Scania – Vabis autotransporter

Scania autotransporter

Scania – Vabis autotransporteren er en noget speciel Teknobil. I modsætning til Volvo.en, som der er solgt i massevis af er Scania udgaven sjælden. Hvorfor Tekno ikke lavede en model af autotransporteren i Scania udgaven allerede i starten af 1960.erne, som det skete med tankbilen, sættebilen og alle de øvrige, som Tekno blot tog traileren fra Volvo og sætte den over på en Scania. Det skete bare ikke og der er ikke nogen logisk forklaring. Bilen har ikke noget produktionsnummer, hvilket de ellers altid har. Ellers kan forhandlerne ikke bestille dem. Det tyder helt klart på, at de aldrig har været i handlen. Det er en fantastisk bil, så den burde helt klart have været ude i almindelig handel.

Og så på et sent tidspunkt, da Scania modellen med en siderude var udgået dukker der pludselig en Scania – Vabis 76 autotransporter op i den grønne og sorte farve.

Det er lidt specielt, at det var en Scania-Vabis 76, da det var de første udgaver af modellen med to sideruder i hver side. Den er kommet i 1967/68 og det er mit gæt, at Scania i Sverige har fået en serie biler af den nye model med to sideruder for at se bilen lidt an, eller Scania har skulle bruge den til at bestemt formål. Den er bare aldrig kommet videre. Det vil sige, at den formentlig aldrig er solgt i en forretning. Folkene på Berico – den svenske importør – kender den ikke og der findes ikke noget reklame eller lignende for bilen sådan lige umiddelbart.

De svenske biler har været promotion udgaver. Jeg har aldrig set den i  sin egen æske, men der er lavet et stort flot sæt i en rød specialæske. Æsken indeholder en bil, sliske og fire VW 1500 som tilbehør. Den skulle i følge ejeren komme direkte fra Scania. Måske har Scania bestilt sættet til et eller andet formål med VW.

 

 

Ellers ligner den fuldstændig alle de andre biler til Scania, med sølvfarvede førerhusdecaler, sort Scania logo på dørene og så den lidt specielle decal “Auto – Transport” med hvid skrift på siden af traileren og samme tekst med rød skrift på bagklappen. Det er ren genbrug fra Volvo modellen, så det tyder igen på, at Tekno har brugt denne decal, fordi de havde den. Det havde vel været meget naturligt at lave en speciel decal til Scania, men det skete bare ikke.

 

En flot bil koster lidt, men den er til at betale. Den handles så sjældent, at jeg ikke kan sætte et beløb på. De ses i øvrigt sjældent udenfor Sverige.

Man kan selvfølgelig lave en selv, som jeg selv har gjort eller købe en restaureret. Bilen nedenfor en restaureret bil.

8 kommentarer til “Scania – Vabis autotransporter”

  1. Det er som du nævner lidt underligt at Scania kun havde VW 1500 på traileren. Det er i det hele taget en lidt underlig bil til Scania. 76 modellens buede bagerste siderude var så vit jeg kan finde frem til fra 1965/66 den var tidligere firkantet. Mig bekendt førehuse der kunne soves i.
    Scania-Vabis 76 som Tekno modellen udgik i 1968
    Scania var VW importør i Sverige, hvilket kan befordre valget af VW biler.
    VW 1500 var blevet til 1600 allerede i 1965.
    Som en promo model er den knap nok, ny nok i 1967-68

    Saab 96 kom med V4 (4-takts motoren) i 1967, og den havde været oplagt på ladet. MEN Saab og Scania-Vabis gik først sammen i 1968, og dermed vil man naturligvis ikke have Saab biler på ladet af en promo. model. Man har naturligvis valgt VW biler som man var importør af.

    Det er lidt tæt på samme år det hele. Scania modellen med fjedre, kom til tankbiler i 1967.

    Svar
    • Hej Hans Jørgen
      Tak for det informative indlæg. Det er dejligt med input omkring de rigtige biler og deres firmaer. Navnlig, da jeg mest er på Teknodelen og ikke så meget på bilfirmaernes historie.
      mvh
      Peter

      Svar
  2. Hej Peter.
    Scania Vabis fik ganske rigtigt retten til at forhandle VW i Sverige, det var et smart træk også at forhandle personbiler der hvor lastbilerne solgtes.
    VW kom også til at betyde meget for Scanias indtjening.
    Scania Vabis er fra en tid hvor lastbilsfabrikanterne ikke selv byggede deres førerhuse, det gjorde selvstændige karosseribyggere.
    Teknos lange førerhus med to sideruder er af et fabrikat som hedder Be Ge, og de var hofleverandør til Scania Vabis kan man sige.
    De fandtes i flere længder, Teknos model passer nok bedst på den som hedder 1450, og var et hvile/soveførerhus.
    Scania Vabis købte Be Ges fabrik i 1966 og fik på den måde deres egen førerhusproduktion.
    Da Scania Vabis blev Scania i 1968, blev førerhusene ændret lidt, bl.a. blev den buede siderude firkantet.
    Overgangen har nok været glidende, så begge typer kunne bestilles af kunden en tid fremover.

    Svar
    • Hej Gunner
      tak for dine kommenterer. Jeg har et et billede af et gammelt Scania førerhus engang. Det var taget af og brugt til noget andet. Kan det passe at det var i træ? Det var nærmest karetmageri dengang mere end det var bilproduktion. mvh Peter

      Svar
  3. Hej igen, Peter.
    Det er rigtigt, at mange af førerhusene dengang havde et skelet af træ – også Be Ges – men så indførte Sverige sikkerhedsbestemmelser for førerhuse solgt i Sverige.
    Førerhuset skulle klare at få en et ton tung vægt svinget ind forfra på A – stolperne, samt en flere tons tung belastning på taget uden at krølle helt sammen.
    Hvad det betød for førerens sikkerhed, er jo nemt at regne ud. Det skete i 1961.
    Derefter kom der mere stål i førerhusene, men der var også nogen, som levede op til reglerne med et delvist træskelet.
    Træ i førerhuset var foretrukket af mange, bl.a. fordi det isolerede bedre mod kulde og dæmpede støjen bedre.

    Svar
  4. Det stämmer att denna modell endast togs fram i reklamsyfte av Scania Vabis i Södertälje där också deras kontor, Svenska Volkswagen också fanns.
    Ett tillägg; denna modell fanns också med Scania Vabis 75:a som dragbil. Grön hytt men med svarta skärmar och på vagnen två WV 1500 och två WV 1200.

    Svar
    • Hej Göran

      Tak fordi du har givet dig tid at komme med en kommentar. Jeg har set den model de beskriver, og den er sikkert også god nok, men jeg mangler et bevis fx. et billede eller lignende. Efterfølgeren er helt sikkert lavet – den har jeg selv. mvh Peter

      Svar

Skriv en kommentar