Scania 140 nr. 420

Scania 140 (1971-1972)

Fortalt af Peter Frandsen

Det er da klart, at når Volvo skulle have en ny fin lastbil fra Tekno skulle Scania selvfølgelig da også.

Derfor var det helt naturligt, at Tekno fik lavet en Scania 140, som jo i øvrigt ligner Volvo F88 ret godt.

Scania 140´s historie:

Der findes meget lidt om Scania 140 i det Tekno materiale, som jeg har rådighed over. Den kom så sent på markedet, at der åbenbart ikke var tid til at reklamere så meget for den og Algrema/Tekno var i knæ i forhold til at lave kampagner og materiale på det tidspunkt. De manglede også i den grad kapital, hvilket også har været medvirkende til, at der blev sparet på annonceringen.

Det eneste officielle jeg har, hvor modellen omtales er i Algrema/Teknos sidste prisliste fra februar 1972, hvor bilen kostede 30 kr, som var samme pris som Volvo F88.

Den er ikke i prislisten fra 1970/71, ligesom den ikke er med i katalogerne fra Tekno. Den har formentlig ikke været færdig da det sidste katalog blev lavet.

Mit bud er, at den kom på markedet i sidste halvdel af 1971 og udgik igen, da Algrema/Tekno lukkede i februar 1972.

På den baggrund kan det undre, at en bilmodel, der fik under et år på markedet alligevel nåede at sælge så godt, for der er mange Scania 140 på markedet. Anhængeren tog man blot ovre fra hylden med Scania hængeren til nr. 451.

Heldigvis blev den genoplivet, da Tekno Holland overtog Algrema/Tekno og derfra er der kommet rigtig mange Scania 140 og Scania 141, som hollænderne opgraderede den til.

Modellens detaljer:

Der er kun ganske for forskelle på Scania 140 og Volvo F88/F89 faktisk kun en lille ændring på chassisrammen, en ny motor og førerhus, derfor vil jeg kun beskrive disse forskelle og ellers henvise til mine artikler om Volvo F88/F89.

Scania 140 Super fik produktionsnummer 420, som havde været ledigt i nogle år efter Taunus FK 1000 minibus. Nummeret havde også været brugt af Ford V8 Zonen med tiplad.

Som sagt er alt på bilen genbrug på nær nogle få ting. Eneste ændring på chassisrammen er den forreste kofanger, som er omkonstrueret så den passer til en Scania, blandt andet med de firkantede lygter. Bilen har naturligvis fået den rigtige lidt store flotte Scania motor.

Hele opbygningen af chassis og førerhus er magen til Volvo F88/F89, men alligevel er der afgørende forskelle, som er rettet til ud fra de (dårlige) erfaringer Tekno gjorde med Volvo F88.

Bilen kunne stadig vippe førerhuset, så motoren bliver synlig, men Tekno droppede hele ideen med at det skulle kunne skilles ad. Det var en klog beslutning og gjorde den til en meget bedre og stærkere legetøjsbil.

Motoren overrasker med at være så detaljet. Jeg har før rost Termax for deres motor i Mercedes Bussen, men denne Scania motor er faktisk også spækket med detaljer, som man har svært ved at se udefra. Den har også fået monteret en løs rotor i plastik og på undersiden af motoren sikker et stykke blik, som holder førerhuset på plads og som de vipper over.

Bundpladen med skærme og lygter er nittet fast til selve førerhuset. Så har man styr på det – en virkelig god konstruktion.

Der er gjort meget ud af førerhuset, som ligner den rigtige bil fantastisk godt. Det var et Tekno varemærke, at lave vellignende bilmodeller.

Det første man lægger mærke til ved førerhuset er naturligvis at dørene ikke kan åben. Det er et tilbageskridt, men når Tekno ikke kunne lave det bedre end på Volvo lastbilerne, var det bedre at lade være efter min opfattelse. De har sikkert også været ramt af at de ikke har haft kapacitet til at udvikle denne funktion.

Førerhuset har mange graveringsdetaljer fx på bagsiden og på taget, hvor der er flere markeringer, der er døre med håndtag og forrest den flotte meget markante kølergrill. Der er blevet plads til et blinklys i hver side.

Over forruden på de ældste biler sidder et orange mærke i hver side som symbol for positionslys.

Interiøret har alle Teknos kvalitets stempler. Det er lavet i solidt gråt plastik, med flotte medstøbte sæder i forskellig højde. Midterkonsol, udluftning i instrumentbordet og markering af instrumenter under rattet.

Rattet er løst og genbrug fra Scania bussen.

Førerhuset kan tippe meget langt frem, men det virker lidt løst, fordi metalstykket på motoren skal bære en stor påvirkning, når det åbnes. Det hænder, at førerhuset falder af eller i nogle tilfælde, at kofangeren brækker af, da førerhuset på nogle biler lige kan nå at trykke på kofangeren. Det sker især på de hollandske biler.

Et løst førerhus kan også bevirke, at det har svært ved at lukke, idet det støder på laddet. Der er ikke levnet meget plads til bevægelse.

Scania 140 har fuldstændig samme dimensioner som Volvo F88/89 – dog er kofangerstykket et par millimeter længere, så det giver ikke mening af tale om størrelsesforhold, som formentlig er omkring 1:55 som Volvo F88/F89. Den består af i alt 58 dele.

Størrelsen på Tekno lastbilerne blev tilpasset hinanden, så de passede i leg. Så Volvo Viking, Volvo Express, Scania lastbilerne, F88/89 og altså Scania 140 er stort set lige store, hvilket jo giver ganske god mening ud fra et legemæssigt synspunkt.

Bemærk, at der er tale om en Scania og ikke en Scania-Vabis, da Vabis navnet udgik i 1969.

Jeg finder, at Tekno med Scania 140 Super fik lavet et supergodt produkt, som kvalitetsmæssigt er på højde med det forventede. Den mangler selvfølgelig de detaljer, som vi samlere holder så meget af, men den er flot og den er solid. Jeg er sikker på, at Scania sikkert har ønsket sig noget mere, men det var sådan her, det endte.

Flot arbejde af Tekno på et svært tidspunkt for dem.

Anhængeren er nøjagtig magen til den som blev brugt til Scania nr. 451. Ingen forskel overhovedet.

Modellens værdi:

Der er ikke tale om en dyr bil. Der er kun en variant og i den samme standardfarve, som Tekno malede deres Scania 110 nr. 451 i. Det havde været dejligt med lidt variation i farvesammensætningen.

Hvad skal jeg passe på?

Hvis du ønsker at anskaffe dig et Scania 140 Super er det vel bare at købe en. Tjek for mangler og reparationer omkring førerhuset især kofangeren, som kan være blevet limet, ligesom nitterne mellem bundpladen og førerhuset kan springe op.

Decalerne:

Der findes kun de standarddecaler som sidder på presenningen og på førerhuset.

Æskerne:

Scania 140 blev kun leveret i en standard udsigtsæske, med teksten “Scania LB 140 nr. 420″ på endeflappen. Jeg har aldrig set en æske med et helt vogntog som fx til Volvo F88/F89.

Jeg har aldrig set en æske med et helt vogntog som fx til Volvo F88/F89, men der er lavet vogntog i en Scania nr. 451/452 æske, hvor Tekno har lavet en label med nr. 420/452.

Tydeligvis en Scania 451 æske, hvilket fremgår af illustrationerne på forsiden
Label påsat over den oprindelige tekst

Modellerne:

Jeg er meget sikker på, at der kun nåede at udkomme denne ene variant “Scania” fra Algrema/Tekno. Tekno var pressede og de har anstrengt sig til det yderste for at få bilen færdig i konkurrence med mange andre af deres egne modeller. Jeg vil komme lidt mere ind på andre lidt tvivlsomme varianter nedenfor.

Nr. 420, “Scania”:

Nr. 420, “Neutral”:

Tekno fremstillede også biler uden decal på presenningen. Om de løb tør, eller det var en bevidst handling ved jeg ikke. Der er også eftersamlet biler så det er vanskeligt at vurdere. Bilen på billedet blev fundet på firmaet Top-Toys lager for få år siden i selskab med mange andre Teknobiler og var blevet hensat engang i 1970.erne. Den er fremstillet på Tekno og er altså uden decal.

Prototyper:

Denne R.S.K. udgave har stået i skabet hos Algrema/Tekno. Der er tale om en prototype, hvor Tekno jo havde presenningen fra Volvo F88, men dog har malet det hvide tag.

Longtraileren:

Jeg tror Algrema/Tekno var godt igang med at lave longtraileren i Scania 140 udgaven. I de ting jeg har erhvervet mig fra fabrikken fandt jeg en sjov Scania 140 bygget på et Volvo F89 chassis. De har ikke haft chassiset endnu med har allerede været igang – det er jeg sikker på. Det eneste, der skulle laves var et kort chassis, så havde man en Scania 140 longtrailer.

Prototypen til venstre malet en typisk prototype farve,
Til venstre en Volvo F89 og til højre en Scania 140 Tekno NL.
Den hollandske longtrailer

Tekno Holland:

Der gik ikke længe før Tekno Holland fik både lastbilen og longtraileren ud i butikkerne. De første udgaver var i lighed med den danske udgave Scania 140 dog ændrede hollænderne forlygterne til runde lygter, som også den rigtige bil havde på det tidspunkt og decalerne sorte. Interiøret blev leveret i farverne hvidt, blåt eller brunt.

Plastikdelene ændrede sig fra grå til sorte. Presenninger var i starten i samme højde, som den danske variant – formentlig har de brugt resterne af den danske produktion, inden de gik over til en højere presenning.

Salgsbilleder af hollandske modeller:

Nedenstående billeder er originale billeder taget af den svenske agent Berico, der også solgte Tekno Holland modeller.

Eftersamlede modeller:

N.C. Kloster:

Rigtig mange hævder, at N.C. Kloster modellen er original fra Tekno. Jeg tror ikke på det – det er for nemt at tage en presenning fra en Scania nr. 451. N.C. Kloster. Men nr. 451 var forlængst udgået i slutningen af 1971, så det virker ikke logisk, at den blev udgivet fra Algrema/Tekno.

Carl Jacobsen & Sønner Aps:

Man kan se på bilen, at den er professionelt udført og jeg er stødt på den flere gange. Teksten og telefonnr. antyder ligeledes, at den er fra 1970.erne. Den viste model er min egen, som jeg købte for en del år siden af en mand, der havde arbejdet i transportfirmaet. Den er formentlig lavet hos Mainhardts Maskinfabrik eller hos en anden, der har haft bilerne til rådighed efter Tekno lukkede, eller måske har de nået at lave den hos Tekno, men jeg tvivler. Jeg har set flere af disse biler med andre vognmænd.

Andet:

Salgsbilleder:

Disse flotte originale billeder brugte repræsentanterne til fremvisning ude hos kunderne.

6 kommentarer til “Scania 140 nr. 420”

  1. Hej Peter.
    Artiklen om Scania 140 har jeg ventet på, så tak for den.
    Ikke fordi den bringer store overraskelser, men fordi Scania 140 er en meget stor favorit hos mig.
    Den rigtige model kom i juli 1969 og var den stærkeste lastvogn i Europa – en V8 med turbolader på 14,2 liter og 350 hk.sørgede for det.
    Det var med deres V8´er, at Scania lancerede King of the Road begrebet.
    Har man hørt motoren igang forstår man hvorfor.
    De to små lygter over forruden er ikke blinklys, de er positionslys og burde være hvide.
    Det er som om at styretøjet ikke altid fungerer helt så godt som på F88/89, kan det skyldes at førerhuset kan forskubbe sig, som du beskriver ?
    På Scaniaen lukker skærmen sig mere om hjulet end på F88/89, hvor der er mere plads.
    Godt at Tekno lige nåede den inden lukketid.

    Svar
  2. Hej du skriver at du aldrig har set et vogntog i samme æske sådan et har jeg der er krymper folie og udsigt æske.
    Vh
    Jan

    Svar
    • Hej Jan

      Tak for din mail.

      Det er rigtigt og fordi jeg aldrig har set det, betyder det jo ikke at det ikke findes.

      Det ville være dejligt, hvis du tog et billede direkte forfra og et af endeflappen – så kunne vi få den registreret.

      Du behøver ikke tage bilen ud af æsken.

      mvh

      Peter

      Svar
    • Hej Jan

      tak for billederne – de er sat ind i artiklen. Jeg kan dog se, at æsken er en æske til en Scania 451/452 med en label påklisteret endeflappen. mvh Peter

      Svar

Skriv en kommentar