Scania Vabis blokvogn nr. 861

Scania Vabis blokvogn

Nr. 861

Med en siderude

(1960-1967)

Med to sideruder

(1967-1972)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne flere gange for at gøre dem større.

Vedrørende beskrivelsen af bilens standard opbygning, se artiklen med Scania forvogn. Se iøvrigt også artiklen med Volvo blokvogn, hvor der findes en mere udførlig beskrivelse af traileren.

Modellens historie:

I modsætning til de fleste af de øvrige Scania lastbiler har blokvognen er lidt omvendt historie. De andre er alle biler – dog ikke tipbilen –  hvor lad og trailer i forvejen blev brugt på Volvo bilerne. Blokvognen derimod var helt ny i efteråret 1960, hvor den var færdig til at komme ud i butikkerne sammen med Åkerman gravkoen.

Da jeg interviewede Erik Spon, der var konstruktør på Tekno fra 1952 – 1960 var han særlig stolt af Åkerman gravkoen nr. 860, Willys Jeep og stigen til Scania stigebilen nr. 445. Selve bilen sagde ham ingenting. Da jeg viste ham blokvognen bemærkede han blot “åh den – den lavede jeg også, gravkoen skulle jo have noget at stå på”. Den var ikke en ting, han regnede for noget særligt. Det gjorde han i øvrigt ikke med Volvo og Scania lastbilerne, sikkert fordi de ikke rigtig kunne noget. Han så dem jo heller ikke efter de var malet og der var sat transfers på. Han kendte faktisk ikke ret mange af reklamebilerne eller de enkelte lastbilsmodeller, så det er ikke engang sikkert, at han var vidende om sammensætningen.

Det ældste jeg kan datere bilen tilbage er til september 1960, hvor Tekno bragte en annonce i Politiken for vogntoget og Berico annoncerede i november samme år, at blokvogn og Åkerman var klar til levering til forretningerne. Berico reklamerede igen i marts 1961 for sættet. Den er godt nok ikke med i prislisterne fra 1960, men listerne er jo også lavet noget tid i forvejen.

Nedenfor annonce i Politiken fra den 26. november 1960, hvor vogntoget præsenteres som nyhed.

Ovenfor ligeledes annonce i Politiken fra den 14. oktober 1961 og nedenfor annonce i samme blad fra den 15. juni 1963.

Som en lille pudsighed har jeg i annoncer fra Stormagasinet Havemann fundet en reklame for en blokvogn med en hvid Volvo Express som trækkende køretøj. Den samme bil, som Tekno brugte til deres Carlsberg sættebil. Ganske kort tid efter bringer Havemanns igen en annonce, hvor de reklamerer for “den nye model”, som er den Scania 75, som vi kender så godt. Jeg gætter på, at Scania modellen ikke var færdig til tiden, så Tekno har brugt Expressen i en overgangsperiode. Der ville formentlig have sættet med gravkoen ud så hurtigt som muligt.

  

Ovenfor Havamanns annoncer – til venstre blokvognen med Volvo Express og i midten den medfølgende tekst og til højre en ny annonce som nævner den nye Scania model.

Det er jo det fascinerende med Tekno, man ved aldrig, hvad de har udgivet som originalt.

Der reklameres flittigt for blokvogn og Åkerman alle steder både i Danmark, Sverige og i de andre lande, som Tekno sælger til i alle de år bilen er på markedet.

I den anden ende er blokvognen med i Teknos prislister fra 1968 til 14,50 kr. Tekno lavede en ordentlig udrensning i bilproduktionen i 1969, hvor Tekno blev overtaget af Tekno/Algrema i Hjørring og mon dog ikke Scania blokvognen forsvandt ud sammen med mange af de andre modeller. Den genopstod til gengæld i Volvo Viking udgaven nu med interiør og det samme gjorde Volvo tipbilen. Jeg tør dog ikke sige præcist, hvornår den kom.

Nr. 860 for gravkoen, nr. 861 til blokvognen og nr. 862 til tipbilen er bibeholdt igennem alle årerne

Jeg har ledt efter tegn på om blokvognen blev lavet i den Scania model med to sideruder i hver side. Det havde jo været naturligt, men jeg tror ikke det er sket officielt. Jeg har fundet materiale der underbygger, at det skulle være sket. Men der kan godt være sendt biler på markedet, især når nu den også fandtes i skovtransportudgaven.

Billedet er hentet fra Internettet. Så der kan være byttet lidt rundt på forvognen.

Det efterhånden meget brugte Svensk Motor nr. 50 fra 1962, har også blokvognen med i sit nummer.

Artikel i Svensk motor nr. 50 fra 1962.

 

Reklamen ovenfor til venstre er fra Legetøjstidende februar 1964 og til højre er fra Teknos katalog fra 1961.

Modellens konstruktion:

Hele sættet med bil og trailer er flot lavet men også lidt kedeligt. Men når gravkoen kommer på er det virkelig noget særligt. Trailer og bil er 260 mm langt, hvilket er ret langt. Hjulsættet er lavet specielt til traileren. Der er tale om fire sæt dobbelthjul med otte dæk i alt. Traileren ændrede sig til gengæld ikke i de 12 år den blev produceret. Det siger selv selv, at der blev solgt rigtig mange af dem.

Hvad skal jeg passe på?

Som alt andet kan bilen være restaureret. Der gælder især modellen fra Møbeltransport Danmark. Traileren har klart en svaghed, når bagklappen skal sænkes ned. Man skal trække op i klappen så den er helt fri, før man kan sænke den ned. Ellers låser den, så den ikke falder ned under kørsel. Problemet er, at sådan er børn ikke. De rykker til. Bagklappen og et stykke af bilen knækker af. Det har aflivet mange blokvognstrailere.

 

Æskerne:

De blev leveret i papæsker, som de øvrige Scania biler i den røde, sorte og grønne æske i den størrelse, som passer til bilen og med motiver af bilen tegnet på.

Modellerne:

Bilen har ikke ændret sig ret meget gennem årerne. Den startede selvfølgelig med hjulene med 10 møtrikker malet sølvfarvet og gik senere over til umalede hjul med 6 møtrikker. Standard udgaven var bilen med orange førerhus, sort bund og chassis. Traileren gul med orange bagklap. Den har en lang sort “Åkerman” decal på bagklappen og en lille rundt sort decal, der dækker hullet, hvor traileren er samlet med bilen.

861 Orange, sort og gul trailer:

 

861a Møbeltransport Danmark:

På et tidspunkt lavede Tekno en specialudgave af Scania blokvognen med reklame fra flytte- og transportfirmaet Møbeltransport Danmark. Egentlig skulle man tro, at der var mange firmaer, der kunne have interesse i en blokvogn med deres reklamer på, men det skete altså kun med Møbeltransport Danmark udover Åkerman.

Møbelbilen er formentlig kun lavet som Scania 76 og hjul med 6 møtrikker, hvilket fortæller os at den er kommet til senere. Den er i øvrigt også lavet i en Volvo udgave. Ligesom med Åkerman er bilerne ens, dog er Scania blokvognen lavet med en grøn og en rød bagklap. Bagklappen er rød – den er ikke orange så det er ikke genbrug eller en fejl at Tekno eventuelt har brugt bagklapper fra Åkerman som er orange. Teksten på bagklappen med adresse og telefonnummer til firmaet – der i øvrigt lå på Rådhuspladsen i København afslører, at de sikkert selv har måtte betale en del af produktionsomkostningerne for at få denne særlige reklame på bilerne. Der er ikke så mange blokvogne i Møbeltransport udgaven, som på den baggrund koster lidt mere end Åkerman.

Scania og Volvo blokvognen:

Volvo blokvognen kom først på markedet, hvilket tydeligt ses på pladehjulene. Bilerne er stort set ens, dog er dørmærkerne forskellige.

Scania til venstre og Volvo til højre.

Andre Møbeltransport varianter fra Tekno:

Møbeltransport Danmark var nu en flittig kunde hos Tekno. Udover blokvogne fik de også lavet en VW type I, en Volvo sættebil i tre forskellige udgaver og en Hyster truck. Trucken kunne man så sætte på blokvognen.

2 kommentarer til “Scania Vabis blokvogn nr. 861”

  1. Hej Peter.
    Fin artikel, som altid godt underbygget og meget saglig. Tak for det 🙂
    Nu du selv nævner Møbeltr. DK, så lavede de faktisk også en blokvogn med Volvo trækker. 🙂
    mvh
    Bjergsamler

    Svar
    • Hej Bjergsamler
      Det har du ret i – derfor har jeg nævnt den under Volvo blokvognen. mvh Peter

      Svar

Skriv en kommentar