2009-05-26 21.13.04

Saab 99/nr. 837

Skrevet d. 24. jan, 2013 af in Personbiler

Særlige detaljer ved modellerne

Saab 99 er en ganske charmerende lille bil i en god kvalitet, men jeg synes alligevel den markere et vendepunkt for Tekno. Den er meget mere skrabet end de foregående modeller. Den består af ca. 20 dele, hvilket er under det halve af fx en Ford Mustang. Fx er styretøjet sparet vœk.

Bilen er fremstillet på Tekno.

Saab

Den er samlet uden skruer som og består af et chassis, bund, interiør mv. Affjedringen er den traditionelle med pianotråd, som Tekno ellers var gået vœk fra, men som faktisk fungere udmœrket. Hjulene er de samme som blev brugt på Volvo 144, NSU, mv.

Den har kun 3 funktioner. Dørene og fronthjelmen kan åbne. Det fungerer rigtigt godt og de slutter tœt til på den rigtige modeller. I bunden er der et hul forberedt til en trœkkrog til campingvognen. Rattet er sort eller gråt og er genbrug fra Mustang, Volvo 144 og Volvo F88. Motoren ligger løst og er overraskende detaljeret og ligner det gode gamle Tekno.

Kofangerne, frontgrillen, luftindtagene og benzindœkslet er i forkromet plastik. Det er en flot detalje men er også lidt sårbart.

Interiøret er hvidt eller rødt.

Saab 99 kom på markedet i starten af 1970 formentlig i januar. Det kan undre, at den ikke kom til jul, men Tekno prøvede at sprede nyhederne henover forœret i håb om, at det gav mere salg, der hvor de andre ikke sendte så meget ud på markedet.

Med eller uden prismelygter

Saab

Den første model var den beigefarvede. Senere kom den gule og den røde. Der er lavet nogle få stykker i sort og mørkeblå, men de er sjœldne. Det var basismodeller som jeg vil påstå var de “rigtige” Saab 99 Teknobiler og som har en kvalitet som kendetegner Tekno. De første beige modeller kan man kende på, at forlygterne har firkantede prismelygter. Jeg ved de også findes på den røde og måske også på andre modeller. Den beige har sølvfarvet bund. Saab 99 blev leveret med sølvfarvet og sort bund. Der er fremstillet en beige og en hvid model. Om det er bevidst eller blot en farveforskel ved jeg ikke.

Jeg har set en mørkeblå finsk POLISII i god kvalitet, men den er sjœlden.

Saab
Sort eller sølv bund
Saab
Hvid eller beige
Saab
Sort eller gråt rat.

 

Den gule er sikkert lavet for at tilfredsstille det svenske marked, hvor denne farve var utrolig populœr. Jeg har ikke rigtig mødt en dansker der synes den er flot.

De første røde modeller er i en frisk nœrmest brandbilsrød farve som er utrolig flot. Senere kom der en rød model, der er mere falmet og dybrød og i vœsentlig dårligere kvalitet. De andre var har jeg ikke set i samme ringe udgaver.

Bilen skilles ad ved forsigtigt at trœkke en af kofangerne ud. Jeg foretrœkker den forreste. Der er en overhœngende risiko for at den knœkker. Alderen kan have gjort plastikken mindre spœndstig og det knœkker nemmere, så lad vœre, hvis det ikke er nødvendigt at skille den ad.

Der er aldrig lavet en samlevejledning til Saab 99.

Jeg har vœret lidt inde på, at der er biler af dårligere kvalitet. Jeg betragter ovennœvnte som de “rigtige Teknobiler” fra Tekno i København. Henover foråret 1970 blev Tekno som bekendt solgt til en fabrik i Hjørring. Det gjorde ikke noget godt for kvaliteten.

Efterfølgende er der kommet en grøn, en hvid og en rød finsk politibil “Polisii” med et sort tagskilt med teksten POLISII, et blåt blink uden sokkel og en chauffør. Jeg har set dem med både 1 og 2 chauffører, men det mest almindelige er 1 chauffør.

Jeg er ret sikker på, at de er fremstillet hos Tekno Hjørring, men også, at der er en del eftersamlede modeller, der er kommet senere, men lad mig slå fast, at uanset hvor det et lavet er kvaliteten markant dårligere. Det kan lade sig gøre at finde en pœn bil, men man skal se sig godt for. Navnlig de røde er “hemske” som de siger i Sverige.

Saab Saab

På skrœkmodellen herover kan man fornemme den lidt matte fimsede farve, den dårlige finish ved tagrenden og ikke mindst de sprœngte vindussprodser. Bilen er købt som mintbox. Bemœrk i øvrigt har denne røde bil rødt interiør. På billedet til højre kan man godt ane at benzindœkslet ikke er forkromet men en stift.

De mest iøjefaldende problemer er lakken der er ujœvn, nogle steder ikke helt dœkkende. Grater rundt omkring, der vidner om manglende forbehandling. Døre der sidder skœvt. Det er navnlig i venstre side, hvor panelet ofte har et lille sveg der gør, at døren ikke kan lukke helt. Hvis man kigger godt efter har alle bilerne denne fejl, som formentlig skyldes støbeformen. Det er nok blevet vœrre med tiden, eller også har man valgt at se stort på det og lade bilerne passere til sidst. Fejlen kan rettes med lidt varme og et tryk, men ofte knækker panelet af og jeg vil ikke anbefale at prøve. På en del af de sidste biler er man løbet tør for benzindœksler og man har valgt at søtte en stift i hullet. Den sidder løs og ofte er den faldet ud.

Saab
På billedet kan man se støbefejlen
Saab
Benzindœkslerne.

Bilerne er en del af Teknos historie og jeg har dem selv fordi de trods alt hører til familien. Om man synes om de dårligere udgaver af Teknobilerne er en personlig sag, men jeg synes faktisk, at det er en del af fabrikken historie, at kvaliteten faldt og bilerne høre dermed til i samlingen. Man skal blot vœre opmœrksom på, at det skal være til en vœsentlig lavere pris.

Saab 99 er en populœr bil, men der er mange af dem i mint stand så priserne er ikke så høje. Den er kun lavet i udsigtsœskerne som der er masser af så en mint box Saab koster 600- 800 kr. Mindre for de dåligere modeller som ligger på 3- 400 kr. Der er egentlig ikke forskel på prisen om den er beige, rød eller gul, men de mørkeblå og sorte samt POLISII modellerne i disse farver bør vœre dyrere. De sœlges dog så sjœldent, at jeg ikke har erfaring med prisen.

Hvad skal jeg passe på?

Udover hvad jeg har fortalt er fronthjelmen det svage punkt. Hvis den brækkes for meget fremad bliver den løs eller i vœrste flad knœkker kølergrillen, der holder den oprejst. Mit råd er at undlade at åbne fronthjelmen. Kofangerne knœkker også nemt.

Tekniske data

Egenskab Ja/Nej Bemœrkning
Ruder: Ja
Affjedring: Ja
Styretøj: Nej
Interiør: Ja
Løse lygter: Ja/Nej
Løse kofangere: Ja
Bevœgelige dele: Ja
Blink: Nej Dog på politimodellerne
Decaler: Ja
Samlet med:
Tofarvet: Nej
Blist-car model: Nej Jeg har heller aldrig set en Saab 99 som samlesœt.

 

Sœrlige decaler

Saab 99 decal i sølv på venstre side af bagklappen og baglygterne.

Æskerne

Kun leveret i udsigtæsker. På toppen af æsken er der tegnet en vejledning i at betjene de ting bilen trods alt kan. På bagsiden er der en flot tegning af en Saab 99. Indlœgget i kassen er som regel lyseblåt, men den er også solgt med “papfarvet” indlœg. På en af siderne er bilens tekniske data beskrevet.

Saab Saab Saab

Saab SaabSaab

Modellerne

Beige/hvid:

Saab

Gul:

Saab

Rød:

Saab

Sort:

Saab

Polisii grøn:

Saab

Polisii blå:

Den viste model er meget dårlig i lakeringen, hvilket mange af de sidste modeller var.

2010-06-13 14.53.11:


9 Tilbagemeldinger til “Saab 99/nr. 837”

  1. Kim Bjarne Sørensen

    17. mar, 2013

    Hej Peter.
    Jeg har da tilbage i halvfjerserne haft en rød Saab 99 med prismelygter (er helt sikker). Jeg kan se du skriver at du kun har set den i beige. Min er desværre blevet væk for mange år siden. Ja det er jo trals.

    Reply to this comment
    • pfr123

      18. mar, 2013

      Hej Kim

      Det tror jeg gerne – var din en anden farve end beige?

      Reply to this comment
  2. Kim Bjarne Sørensen

    18. mar, 2013

    Hej Peter.
    Ja, den var rød, som jeg også har skrevet.
    MVH Kim

    Reply to this comment
  3. Kim B S

    19. mar, 2013

    Reply to this comment
    • pfr123

      20. mar, 2013

      Super – det viser bare at systemet virker når alle bidrager med noget.

      Jeg vil rette i teksten.

      mvh

      peter

      Reply to this comment
  4. Svend A.J.

    29. mar, 2013

    Hej.
    Tak for en fin artikel.
    Jeg er i færd med at forsøge at restaurere min barndoms nedslidte Saab 99. Jeg kan dog se, at jeg mangler den sorte bøjle, der ligger til højre for instrumentpanelet (på dette indlægs første billede).
    Hvor hører den til? Kan den undværes?

    Mit interiør er desuden defekt – hvor kan man mon skaffe et nyt? (i rødt)

    Venligst
    Svend A.J.

    Reply to this comment
  5. pfr123

    29. mar, 2013

    Hej Svend

    Den sorte bøjle er dørdholderen og kan ikke undværes – det er der ikke noget der kan i en Teknobil.

    Jeg har sendt dig en anden mail vedr. reservedelene.

    mvh

    Peter

    Reply to this comment
  6. Svend A.J

    04. aug, 2014

    Så fik jeg langt om længe gjort mit restaureringsprojekt færdigt – den var endt i skuffen en længere periode. Se nogle billeder her: https://picasaweb.google.com/amstrup.jeppesen/SAAB99Tekno?authuser=0&feat=directlink

    Reply to this comment
  7. Torben

    25. okt, 2015

    Hej,
    Jeg har en blå Saab 99, den er med sort bund, og der står ‘holland’ under Tekno-logoet i bunden. Eller ligner den de modeller der er vist her.
    Mvh Torben B. jensen

    Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding