Scania-Vabis cementbil nr. 453

Scania – Vabis cementbil nr. 453

(1965-1970)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Der henvises i øvrigt til artiklen med Scania  – Vabis hængertræk nr. 451.

Scania – Vabis cementbilen er en videreudvikling af Scania – Vabis hængertrækket nr. 451. Det er faktisk den samme bil bortset for elementet med cementtankene og så er trækøjet og det stykke hvor boggieen sidder fast på chassisrammen fjernet på cementbilen.

Det er en populær bil, som de fleste Teknosamlere sætter stor pris på, og det har ikke kostet Tekno så meget at få den ud på markedet. Ligesom hængertrækket adskiller cementbilen sig fra de øvrige legetøjsbiler fra Tekno, ved at den er tilført ekstra legeværdi, da man kan fylde tankene op med sand og lukke det ud igen. I populær tale kaldes tankene for “salt og peber”.

Modellens historie:

Bilen præsenteres første gang i Legetøjstidende i april nummeret fra 1966 med sin helt egen annonce for legetøjshandlerne. Annoncen er lidt sjov, fordi tankene er neutrale. Der er ingen reklamer på, så vi kan ikke se, hvilken model der kom først. Mit umiddelbare bud vil være, at det var Inter Consult og Ålborg Portland, som var de første modeller. Alle er vel enige i, at Ålborg Portland som cementproducent og Inter Consult som lavede tankene, var de nærmeste til at ønske en sådan bil. Ålborg Portland bilen fik også sin helt egen æske med tekst fra fabrikkens historie. De har sikkert betalt en del af produktionsomkostningerne og omkostningerne til de særlige æsker. Scania har sikkert også fået lov til at bidrage.

Annonce fra Legetøjstiden fra april 1966 som også bringes i Politiken den 2. april 1966, som ses nedenfor.

Modellen kostede 19,50 dkr., da den udkom i 1966 og den er også med i Teknos katalog fra 1965/66, hvor den pryder forsiden i Scania – Vabis 76 udgaven. Den er også med i kataloget fra 1968/69, men er ikke medtaget i 1970/71 og i 1971/72 kataloget med illustration, men figurerer i prislisten til 19,75 kr. Faktisk kun en prisstigning på 25 øre i forhold til udsendelsen i 1966. På et tidspunkt ændredes decalen på førerhuset fra “Scania –  Vabis 76” til “Scania -Vabis 110” og igen til “Scania 110”.

 

Teknos katalog til venstre fra 1965/66 og fra 1968/69 til højre.

Tekno målrettede Scania – Vabis cementbilen efter de udenlandske markeder. Güllhögens kom til det svenske marked og Inter – Consult blev også markedsført i Frankrig. Inter – Consult var/er et svensk firma der laver tanke til lastbiler, så det passer jo fint med Teknos cementbil.

 

Billede fra et svensk legetøjskatalog fra 1968 til venstre og fra Solidos katalog fra 1971 til højre.

Jeg har aldrig kunne finde ud af, hvilket æsker cementbilen blev leveret i. Ålborg Portland har sin egen og det har Inter – Consult også. Men når jeg har set fx en Scania – Vabis cementbil eller en Güllhögens, har det været i Inter – Consult æske. Jeg ved ikke om der findes andre æsker ud over de to varianter.

Bilen ændrede sig ikke meget gennem årerne. De sidste modeller fik sorte plastikbøsninger og stige og på de absolut sidste modeller droppede Tekno “Salt og peber” ideen og satte simpelhen en hjulkapsel fra en Ford D 800 henover hullet. Mange af disse modeller var også uden decaler overhovedet. De løb sikkert tør og havde ikke evne eller midler til at få lavet nogle flere oppe i Hjørring. De sidste modeller nåede også at komme i en udsigtsæske.

Modellens detaljer:

Da Scania – Vabis grundbilen er beskrevet under hængertrækket vil jeg kun beskrive elementet for cementtankene her. Det hele er generelt ret godt lavet og går ikke i stykker ved almindelig leg. Den er 175 mm lang  – lidt kortere end hængertrækket fordi chassiset er kortet af.

Til at holde tankene har Tekno konstrueret en særlig bund som ligger på langs af chassisrammen. Den er solid og stabiliserer hele bilen. Tankene monteres ovenpå bunden, hvor der også er blevet plads til en kompressor lige bag førerhuset. I kuglerne sidder en ventil til at åbne og lukke for tilgangen af sand. Ventilen aktiveres ved at trykke på “dutten” i toppen. Til at styre ventilen har Tekno anbragt to bøsninger på toppen af kuglen. De sidder desværre løst og bliver meget nemt væk. De skal jo være løse, for at man kan fylde sand i. Stigen har samme problem med at falde af og blive væk.

Scania Vabis værdi:

Der er lavet en del af Scania Vabis cementbiler og langt de fleste er med Scania – Vabis på tankene. Den mest almindelige er den grå/turkise med røde tanke. En flot bil koster nemt 8 – 1200 kr. De øvrige lidt dyre og Güllhögens er nok den mest eftertragtede. Æsken er meget afgørende for prisen på cementbilen. Jeg vil mene at den nemt bliver dobbelt op på prisen, hvis der følger en god hel æske med.

Hvad skal jeg passe på?

Der bliver restaureret mange cementbiler. Så hvis man skal købe en original model, bør man spørge ind til originalitet. Ellers er det nemt at konstatere, om der mangler noget.

Tekniske data:

Ruder:Ja
Affjedring:                                                                                                              Ja/Ja
Styretøj:Nej
Interiør:Ja
Løse lygterJa
Løse kofangereNej
Bevægelige dele:Ja
Blink:Nej
Decaler:Ja
Samlet med:Skrue 1/8 tomme
FlerfarvetJa
Blist-car model/billigmodelNej

Særlige decaler:

Nej – modellerne fremgår af modeloversigten længere ned i artiklen.

Æskerne:

Jeg har aldrig kunne finde ud af, hvilket æsker cementbilen blev leveret i. Ålborg Portland har sin egen og det har Inter – Consult også. Men når jeg har set fx en Scania – Vabis cementbil eller en Güllhögens, har det været i Inter – Consult æske. Jeg ved ikke om der findes andre. Den er neutral på endeflapperne, så det kan godt tænkes, at Inter – Consult æsken har været anvendt til alle biler på nær Portland. Æsken afveg ihvertfald fra de traditionelle rød/hvid og sorte Scania æsker.

Ovenstående viser papæsken og nedenstående billede udsigtsæsken.

Modellerne:

Der kan være flere modeller end de viste eller de kan være i lidt anderledes varianter. Hvis man kigger godt efter er det tydelig, at “Scania – Vabis” modellerne har samme farve som Ålborg Portland og Inter Consult på nær cementtankene. Derfor tror jeg, at disse to biler kom først.

Nr. 453-1: Ålborg Portland Dansk Cement Central: 

Ålborg Portland er leveret i sin papæske, som er ensfarvet rød med tekst fra fabrikken.

Den gamle model med ventiler.

Nr. 453-2: Ålborg Portland Dansk Cement Central: 

I udsigtsæske:

Modellen er udsigtsæske med hjulkapsler på toppen af kuglerne.

Nr. 453-3: “Scania – Vabis”, grå, turkis og røde tanke:

Den klart mest almindelige udgave.

 

Nr. 453-3a: “Scania – Vabis”, grå, turkis og orange tanke:

Der er ikke så mange af den, men sjælden kan man ikke kalde den.

Nr. 453-3b: “Scania – Vabis”, grå:

453-3c: “Scania – Vabis”, grå, turkis med grå tanke:

Samme farve som Inter – consult udgaven.

Nr. 453-4: Uden decaler eller farvemarkeringer grå:

Formentlig noget af det sidste, der kom fra Tekno i Hjørring. De kan være udgået for decaler og den er tarvelig og næsten en fornærmelse i forhold til alt de lækre biler Tekno ellers lavede. Men trods alt en del af historien. Man kan spørge om den kommer fra Tekno, eller den eventuelt er eftersamlet, men jeg ved at denne model kommer fra Tekno.

Nr. 453-5: Inter – Consult:

 

Nr. 453-6: Güllhögens:

En meget populær bil, som er eftertragtet blandt samlere.

Nr. 453-7: Prototype:

Denne model kommer fra Tekno og er kun delvist færdig. Da jeg købte den manglede bøsningerne og stigen. Det er mit gæt, at bilen er en del af en prøveserie og derfor har denne lidt mærkelige farvesammensætning, hvor førerhus og chassis tydeligvis stammer fra lastbilen nr. 451. Bunden til tankene er umalet.

Andet:

Billedet er originalt og er en del af et katalog som repræsentanterne havde med ud i legetøjsforretninger, når de skulle vise udvalget.

Andet:

Cementbil med anhænger.

En ting Tekno godt kunne have lavet er en anhænger til cementbilen. Bertel Pedersen har lavet nedenstående meget flotte forslag til en hænger. Den er nu ikke så tosset.

8 kommentarer til “Scania-Vabis cementbil nr. 453”

  1. Sikken en produktivitet her i sommervarmen. Det er som sædvanlig en stor fornøjelse at læse dine artikler. Selv om jeg har begrænset min teknosamling til personbiler samt de ældste Teknobiler fra jeg selv var dreng, får jeg helt lyst til at samle på de tre søstre og andre fine lastbiler. Bedre anmeldelse kan man vist ikke give.
    De bedste sommerhilsner
    Ole

    Svar
  2. Hej Peter.
    Igen tak for en god og informativ artikel.
    Cementbilen er en klar favorit – og så har den en dejlig tyngde.
    Synd at de ikke lavede en hænger til den, for det har de kørt med.

    Svar
  3. Hej Gunner.
    Helt enig, Tekno “glemte” at lave en udgave af anhænger nr.452 i en cement variant. Jeg har fremstillet en og håber jeg kan overtele Peter til at tilføje billederne af den til hans ellers fremragende artikel (Billederne ligger på min side på medlemsgalleriet).
    Mvh. Bertel.

    Svar
  4. Hej Peter.
    Jeg er glad for du har lagt billederne af mit vogntog med cementanhænger fra DAPA op sammen artiklen om den meget fine model af Scania -Vabis LS 76.
    Det er rent scratcbuild; en godt slidt 452 hænger og en cementkugle + en par stykker aluminium, superlim spartelmasse og maling. En gang nye decaler fuldendte værket.

    Svar
  5. Hej Gunner og Bertel
    Helt enig i, at Tekno skulle/kunne have lavet en hænger til cementbilen.
    Bertel, din hænger er flot. Jeg lavede selv en for år tilbage, lidt mere i stil med, hvad Tekno nemt kunne have lavet. Den er med to kugler og stige på en afkortet 452 hænger.

    Svar
  6. Hej Peter M.
    Hænger til cementbilen er et “must”, som du nævner havde Tekno nok valgt den “nemme” løsning med to kugler på underrammen. Der er et par problemer med den løsning; tvivlsomt om Scana’en kunde slæbe vægten af fire kugler og tyngde punktet ville i alt fald blive for højt. Men lege værdien kom ofte før realismen. Har også set et par eksempler hvor nogen har overført bilens lad til hængeren inklusiv kompressoren. Problemet er bare at den var trukket af kraftudtaget på bilens gearkasse og det i så fald ville blive noget vanskeligt med en trækaksel mellem bil og hænger.
    Mvh. Bertel.

    Svar

Skriv en kommentar