030

Morris Oxford /nr. 719

Skrevet d. 24. jan, 2013 af in Personbiler

Særlige detaljer ved modellerne

Morris Oxford kom på markedet i 1955. Det var den første rigtige personbil fra Langes Legetøj, der tidligere havde fremstillet Dodge lastbiler og Buick ambulancer. De første udgaver kom i sort, rød, grøn, grå og blå og kostede i 1958 3,85 kr. Den optræder sidste gang i kataloget fra 1961 i en gul udgave, hvilket også er den mest usædvanlige farve uden at være dissideret sjælden. Den er sikkert udgået kort efter fx i 1962.

Det er en lidt simpel bilmodel men lavet i en god og stærk kvalitet formentlig fremstillet af E. Leager Larsen, som var værkfører hos Lange på det tidspunkt. Den er fremstillet i 1.43½, hvilket betyder at bilen er 9,5 cm lang.

Morris Oxford

Kigger man på karosseriet er det veldisponeret og ligner den rigtige bil ganske godt. Graveringerne er ikke noget at prale af. De er utydelige og uskarpe. Fx er det svært at få øje på dørene. Det har åbenbart været en svaghed hos Lange på det tidspunkt, at de ikke havde en gravør, der var dygtig nok. Jeg vil dog sige, at der kan være forskel på om bilen er en af de første fra 1955 eller de sidste fordi formen sikkert har været godt slidt. Men det ændrer ikke ved, at graveringerne kunne være bedre.

Bunden er af blik og rigtig flot lavet med meget tydelige prægninger. Bilen er lavet med rude men uden interiør. Ruden sidder godt beskyttet og konstruktionen er stærk, så ruden er meget sjældent i stykker. Lygterne er af klar plast som man også ser på Opel Rekord og Mercedes Benz 180. Kølergrillen er af blik, der ikke ses på andre personbiler fra Tekno, men som Lange også benyttede på Dodge bilerne. Hjulene er specielle for en Teknobil. De er lavet nøjagtigt som Tekno lavede hjul indtil de lukkede, med en hjulkapsel og en inderfælg. Hjulkapslen er støbt, hvor de andre modeller havde en løs blank hjulkapsel trukket ind i fælgen.

Det kan være hjulet på Morris Oxford ikke var så prangende, men den var meget stærkere end de øvrige hjul. Det er utroligt sjældent at hjul på en Morris Oxford går i stykker. Gummidækket er også kun lavet til denne bil. Kofangerne er løse som de kendes på de fleste Teknomodeller. Den har 2 små sølvgrå decaler med ”Oxford” på forskærmene. Bilen samles med en 1/8 tommeskrue.

Bilen består kun af i alt 23 dele inklusiv decalerne.

På et tidspunkt har Lange lavet en exportmodel netop med en løs hjulkapsel med Morris mærke og hvide ”dæksider”. Denne bil er forholdsvis sjælden. Der er ingen decaler på eksportmodellerne, hvorfor vides ikke. Måske er fabrikken løbet tør for mærker.

Alt i alt en rigtig god kvalitets legetøjsbil som i 1955 levede fuldt ud op til det bedste på den tid. Corgi, der startede i 1956 lavede en hel serie af biler som ligner Morris Oxford ganske godt.

Jeg har kun set bilen i den samme slags æske, der er hvid og blå. Dette gælder også exportmodellerne.

Hvorfor Lange valgte at fremstille netop en Morris vides ikke, da han herefter stort set kun valgte at fremstille tyske modeller indtil 1961, hvor Jaguar E kom på markedet.

Bilen er fremstillet i en lang række forskellige farver, som sort, rød, bordeauxrød, lysgrøn, mørkegrøn, sølvgrå, lys og mørkeblå samt gul.

En mintbox model ligger på 8-1000 kr. En bil i rimelig stand på 2-400 kr. afhængig af farven. Exportmodellerne koster i mintbox 18-2500 kr. ofte mere, men de er sjældent til salg.

Generelt er Morris Oxford ikke så eftertragtet en bil. Det hænger sikkert sammen med, at modellen ikke rigtig appellerer til danskere. Det er lidt synd, det er en lidt kedelig bil men den er godt ”skruet” sammen har man mange forskellige farver pynter den i skabet.

Hvad skal jeg passe på?

Der er ikke rigtig noget at frygte. Bilen har ingen produktionsmæssige svagheder andet end kofangerne er udsatte og kan være udskiftet med uoriginale, ligesom farverne er nemme at efterligne. Er du i tvivl så prøv at skille bilen ad for at se om ruden har været ude.

Tekniske data

Egenskab Ja/Nej Bemœrkning
Ruder: Ja
Affjedring: Nej
Styretøj: Nej
Interiør: Nej
Løse lygter: Ja
Løse kofangere: Ja
Bevœgelige dele: Nej
Blink: Nej
Decaler: Ja
Samlet med: 1 skrue
Tofarvet: Nej
Blist-car model: Nej

Særlige decaler

Decaler på begge forskærme ”Oxford”.

Æskerne

Papæske i hvid og blå uden så meget udsmykning.

Modellerne

Metalgrøn

STA76638

Sort

bil21 (26)

Gul

Morris Oxford eksportmodel gul

Rød

Morris Oxford eksportmodel rød

Grøn

Morris Oxford eksportmodel grøn

Sølvgrå

Morris Oxford sølvgrå (4)

Metalblå

Morris Oxford eksportmodel blå

Blå

 Morris Oxford eksportmodel lyseblå

Billederne, på nær den sorte er taget af Bob Hansen, København.

Tags:

5 Tilbagemeldinger til “Morris Oxford /nr. 719”

  1. Rene Nielsen

    18. aug, 2014

    Det kan være at det er et dumt spørgsmål, men jeg har 2 Mb 230 sl som jeg vil ha skilt af ,det kan jeg ikke finde ud af. mvh René

    Reply to this comment
    • pfr123

      18. aug, 2014

      Hej Rene

      Der er ikke noget der er dumt på Teknosamleren. Hvis du vender bilen om og kigger på bunden der hvor motoren sidder kan du se en lille plastik spids på ca. 1,5 mm, der sidder i et lille hul i bunden. Den er rød eller sort. Den prikker du i med en kuglepen eller lignenede samtidig med at du trækker den forreste kofanger ud – voila og bilen springer fra hinanden. Jeg sender dig en vejledning.

      Reply to this comment
  2. john ole jensen

    15. apr, 2015

    Da jeg har en oxford,sort uden rude , med mærkning i bunden som følger, : Morris Oxford , Series II
    Tekno ,Made in Denmark

    vil jeg da gerne høre hvor den befinder sig tidsmæssigt i forhold til no 719

    m.v.h. john ole

    Reply to this comment
    • pfr123

      15. apr, 2015

      Hej Ole

      Det er en 719 – ruden er blot fjernet. mvh Peter

      Reply to this comment
      • john ole jensen

        18. apr, 2015

        Hej Peter.

        Det pudsige er at jeg som barn fik den fra ny, og den har aldrig været skilt ad.

        mvh. Ole

        Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding