Opel Rekord (61)

Opel Rekord nr. 720

Skrevet d. 24. feb, 2019 af in Personbiler, Udvalgte biler

Opel Rekord nr. 720 

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Opel Rekord nr. 720 P1 er en Teknobil fra øverste hylde for Teknosamlere. Jeg forstår godt hvorfor, men måske får den lidt mere opmærksomhed end den fortjener sammenlignet med andre Teknoprodukter. Den er fint lavet og ganske nydelig, men det er en meget simpel konstruktion, som ikke er noget specielt og sammenlignet med de øvrige Opel modeller fra Tekno, som fx Opel Kadett har Rekorden meget højere status. Man kan ikke se bort fra, at lige netop Opel Rekord var en smuk bil og mange kan huske den rigtige bil, som noget helt særligt. Sammen med Mercedes Benz 180 og Volvo Amazon 4-dørs er Opel Rekord, som man kan sammenligne med er Rekorden en samleryndling. Den fik dog ikke meget opmærksomhed fra Tekno og var heller ikke så lang tid på markedet, hvilket jo også skærper interessen, når der ikke er så mange af dem.

Opel Rekord´s historie

Det ældste jeg har fundet på Opel Rekord nr. 720 er fra en dansk Tekno prisliste fra marts 1960, hvor bilen kostede 3,85 kr., og ligeledes en prisliste fra Berico, den svenske agent, hvor bilen kostede 3,85 sek. Modellen er ikke med i Teknos prisliste fra august 1959. Den er derfor formentlig udkommet i foråret 1960. Den findes ikke i noget af det materiale, som jeg har fra før 1960. Den er nævnt i Teknos katalog fra 1961 i den ensfarvede udgave og igen i 1963 i den to-farvede udgave til 6,25 kr. Den voldsomme prisforskel skyldes at de to-farvede modeller typisk kostede en del mere dengang. Så måske udgik den ensfarvede i 1962 og den to-farvede tog over fra 1963, men det er ren spekulation, jeg ved det reelt ikke. Underligt nok udgav både Tekno og Berico en del nyhedsbreve og lignende i den periode, men Opel Rekord var udeladt. Så den har haft det svært den lille Opel.

 

Ovenstående viser til venstre Teknos katalog fra 1961 og i midten samt til højre kataloget og prislisten fra 1963.

Opel Rekord er ikke nævnt i Teknos katalog fra 1965-66 og det sidste jeg har på modellen er fra en fransk Solido prisliste fra 1964. Så konklusionen må være at modellen var på markedet fra foråret 1960 til ca. 1964. Den fik altså kun ca. 3½ – 4 år på markedet. Det er nok forklaringen på, at der ikke er så mange af dem.

Ud over ovennævnte, har jeg ikke fundet reklamer eller lignende for Opel Rekord. Jeg tror det er begrænset, hvad Tekno har villet ofre på en model, der næsten fra starten ikke levede op til kravene til moderne modelbiler. Trenden gik mod biler med affjedring, interiør, rat og modeller, der kunne noget ekstra og for mig er der ingen tvivl om at modellen blev meget forsinket. Den rigtige bil Opel Rekord P1 var i produktion fra 1957 – 1960. Så Teknobilen var allerede udgået da den kom ud på markedet. Den har modelnr. 720, hvor biler som kom før den fx Mercedes Benz 180 havde modelnr. 723 og DKW Junior som også udkom samtidigt havde nr. 724. Andre modeller har presset på, at den har sikkert været lagt til side til fordel for andre. Arbejdet med MB 180 er kommet i gang senere, men alligevel udkom den før Rekorden, som dog var heldig at komme ud og ikke blev skrottet.

En anden hindring for Opel Rekord var, at Tekno lancerede flere nye modeller af VW fx VW 1200 nr. 819 og type II varebilen næsten samtidigt. De var nok meget mere interessante at reklamere for.

Opel Rekord som st.car/varebil:

I Teknos katalog fra 1961 er Rekorden vist som st. car. med nummer 721 og som varebil med nummer 722. Der er tale om en helt ny model af Opel Rekord P2. Bilerne har affjedringssymbol til forskel fra personbilen nr. 720, som jo også er vist i samme katalog. De har sikkert været lagt fremme med modellen, men den kom aldrig ud på markedet. Om den nogensinde er kommet så langt, at der er lavet prototyper vides ikke. Jeg har aldrig hørt om, eller set noget til modellerne eller set værktøj, tegninger eller lignende. Den er også interessant, fordi det er en nyere udgave af Opel Rekord og arbejdet med den, derfor naturligt er startet senere end nr. 720.

St.car og varebil vist i Teknos katalog fra 1961.

Det er ret sikkert at modellen blev droppet. Man kan ikke vide med bestemthed hvorfor. Der kan have været problemer med værktøjet, men det er mere sandsynligt, at Tekno ikke fandt den relevant i deres program. De ville hellere have nye mere moderne modeller. Den er udviklet hos Termax, og der er ingen hemmelighed, at navnlig deres udvikling tog lang tid. Måske har de satset værktøjsmagernes tid på udvikling af Mercedes 300 SL og Mercedes 220 SEL og også DKW Junior og Opel Kadett. Samtidig havde Termax også en tilsvarende bil i Mercedes Benz 180, som måske har været mere spændende. Men det kunne godt nok være sjovt, hvis st. car og varebilen var udkommet. Det er en flot bil og der findes ikke så meget i st. car/varebiler, som også findes som personbiler.

Nedenstående er materiale, som jeg har erhvervet fra den svenske agent Berico og som viser et eller andet forberedelse til affjedring. Det var dog kun DKW.en, der blev til noget.

Modellens detaljer:

Opel Rekord nr. 720 er udviklet hos Termax som alle de øvrige i 700-serien. Den har den finish, som bilerne fra Termax alle har. Den er næsten perfekt ud fra et håndværksmæssigt synspunkt. Proportionerne bliver ikke bedre og den ligner simpelthen den rigtige bil, som iøvrigt havde et utroligt flot design.

Detaljen med de bagudvendte forreste vindusstolper og de fremadrettede bageste vindusstolper er er meget flot detalje, som sikkert har været amerikansk inspireret. Helhedsindtrykket er en meget gennemført modelbil på den tid, hvor arbejdet med den blev sat i gang. Udviklingen er bare gået meget hurtigt og den blev forældet inden de nåede at få den færdig.

Modellen er af Tekno opgivet til 1:45 – og hvor ved jeg det fra – jo det står på låget til æsken. Modellen er 100 mm lang og grundmodellen består af ca. 26 løsdele, hvilket er meget få dele i en modelbil, når hjulene alene tegner sig for de 16 dele.

 

Den er meget simpel, hvilket den jo er, når der kun er en top og en bund. Den har løse kofangerne og løs kølergrill, som passer rigtig godt på denne bil. Især grillen ser rigtig flot ud.

Bunden er fint lavet, men den har slet ikke de detaljer, som de senere modeller fra Termax havde. Det giver mistanke om, at Eivind Jørgensen, der lavede løsdelene til Termax modellerne, ikke har været involveret i tilblivelsen af denne model. Bunden viser bundkaret og kardanakslen samt bagaksel og udstødning. Tekno loge og “Opel Rekord” – ingen modelnummer. Bunden er som regel sølvfarvet i hammerlak. Den er ikke forberedt til campingvogn med et hul bagest i bunden, men det var Termax bilerne normalt ikke. Bunden er meget tynd og kan let knække.

Graveringerne på Opel Rekord er fine og tydelige. Der er graveringer til døre, pyntelister, bagklap, fronthjelm, luftindtag, til lås og håndtag og nummerpladebelysning. Den har indgraveret Opel logo på frontklappen og de meget flotte “Rekord” logoer på begge forskærme. Det kan jeg personligt godt lide i stedet for decalerne, som senere blev moderne som på VW 1500 og MG-A. Læg mærke til detaljen omkring de bageste vindusstolper. Der er en støbemarkering langs taget, som formentlig har indeholdt en forstærkning på den rigtige bil og som var malet i bilens farve på de to-farvede biler, og som Tekno derfor også gjorde. Der er også graveringer rundt om sideruderne. Baglygterne er malet røde eller gule på den røde bil. Forlygterne er transparante med rillede paraboler.

Fin detalje ved at male bilens farve henover taget, som på den rigtige bil.

Ruden er ligeledes transparent og passer perfekt til bilen. Hjulene er lidt særlige på denne bil. Det er metalhjul, som ligner Teknos standardhjul, men det er det ikke. Hjulene ligner de rigtige hjul på en prik, med den fine hjulkapsel med en forhøjning i midten. Den har selvfølgelig gummidæk. Opel Kadett og DKW arvede disse hjul.

Opel Rekord er samlet med to 1/8 tommeskruer.

Noget pudsigt ved Tekno var, at de biler, som solgte godt eller havde andre fortrin, fx at de kunne noget, ikke udkom i så mange farver. Derfor kompenserede Tekno ofte ved at udgive bilen er mange forskellige farver og herunder også den to-farvede – sikkert for at holde liv i salget og ikke mindst, er det kommet os samlere til gode.

Opel Rekord er kommet i rigtig mange forskellige farver, som jeg kommer tilbage til. Man bør dog nævne, at den to-farvede kun har malet tag, som regel hvidt – men det havde klædt Termax, at male dem to-farvede langs pyntelisten som de rigtige biler var malet. Men det skete ikke.

Som den eneste Teknobil udkom bilen i en transparent plastikæske med låg. Det er meget mystisk, hvorfor det skulle være sådan. Jeg interviewede en montagedame, der arbejde på Lange/Termax dengang og damerne hadede den plastikæske, som fyldte alt for meget på meget lidt plads, og som var besværlig at have med at gøre. Fordelen var selvfølgelig, at det var tydeligt at se bilen i æsken – altså med andre ord den første udsigtsæske formentlig i verdenen. Det har måske været en prøve på at buste modellen for mere salg. De hollandske biler fik deres egen papæske.

Opel Rekord er en af de få bilmodeller fra Tekno, der ikke blev ændret undervejs udover de to farver.

Modellens værdi:

Det er Tekno fra øverste hylde rent prismæssigt. Selv slidte biler og vrag kan altid sælges. De er ikke sjældne, men der er ikke så mange Opel Rekord som fx Volvo 544 og det flytter dem op i den lidt dyrere ende af personbilerne. Der er egentlig ikke forskel i prisen, om det er den ensfarvede eller den to-farvede – det gør heller ikke så stor forskel hvilken farve der er tale om.

Hvad skal jeg passe på?

Den er solid og har ingen svagheder i konstruktionen. Man skal vare sig for restaurerede biler, hvis man ikke er til dem.

Tekniske data:

Ruder ja
Affjedring nej
Styretøj nej
Interiør nej
Løse lygter ja
Løse kofangere ja
Bevægelige dele nej
Blink nej
Decaler nej  Dog særlige decaler
Samlet med To skruer
Tofarvet Ja
Blist-car model nej


Særlige decaler:

Modellen har ikke normalt decaler, men der er lavet en særlig decal for “Andersen & Martini”, som sidder på bagklappen. Jeg har også en bil med en tysk decal “Superlative Gloss Paint”, som er en reklame for et malerfirma. Der findes med garanti flere af disse bagagerumsreklamer, som også indimellem dukker op på Taunus 17M nr. 826.

Æsker:

Som tidligere nævnt blev bilen leveret i en fin gennemsigtig plastikæske med låg. Den er lidt smart og bliver ikke slidt på samme måde, men det må alt andet lige også have været en dyrere løsning. Men det var altså det, de valgte hos Lange/Termax.

Men til det hollandske marked blev bilerne leveret i særlige papæsker. Da jeg får nogle år siden var på besøg hos en tidligere medarbejder fik jeg øje en del Opel æsker, som blev brugt til at opbevare syting og lignende. Det lykkedes at finde en alternativ løsning, så jeg kunne få æskerne med hjem.

Nedenstående viser den hollandske æske.

Modellerne:

Det er lidt nemt med Opel Rekord og farverne forstået på den måde, at de biler, som er leveret ensfarvet også er leveret som to-farvede. Jeg har ikke fundet eksempler på modeller, som kun er leveret som det ene eller det andet. Det er også meget svært at vurdere de mest almindelige og de mere usædvanlige farver. Der kan sagtens være andre farver eller farvenuancer end de nævnte nedenfor, ligesom der med garanti er en del særproduktioner med andre decaler, vi ikke kender til. Det kan også være svært med farvenuancer, der er svære at placere, blandt andet om bilen er beige eller hvid, eller blålig eller grønlig. De kan være falmet, lyset fra et foto kan narre eller der er sjusket lidt med farverne. Endelig kan der være tale om opmalede modeller.

Ensfarved:

1: Rød:

Billedet er fra Internettet.

2: Bordeauxrød:

3: Rødbrun:

Intet billede, men kig under de to-farvede.

4: Sort:

5: Hvid/beige:

6: Lyseblå:

7: Mellemblå:

Lidt speciel farve, som går igen på DKW Junior og på Opel Kadett, som også er procuceret hos Lange/Termax.

8: Metalblå:

9: Gul:

10: Lysegul:

Intet billede, men kig under de to-farvede.

11: Grøn:

12: Metalgrøn:

Det er formentlig den samme farve men lyset snyder en.

 

13: Guldbronce:

14: Grå:

Intet billede.

To-farvede modeller:

Som sagt blev de ensfarvede blot videreført i en model med malet tag.

1a: Rød m. hvidt tag:

Intet billede, men kig under de ensfarvede.

2a: Bordeauxrød m. hvidt tag:

Intet billede, men kig under de ensfarvede.

3a: Rødbrun m. hvidt tag:

4a: Sort m. hvidt tag:

Intet billede, men kig under de ensfarvede.

5a: Hvid/beige m. sort tag:

6a: Lyseblå m. hvidt tag:

7a: Mellemblå m. hvidt tag:

8a: Metalblå m. hvidt tag:

Intet billede, men kig under de ensfarvede.

9a: Gul m. karrygult tag:

 

10a: Lysegul m. hvidt tag:

11a: Grøn m. hvidt tag:

12a: Metalgrøn m. hvidt tag:

13a: Guldbronce m. hvidt tag

14a: Grå m. hvidt tag:

Intet billede.

Modeller med særlige decaler:

“Superlative Gloss Paint”:

Tysk reklame for et malerfirma.

Andersen & Martini “A & M Vogn nr. 2000”:

Jeg har ikke et billede af bilen, men den viste decal sidder på bagklappen. Den kan formentlig være i forskellige farver, men jeg ved det faktisk ikke.

 

 

 

 

 

 

 

 

2 Tilbagemeldinger til “Opel Rekord nr. 720”

  1. Thomas Claesson

    24. feb, 2019

    Hej!

    720, Opel Rekord finns med i Teknos svenska katalog från maj 1960. Den bilen är ljusblå och har ett vitt tak.
    Priset var 4:00.

    M v h
    Thomas

    Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding til peter frandsen