sek. i 1968. Den er svær at finde i udenlandske prislister, dog har jeg en hollandsk liste fra 1. februar 1963, hvor den er nævnt. Det ville også være mærkeligt, hvis den ikke var blevet eksporteret.

Den er med i katalogerne indtil 1970-71 udgaven, hvorefter den er udgik. Den led samme skæbne som mange andre af Teknos modeller i 1969, hvor Tekno blev solgt til Algrema i Hjørring. Så konklusionen må blive, at Honest John udgik i 1969. Da jeg interviewede Peter Siegumfeldt, som er barnebarn af Andreas Siegumfeldt huskede han tydeligt, at kassevis af affyringsramper blev smidt ud fra fabrikken i Frederikssund, da produktionen stoppede.

   

Teknos katalog fra 1963-64 til venstre, 1965-66 i midten og 1968-69 til højre.

I 1964 valgte Tekno at annoncerer i Legetøjstidende med annoncen som ses nedenfor. Ellers er det ikke der reklameres for Honest John.

Ellers forandrede modellen sig ikke gennem årerne. Den ændrede farve på et tidspunkt. Den er selvfølgelig militærfarvet, men den er lavet både i en mat og en blank farve.

Dinky Toys fremstillede også en Honest John med sort/hvid raket, hvor Teknos var rød/hvid. Teknos model er langt den flotteste og bedst gennemførte, synes jeg.

Modellens detaljer:

Scania – Vabis Honest som grundbil er beskrevet ganske godt under artiklen med stigebilen og entreprenørvognen, så jeg vil undlade at beskrive det hele en gang til, men blot henvise til artiklerne med disse modeller. Det der adskiller den fra stigebilen er selve affyringsrampen eller skinnen. Alt andet på bilen er det samme som stigebilen og entreprenørvognen. Eneste forskel er reservehjulet bag førerhuset. Hele konsollet er nøjagtigt det samme som til stigebilen. Man kan sige, at det kun er skinnen som raketten affyres fra, der er forskellig. Den er lavet i blik og er meget solid. Selve mekanismen der styrer affyringen er svær at lave så det holder. Men det kunne de på Tekno. Man lader affyringsrampen ved at trække at håndtag tilbage. Man udløser mekanismen med det højre håndtag og raketten affyres. Der er smæk på og Tekno har brugt hele tre fjedre for at få det til at fungere. En fjeder holder udløsningshåndtaget stramt. En trækfjeder spændes og en lille fjeder midt i rampen afbøder slaget, så mekanismen ikke tager skade. Det er en fin detalje. Der skal meget til for at ødelægge denne tekniske flotte løsning.

Længden på entreprenørbilen er 215 mm.

De ældste biler blev leveret med hjul med 10 møtrikker, som sidder fast på akslen. Da hjulene med gennemgående aksler kom på markedet blev de også monteret på Honest John. De ældste biler havde ligeledes dæk af trapeztypen som selvfølgelig også blev udskiftet med standard lastbildæk, som anvendtes resten af bilens levetid.

Honest John Raket nr. 871

Det er overflødigt at nævne at raket og bil kom samtidigt. De blev også solgt sammen til en samlet pris. Det var dog muligt at købe raketten for sig selv og det var nok en god ide, da den langt fra levede op til den kvalitet, som normalt kendetegnede det Tekno lavede. Den var ikke stærk nok til det, som den skulle bruges til. Raketten er lavet i hård plastik. Det er i sig selv ikke nogen god ide. Det værste er dog, at Tekno for at øge legeværdien lavede spidsen således, at man kunne lægge knaldhætter ind i spidsen, som i øvrigt var af metal og som fik knaldhætten til at springe, når den ramte gulvet eller en anden hård genstand. Den forhold gjorde, at raketten blev meget svag i spidsen. Den kunne slet ikke holde til en så hård behandling. Vingerne bagpå er også svage og knækker nemt. Derudover har raketten to styretapper, som styrer i skinnen, når den skydes afsted. De er ligeledes af plastik og knækker så snart de rammer et eller andet. Desværre en rigtig dårlig løsning fra Tekno, med mindre den bare skulle stå i et skab og pynte.

Den er ellers flot i rød/hvid i tre dele med påskrift U.S. Army. Hvad gik galt for konstruktøren. Det er svært at sige, men Tekno var ikke særlig erfarne med plastikprodukter. Plastik havde for alvor fundet indpas i legetøjsindustrien i Danmark i 1950.erne, hvor der blev fremstillet rigtig meget plastiklegetøj. Det meste af det noget værre junk. Jeg tror Tekno red med på den bølge, hvilket de nok ikke skulle have gjort. Nu er der gået over 50 år og raketten er blevet endnu mere skrøbelig – den går i stykker bare man ser på den.

Knaldhætterne var med i æksen og var af samme type som dem man brugte i legetøjspistoler.

Dinkys raket er også i plastik og den kunne ikke “knalde”, men den er nu ikke bedre end Teknos.

Ud fra et samlersynspunkt har det så haft den effekt at raketterne er meget sjældne og meget eftertragtede. En mintbox raket koster nemt 1200 – 1500 kr. Selv defekte raketter er eftertragtede – ud fra devisen, at det er bedre end ingenting.

Scania – Vabis entreprenørbils værdi:

Honest John er ikke meget værd uden raketten. En flot bil koster normalt ikke mere end 2-400 kr. uden raketten. En bil med en raket uden skader koster nemt 1400 – 1800 kr. Er æskerne til stede noget mere. Men der må ikke være fejl på hverken bil eller raket – er der det styrtdykker prisen.

Hvad skal jeg passe på?

Man kan nemt se på bilen om den er i orden. Restaurering er meget sjældent. Dels er det svært at ramme farven, dels er det svært at sælge en restaureret bil. Desværre skraber en skrue fra rampen på taget af førerhuset og det kan give en del alvorlige lakskader.

Tekniske data:

Ruder: Ja
Affjedring:                                                                                                              Ja/ Nej
Styretøj: Nej
Interiør: Nej
Løse lygter Ja
Løse kofangere Nej
Bevægelige dele: Ja
Blink: Nej
Decaler: Ja
Samlet med: Selvskærende skruer
Flerfarvet Nej
Blist-car model/billigmodel Nej

Særlige decaler:

Honest John er en militærbil med en amerikansk stjerne på dørene og på motorhjelmen og et militær nummer bag på bilen. Ellers har den decalen på affyringsrampen, så man ikke er i tvivl om at det er en Honest John.

Æskerne:

Bilen blev leveret i en papæske, der fuldstændig ligner de æsker hele Teknos militærserien blev leveret i. Den er rød med sort tekst og illustrationer af de øvrige militærmodeller. Det er flotte æsker.

Modellerne:

Det er mit indtryk, at der kun med sikkerhed er lavet en model dog med Scania- Vabis 75 og 76 decal. Jeg tror ikke Tekno nåede at lave en Scania 110, men det kan ikke afvises.

870 Scania – Vabis 75/76:

Andet:

Originalt foto som repræsentanterne havde med ud i legetøjsbutikker til forevisning og den ser ud, som jeg vil gerne vil have den til at se ud, nemlig rigtig ud.

 

Ingen kommentarer.

Skriv en tilbagemelding