Reparation af bundkar på Volvo F88 nr. 425

Af

Peter Frandsen

Den lille klods som udgør hjulopretter/bundkar på F88 er ofte gået i stykker. Problemet er, at der ikke findes ret mange erstatninger. De er meget svære at skaffe som reservedele. Det er ærgerligt når styretøjet ikke fungerer som det skal på denne fine bil

Heldigvis er det stadig muligt at få et bundkar til en Volvo F89. De er ikke ens, så det kræver en lille ændring for at man kan bruge denne løsning. Nedenstående billeder har jeg modtaget fra en god Teknokollega, Flemming Rasch, der har lavet denne lille operation på sine biler.

Tekno Volvo F88 (2) Tekno Volvo F88 (4)

Tekno Volvo F88 (1)

Man skal bruge et Volvo F89 bundkar og en motor til samme bil. Så er det enkelt at bore et lille hul i chassisrammen til skruen. Man skal således ikke skifte førerhus, kølergrill mv.

2009-08-06 19.35.05 2009-08-06 19.35.34

Forskellen på de 2 biler er, at F89 modellen er samlet med en skrue, der går op i motoren.

For at lave ændringen skal man således blot bore et lille 3.5 mm hul i chassisrammen, en ny motor og et nyt bundkar og så skrue det hele sammen.

10 kommentarer til “Reparation af bundkar på Volvo F88 nr. 425”

  1. Hej Peter
    Det er dejligt at du kunne bruge de oplysninger og billeder jeg sendte den gang .
    Mange Tekno hilsener
    ms super

    Svar
  2. Meget god løsning til Reparation af bundkar på Volvo F88. Min Volvo F88 har originalt bundkar/ hjulopretter og motor i rigtig god stand. Men førerhuset sidder ikke fast, så der mangler en eller andel del. Er der nogen af jer gode mennesker på forum, der kan hjælpe mig med dimsen.

    Svar
  3. Hej prf123

    Jeg har låsen (nederste frontgitter, ligeledes i god stand), men det er som om der mangler noget. Låsen spænder ikke rigtigt, mellem motoren og chasisrammen. Bundkaret har et firkantet hul og motoren har et “hak”, som man også kan se på Flemming’s billeder.

    MVH

    Bertel

    Svar
  4. Hej Bertel
    Det kan være 2 tig der er defekt på dit føre hus på din FB88.
    1. Der skal sidde en “tap/åbning” på bundrammen af føre huset lige over den lås du skubber ind mellem forlygterne hvis den mangler er knækket af så kan den plast tap der sidder på den del som holder på dørene ikke holde det hele sammen.
    2.Den omtalte “dørholder” er det grå stykke plast som sidder bag køler gitteret der skal sidde en lille tap/modhage som skal gå ned og låse i bundrammen.
    Det er den man udløser i gennem det hul “firkant” der er i bundkaret på en FB88 du kan se på mit billeder af mine
    rep/om byg af Volvo FB88/89.
    Jeg håber at dette er en lille hjælp til dig.
    Mange Tekno/Kirk hilsener
    ms super (Flemming)

    Svar
  5. Hej Bertil
    Jeg glemte lige at sige at dit kølergitter skal låse fast i den grå Dørholder.Der sidder 2 små tapper bag på kølergitteret som skal gå ind i Dørholderen hvor der er 2 andre plast modhager hvor kølergitter tappe skal fange i men det er noget løst “daller værk” man skal bestemt ikke løfte bilen i føre huset .Det er vigtigt at den plast tap som skal fange ned i bundrammen er der den knækker meget ofte af fordi folk ikke ved hvordan man skal skile den ad rigtigt,der bliver ofte brugt lidt vold og det tåler det ikke det ofte gamle plastik.
    Peter har de dele som du evt mangler det plejer at være plast tappen på dørholderen der knækker af.
    Her er No på dele her hos Peter:
    Dør holder “Lås” 425.13c2 25,-kr
    Kølergitter 425.3 35,-kr
    Held og lykke med dit projekt.
    Mange Tekno/Kirk hilsener
    ms super (Flemming)

    Svar
  6. Hej Flemming (ms super)

    Jeg har lavet et tyndt stykke 0,5 aluplade, som sidder idet aflange hul forest på motoren og går ned gennem det firkantede hul i bundkaret og er bukket, så det giver det sammenhold,der ellers mangler mellem motor og chassis for at låsen(nederste frontgitter ‘VOLVO’) kan holde førerhuset på plads.
    Iøvrigt hænger mit førerhus ganske godt sammen, selv om det er noget løst idet. Det er bestemt modelbyggeri og ikke legetøj.

    MVH Bertel

    Svar

Skriv en kommentar