Tekno NSU Ro 80 (16)

N.S.U. Ro 80 nr. 836

Skrevet d. 05. feb, 2013 af in Personbiler

Særlige detaljer ved modellerne

Tekno sendte N.S.U. Ro 80 på markedet op til Jul 1969. Den rigtige bil var en revolution, da den kom i 1967, men sit helt specielle udseende og konstruktion. Mange forventede vel, at den ville sætte standarden for fremtidens biler. Den er designet af tyskeren Claus Luthe, der også designede K70 og en del af de kommende VW modeller. Designet er unikt, med sine bløde uforudsigelige former som er tidsløse og sikkert også har skabt problemer for Tekno konstruktørerne.

Men det mest opsigtvækkende ved Ro.en var wankelmotoren.   Den blev konstrueret af Felix Heinrich Wankel, der konstruerede bilmotorer uden nogensinde at have fået en uddannelse og som for øvrigt aldrig fik et kørekort.

Wankelmotoren i Ro.en blev aldrig en succes. Den brugte meget brændstof og var upålidelig. Det fleste fik skiftet motor flere gange. Det var en hurtig bil på den tid. 0-100 på 13,6 sek. Og en topfart på 181 km/t.

Faktisk var det kun Mazda der formåede at skabe en Wankelmotor der fik succes, nemlig i RX-7.

Ligesom med den ”rigtige bil” slog Teknos Ro 80 aldrig helt igennem. Den tegnet og konstrueret rigtigt og ligner på en prik den rigtige bil. Det er noget af en bedrift, fordi karrosseriet har mange kurver og bunden et helt specielt sveg. Styretøjet virker godt og sikkert som på de fleste biler fra Rentemestervej. Nr. 836 afslører, at det er en rigtig Teknobil fra Teknos eget værksted. Når jeg sammenligner, så er det med Lange/Termax, som lavede bedre Teknobiler, men som ikke helt ramte med styretøjet.

Den er 111,3 mm lang og består af 34 dele som igen var færre end Volvo 144 der var forgængeren, men den kan også lidt mindre.

Ud over ovenstående er det meget svært at finde positive håndværksmæssige træk ved Ro 80. Den er direkte dårligt konstrueret. Nogle steder er den over dimensioneret, fx interiøret som er groft og tykt, motoren er ligeledes tung og klodset, dog ikke der hvor skal holdes sammen af bunden, hvilket bevirker, at man nemt knækker den lille flap, der holder sammen på det hele. Dørene er tykke med virker ok. Den passer de dårligt i dørhullerne. Det er dog ikke intet at regne for motorhjelmen, som ofte ligger løst ovenpå motoren. Det yderste af hjelmen er kun 0,5 mm tykt, hvilket bevirker, at den meget nemt får en bule. Den er underdimensioneret, det samme er bunden som bukker nemt og karossen, som har en del svagheder navnlig omkring A-stolpen som ofte knækker.

Tekno NSU Ro 80 (9)

Læg mærke til bruddene ved A-stolperne.

Den har en lille detalje som var ny dengang. Man kan åbne motorhjelmen inde fra kabinen med et lille håndtag.

Hjulene er genbrug fra Volvo og det virker fint. Kofangerne er af plast og forkromet. Håbløst på netop denne bil, fordi kofangerne er med til at løse hele bunden fast og faktisk skal holde til en del.

Jeg har gemt det værste til sidst. Hvis man har prøvet at sidde med en Ro 80 og prøvet at skille den ad får man hurtigt problemer. Man starter med at trykke bunden ned og trække bagkofangeren ud. Det kan lykkedes uden at ødelægge tapperne der holder bunden. Når man så kommer til forkofangeren vil man ofte opleve, at den hænger uløselig fast med bund og karosseri. Er man heldig sidder der en lille tap i motorrummet som man kan aktivere og trække kofangeren ud. Er man uheldig er det nu man skal tænke sig om.

Tekno NSU Ro 80 (4) Tekno NSU Ro 80 (3)

Modellen til højre kan skilles ad uden problemer ved at trykke på den lille plastikknap der står lodret og som går op i motorrummet.

Det kan lade sig gøre at skille det hele ad ligeså langsomt og jeg har aldrig helt fundet ud af hvordan.

Nu har jeg afsløret, at der er 2 konstruktioner til at samle bilen med. Med den ultra korte levetid bilen har haft måtte Tekno ændre konstruktionen. Jeg har dog svært ved at finde ud af hvad der er det bedste. Men der er forskel.

Tekno NSU Ro 80 (7) Tekno NSU Ro 80 (8)

Bemærk på billedet til venstre er forreste kofanger og hjulopretteren (grå plast) forskellig fra billedet til venstre, hvor kofangeren ikke låser med en lille tap og hjulopretteren er mere enkel. Jeg tror den sidste model er den nyeste fordi man ikke ønskede at bilen skulle kunne skilles ad. Den går simpelthen i stykker hvis man ikke er meget forsigtig – og det var børnene nok heller ikke dengang. Det ved vi jo, vi var der selv.

Bilen låses ved at stikke kofangeren ind gennem hjulopretteren og vippe kofangeren således at den låser i en lille rille i bunden. Hvis den bare skal stå i æsken i skabet er det fint, men som legetøj er det skidt fordi det er sårbart og hvis det skal skilles ad og samles igen kan det give problemer. Det er navnlig et problem, fordi kofangerne er svære at skaffe. Skruer have klart været at foretrække.

Forlygterne er et langt smalt stykke, der er forsænket i karossen. Dyr løsning og en fast lygte havde fungeret bedre. Baglygterne er malet på.

Den er forberedt til campingvogn, hvor trækkrogen er fastgjort med plastnitten. Skrue kan ikke bruges her.

Mange af delene til bilen har forskellige nr., hvilket er mærkeligt og kan tyde på hyppige ændringer.

Tekno NSU Ro 80 (5)

Det er en Teknobil og den hører til Tekno familien og har sin plads her – selvfølgelig har den det. Den bliver bare aldrig min Tekno favorit, det har den for mange fejl til.

Den nåede kun at komme i 2 farver. En gullig og en metalblå. Den blå er kun lavet med rødt interiør og sort instrumentbord, mens den gullige er leveret både med rødt og beige interiør og sort instrumentbord.

Bilen er leveret med sort og sølvfarvet bund.

Jeg tror bilen fik en kort levetid fordi kvaliteten som legetøjsbil var for ringe. Det var meget dyrt at udvikle en ny bilmodel og fejltrin som denne bil har kostet hos Tekno i en periode, hvor de faktisk sprøjtede nye modeller på markedet. Som model til at have stående er den glimrende.

Jeg har et referat af et møde der blev holdt i København mellem den svenske importør Anderson fra Berico og bl.a. Esther Siegumfeldt. Bilen bliver præsenteret på det møde den 24. oktober 1969 med den bemærkning i referatet, at den skulle have foretaget en del ændringer inden den var klar til at komme i handlen.

Om disse ændringer blev foretaget eller om det drejede sig om den forreste kofanger vides ikke, men man skal tænke på, at det også er vigtigt, at bilen kan samles af montagearbejderne inden for en rimelig tid og uden for mange skader.

Det er gået hurtigt efter den 24. oktober 1969 for bilen kom i handlen op til Jul og der var reklamer i Anders And bladet i december måned til 12,75,- kr.

Tekno NSU Ro 80 (1) Tekno NSU Ro 80 (18)

Tak Far, en rigtig Tekno! Det er næsten ved at blive for sentimetalt.

Hvor mange der er lavet vides ikke, men Berico fik leveret 4820 stk. biler op til Jul, hvilket var en del. Om de nogensinde har fået flere vides ikke. Jeg ved fra Berico folkene at der kom rigtig mange retur og de ikke selv kunne reparere dem.

I november 1969 præsenteres bilen med en annonce/nyhedsbrev i Legetøjstidende, men siden forsvinder bilen helt ud. Jeg har ikke set reklamer med den siden. Tekno overtages af Algrema/Tekno i starten af 1970 og jeg tror ikke bilen nogensinde kom i produktion herefter. Den er ikke med på Algrema´s reklamer men er medtaget i katalogerne fra 1970-71 og fra 1971-72 til 14,- kr., så den er steget lidt. Til sammenligning kostede en Volvo 144 18,75,- kr.

De personer med relationer til Tekno i Hjørring kan godt huske de har set bilen, men ikke at den blev produceret. Det ville maleren formentlig kunne huske, men den kan godt være samlet på fabrikken fx af stumper, der er produceret et andet sted eller af rester.

De personer der endnu har reservedele fra fabrikken, har kun ganske lidt til Ro 80 og sjovt nok ingen æsker, så jeg tror den har lidt en stille død, formentlig fordi værktøjet er gået i stykker. Mig bekendt er den ikke reproduceret nogen steder som fx Volvo og Saab blev det i Holland.

Det er en eftertragtet modelbil og der er mange i pæn stand, hvilket tyder på, at den har tiltrukket voksne samlere allerede dengang. Den er ikke så almindelig men den er heller ikke sjælden.

Æsken er mere sjælden end bilen og et mintbox eksemplar plejer at koste 1000-1400 kr. Farven er ikke afgørende. Uden æske ligger prisen på 5-600 for en mint bil. Nu skal der ikke så meget til før den ikke er mint, især de forkromede kofangere tåler ikke ret meget.

Der er ingen samlevejledning med til bilen, selvom det sikkert har været meningen at den skulle adskilles og samles igen. Det er droppet, hvilket jeg tror var en god ide.

Hvad skal jeg passe på?

Vogt dig reparationer. Typisk har bilen været skilt ad og det har været nødvendigt at lime den sammen igen. Fordi kofangerne er defekte. Kofangerne er meget svære at skaffe originale. Det er sjældent man ser en restaureret bil i originalfarverne.

Kig efter om bilen er revnet ved A-stolpen typisk i venstre side. Der sker faktisk ikke noget ved bare bilen er samlet.

Tekniske data

Ruder: Ja
Affjedring:                                                                                                              Ja/ ja
Styretøj: ja
Interiør: ja
Løse lygter Ja
Løse kofangere Ja
Bevægelige dele: ja
Blink: Nej
Decaler: Ja
Samlet med: Uden skruer eller nitter
Tofarvet Nej
Blist-car model Nej

 

Særlige decaler

NSU Ro 80 på bagenden.

Tekno NSU Ro 80 (14)

Æskerne

Kun leveret i udsigtæsker. På toppen af æsken er der tegnet en vejledning i at betjene de ting bilen kan. På bagsiden er der en flot tegning af en NSU Ro 80. Indlægget i kassen er som regel gråt eller hvidt. I bunden er bilens tekniske data beskrevet, dog kun på dansk og på tysk.

031

Modellerne

Grøn

bil21 (65) bil21 (66) 

Henholdsvis rødt og beige interiør.

Blå

Tekno N.S.U. RO 80

Tekno NSU Ro 80 (16) Tekno NSU Ro 80 (17)  

 

Jeg tror ikke den blå er lavet med beige interiør. Denne model er da også en jeg selv har bygget om på.

6 Tilbagemeldinger til “N.S.U. Ro 80 nr. 836”

  1. Jarltoft

    06. okt, 2013

    Jeg har en modelbil som ovenstående. Blå og i originalæske,. Hvad kan den sælges for? Både bil og æske står som nye.

    Reply to this comment
    • pfr123

      06. okt, 2013

      Hej

      3 -500 kr. – de er ikke i særlig høj kurs i øjeblikket.
      mvh. Peter

      Reply to this comment
  2. Klaus

    22. okt, 2014

    Hej,

    Kan du hjælpe mig med et lygtesæt til en NSU RO80 Tekno 836?
    Jeg så at du på et tidspunkt havde sådan et sæt til salg.

    Reply to this comment
  3. Preben Christiansen

    10. dec, 2014

    jeg mangler en bag kofanger til en Ro 80 men kan ikke finde den i din stykliste
    Mvh. Preben Chr.

    Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding