Opel Kadett nr. 724

Opel Kadett nr. 724

(juli 1964 – 1969)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større

Tekno gav ikke megen omtale til deres model af Opel Kadett A. Den levede ligesom sit eget stille liv i ubemærkethed. Der blev ikke gjort ret meget reklame for den. Faktisk har jeg kun fundet en enkelt reklame for bilen, der ellers måtte vige pladsen for det væld af nyheder, som kom fra Tekno. Den skulle konkurrere med modeller som Jaguar E, Mercedes 220 SEL, Mercedes 300 SL, Morris 1100, VW 1200 og ikke mindst Ford Lincoln og det var kun personbilerne, så var der alle udrykningsbilerne og lastbilerne. Så Opel Kadett blev født i en meget svær tid.

Men det var ligesom om, at den lille Opel modellen ikke rigtig vidste, at den ikke var så fin og berømt. Man kan næsten fornemme, hvordan den blev drillet af de store prestigefyldte biler fra Jaguar og Mercedes. Men heldigvis har den været ligeglad og den har i al ubemærkethed klaret sig ganske godt i alle de år den var i produktion.

Opel Kadett´s historie:

Tekno billeder (2128)

Den rigtige bil fra Opel kom på gaden i 1962. Teknos modelbil kom ud i handlen i august 1964. Den dukkede første gang op i det materiale, som jeg har i en fransk prisliste fra februar 1964, kun med modelnummer. Den er ikke prissat. Tekno annoncerede til importørerne, at bilen var på vej, men uden pris. Tekno bragte en annonce for bilen som nyhed til legetøjsforhandlerne i august 1964 i Legetøjstidende, hvor prisen er sat til 7,25 kr. (Annoncen er vist sidst i artiklen), men Tekno annoncede også i Politiken den 4. juli 1964, hvor bilen blev præsenteret som nyhed.

Den var med i Teknos katalog fra 1965 sammen med søsteren DKW Junior, hvor den er afbilledet med en tegning og det er den faktisk også i kataloget fra 1968/69, hvilket bestyrker min formodning om, at der ikke blev ofret ret meget på den. Det havde vel ikke krævet det store at tage et par ordentlige billeder af bilen. Der er stort set ikke gjort reklame for Kadetten fra 1964 til 1969, hvor den udgik, hvilket er lidt usædvanligt. Den blev simpelthen overladt til sig selv.

Tekno 1965 (2) Tekno 1965 (1)

Kataloget fra 1965

Opel Kadett A er udviklet og konstrueret hos Termax i Nyrnberggade på Amager for Langes Legetøj og uden tvivl konstrueret af Bent A. Nielsen, som var konstruktør hos Termax. Værktøjet til karosseriet er lige så sikkert fremstillet af Christian Andersen og resten af løsdelene af Eivind Jørgensen, som var det 3-kløver af superdygtige fagfolk, som fremstillede Teknobilerne hos Termax. Søsterbilen DKW Junior nr. 727 (hvorfor den har et højere nummer vides ikke) kom i 1961/62 i Teknos udgave og de er tydeligt inspireret af hinanden. Men der er længere tid mellem dem end man ellers ser, når modeller ligner hinanden. Mit bud er, at DKW.en blev færdig nogenlunde samtidig med, at den rigtige Opel Kadett blev sendt på gaden. Herefter har Termax startet på at fremstille modellerne og de har også gerne ville videreudvikle lidt på bilen, således at fx bagklappen kunne åbne.

Det har sikkert taget lidt længere tid end beregnet og de var presset af udvikling af andre modeller som Mercedes 230 og Jaguar E, der var langt sværere modeller at lave. Derfor er det mit bud, at Opel Kadett er lagt lidt til side indimellem. Der understøttes også af, at ingen af de værktøjsmagere på Termax, som jeg har talt med husker Opel Kadetten. Men heldigvis blev den da færdig og udsendt på markedet.

Bilen blev samlet og pakket hos Langes Legetøj også i Nyrnberggade.

Det var en sej lille bil, så til trods af svære vilkår klarede sig fint i konkurrencen fra 1964 til 1969, hvor den udgik sammen med rigtig mange af de modeller, som ikke overlevede da Tekno blev solgt til Algrema.

Modellens detaljer:

Hvad var det så Opel Kadett kunne. Jo – den er ligesom den stille dreng i klassen, som alle godt kan lide. Ham der altid er der og hjælper uden at træde nogen over tæerne. Jeg har aldrig mødt en Teknosamler, der ikke har brudt sig om Opel Kadett. Den er solidt lavet og den er i flotte farver uden egentlige svage punkter.

Først og fremmest ligger man mærke til det helt usædvanlige styretøj, som blev lanceret som “Finger – tip – styring”, som dækker over, at man kan vippe bilen fra side til side og den dermed drejer. Det er et super godt system og det virker perfekt uden at blive slidt. Jeg tror systemet som Opel Kadett har arvet fra DKW er et af de første styresystemer på en modelbil.

Corgi sendte godt nok Bentley Continental Sport Saloon på markedet i 1961, men det var ca. samtidig med DKW.en. Styretøjet er simpelt og effektivt og det fungerer rigtig godt. Kadetten er en fornøjelse at køre med, navnlig det forhold at bilen kan dreje så skarpt, at baghjulet løfter sig fra jorden har stor legeværdi.

Opel Kadett (7) Opel Kadett (1)

Nedenfor vises de originale modeller som værktøjsmagerne har udviklet styresystemet efter.

Kadetten er fremstillet i størrelsesforholdet 1:43½. Den er 98 mm lang og vejer ca. 110 g.

Bilen består af 35 enkeltdele, hvilket er noget mindre end fx Jaguar E, der består af 53 dele.

Opel Kadett (6)

Udover styretøjet kan bagklappen åbnes på Kadetten. Det virker rigtig godt og faktisk er der indbygget et lille vinkelstykke, der virker som fjeder, så klappen kan holdes åben uden at smække i. Jeg synes den er utrolig vellignende i forhold til den rigtige bil.

Den fjedrer på alle fire hjul, fordi Termax har lavet et meget flot plastikstykke, som virker som fjeder på alle hjulene, samtidig med, at det er en del af styretøjet. Derfor har den denne specielle sjove måde at køre på. Det ses ikke på andre biler end på Opel Kadett og DKW Junior.

Opel Kadett (10) Opel Kadett (9)

Bemærk detaljerne på instrumentbordet

Der er et fint og kraftigt interiør med flotte graveringer i instrumentbordet. Interiøret blev leveret i rødt og i gråt/hvidt. Rattet var sort eller hvidt – det kan også være rødt, som også blev anvendt til DKW.en. Det er i øvrigt samme type rat.

Hjulene er ligeledes genbrug fra Opel Rekord nr. 720 og fra DKW.en. Der er mange flotte graveringer på bilen. Der er baglygter, bliklys på skærme og foran på bilen. Der er dørhåndtag, benzindæksel og en flot pynteliste graveret ind i formen.

Men de flotteste graveringer er selve Opel logoerne på bagklappen, på forskærmen og lige over kølergrillen på bilens forende, ligesom bunden er meget detaljeret med flotte graveringer. Den har løse kofangere og et løst kølergrill, samt reservehjul i en fordybning i bagagerummet. Bilen er samlet med en skrue og er ikke beregnet til at skille ad. Endelig har bilen klare plastikforlygter, som i øvrigt kun findes i den udgave til Kadetten.

Opel Kadett (3) Opel Kadett (4) Opel Kadett (5)

Der har ikke været foretaget ændringer på bilen i den tid den var på markedet.

Det er meget svært at finde noget at kritisere på Opel Kadett, andet end at jeg gerne have set flere modeller bygget på samme måde som den.

Det har ikke været muligt, fordi styretøjet har taget for meget plads, hvis bilen skulle udstyres med motor og en fronthjelm, der kunne åbnes. Derfor døde den geniale konstruktion, som er noget af det bedste som er lavet på en modelbil. Den er i øvrigt aldrig lavet i en Kirk udgave, også selvom de havde rettighederne til formene.

Med til historien hører selvfølgelig, at den rigtige bil udgik i 1965 og blev afløst af Opel Kadett B, men Tekno fortsatte med at sælge A-modellen uden at have lyst til at lave en B model. De ville ikke rigtig give mening at fortsætte med en bilmodel, som var udgået 4 år tidligere.

Bilen er ikke lavet i så mange forskellige farver, men den har forskellige nuancer fx hvid, beige eller flere forskellige af den lysegrønne farve. Men jeg tror det er utilsigtet fra og kan være forskelle i den måde malingen er blandet på. Nogle kan være falmet og endelig kan lyset på fx billederne snyde en del.

Opel Kadett (2)

Nedenfor prototyper af karosserier indvendig, hvor man kan forstærkningerne.

De øvrige modelbil fabrikanter:

Dinky Toys lavede en model i 1963 som også kunne fjedre og styre, men ellers har jeg ikke umiddelbart kunne finde andre.

Dinky

Dinky Toys udgave af Kadetten.

Opel Kadett`s værdi:

Der er en del af dem og de er ikke så dyre. Det er kun den blå farve, der er lidt sjælden. En pæn Opel Kadett koster 3- 500 kr. og 8- 1200 kr. hvis den er i den originale æske og æsken er i orden. En slidt bil med skader ligger på 100 – 200 kr. Den er eftertragtet selv i lidt dårlig stand.

Hvad skal jeg passe på?

Der er ikke rigtig noget. Bilen er så godt lavet at den sjældent går i stykker. Vinkelstykket mangler somme tider. Er det væk slasker bagklappen en del.

Tekniske data:

Ruder:Ja
Affjedring:                                                                                                              Ja/Ja
Styretøj:Ja
Interiør:Ja
Løse lygterJa
Løse kofangereJa
Bevægelige dele:Ja
Blink:Nej
Decaler:Ja
Samlet med:Skrue 1/8 tomme 9,5 mm lang
TofarvetNej
Blist-car model/billigmodelNej

Særlige decaler:

Den er lavet 2 kendte specialudgaver af bilen til 2 Opel forhandlere. “Auto – Taastrup A/S, Tlf. 99 1200” og “Auto- Glostrup, Tlf. 96 1200”. Bilerne er relativt sjældne, dog uden at det egentlig rykker så meget ved prisen.

Auto-Glostup (2) Teknosamleren (6)

Decalen på Auto-Taastrup er ikke original. Bemærk hvor vanskeligt det er at se forskel. Lakken på Auto-Glostrup decalen er tykkere, men det er svært at se. Glostrup decalen er med garanti original. Det påstås, at de to reklamebiler kun er lavet i farverne rød, hvid eller gul. Jeg ved ikke om det forholder sig sådan.

Æskerne:

Der er kun lavet en type standardæske til Opel Kadett, men der kan være forskellig skrift.

Teknosamleren (1) Teknosamleren (2)

Modellerne: (Der kan være flere forskellige)

Rød:

199 200 201

Hvid/beige:

087

Lysgul:

Teknosamleren (10) Teknosamleren (9) Teknosamleren (8)

Lysgrøn m. hvidt interiør:

Lysgrøn m. rødt interiør:

Blå:

Sjælden farve.

Taastrup-Auto:

Teknosamleren (6)

Glostrup-Auto:

Diverse materiale omkring Opel:

Teknosamleren (7)

Ovenstående er et originalt reklamebillede, som repræsentanterne havde med ud hos legetøjshandlerne.

LT 1964-8

Annonce i Legetøjstidende fra august 1964. Der er så fuldt op med annoncer i aviser og i ugeblade typisk i Berlingske Tidende og i Familiejournalen. Senere i Anders And bladet. 

Annonce fra Kalle Anker fra 1964.

6 kommentarer til “Opel Kadett nr. 724”

  1. Kære Peter
    Først en tak for dine artikler, som er af uvurderlig værdi for mig som Teknosamler.
    Vedr. Kadetten har jeg et problem med dens størrelsesforhold. Jeg har på et marked set en som umiddelbart virkede meget for stor. Da jeg læste i din artikel her, at Kadetten var udført i 1:43,5 og at den var 98 mm lang troede jeg mit problem var løst.

    Jeg ville dog lige lave en kontrol:
    Iflg Politikens Bil og Motor er Kadetten 392 cm lang og MGA 396 cm lang. Altså bør Tekno’s MGA være mere end 98 mm lang, men min Tekno MGA Coupe måler kun 91 mm i længden.
    Jeg håber du kan opklare dette mysterium, please.

    Bedste hilsen
    Jakob

    Svar
    • Hej Jakob
      Jeg ved godt at modelbilerne ikke er i det størrelsesforhold som Tekno selv opgiver. De oplyser flere steder at deres personbiler er i størrelsesforholdet 1:43½ og lastbiler og busser i størrelsesforholdet 1:50, men virkeligheden er en anden. Det svinger faktisk en del. Kadetten er større end 1:43½ nemlig 1:40 og MG-A er mindre nemlig 1:44,6, hvilket man også tydeligt ser på bilerne når de holder ved siden af hinanden. Jeg ved det men kan kun gætte på, at de har haft behov for lidt mere plads når der har været bevægelige dele i bilerne. Det er navnlig bilerne fra Lange der er større end 1:43½.
      mvh
      Peter

      Svar
      • Hej Peter
        Tak for dit svar vedr. skala-forholdet mellem Kadetten og MGA’en.
        Det ville være meget nyttigt, hvis du ville oplyse de reelle skala’er på Teknos personbiler, så jeg kunne undgå modeller med ikke-ubetydelige diskrepanser fra 1:43½ please.

        Jeg ser frem til en kommende artikel fra din hånd om Mercedes-Benz 230 SL.
        Kunne du imellem tiden oplyse, hvordan den skilles ad.

        Vh.
        Jakob

        Svar
        • Hej Jakob

          Jeg holder mig til det størrelsesforhold som Tekno oplyser de bruger. Vedr. MB 230 sidder der en lille plastiktap gennem et lille hul i bunden forrest. Den trykker du på samtidig med at du trækker den forreste kofanger ud. så skiller bilen ad. mvh Peter

          Svar
  2. Hej alle sammen
    Jeg kan ikke rigtig følge dig Jakob Hvorfor må dine Tekno biler ikke holde sammen på grund den meget lille forskel i deres størrelser ???
    Hvad så ude på parkeringspladsen hvor du handler holder du også kun ved siden af de vogne som er magen til din egen ???
    Nå spøj til side vi tales ved
    Mange Tekno hilsener
    Ms Super

    Svar

Skriv en kommentar