STA77807

Scania sættebil med betonelement

Skrevet d. 18. mar, 2018 af in Lastbiler, Udvalgte biler

Scania sættebil med betonelement

 

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne flere gange for at gøre dem større.

Vedrørende beskrivelsen af bilens standard opbygning, se artiklen med Scania forvogn og artiklen med Scania tankbilen.

Scania betonelementbilen er lidt af en gåde, lidt ligesom Scania autotransporteren, men den adskiller sig alligevel ved at være lidt mere organiseret. Jeg tror kun Tekno har lavet en udgave af betonbilen og det er den gode gamle orange Scania – Vabis 76 med de umalede hjul med 6 møtrikker. Den er formentlig lavet et sted mellem 1963 – 1964.

Billedet nedenfor er fra Motor 1964 og her ses betonelementbilen ca. ½ m fra drengens venstre albue. Der er kun en betonelementbil på billederne og da de fleste kom fra fra Teknos udstillingsskab er det formentlig den samme bil på begge billeder.

Billedet bragt med tilladelse fra motorredaktør Leif Nielsen, der har rettighederne til billedet. Se også artiklen “Drengen mellem bilerne”.

Der er et spørgsmål, der plager mig i forhold til det produktionsnummer bilen har, nemlig nr. 449. Det nummer tilhører skovtransportbilen. Det giver derfor forvirring, hvis to forskellige biler har det samme nummer. Så enten er betonbilen kommet på et tidspunkt, hvor skovtransportbilen har været udgået, hvilket ikke er sandsynligt, da nummer 449 blev videreført på modellen med to sideruder i hver side og i samme æske, eller også er der lavet en særlig serie til Scania i den samme æske. Det giver mere mening. Der er ingen tvivl om, at betonbilen har fået sin egen æske, hvilket ses på billedet, hvor den tydeligt fremtræder. Og dog – det er set før, at biler har de samme numre, men så fremgår forskellen i bestillingslisterne fx som med VW type II, hvor man har kunne bestille udfra firmanavn. Jeg har bare ikke set betonbilen i bestillingslisterne.

Har Tekno så lavet en æske udelukkende til Scania – jeg ved det ikke, men det virker sandsynligt eller også har der været planer om at sætte betonbilen ud på markedet i større stil, men det skete bare ikke.

På endeflapperne på æsken, er der den samme svenske tekst som på skovtransportbilen nemlig “barktransportvagn”, hvilket oversat til dansk betyder noget med “stråler” eller “lange”, altså noget der er langt. Det passer jo meget godt med både skovtransport og betonelementer.

Jeg havde kontakt til en svensker på et tidspunkt, som på et tidspunkt solgte en del rigtig flotte Tekno biler i Scania udgaven, blandt andet en del betonbiler. Han havde bilerne fra familie, som havde erhvervet den på Scania “engang i 1960.erne”. Han havde følgende oplysninger om betonelementbilen.

“Bil i bygge”, er et reklamslogan från Scania Vabis i början av 60-talet när förlagan var dåtidens längsta fordon från “Vabis”, 24 m, med betongelement från företaget Siporex”. 

Det betyder oversat til dansk noget i retning af:

“Bil i Bygge”, er et reklameslogan fra Scania Vabis i begyndelsen af 1960’erne, hvor udgiveren var det længste køretøj fra “Vabis”, 24m, med betonelementer fra firmaet Siporex.

Altså en særlig reklame fra (Scania) Vabis for at markere et særligt langt køretøj på 24 m. Det giver jo pludselig mening – hvis bilen er lavet specielt i starten af 1960.erne formentlig omkring 1963 på grund af hjulene. Jeg tror ikke den er solgt i butikkerne, men udelukkende uddelt fra Scania i en periode. Noget som både Scania og Volvo brugte en del. Da den har sit eget element – godt nok i træ – og sin egen tegning på standardæsken har Scania sikkert måtte aftage en pæn position, formentlig ikke under 5.000 stk., som var det tal Tekno helst skulle lave ved særproduktioner.

Selvfølgelig er det min egen vurdering og der kan være andre forklaringer.

Men en ting synes sikkert og det er at der næppe nogensinde er lavet en “Bil i Bygge” i en Volvo udgave. Det giver slet ingen mening, når sloganet knytter sig til Scania. Jeg har også set betonbilen er forskellige variationer blandt andet i modellen med to sideruder i rød, sort og sølv. Den tror jeg heller ikke på som original fra Tekno – det kan jo ikke passe, når bilen er lavet for at markere en bestemt begivenhed i starten af 1960.erne at så kommer den igen sidst i 1960.erne – det er jo helt skævt.

På ovenstående billede ses Teknos salgschef Poul Fjeldgaard foran Teknos berømte udstillingskab. I skabet findes mange flotte biler og ikke mindst Solidos modeller side om side med Teknobilerne. Men på nederste hylde blandt prototyperne – hvor der blandt andet ses en Volvo Express tankbil fra Karoline Malkeko og en kølebil fra Norden, men også en Scania betonbil med “Bil i Bygge” element på ladet. Når den står i udstillingsskabet hos Tekno, har kunder der har besøgt fabrikken formentlig kunne bestille den. Det gør det uendeligt svært at beskrive nøjagtigt, hvilken historie bilerne har.

Det er jo biler som betonbilen, der gør Tekno til noget helt specielt for samlere, fordi det ikke bare er en legetøjsbil, men de også har været brugt og respekteret af store firmaer som reklamemateriale. Teknohistorien ender aldrig.

Trailerens konstruktion:

Traileren er nøjagtig magen til skovtransportbilen Tværbommene er blot skåret til så de passer til betonelementet og stifterne er tilsvarende flyttet. Elementet er i træ med passende udfræsninger.

Hvad skal jeg passe på?

Der findes rigtig mange kopier af træelementet og decalen laves også. Man kan som regel se om malingen er gammel og også vil decalen være skallet helt eller delvist af. Det er en sjælden bil i komplet stand.

Her har sælgeren så mikset lidt med forvognen, men det centrale er godt nok.

Æskerne:

Standardæsker, som Tekno typisk brugte til Scania lastbiler i farverne rød, sort, hvid og grøn.

 

Decaler:

Decaler Scania – Vabis 76 på førerhuset og på kofangeren, samt “Bil i Bygge” på begge sider af elementet.

Modellerne:

For mig at se, har Tekno kun lavet den orange udgave. Læg mærke til hvor fint elementet er pakket ind i papir.

Nedenfor ses min bil, som er købt på auktion i Sverige.

Der er sket lidt siden Vabis kunne prale af en bil på 24 m. Prøv at kopier linket og se en moderne lastbil med et broelement.

https://www.transportmagasinet.dk/article/view/590386/se_billederne_denne_last_bliver_til_en_bro

 

 

 

5 Tilbagemeldinger til “Scania sættebil med betonelement”

  1. GtXNorway

    14. apr, 2018

    Hei Peter,

    Bark er vel både brukt som omtale av det ytre lag på stammer, røtter og grener på trær og busker. Både på norsk, svensk, engelsk og dansk.

    Så da får jeg ikke din oversettelse om hva barktransportvagn er til å stemme. Men opplys meg gjerne =)

    Mvh Tom

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      14. apr, 2018

      Hej Tom

      Det kan du da godt have ret i. Godt tænkt. mvh Peter

      Reply to this comment
      • GtXNorway

        14. apr, 2018

        Hei Peter,

        Men nøyaktig hva de har tenkt på i forhold til betydning når det står barktransportvogn vet jeg ikke.
        Etter mange år bak rattet med transport av alt mulig i forskjellige modeller Scania og Volvo, så er det umulig å frakte bark med denne typen trailer. Mvh Tom

        Reply to this comment
  2. Gunner

    15. apr, 2018

    Hej Peter.
    Der står ikke bark- men balktransportvagn.
    Balk betyder bjælke på svensk.

    Mvh.
    Gunner.

    Reply to this comment
  3. GtXNorway

    15. apr, 2018

    Hei Gunner,

    Ja da gir jo alt mening 😊

    Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding