Samleinstruktioner

Skrevet d. 11. feb, 2018 af in Generelt, Tilbehør

Samleinstruktioner

Skrevet af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Det var et af Teknos helt store hit at bilerne kunne skilles ad og samles igen. Det lå ligesom i Teknos dna, at skabe meget særligt i høj kvalitet. Pludselig var det ikke mere nok med flotte modeller og varianter – nej, det skulle være muligt at skille bilerne ad og ikke mindst samle dem igen. Nu taler vi ikke om biler, som var skruet sammen, men om biler, der fra Tekno var udviklet til denne særlige form for leg.

Den første model, der blev lavet som samlesæt var Mercedes-Benz 230 nr. 928/929. Den var samlet uden skruer og beregnet til at skille ad. Man presser en kuglepen eller lignende mod den lille sorte eller røde tap, der sidder i bunden forrest på bilen og trækker forreste kofanger ud. Vupti – bilen falder fra hinanden.

Herefter fulgte Jaguar E, Chevrolet Monza, Oldsmobile Toronado, Toyota 2000, Porsche 911s og Ford D 800 samt Mercedes Benz 0302 bussen. Hvad med Ford Mustang og Volvo F88/F89? Den opmærksomme læser vil bemærke, at de førstnævnte biler alle er fra Lange/Termax på Amager. De var i særklasse, når det gjaldt om at udvikle modelbiler af meget høj klasse. Ford Mustang er fra Tekno og den er de sluppet godt fra. Det samme gælder Volvo F88/89, som er noget mere simpel bygget op, men dog en bil til at skille ad. Tekno har opgivet Scaniabussen, Volvo 144/164, NSU Ro 80 og Saab 99. Der har de ikke magtet at genføre projektet.

Når bilerne kunne skilles ad – skulle de også kunne samles igen og det har sikkert voldt problemer i de små hjem. Derfor lavede Teknofolkene instruktioner til formålet. I følge salgschefen på Tekno Poul Fjeldgaard var det ham eller Tekno, der sørgede for instruktionerne til alle bilerne.

De første udgaver var beregnet til at ligge i de lukkede papæsker og var derfor ikke ret store. Senere blev de lidt større, da æskerne fik cellofan og lidt mere plads. Der blev lavet forskellige udgaver af instruktionerne blandt andet en udgave på engelsk til “Strip`n” and Steer” modellerne. Det var navnlig i de sorte æsker fra KIRK at disse fold ud instruktioner lå i.

Der er noget særligt ved Jaguar E, hvor der fra starten ikke var samleinstruktioner i æskerne. Det kom først senere og der er et sprøgsmål om det var en god ide, med en bil, der er så vanskelig at samle.

Æskerne er et helt kapitel form sig selv men jeg her nedenfor benævnt dem så jeg bruger betegnelserne på i resten af artiklen.

Herover Kirks æske – den såkaldte Actionæske, hvor der lå “fold ud” samleinstruktion i.

Herover Teknos lidt specielle æske, hvor der både kan være “fold ud” samleinstruktion eller der meget lange instruktion med Tekno logo, som også lå i “Strib´n steer” æskerne.

Herover Teknos udsigtsæske eller “Tivoliæsken” som den også kaldes. Heri ligger enten ingenting eller Fold ud instruktionen fra Kirk.

Mercedes-Benz 230:

Lavet i lidt forskellige farver og også indvendigt i låget på samlesættet.

Jaguar E:

Fold ud udgaven fra Kirk.

Og udgaven til Strip´n Steer”.

Chevrolet Monza:

Papæskeudgaven øverst og fold ud udgaven til Kirks udsigtsæske nederst.

Oldsmobile Toronado:

 

Øverst fold ud udgaven til Kirks udsigtsæsker og nederst den særlige ret flotte lange udgave, som lå i den lidt specielle æske fra Tekno og i “Strip´n and Steer” æskerne. Der blev sommetider brugt Tekno instruktioner i Kirks æsker. Der var ikke rigtig nogle faste regler til sidst.

Toyota 2000:

Til Toyotaerne har jeg kun set “Fold ud” instruktionen fra Kirk, som også blev brugt i den lidt tavelige eksportæske.

 

Porsche 911S: 

Igen har jeg kun set “Fold ud” instruktionen fra Kirk.

Ford Mustang:

Samme instruktion som til Monza og Mercedes til at ligge i de lukkede papæsker.

Volvo F88/89:

Instruktionen står på æsken til bilen.

Ford D 800: 

Der er lavet instruktioner til nogle af bilerne, men ikke til dem alle. Langt de fleste er “Fold ud” instruktionen, men der er også lavet en ret flot udgave til eksport med engelsk tekst og i rød og hvide farver.

Ford D 800, den lange lastbil:

Ford D 800 tømmerbilen:

Ford D 800 eksportmodellen med flere modeller på:

Den lidt pænere instruktion som til Oldsmobile eksportmodel.

Fold ud instruktionerne lå også i tyske Walcos æsker med Teknobiler.

Der findes sikkert flere forskellige.

Ingen kommentarer.

Skriv en tilbagemelding