Miraco og Gyro

“Miraco” med motor nr. 490 (1953-1956)

“Gyro” uden motor nr. 491 (1954-1956)

 

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Miraco og Gyro bilerne udkom efter urværksbilen. Det blev aldrig en succes for Tekno og hvor urværksbilen egentlig solgte ret godt, så er der ikke solgt ret mange Miraco biler og næsten ingen Gyro biler.

Jeg synes altid det er svært at nå helt op på de høje tinder, når jeg skal beskrive er bil, som helt eller delvist er en kopi af et andet firmas produkt.

Miraco er en næsten fuldstændig kopi af Schuco´s model. Selv navnet er det samme, hvor Tekno kaldte deres for “Miraco-bil” kaldte Schuco deres model for “Mirako 1001“. Selv navnet er næsten identisk. Om Tekno havde en licens fra Schuco ved jeg ikke, men det må man formode, når der er tale om en så nøjagtig kopi og Schuco patent anmeldte produktet, hvilket fremgår af teksten i bunden.

Men Miraco-bilen fik en efter Tekno forhold meget kort levetid og Gyro-bilen en endnu kortere.

Hvis nogen skulle være i tvivl er Gyro nøjagtig den samme bil som Miraco, bare uden optræksmotor og drejefunktionen. Gyroen har svinghjulsmotor.

Men man kan mene om dem, hvad man vil – det er Tekno produkter og de hører til på hylden og de har fortjent deres plads i historien.

Miraco og Gyro-bilens historie:

Det er stort set umuligt at finde materiale om Miraco/Gyro, især omkring Gyroen, hvor jeg kun kan finde den omtalt via prislister. Jeg har ikke fundet reklamer for den model.

Miraco optræder første gang i Legetøjstidende fra januar 1953, hvor den er vist i forbindelse med en nytårshilsen fra Tekno. Ofte var det seneste nyhed som fik den ære. Den kan godt være kommet i 1952, men jeg holder fast i 1953 som udgivelsesår.

Ovenfor annonce fra Tekno i Legetøjstidende fra januar 1953.

Jeg har en prisliste fra 1953 og her det kun Miraco nr. 490, der er nævnt til en pris af 4,75 kr. Først i 1954 er begge modeller nævnt – her er Gyroens pris oplyst til 4,85 kr.

Illums har en annonce fra december 1954, hvor de oplyser, at Tekno har fremstillet en bil med svingshjulsmotor (Miraco) til 4,85 kr. og så et billede af Gyroen. Men mon ikke det bare er en fejl.

Ovenfor et billede af Illums annonce.

Jeg har en del svenske prislister, men her er hverken Miraco eller Gyro nævnt. Det har måske noget med Schuco-kopien at gøre. Hvis – Schuco har givet Tekno licens til at fremstille bilen har det formentlig kun været gældende for salg i Danmark.

I forhandlerkataloget er Miraco nævnt med ikke Gyroen.

Ovenfor løsblad fra Forhandlerkataloget.

Det var alt, som jeg har fundet i mit materiale omkring denne model. Gyroen er totalt fraværende overalt.

Det blev ikke den store succes med Teknos mekaniske biler, men især Miraco gled hurtig i glemmebogen. Gyroen er direkte sjælden.

Miraco og Gyroens detaljer:

Bilen er selvfølgelig i orden, som alt andet fra Tekno. Kvaliteten fejler ikke noget.

Helhedsindtrykket vidner om en stærk konstruktion, der kan holde til noget – og det var jo også meningen, at den kunne få nogle knubs undervejs. Hele bilen er fremstillet i blik.

Den ser mærkelig ud med “forruder”, som næsten ikke er synlige.

Karosseriet har tre midterstriber/lister langs kølerhjelmen, prægninger til døre og dørhåndtag, samt formentlig brændstofdæksel. Det var det.

Foran på karosseriet findes en prægning dels med “Miraco” og dels med “Gyro”. På Schucos bil er teksten på prægningen “Schuco”. Der findes formentlig en hel del Tekno biler, hvor ejeren aldrig har opdaget, at der ikke er tale om en Schuco.

Kølergitter, kofanger og forlygter er en enhed foran på bilen. I bunden er logoet “Tekno Denmark” præget ind i blikket. Hjulene er særlige blikhjul med lav friktion. De forreste hjul “er der bare”, de har ingen funktion og sidder fast. De kan ikke køre rundt. Baghjulene er ikke ens. Det højre er et letløbende blikhjul, mens det venstre er det trækkende hjul, med en gummiring, så hjulet ikke fedter rundt. Midt på bunden sidder et lille hjul, som drejer mod uret, når bilen kører. Når bilen er på vej ud over en bordkant falder forenden lidt ned og hjulet rører bordet og trækker bilen til venstre, så den ikke falder ud over bordkanten. Der er en prægning i bunden – som i øvrigt ser underlig ud, som har præcis den afstand, som gør at bilen standser.

Til venstre bunden til en Miraco, i midten til en Gyro og til højre til en Schuco.

Inde i bilen findes urværket. I venstre side er hullet til nøglen anbragt. Man kan godt bruge nøglen til urværksbilen, men den passer ikke ret godt.

Begge modeller er malet i de samme farver og Tekno brugte både almindelig maling og polycromat på modellerne, som er en slags metallak.

Gyroen har nøjagtig den samme konstruktion, men den har fået monteret de samme hjul, som sidder på Ford Mercury. Gyroen er forskellig på den måde, at den er forsynet med en svingshjulsmotor, som man kan “gasse op” ved at trække bilen henover gulvet. Når man slipper den kører den afsted ved egen hjælp. Gyroen har ikke hullet til nøglen.

Forskellen på en optræksmotor og en svingshjulsmotor er den, at optræksmotoren spænder en fjeder når den trækkes op og energien udløses, når nøglen slippes. Svingshjulsmotoren trækkes op som ovenfor beskrevet og når den slippes giver svinghjulet den fart.

Den er formentlig ikke faldet i drengenes smag, med sit triste udseende og manglende design som en bil, børnene kendte fra gadebilledet.

Modellernes værdi:

Der er ikke tale om dyre biler. Den blå bil længere oppe i artiklen, har jeg netop købt for 300 kr. på et marked. Den havde stået til salg hele dagen, så interessen må siges at være begrænset. Æsker er af en eller anden grund helt urimeligt sjældne. Hvad en mintbox Miraco eller Gyro skal koste ved jeg ikke – jeg har aldrig set en bil solgt. Men den er formentlig det til trods i den billige ende.

Er der noget, jeg skal passe på?

Urværket kan naturligvis være defekt, men jeg afprøver det aldrig. Risikoen for at noget går i stykker er for stor efter min vurdering. Ellers kan de kan rustne og gummiringen kan mangle på Miraco og dækkene er som hovedregel mørnet væk på Gyroen.

Decaler:

Der er ingen decaler på modellen.

Æskerne:

Der er billeder af papæskerne i Samlerbørsens Samlerkatalog fra 2011 side 58. Jeg har p.t. ikke billederne af æskerne.

Modellerne:

Modellerne er nemme at beskrive. De er ens og der er ikke varianter, som jeg kender til. Jeg tror egentlig heller ikke der er andre farver end dem, som er nævnt nedenfor – men man kan aldrig vide det med sikkerhed.

Nr. 490, Miraco:

Jeg kender til tre farver af Miraco og det er den røde, grønne og den blå, som er malet i polycromat. Det er de mest almindelige farver, men de er også malet med almindelig lak.

Nr. 490-1, Miraco, rød:

Nr. 490-2, Miraco, blå:

Nr. 490-3, Miraco, grøn:

Nr. 490-3, Miraco, mintgrøn:

Almindelig lak.

Nr. 491, Gyro:

Jeg har kun Gyro i nedenstående farver, men der er helt sikkert flere. De er formentlig også  udkommet i polycromat.

Nr. 491-1, Gyro, rød:

Nr. 491-2, Gyro, grøn:

Nøgle:

Jeg har ikke set andre Tekno nøgler, så nedenstående er sikkert blevet brugt til bilen.

Mecline:

Miraco blev også produceret i Norge på licens under navnet Mecline. En uhyrlig sjælden bil.

Schuco:

Til sidst i artiklen en model af den patenterede Schucobil.

Billedet er fra Internettet.

 

6 kommentarer til “Miraco og Gyro”

  1. Da jeg var barn havde jeg begge modeller. Som du nævner vedr. designet så tiltalte det ikke mig. Jeg må erkende at der er ikke nabge Schuco biler der af udseende kan fange min opmærksomhed. Måske noget andet med teknikken for enkelte modeller. Mine var Schuco biler. Det virkede det med at bilen ikke kørte ud over bordkanten hvis den alså ikke var trukket helt op og bordet ikke var for lille 😉

    GYRO har den funktion at den kan hoppe. Som du nævner kan man bare skubbe bilen hvorved svinghjulsmotoren trækker bilen frem ad. I helt gamle dage, da USA opfindelsen var rimelig ny kaldte man køretøjerne for “hill klimpers” for de kunne køre op ad bakke selv… MEN GYROEN kommer ind i funktion hvis man trykker bilen ned mod gulvet. Skubber bilen frem efter, og lætter trykket for hånden så følger bilen med op og hopper med alle fire hjul i luften, hvor efter den som vanligt fortsætter hen ad gulvet.
    Også derfor Schuco kan lave et patent på modellen, og dermed er der heller ingen andre svinghjuls biler der kan hoppe.

    Svar
  2. Peter — måske Karl kan sende et foto af boxen 😉 der vises det på…
    Det er jo ikke sikkert at systemet virker på snart 70 år gamle modeller grundet rust ir støv og tyk klistret olie. men den burde kunne hoppe.

    Svar
    • Jeg tør ikke eksperimentere med mine biler – vil ikke risikere at ødelægge dem. Jeg har en aftale om billeder hos en anden samler, så de burde komme på et tidspunkt.
      mvh Peter

      Svar

Skriv en kommentar