007 (2)

Porsche 911 S / nr. 935

Skrevet d. 24. jan, 2013 af in Personbiler

Særlige detaljer ved modellerne:

Porsche 911 S er ligesom sit rigtige forbillede en rigtig smuk bil. Den er udviklet og produceret hos KIRK/Langes legetøj i 1971 som noget af – hvis ikke det sidste der kom fra KIRK. Den er med meget stor sandsynlighed konstrueret af E. Lerager-Larsen som ejede firmaet TERMAX og som lavede udviklingen af de biler som Langes legetøj selv producerede. TERMAX lå i samme bygning som Langes på Nürnberggade 19 på Amager.

Modellen dukker op i Teknos katalog fra 1971-1972, som et billede af en rigtig bil og der findes ikke reklamebilleder med en modelbil. Den findes ligeledes i det franske Solido katalog fra 1971, så vi må regne med, at den er kommet på markedet sidst i 1971 kort før fabrikken stoppede sin produktion den 1. april 1972.

Det er sikkert, at modellen blev færdig, men det gjorde æskerne og brochurerne ikke. Der er solgt et meget begrænset antal i den originale Tekno røde og hvide standardæske med teksten Porsche 911 S og i KIRKs egen æske under ACTION navnet. Jeg har ikke set den i en samleæske som fx den der er lavet til Toyota 2000. Det tyder på, at det hele var slut med denne bil.

Der nåede at blive fremstillet en samlevejledning og en blistpack udgave med karosseridelene og en pose med løsdelene, men ikke en æske til samlemodellen. (Jeg har ikke set en sådan æske).

  
Den har Toyota 2000 som søsterbil, som dog kom noget tidligere, og modellerne ligner hinanden rigtig meget i opbygning, ligesom en del stumper som rat og hjul er genbrugt.

Den er kun fremstillet med KIRK logo i bunden. Der er ca. 25 biler på markedet med Tekno logo i bunden, hvilket er min egen skyld, da jeg på et tidspunkt producerede en bund til bilen med Tekno loge. Men det er falsk og bilen er i lighed med Toyota 2000 kun fremstillet som KIRK model. Bundene kan kendes på at de er lidt blødere og som regel ”gaber” bunden i forhold til karosseriet. Kigger man på bagsiden af bunden kan man tydelig se at der er tale om en kopi.

 
Men kan spørge sig selv, hvorfor der er så mange Porsche 911 S på markedet, hvis de ikke nåede at sælge dem i særligt stort antal. Det skyldes simpelthen, at der er masser af usamlede biler som stammer fra restlageret. Jeg købte selv 80 stk. på et tidspunkt som var spritnye og som jeg samlede og solgte, men jeg har med egne øjne set flere tusinde usamlede modeller, så sjælden er den ikke, men det er æsken derimod. Den ses ikke ret tit.

Der er faktisk mange flere mint biler end der er slidte modeller. Det er ikke så tit de dukker op i legekasserne.

Bilen er kun lavet i den karrygule og den røde udgave. De er lige almindelige.  Jeg har dog en model i hvid, som jeg har købt i usamlet stand i en rodekasse fra en medarbejder hos KIRK. Bilen er original og er sikkert lavet som en prototype. Jeg har kun set dette ene eksemplar. Se billedet af bilen sidst i artiklen.

Porschen er konstrueret som ”take á part” model og er rigtig flot lavet. Den består af ca. 48 enkeltdele. I sin konstruktion er der sket en del ændringer fra forgængerne Oldsmobile og Chevrolet Monza. Den er blevet forenklet lidt, hvilket den ikke er blevet dårligere af. Den styrer godt og de bevægelige funktioner som døre, front og bagklap virker perfekt. Styretøjet er simpelt og har været billigt at lave i forhold til de øvrige modeller, men faktisk virker det meget bedre og går ikke i stykker.


E. Lerager Larsen var meget dygtigere til at lave kvalitet væsentlig billigere end konstruktørerne på Tekno, når vi taler om de svære modeller med mange bevægelige dele som blev lavet de sidste år frem mod lukningen.


Bilen adskilles ved at åbne motorhjelmen og trække rotoren op. Udstødningen løsnes ved at presse den fremad og bilen springer fra hinanden. Den samles på samme måde og der er ikke anvendt skruer. Den er som sagt kun fremstillet i 2 standardfarver og kun med sort interiør. Det kunne have været spændende med et par tyske eller svenske politiudgaver, hvor bilen faktisk blev anvendt på motorvejene af politiet i de lande.

Rent subjektiv synes jeg bilen er i langt bedre kvalitet end dem der kom fra Tekno i den periode som fx Saab 99, NSU RO 80 og Volvo 164 og den er blevet forskånet for det kvalitetsdyk som kendetegnede de sidste Teknobiler. Porsche findes kun i en kvalitet og det er den gode.

Underligt nok er formene forsvundet. De er ikke kommet med til Holland og jeg har ikke set den hos de spanske fabrikanter, men det kan da godt være at den findes et eller andet sted.

Hvad skal jeg passe på?

Der er ingen fælder i at købe en Porsche. Som regel skal styretøjet lige have en smule olie for at virke igen. Prisen ligger fra 2-300 kr. for en mint model og det tredobbelte, hvis der er en pæn æske med. Selvom den ikke er fremstillet som en Teknobil, synes jeg den er et fuldgyldigt medlem af familien og fortjener sin plads i samlingen.

Tekniske data:

Egenskab Ja/Nej Bemærkning
Ruder: Ja
Affjedring: Ja
Styretøj: Ja
Interiør: Ja
Løse lygter: Ja En del af kofangerne
Løse kofangere: Ja
Bevægelige dele: Ja
Blink: Nej
Decaler: Nej
Samlet med:
Tofarvet: Nej
Blist-car model: Nej Jeg har heller aldrig set en Porsche som samlesæt.

Særlige decaler:

Ingen decaler.

Æskerne:

Kun leveret i udsigtæsker. Den er leveret i nedenstående standardæske fra Tekno, men også i ACTION æskerne fra KIRK.

 

Modellerne

Rød

Karrygul

Hvid prototype

Samlerinstruktion

9 Tilbagemeldinger til “Porsche 911 S / nr. 935”

  1. Eivind

    06. okt, 2014

    Jeg har er karrygul med Tekno logo i bunden. Er den så en af de 25 med “falsk” bund??

    Reply to this comment
    • pfr123

      07. okt, 2014

      Hej Eivind
      Ja det kan du roligt regne med. Bilen er med garanti aldrig lavet med en Teknobund.

      Reply to this comment
  2. Finn Pørtner

    21. jan, 2017

    Kan det passe at Teknoformene befandt sig på en nedlagt fabrik i Vårst mellem Aalborg og Hadsund.

    Reply to this comment
  3. Jakob H

    29. jul, 2017

    Hej Peter
    Porsche 911 S er på min liste over modeller jeg gerne vil have i min samling.
    I dine artikler om de forskellige modeller plejer du at oplyse længden af modellerne i mm. Jeg savner denne oplysning i artiklen om Porsche 911 S, please.

    Vh. Jakob

    Reply to this comment
  4. Kim Bjarne Sørensen

    13. aug, 2017

    Hej Jakob.
    Jeg har lige målt min Porsche. Den er 101 mm i længden.
    MVH Kim B S.

    Reply to this comment
  5. Hans Jørgen Wagner

    13. aug, 2017

    Er de 101 mm. helt præcise — Så er skalaen 1:41,2 — den virkelige 911S B-serie, fra 1968/69 måler 4163 mm.
    A-serien fra 1963-67 var kortere og havde en anden aksel afstand.
    MEN nu er en Tekno eller Kirk bil jo ikke en “Modelbil” men en “Legetøjsbil” og det gør en forskel.

    Reply to this comment
  6. Jakob H

    22. aug, 2017

    Hej Kim og Hans Jørgen.
    Jeg siger tak for begge jeres svar. Som I kan regne ud, vil jeg gerne kende det præcise skalaforhold på de enkelte Tekno modeller.
    Vedr. 911 A- og B-serie har jeg fundet (Politikens Bil og Motor 1966 og 1970) at længden var den samme på 416 cm, men at akselafstanden på B-serien var på 227 cm – 221 cm på A-serien. Hvis det er rigtigt, at de to serier er lige lange, så har det jo ingen betydning for skalaforholdet.

    Vh. Jakob

    Reply to this comment
  7. Flemming Rasch

    10. sep, 2017

    Hej Jakob H
    Jeg har fundet lidt mål på Porsche 911 S og andre i 900 serien i 1:1
    jeg har også målt lidt på Kirk/Tekno Porsche og på den fra Atlas
    der er billeder på vores forum
    mvh
    Ms Super

    Reply to this comment
  8. Flemming Rasch

    10. sep, 2017

    Hej igen
    Det er lige meget hvad så er det en rigtig dejlig model bil Kirk / Tekno har lavet

    Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding