STA73147

Scania skovtransport nr. 449

Skrevet d. 12. mar, 2018 af in Lastbiler, Udvalgte biler

Scania skovtransport 

nr. 449

 

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne flere gange for at gøre dem større.

Vedrørende beskrivelsen af bilens standard opbygning, se artiklen med Scania forvogn og artiklen med Scania tankbilen.

Modellens historie:

Det bliver hurtigt noget rod at beskrive modellen, hvis jeg blander den første udgave med en siderude og den sidste model med to sideruder i hver side sammen. Man kan ikke bruge benævnelsen Scania-Vabis 75/76 og den sidste udgave Scania 110, fordi det ikke er korrekt. Jeg vil derfor bruge benævnelsen “den med en siderude” og modellen med “to sideruder i hver side”. Scania 75/76 eller 110 er anvendt sådan lidt i flæng. Det er svært at udrede præcist, hvordan det har været brugt, ud over at vi må formode, at Scania 75 er der ældste og Scania 110 den yngste. Den oprindelige Volvo model af skovtransporteren, som er forløberen og nøjagtig ens var konstrueret af Erik Spon, der var konstruktør på Tekno. Der er ikke forskel på konstruktionen fra Volvoen til Scaniaen.

 

Scania 75/76 med en siderude i hver side: 

Skovtransporten med en trækkende Scania – Vabis blev født sammen med alle de øvrige nye Scania modeller som fx, blokvognen, tipbilen, tankbilen o.s.v. Det ældste jeg kan datere den tilbage til er fra Svensk Motor nr. 50 fra 1962, hvor en del Scania.er af afbilledet i bladet. Der ses en del skovtransportere på billedet.

Der er tale om en bil, der har solgt utroligt godt især i den orange første udgave. Men der er ikke lavet ret meget reklame for den som selvstændig bil.

Faktisk har jeg ikke kunne finde noget siden reklamen i Svensk Motor og i Tekno kataloget fra 1963, hvor længden er angivet til 235 mm og prisen til 13,5 kr. og igen i 1965, hvor den også er med.

Der er dog taget et foto af bilen, som sælgerne havde med ud i forretningerne. Der er tale om et originalt foto. Bemærk bilens flotte stand.

Scania 110 med to sideruder i hver side: 

Jeg tror den er kommet ud i handlen i 1968 sammen med alle de øvrige sættebiler af samme type fx tankbilen. Der kan være Scania-Vabis 76 og Scania – Vabis 110 udgaver, men senere ændrede Tekno decalen til Scania 110, da Vabis og Scania skiltes i 1969. De er alle med røde eller orange førerhus, sort undervogn og trailer, samt sølvgrå stang og holder. Der er sikkert undtagelser og jeg har en sjov udgave, som er vist nederst i artiklen.

Trailerens konstruktion:

Traileren og tilbehør består af en hænger med to baghjul som på den trækkende bil, en forbindelsesstang, ca. 5 kvadratiske tømmerstokke og en metalkæde. Forbindelsesstangen sidder fast på bilen med en 1/8 tomme skrue og en skive. Der er tilsluttet hængeren ved hjælp af en lille lås og et håndtag, hvor hullet i låsen er boret lidt ved siden af center, hverved låses hængeren, når håndtaget drejes. Dertil hører tømmerstokkene, der holdes på plads af fire stifter i tværholderne på forbindelsesstangen og på hængerne. Det hele holdes samlet af en kæde. Ingen graveringer eller lignende. Farven er som sagt orange på de ældste biler og eller sort på de nyeste biler.

Hvis børnene ellers har holdt sammen på alle delene fungerer det ret godt og forbindelsesstangen er faktisk ret stærk. Det er sjældent et traileren er ødelagt.

Hvad skal jeg passe på?

Det er en forholdvis billig bil og der er mange originale flotte i handel til omkring 1000-  1200 kr., så det er få, der er restaurerede.

Æskerne:

Jeg har kun set bilerne, uanset om det er den gamle eller den nye model i den samme papæske. Den har svensk tekst i den ene ende, hvilket bekræfter de svenske markeds enorme betydning for Tekno. De sidste kan være leveret i udsigtsæsker, men jeg kan ikke huske, at jeg har set nogen. Æsken er opbygget efter de standardæsker, som Tekno typisk brugte til Scania lastbiler i farverne rød, sort, hvid og grøn.

Decaler:

Der er ikke decaler på skovtransporten udover de Scania-Vabis og Scania decaler, der sidder på førerhuset og på kofangeren.

Modellerne:

Der er ikke lavet så meget om på skovtransporteren gennem tiderne og derfor er der ikke så mange udgaver af dem. Der kan selvfølgelig sagtens være flere varianter, som jeg ikke kender.

449: 

Modellen med en siderude:

Orange med orange eller sølvgrå hjul med 10 møtrikker eller umalede hjul med 6 møtrikker. De ældste med orange hjul havde de gamle trapezformede dæk. Nedenfor er vist de tre udgaver.

Nordisk Diesel:

Som på de øvrige orange modeller findes der også en Nordisk Diesel.

Modellen med to sideruder i hver side:

Rød, sort, sølv:

Leveret med rødt førerhus som til Scania presenningbilen nr. 451.

Orange, sort, sølv:

Bemærk, at den orange model ikke har malet kølergrill, hvilket klart fortæller at der er tale om en meget sen model. Tekno opgav at male kølergrillen til sidst, både på Scania og på Volvo.

Grøn, sort, sølv:

Denne model er helt sikker original og fantastisk sjælden. Det er promotion bil lavet kun til Scania i Sverige i denne meget specielle æske. Jeg har set æskerne før, men disse biler er uhørt sjældne. Det grønne førerhus er tydeligvis det samme, som er brugt på Scania autotransporteren, som også i stor stil blev anvendt som promotion og reklame. Førerhuset kan selvfølgelig være byttet om, men det er ikke tilfældet med denne bil.

 

 

Ingen kommentarer.

Skriv en tilbagemelding