Saab 96 m. smal kølergrill nr. 827

Saab 96 m. smal kølergrill

nr. 827

(1965 -1969)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Ca. 3 år efter Saab 96 med den brede kølergrill var kommet sendte Tekno en “faceliftet” udgave på markedet. Der var tale om Saab 96 med smal kølergrill eller “Långnos” som svenskerne kaldte den. Forskellen på de to Saab modeller i Teknos udgave er udelukkende, at “Långnos” er lidt længere – 2 mm for at være nøjagtig og så det ombyggede frontparti. Derfor vil de to artikler jo også ligne hinanden, men jeg har prøvet at bringe lidt nyt til denne artikel. Jeg ved faktisk ikke om de rigtige biler også havde samme karosseri.

Under en samtale med salgschef Poul Fjeldgaard fortalte han, at Tekno havde fremstillet “en Saab” – han kunne ikke huske hvilken, som faktisk var færdig før den rigtige bil kom til Danmark. Da “Långnos” udkom fra Saab i 1965 må det være den bil Fjeldgaard talte om.

Normalt tog det Tekno 1 – 3 år at færdiggøre en bilmodel, så Saaben var et særtilfælde og også det eneste tilfælde jeg kender til, hvor Tekno var på forkant med hensyn til at blive hurtige færdige.

Men det var i virkeligheden ikke så imponerende endda, hvilket jeg vender tilbage til under afsnittet “Modellens detaljer”.

Men den nye Saab 96 var velkommen og en naturlig del af Teknos portefølje, men jeg tror også det var Saab, der pressede på for at få den nye model ud som legetøjsbil. Det var ikke naturligt for Tekno at lave næsten ens biler. Tekno valgte da også at lade den nye Saab fortsætte med nr. 827, hvilket betød, at de ikke skulle ændre i prislisterne – den nye Saab overtog blot pladsen.

Saab 96´s historie

Saab 96 med den smalle kølergrill nævnes første gang i det materiale, som jeg har adgang til i  en prisliste fra Tekno fra juli 1965 til 7,50 kr. Det var så en krone mere en forgængeren med den brede kølergrill kostede i 1964.

Bilen er også med i Tekno kataloget fra 1965/66 og i kataloget fra 1968/69 med den samme type tegning.

 

Teknos katalog fra 1965/66 til venstre og kataloget fra 1968/69 til højre.

Långnos” er ikke nævnt mange steder og Tekno reklamerede ikke så meget for modellen og det er også mit indtryk, at der ikke er solgt så mange af dem. Tekno oplyser dog i en annonce i Legetøjstidende fra juli 1966, at modellen har været udsolgt, men nu er på lager igen og at der vil blive annonceret i dagspressen for bilen.

Ellers har jeg ikke fundet materiale omkring Saab 96, men mon Tekno regnede den for en rigtig nyhed? – det tror jeg faktisk ikke, at de gjorde. Mit bud er, at Saab ønskede at markere nyheden om, at der kom en ny bil og Tekno har så set muligheden for lidt nemt at ændre den eksisterende Saab og (formentlig) har Saab måtte betale for ændringen af værktøjet.

 

Ovenfor annonce fra Legetøjstidende fra juli 1966 til venstre og til højre annonce fra april 1968, hvor det oplyses, at nr. 827 er forberedt til montering af trækkrog.

Nedenfor annonce i Politiken fra 16. juli 1966.

Bilen var i juli 1967 steget til 8,25 og i Sverige kostede modellen i 6,25 sek. i 1968.

I 1969 oplyste Tekno, at Saab 96 fremover kun fås i en billigudgave, som såkaldt blist-car model. Mit bud er, at Saab 96 udgik i 1970, hvilket giver god mening da Saab 99 blev introduceret på markedet. Flere andre modeller fortsatte som billigudgaver helt frem til Tekno lukkede, men det gjaldt altså ikke for Saab 96. Det var dermed endegyldigt slut med “Trubbnos” og “Långnos” efter ca. otte år på markedet.

Saab 96 med den smalle kølergrill levede længst med ca. 5 år på markedet, men det virker ikke som om, der er flere “Långnos” end “Trubbnos“. Der findes ikke så mange af Saab 96, men de er populære blandt samlere.

Modellens detaljer:

Jeg lovede af vende tilbage til det usædvanlige i den måde den nye Saab 96 fra Tekno blev til på. Jeg har skilt flere modeller af begge biler ad og målt dem meget nøjagtigt op. Der er ingen tvivl om, at begge Saab 96 er støbt i den samme støbeform. Det var nyt for Tekno, da VW 1200 nr. 819 og Volvo Amazon begge fik helt nye forme, da der skulle laves nye modeller.

Selvfølgelig var der forskel på VW 1200 og navnlig på Volvo Amazon, hvor der var tale om en 2-dørs og en 4-dørs model. Men alligevel – Tekno sparede 2 år på at lave en ændring i den oprindelige form, kun ved at forlænge bilen med 2 mm og ændrer den del af formen, hvor fronten blev støbt. Det er lavet godt- man kan faktisk ikke se det.

Ovenstående billeder dokumenterer, at der er tale om den samme støbeform. “Långnos” har rester af rød maling.

Nedenfor et kig ind i alle tre typer Saab modeller af 93 (til venstre) og 96.

Det kostede så Saab logoet på fronthjelmen livet, hvilket vel var ok – da det ikke sidder på “Långnos“. Det lykkedes heller ikke at få ført midterlisten på fronten helt ned til kølergrillen, men det gør den faktisk heller ikke på den rigtige bil. Tekno havde sans for detaljerne også de helt små ubetydelige. Det var ikke en nem operation, at ændre støbeformen, men dog meget nemmere end at fremstille en helt ny. Men det betød også, at bilen kunne være færdig faktisk før den nye model fra Saab.

Som på den rigtige bil stopper midterlisten lidt før kølergrillen. Der er i øvrigt ingen rigtig liste på den rigtige Saab, men kun en prægning i fronthjelmen.

Den nye front er ligeledes smukt lavet og indrammer det som Tekno virkelig var gode til i forhold til konkurrenterne.

Den rigtige Saab 96 er 4170 mm lang og da Teknos model er 95 mm lang er størrelsesforholdet 1:43,9. Af en eller anden grund ændrede Tekno ikke længden på modelbilen i katalogerne, hvor den står opgivet til 93 mm, men det var  “Trubbnos“. Tekno har enten glemt det eller ikke anset det for at være vigtigt, for de ændrede tegningerne, så det var en “Långnos” i reklamerne, så det havde været let at ændre målet også.

Modellen består af ca. 30 dele og 26 dele, hvis der er tale om modellen med plastikhjul.

Karosseriet er der gjort en del ud af på Saab 96. Det er rigtig smukt lavet og de flotte detaljer, som kendetegner en Saab træder tydeligt frem. Hvis vi starter ved graveringerne har Saab 96 lidt flere end fx Ford Taunus og de er meget tydelige på Saaben. Fronthjelmen har midterlisten, der er luftindtag under forruden. Dørene med dørhåndtag er også kommet med og den flotte detalje på en Saab 96, hvor B-stolpen svajer fremad har Tekno også tænkt på. På langt de fleste biler er B-stolpen lodret, men Saab har valgt designet og det giver bilen et helt andet udseende.

På Saab 93 er B-stolpen lodret. Luftindtaget ved C-stolpen, som er svært at se, er også markeret ligesom tagrenderne. Tagrenderne har faktisk den funktion, at de sammen med pyntelisten omkring forruden forstærker de udsatte A-stolper. Der er også graveret pyntelister hele vejen rundt om bagruden. Det er flotte detaljer og Teknos særkende. Hvem af børnene har lige lagt mærke til det?

På siden af bilen er pyntelisterne også markeret, også selvom bilen blev forsynet med sølvgrå decaler.

Bagpå bilen er bagklappen og nummerpladelyset markeret. Baglygterne er markeret med røde eller gule runde malerpletter, som sidder lavere end på “Trubbnos“. Den nye Saab 96 fik også andre baglygter og det kan være, at det var det, som Tekno ville markere. Der er benzindæksel, som er malet sølvgråt.

Fronten er ændret i forhold til “Trubbnos”. Den er selvfølgelig længere og der er tydelige køleribber og nye lyftindtag lige over kofangeren. Denne model fik til gengæld de blinklys, som “Trubbnos” savnede. De er malet gule eller orange. Kofangeren med køler, som var en del af bilens DNA, blev selvfølgelig også lavet om.

 

Fronten på “Långnos” med hullerne til prismelygterne til venstre og hele den daværende Saab familie til højre.

Ruden er transparent. Ruden er løs og holdes på plads af interiøret og nitningen i bunden.

Interiøret fås i hvid eller rød, men der kan godt være lavet biler med interiør i andre farver end de nævnte.

Rattet er hvidt eller sort og er limet fast på instrumentbordet.

Rat til Saab 96.

Modellen har løse kofangere og den forreste har køler. Den bagerste sidder udsat og er ofte knækket af.

Bunden er fuldstændig mangen til “Trubbnos” bortset fra at den er forlænget med 2 mm. Den er sølvgrå og hammerlakeret. Der er “Tekno Denmark” logo, samt “Saab 96,  “827” indgraveret. Ellers er der bundkar, som tjener som forstærkning af affjedringen indvendigt, udstødning med en potte og så ellers forstærkninger over hele bunden.

Den er forberedt til campingtræk, i det der er lavet et hul i bunden. Indvendigt på bunden er affjedringen af pianotrådsmodellen nittet fast med et stykke plade. Det er lavet solidt og det er sjældent, at det slipper og falder af. Allerede på de sidste “Trubbnos” ændrede Tekno svagheden med pianotråden, der kunne smutte ud af sit fæste, hvorved bilen hænger i den ene side.

Tekno lavede om på afskærmningen til pianotråden, således at den ikke kunne flytte sig. Nedenfor er ændringen vist med en Saab 96 “Trubbnos” til venstre og en Saab 96 “Långnos” til højre – bundene er nøjagtig ens bortset fra længden. Senere blev affjedringen på “Långnos” ændret til udgave med et stykke fjederstål, som alle personbilerne gik over til efterhånden, hvilket er vist på højre billede nedenfor.

 

De første Saab 96 havde de standard hjul i metal med hvide fælge og blanke hjulkapsler, som sad på alle personbiler med standard hjul fra den periode. Omkring 1967 fik Saab 96, som mange af de andre personbiler standardhjul i plastik, ligesom den udelukkede blev lavet med prismelygter.

Ruden, interiøret og den bagerste kofanger blev genbrugt på Saab 96 med den smalle kølergrill.

Det var ikke en bilmodel, som ellers gennemgik ændringer i sin levetid udover blist-car udgaven.

Begge Saab 96 modeller er fine små skabninger, som bidrog til Teknos indtjening og som også bidrog til Teknos image, som en modelbilsbygger, der lavede biler af høj kvalitet.

Dinky´s Saab 96:

Dinky Toys fremstillede også en Saab 96. Fin bil, men den mangler altså det raffinerede detaljeprægede som Tekno kunne levere. Frygtelig grim front blandt andet – men døm selv.

Modellens værdi:

Saab 96 er eftertragtet både med bred og smal kølergrill. Det er ikke mit indtryk, at der er forskel i prisen på de to modeller. Det er en standardbil, men den er populær blandt samlere og det er Tekno fra øverste hylde. Meget afhænger af, om der findes en flot hel æske. En æske er ikke bare en æske. Mangler der flapper eller den er godt slidt, giver det ikke noget til salgsprisen. Det er en bilmodel, der er svær at prissætte og selv dårlige biler har en form for værdi.

Hvad skal jeg passe på?

Der kan være restaurerede modeller, men det er ikke det store problem. Saab 96 har et problem med at bagruden revner. Ruden er ualmindelig tynd og lang og tåler ikke ret meget belastning. Revnen skyldes ofte at nitningen er for hård og trykket på ruden bliver for stort, når der leges med bilen. Det ses også på forruden på Ford Lincoln. For en gangs skyld en model med solide A-stolper. Det er sjældent, at en Saab har skader på taget, med mindre den har været udsat for direkte vold.

Tre eksempler på biler med revnede bagruder.

Tekniske data:

Ruderja
AffjedringJa
StyretøjNej
InteriørJa
Løse lygterja
Løse kofangereja
Bevægelige deleNej
BlinkNej
DecalerJa
Samlet medNitter
TofarvetNej
Blist-car modelNej

Særlige decaler

Saab 96 har standard decaler i sølvgrå som pyntelister på siden og foran på bilen. Jeg har ikke kendskab til biler med særlige decaler.

 

Æsker:

Saab 96 kom i en papæske, som de øvrige bilmodeller fra den periode. En papæske med tegninger af bilen, tekniske specifikationer og på endeflapperne tekst med modellens nr. og at indholdet er en Saab 96. På æsken er der illustrationer med en kobling til Saabs flyvermaskiner. Der er forskel på æsken til “Trubbnos” og til “Långnos”, selvom de ligner hinanden. Den nye model er selvfølgelig tegnet på æsken og teksten er ændret. På endeflappen var ofte påsat et lille rundt farvemærke i samme farve som bilen i æsken.

Til højre nederst et billede af begge modeller.

Modellerne:

Saab 96 udkom ikke i så mange forskellige farver og kun i ensfarvede udgaver. Som det var tilfældet med Saab 93 og med “Trubbnos“, fik Saab forhandlerne fremstillet displays med de forskellige farver, som Saab 96 kunne leveres i. Derfor har det sikkert været oplagt fra starten, hvilke farver bilen skulle komme i. Der er dermed lavet displays til alle tre Saab modeller fra den tid. Standardfarverne på “Trubbnos” og “Långnos” er ikke de samme.

Det er også almindeligt, at biler i samme farve kan have interiør i forskellige farver, ligesom der altid kan dukke nye varianter op.

1: Lyseblå:

2: Blå:

3: Bordeauxrød:

4: Hvid:

5: Beige:

Som det fremgår af billederne nedenfor var der tydelige nuanceforskellige i de beige farver.

Nedenfor er den lysebil med plastikhjul og den til højre med metalhjul.

6: Lysegul:

7: Grå:

Jeg kan ikke garantere, at der ikke er tale om den samme grå farve i forhold til den grå og den mørkegrå. Det kan være lyset der snyder.

8: Lysegrøn:

 

Med rødt eller hvidt interiør.

9: Brun:

Salgsdisplay:

Saab fik som tidligere nævnt fremstillet displays til deres salgsafdelinger. Jeg har desværre ikke displays til “Långnos”, men jeg har en bil, hvor man kan se hullerne.

Blist-car modellerne:

Jeg har nogenlunde styr på i hvor mange forskellige farver blist-car udgaven af Saab 96 er kommet i. Den findes i rød, hvid, som var standardfarver på mange blist-car modeller og så en den lyseblå Saab 96 farve. Tekno solgte i 1971/72 biler under navnet Blist-car i en særlig salgsæske med 20 stk. til 5,85 pr. stk. Man må formode at legetøjshandleren selv kunne blande indholdet. Saab 96 var ikke blandt bilerne, som man kunne vælge i 1971/72, så der er ikke så mange af dem, som fx Ford Taunus 17 M.

 

Blist-car udgaver af Saab 96. Faktisk er det underligt med blist-car udgaver af Saab 96, fordi det var normalt, at bilerne havde sparet decaler og bemaling til fx lygter væk. Men på nogle af Saaberne er det alligevel kommet delvist med.

 

Ikke alle blist-car udgaver kom på et stykke pap. Flere modeller kom også i papæsken, hvilket kan forklare, at der kan være decaler med mere påsat. De er formentlig kommet før 1969 og inden blist-car blev introduceret, således at Tekno begyndte at sætte Mustanghjul på Saab 96, før de besluttede at udgive blist-car modeller.

 

Diverse:

Originalt foto, som repræsentanterne havde med ud i legetøjsbutikkerne til forevisning.

Fremstillingsmateriale:

Jeg er så heldig, at jeg har originalt materiale til tryk på æsken til “Långnos” og list andet tegningsmateriale også til æsken. Ufatteligt, at det ikke er gået tabt.

  

6 kommentarer til “Saab 96 m. smal kølergrill nr. 827”

  1. Långnosen var en helt ny konstruktion från A stolpen och fram,detta var för man hade flyttat fram kylaren framför motorn istället för bakom.exteriört var det annars baklyktorna som blev röd/orange mot helröda på de äldre modellern.den raka fronten gjorde det också möjligt att ersätta den 3 cylindriga tvåtaktsmotorn till en modernare 4 taktsmotor vilket man gjorde ett par år senare, Fords V4 motor från Taunus 15 m

    Svar
  2. Hmmm – havde man en ide om 8 stjerners modeller, med tanke på tegningen. 8 stjerner så kan den ikke åbne noget og den kan heller ikke dreje.

    Svar
  3. Saab 96 med smal køler og runde frontlygter blev solgt i perioden 1965 -1968. Så vidt jeg har kunnet finde ud af, så fandtes den i følgende farver: Mørkeblå (B4 Midnattsblå), Lysblå (B5 Glaciärblå), Mellemblå (B6 Husarblå), Grøn (Gn5 Olivgrön), Mørkegrå (Gy4 Malmgrå), Rød (R2 Toreadorröd), Hvid (W1 Polarhvid), Mørkebrun (Y3 Savannbrun), Gul (Y4 Gul) og Lysbeige (Y5 Silversand).

    Alle farverne undtagen Savannna-brun og Midnats-blå er med i din gennemgang. Jeg har aldrig set modellen med smal køler i den mørkeblå farve, som også modellen med bred køler findes i. Men denne farve fandtes vist kun i 1965, så måske er farven udgået, inden Tekno har haft sin model klar.

    Men den mørkebrune, som også modellen med den brede køler fandtes i, tror jeg, at Tekno har lavet. Jeg har et par stykker med den smalle køler i denne farve, og tror at de er ægte. Sender dig et par billeder heraf.

    Svar

Skriv en kommentar