Renault 4 CV nr. 811

Renault 4 CV nr. 811

(1957 -1962)

Foråret 1957

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Renault 4 CV nr. 811 overgik alt andet, der indtil videre var lavet i 800-serien fra Tekno. Den er velgennemført og den ligner den rigtige bil utroligt godt. Alle detaljerne på Renault 4 CV er tilfredsstillende og så videreførte konstruktøren det lille princip med at en ny model, også skulle levere noget nyt. Det gjorde Renault 4 CV også, hvor Alfa Romeo og Jaguar XK 120 blot ved deres udgivelse var noget nyt, havde Porsche 356 rude, MG-TD havde kofangere og kølergitter, VW 1200 nr. 805 havde løse kofangere og løse lygter, samt støbt bund, Opel Olympia Rekord havde indbygget pynteliste, Austin Healey havde løse håndtag og hængsler og endelig havde Triumph TR 2 nedslået kaleche.

Renault 4 CV brillerede ved at have sine helt egne hjulkapsler og hjul. De førnævnte modeller havde standard blanke hjul, men Renault 4 CV havde fået æren af at få gengivet sine egne fælge, som har ramt de rigtige fælge fantastisk godt. Men det slutter ikke med det, hjulene har en indbygget genialitet – hvilket jeg vil vende tilbage til. Den har i øvrigt også de gule lygter, som franske biler havde dengang. Det er også den eneste franskmand, som Tekno valgte at fremstille, udover den kuldsejlede Citroen DS 19.

Det fikse design på Renault 4 CV kommer fra ingen ringere end Ferdinand Porsche, som designede bilen. Mange mener, at den har lighedspunkter med VW 1200, men det synes jeg nu ikke er så tydeligt. En rigtig lille charmetrold, som jeg personligt holder meget af, også godt hjulet derhen, at min far havde to af dem i min barndom og de fragtede familien Europa rundt på campingferie. Gik de i stykker, hvad de jævnligt gjorde, lavede farmand dem blot igen. Det kunne ikke ødelægge en ferie i Tyrol.

Renault 4 CV`s historie

Renault 4 CV er en vaskeægte Teknobil. Den er som sagt konstrueret af Erik Spon, som under en af mine interview med ham fortalte, at en medarbejder på Tekno havde købt en Renault 4 CV og alle var enige om, at sådan en måtte Tekno også have. Der er ikke skyggen af tvivl om, at E. Spon og Tekno lykkedes særdeles godt med netop denne model.

Som med VW 1200 blev der solgt mange Renault 4 CV til familien Danmark, men Renault 4 CV opnåede aldrig den samme kultstatus som VW.en, men de solgte også ganske godt alligevel.

De kom hurtigt efter hinanden Teknobilerne i sidste halvdel af 1950.erne Hvis vi kigger lidt på, hvornår Renualt 4 CV fra Tekno, så kom på markedet, støder vi første gang på omtale af bilen i Legetøjstidende fra september 1956, hvor det meddeles, at modellen vil udkomme på markedet i løbet af efteråret 1956.

I en annonce fra januar 1957 er Renault 4 CV dog ikke med, så jeg tror først den er kommet i løbet af foråret 1957. Det ville være underligt, at Tekno bringer en annonce for alle bilerne i 800-serien, uden at tage den nyeste med. I øvrigt kom der mange udgivelser i 1957 og Tekno startede blandt andet agentur for Revell, så meget annonceplads handlede om maling og plastikbyggesæt.

Men i november 1957 kom Renault 4 CV så endelig med i en annonce, men ikke som nyhed. Det var Volvo Amazon derimod, så den tog stort set alt opmærksomhed. Når Renault 4 CV ikke blev nævnt som nyhed, kan det skal skyldes, at den allerede var ude på markedet, så foråret 1957 er et kvalificeret bud.

 

Annonce fra Legetøjstidende fra november 1957 til højre og notits fra september 1956 til venstre.

Der hersker en del forvirring omkring, hvornår Tekno havde tænkt sig at få Renault 4 CV ud på markedet. Den nævnes første gang i Legetøjstidende i april 1956, som værende på vej sammen med Austin Healey, Triumph TR 2 og Ford Thunderbird. Healey og Triumph kom i juni måned 1956 og Ford Thunderbird cabriolet i august måned samme år. Men Renault 4 CV kom ikke ud som planlagt.

I samme notits nævnes, at en ny Citroen vil komme senere. Der er tale om en Citroen DS 19, som havde produktionsnummer 810. Der var problemer med bilen, som ikke kunne holde til at komme ud af støbeformen. Min formodning er derfor, at når Tekno ville udsende Renault 4 CV med produktionsnummer 811 før Citroen DS 19 med nr. 810, kan årsagen kun være, at det hele blev forsinket.

Når Renault 4 CV så ikke kom hurtigere, er det formentlig fordi alle kræfter blev langt i at få Citroen DS 19 færdig. Det lykkedes bare aldrig. Produktionsnummeret 810 gik herefter til Volvo Amazon.

    

Ovenfor til venstre notits i Legetøjstiden fra april 1956 og til venstre fra november 1956, hvor det faktisk nævnes, at Tekno ville sende en Lion Renault 4 CV på markedet, mens de ventede på deres egen. Mystisk måde at gøre det på, men Lion bilen kom da heller aldrig ud fra Molberg, som fremstillede de to andre modeller.

Men da først Renault 4 CV udkom, blev den nævnt i alle prislister og brochure fremover også i alle de lande, som Tekno eksporterede til. Så bilen var en fast del af sortimentet. Den kostede ved sin introduktion i 1957 – 3,95 kr., som var nøjagtig det samme som VW 1200 nr. 805 på samme tidspunkt.

I Teknos store nye katalog fra 1958 blev Renault 4 CV selvfølgelig også nævnt, fortsat til 3,95 kr. Farverne i kataloget er angivet som blå, grå og grøn (Turkis). Det giver god mening, da de fleste af de rigtige biler kom i de farver.

 

Ovenfor til venstre Teknos nye katalog fra 1958 og til højre en nytårshilsen til forhandlerne fra Tekno fra januar 1958.

I 1959 og i 1960 var prisen steget til 4,25 kr. Bilen nævnes sidste gang i Teknos katalog i 1961, hvorefter den ikke mere findes i kataloger eller prislister. Så mit gæt er, at de sidste Renaulter er kommet fra Tekno i 1962.

Tekno katalog fra 1961.

Renault 4 CV fik fem gode år på markedet og på den baggrund solgte den godt. Der er mange 4 CV.er fra Tekno, men ikke så mange i god stand.

Modellens detaljer:

Renault 4 CV var det bedste Tekno havde lavet indtil da i 800-serien, hvis vi måler på præcision og detaljer. Den er meget vellignende og detaljerne træder tydeligt frem, navnlig bilens graveringer fortjener ros.

Hvis vi starter med det tekniske er modellen 80 mm lang, hvilket giver et størrelsesforhold på ca. 1:46, som er en del mindre end idealet på 1.43½.

Jeg vil starte med hjulene denne gang, fordi det er det mest interessante. Som tidligere nævnt havde hver ny bil i 800-serien en eller flere nyheder med sig, samtidigt med at de også videreførte de ting, som forgængerne havde præsenteret.

Udover de gule forlygter fik Renault 4 CV “rigtige” fælge, som på den rigtige bil. Ikke bare nogle blanke standardhjul som alle forgængerne. Hjulene er helt specielt konstrueret til Renaulten og de er ikke brugt andre steder. De består af en inderfælg i metal og to små metalskiver, samt en fælg i plastik og et dæk.

Tingene er samlet i en reces i dækket, som dækker det hele. En meget kompliceret fremgangsmåde, men det stopper slet ikke her. Selve den blanke hjulkapsel er sat gennem kernehullet i inder- og yderfælgen, men uden på den blanke hjulkapsel sidder en messing bøsning, som ikke sidder fast på hjulkapslen.

Hjulakslen er presset ind i den blanke hjulkapsel, således at den blanke hjulkapsel ikke bevæger sig men at selve hjulet drejer rundt på messingbøsningen. Hvis det virker, som det skal, kan man blokere det ene hjul og køre rundt med det andet. I starten troede jeg det var en fejl, men faktisk må det være det første hjul nogensinde, der kører rundt uden på akslen og som samtidig er et “Safety Wheel”.

Det er en super god detalje, som E. Spon eller en af værktøjsmagerne formentlig udtænkte. Det er sådan ting, der indgyder respekt for det, som Tekno lavede. Det mærkelige er, at Tekno ingen stedet reklamerer for de meget fine detalje. Systemet blev videreført på VW 1200 modellen med de malede hjul og måske på ganske få andre, hvorefter systemet udgik og Tekno for en periode gik tilbage til at presse fælgen fast på hjulakslen. Hvis det virker rigtigt, er bilen meget letløbende.

Modellen består af 33 dele, hvor hjuldelene alene udgør 24 dele.

De løse kofangere passer fint til bilen. De samme gør den transparente eller blålige rude, som er fastgjort i taget. Forlygterne er gule som på franske biler og rillede som rigtige paraboler. Også fine detaljer fra Tekno. Karosseriet er smukt lavet. De havde virkelig gjort sig umage især med graveringerne.

Rude farvet let billig.

Fronthjelmen er markeret med to hængsler, midterliste og faktisk også en fremhævelse af håndtaget til at åbne fronthjelmen med, som sidder i midterlisten. Op mod forruden er en lille markering formodentlig af et luftindtag. Tekno valgte at gravere de tre pyntelister på fronten som bølger frem og tilbage efter bilens kurver og de valgte også at male dem sølvgrå – der blev også plads til Renault logoet.

Alle fire døre er markeret med håndtag og hængsler. På denne bil åbner fordørene fremad. Den har et lille blinklys siddende lige bag bagdøren, som også er kommet med. Man kan dårligt se det. Tagrenden, som går fra taget og helt ned til bagskærmen har Tekno ligeledes fået plads til.

Bagpå bilen er brændstofdækslet med, samt hængslerne til bagklappen. Selve bagklappen er også markeret sammen med luftindtagene, som er meget tydelige og som også gav navn til bilens øgenavn “Rynkerøv”.

Bunden er støbt i zink og der er “Tekno Denmark” logo, samt “Renault 4-CV ” logo indgraveret. Der er ligeledes graveret nogle detaljer fra bundpladerne i bunden og som endnu en forfinet detalje har bunden smørehuller over akslerne. Det er godt tænkt, fordi messingbøsningerne ikke fungerer, hvis ikke de smøres engang i mellem. Hvorfor Tekno så valgte at holde det hemmeligt vides ikke. Langt de fleste biler har mørkegrå hammerlakeret bund.

Renault 4 CV gennemgik ikke ændringer i sin levetid.

Modellen er malet i de farver, som de rigtige biler også udkom i og som også udviklede sig som en Tekno specialitet.

Enhver kan efter at have læst min gennemgang være enige i, at Renault 4 CV var noget helt specielt og bestemt noget af det, som gjorde Tekno til noget særligt i forhold til konkurrenterne og som fremhævede E. Spons kvaliteter på de områder han var bedst.

Andre modelbil mærker:

De fleste franske modelbilsproducenter lavede en Renualt 4 CV, men danske Vilmer lavede også en. Den er rigtig fin, men den rammer ikke den rigtige bil særligt godt.

Modellens værdi:

Renault 4 CV er en bilmodel i den bedre ende rent prismæssigt. Der er ikke mange i mint stand og en mint bil i en flot hel æske er sjælden. Det er ikke ualmindeligt at mintbox biler sælges på auktion for nogle tusinde kroner. Biler i hel stand med brugsspor er også populære – mens biler med skader eller mangler ikke koster det store.

Hvad skal jeg passe på?

Der kan være restaurerede modeller, og man skal vogte sig for og navnlig reproæsker, der kan snyde. Kofangerne er det svage led. Renault 4 CV har ikke de sædvanlige svagheder med svage A-stolper. De holder godt på den model. Hele hjul er svære at skaffe og gør det vanskeligt at restaurere den, men der er en del restaurerede biler og æsker, der udbydes til salg. Jeg ville være meget forsigtig med at købe en Renault 4 CV med æske til mange tusinde kroner uden at have stået med den i hånden og kontrolleret æsken.

Tekniske data:

Ruderja
AffjedringNej
StyretøjNej
InteriørNej
Løse lygterja
Løse kofangereja
Bevægelige deleNej
BlinkNej
DecalerNej
Samlet medNitter
TofarvetNej
Blist-car modelNej

Særlige decaler

Renault 4 CV er ikke levereret fra Tekno med decaler.

Æsker:

Jeg har kun set en type papæsker til Renault 4 CV. Det er en fin lille farvestrålende æske med en illustration af en Renault 4 CV, en Renault Dauphine og en Renault Fregate, samt lidt oplysninger om importøren Brdr. Friis-Hansen.

Modellerne:

Renault 4 CV udkom i standardfarverne mørkeblå, turkis (grøn) og grå. Efterhånden kom flere farver til, men det er den hvide, den røde og navnlig den lysegrønne, der er sjældne.

Blå:

Almindelig farve.

Turkis:

En af standardfarverne som Tekno kaldte grøn. Meget almindelig farve.

Mørkegrå:

Almindelig farve, men lidt mere ualmindelig end de blå og den turkise.

Lysegrå:

Forholdsvis sjælden farve.

Lyseblå:

Almindelig farve.

Rødbrun:

Sjælden farve.

 

Hvid/beige:

Sjælden farve.

Intet billede.

Lysegrøn:

Meget sjælden farve.

Intet billede.

9 kommentarer til “Renault 4 CV nr. 811”

  1. Hej igen!

    Tack för flera fina artiklar med Tekno-bilar.
    Nr. 811, Renault 4 CV har jag väntat på. Jag har en turkos bil i perfekt skick, dock utan originalkartong. Dessa brukar vara svåra att hitta.

    Hälsningar
    Thomas

    Svar
  2. Hej Peter

    Lige en lille en til teksten: fordørene åbner da bagud (selvmordsdøre)
    Har i øvrigt selv en lille flok af dem også Vilmers udgave og så den sjove svenske Hallenbergs med store striber på siden efter støbeformen og hjulene hvor man ikke har ramt midten med hullet til akslerne på nogen af dem.
    Blev i øvrigt kaldt Renault Vaskebræt i mit barndoms område
    Mvh Sven

    Svar
    • Hej Sven
      Tak for dit indlæg. Det er nok rigtigt, at din mor har skånet dig for sprogets værste gloser og brugt “Vaskebræt” i stedet for “Rynkerøv”, som var det mere borgerlige øgenavn for os drenge, som på den hårde måde har måtte kæmpe os ud af skyggerne fra murerne i de sociale boligbyggerier.
      mvh
      Peter

      Svar
  3. Det var da ikke selvmords døre… Det var da “Pige fanger døre” 😉 — Kært barn har mange navne.. Brugte de ikke samme hængsel for og bag dørene på Renaulten… 2cv af samme årg. havde bare en stålstang,der agerede hængsel for for og bag dør — Jo den havde også såda nogen døre den gang — låst fast med een skrue i toppen.

    Svar
  4. Hey Peter,
    Thanks again for a wonderful article – the 4CV is one of those Teknos, I’m always in danger to pay an unreasonable high price for. But I’m really caught by this charming little car – now I know far better why.
    Mr. Ferdinand Porsche? Yes, he was involved, but later. The History of the little Renault is a highly political one. It was developed secretly since 1940 by Renault engineers during German occupation of France in WW II. It is told that the development, at least at the beginning, was even covered from Louis Renault himself. Renault never accepted the idea of mass motorization, not after being introduced to the idea of Porsche’s “KdF”-car, later becoming the “Volkswagen” ,in 1939, and even not after being (only partly) introduced into the work of his own company (in 1943). After the war, in 1946, Louis Renault was dead, his company nationalized and resistance-hero Pierre Lefaucheux was head of Renault, the communist minister for industrial production forced Lefaucheux to present the car’s plans to Ferdinand Porsche (…and here he is!), at this time being prisoner in France, whether it would be ripe for production. What an affront, Lefaucheux was enraged, after 9 meetings, Porsche attested that the car could enter the market in one year and that’s what it did. Without any Porsche additions, btw.
    Nicknames: “Vaskebræt” or “Rynkerøv” you call it in Denmark? That seems to be quite a special view. (and I’m learning funny Danish words..;) ). In France, the 4CV is known as “motte de beurre” (klump af smør – ?) or as “quatre pattes” (fire poter), in Germany as “Cremeschnittchen” (creme skive ? — a little piece of creamy cake). “Motte de beurre” and “Cremeschnittchen” are referring to the form of the car and especially to its color: During WW II, Renault had to deliver its production for the Nazi-Wehrmacht in a special color (called “dunkelgelb” – dark yellow) – as all producer of military equipment. In fact, it was a beige tone and Renault still had tons of it after the war. They used it for their new car and in the beginning (for the first 2 yrs) it was only available in this tone.
    Why is there a German nickname for a French car, while Germany was flooded with Volkswagens? Not all of Germany, there is a small corner in the West, the Saarland. It was a protectorate of France until 1956, joined Germany 1957. But in mid 1950s, 3/4 of all new cars licensed there were Renault’s 4CV. The “Cremeschnittchen”-Nickname was coined there – and typing it into google today, you’ll find a lot of them, still.
    Other contemporary toy car manufacturers: Dinky/F didn’t make a 4 CV. Solido didn’t make it either, as it seems. There is a version of CIJ (rather coarse, disk wheels, no glazing), of Norev (so simple, is it plastic?) and of Lion (also very simple, painted headlight, no glazing etc.). And Vilmer, you did mention it in your article. Tekno’s version is really far, far ahead of them all.
    Headlights: Yellow Headlights for a French car of the time are a fine detail, indeed. But one of my 4CVs, an obviously played-with, has normal white ones and my impression is that they are not too rare. Or am I wrong?
    You are drawing our attention to the wheels. The original “jantes etoiles” (“star wheels”) are produced by Renault until 1957, from this year on, the car is delivered with usual “disc wheels”. Tekno seems to be the only toy manufacturer of the time to reproduce this special wheel.
    You are also describing Tekno’s really costly construction of the wheels. I didn’t realize this until I’ve read your article. And I had to try it myself: “kan man blokere det ene hjul og køre rundt med det andet”? Yes, it works! To compare, I carefully tried it on a shabby Tekno Jaguar E-type, I bought for some spares. And oups – I’ve got a wheel off in my hand. I have also tried out the “smørehuller” and sprayed some ballistol-grease at the axles – with a remarkable effect, indeed. All in all: this is a really fine Easter-egg.

    Sorry for grabbing so much space here,
    mvh
    Jürgen

    Svar
    • Hi Jürgen
      Thank you very much for your historical view on Renault 4CV. You can use all the space you like. My key message are the Tekno and the details about the items and some history. Therefore, I love when somebody write about the reel cars and there history. I think it´s complete the story for all. I´m sorry you have to learn danish from the bad side – but it´s was the nickname off the car. I have seen a Tekno Renault 4 CV with write headlights.

      br

      Peter

      Svar
  5. Bonjour, super article, très bien documenté. Je possède un modèle blanc/beige et je ne pensais pas qu’il soit peu courant. ( Je peux envoyer des photos si cela intéresse ). Cordialement.

    Svar

Skriv en kommentar