MG-TD nr. 804

MG-TD nr. 804

(1954 – 1960)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Man kan godt se, at der skete en udvikling med kvaliteten på bilerne, da Erik Spon trådte til som konstruktør på Tekno i 1953. Samtidig med Porsche 356 var MG-TD hans første bilmodel, som han selv konstruerede fra start til slut. Spon var loyal overfor bilmærket og han satte en ære i, at de skulle ligne de rigtige biler så nøjagtigt, som det kunne lade sig gøre.

Det synes jeg faktisk er lykkedes ganske godt og med MG-TD i særdeleshed. Egentlig synes jeg Teknos model er flottere en sit rigtige forbillede, der godt kan virke lidt gammeldags at kigge på.

Spon videreførte princippet med at lave flere biler samtidigt, men Porschen og MG-TD, som var den næste i rækken er vidt forskellige biler, så der var ikke nogen fordel ved samproduktion. Derudover begyndte det for alvor at tage fart med mange nye produktioner fra 1954 og fremover, så Tekno kunne ikke bare lave en bil færdig, før de gik i gang med en ny. Der skulle fart på for at få nye modeller ud.

Samtidig tog Tekno også hul på en helt ny æra ved at fremstille sportsvogne der var helt nøjagtige kopier af de rigtige biler. Det ramte lige ind drengenes hjerter og ikke underligt, at det blev startskuddet til Teknos enorme succes med de støbte biler.

Jeg ved godt, at Tekno forud havde fremstillet Jaguar XK 120 og Alfa Romeo, men de var i en lille størrelse og ikke perfekte i forhold til de rigtige biler. Jeg tror ikke det sidste var noget drengene tænkte så meget over, men det gjorde Spon.

MG-TD´s historie.

MG-TD med nr. 804 fulgte Porsche. De blev udviklet sammen og sendt ud på markedet samtidigt. I en annonce i Legetøjstidende fra juni 1954 oplyste Tekno, at der kommer tre nye bilmodeller – en Porsche 356 med produktionsnummeret 803 til 2,75 kr, en MG-TD med nr. 804 til 2,75 kr og ikke mindst en Minidodge kranbil til 3,75 kr. Minidodgen kom dog fra H. Langes Legetøj. Det er lidt sjovt med prisen på de 2,75 kr – når vi tænker på at Alfa Romeo og Jaguar XK 120 kostede 3,50 kr.

Annonce i Legetøjstidende fra juni 1954.

Jeg synes at fornemme en betydelig stolthed fra Teknos side i præsentationen af bilerne. MG.en fremhæves netop for “de mindste detaljer i overensstemmelse med originalen”. Det betød noget for Tekno, at de biler de nu lavede også lignede de rigtige forbilleder. Spon fremhævede under min samtale med ham, at Siegumfeldt var enige med Spon i, at de tidligere modeller var for grove og upræcise og Tekno skulle gøre sig umage med at forbedre det forhold. Vi andre kan alle godt lide Packard, Buick, Triangel, Dodge, Ford Mercury o.s.v. og produktionen af dem fortsatte da også, men der blev ikke reklameret så meget for dem mere.

MG-TD blev nævnt flittig i prislister og reklamer helt frem til 1960, hvor den udgik. Der var en del biler, der måtte lade livet i 1960, hvor stilen igen skiftede til modeller med interiør, rat, affjedring o.s.v. Man finder MG-TD i prislister overalt i Europa fra Sverige, Holland, Tyskland, Belgium, så der kom også gang i eksporten. Det kan undre mig, at Tekno valgte at lade MG-TD udgå, den er nærmest tidsløs, men udover MG.en, havde Tekno allerede Alfa Romeo, Jaguar XK 120, og fra april 1956, Trumph TR 2 og Austin Healey, så mon ikke de følte, at det var på tide at rydde lidt ud i de åbne sportsvogne. Den rigtige MG-TD udgik i 1953, så det har vel også været en overvejelse, som Tekno har haft med.

I Sverige kostede modellen 2,85 sek. i 1955.

Nytårshilsen fra Tekno til legetøjshandlerne fra januar 1955.

I 1957 var prisen steget til 3,75 og slutprisen i 1960 lå på 4,00 kr. Prisen på Porsche 356 og MG-TD fulgtes ad også selvom der var meget mere arbejde i MG.en.

MG.en ændrede sig ikke gennem årerne, men der er dog en lille detalje som sneg sig ind. I marts 1958 udkom Cooper Norton “Midget car” med de flotte hjul med trådeger. Af uforklarlige årsager udgav Tekno en MG-TD i en ny farve nemlig gul monteret med netop trådhjul. Enten er gul den eneste MG-TD farve, der fortsatte eller også var det bare en ide de fik eventuelt for at peppe salget op. De fortsatte dog med pladehjulet som reservehjul. De øvrige sportsvogne fik ikke denne i øvrigt flotte mulighed, men fortsatte med standard pladehjul.

MG-TD og Porsche 356 var på markedet i seks år og selvfølgelig blev der solgt mange af dem. Det var en ikoniske biler, så selvfølgelig har det været modeller, som børn (og voksne) elskede.

Modellens detaljer:

MG-TD er udviklet hos Tekno på Rentemestervej. Det var E. Spons svendestykke som konstruktør hos Tekno sammen med Porsche 356. Det var et kvantespring op af kvalitetsstigen synes jeg. I forhold til de ting, som Tekno tidligere havde udsendt var MG-TD i en klasse for sig selv. Også meget flottere end Porsche 356. MG.en har mange kurver og buede linjer, som kan være svære at efterligne, men det er lykkedes rigtig flot.

Prøv at tage et nærmere kig på karosseriet. Det har mange ting i sig. Kofangerne er støbt sammen med karosseriet og i mit interview med E. Spon fortalte han meget indgående om hans betænkeligheder med netop dette karosseri. Han var rystende nervøs for om forskærmene kunne holde til trykket, når de skulle ud af formen. Men det gjorde de heldigvis.

Man kan faktisk se at to af udstøderne fra støbeformen sidder direkte på skærmene, så jeg forstår godt, at han var nervøs. Egentlig gjorde han det noget sværere for sig selv ved ikke at støbe bunden med skærmene for sig selv, som fx Dinky gjorde, men hvis Spon ville have en blikbund – var det måden at gøre det på.

Spon fremhævede nogle få bilmodeller, som han var særlig stolt af og det var MG-TD, Volvo bussen, Willys Jeep og Volvo P 1800, som han også havde et særligt forhold til.

MG-TD er tæt på størrelsesforholdet 1:43 – idet den er lavet i størrelsesforholdet 1:42. Den er 87,5 mm lang, hvor den rigtige bil måler 3680 mm. Bilen består af 23 løsdele, hvilket er 10 mere end Porsche 356 sammenlignet med at de kostede det samme.

Bunden er, som det var trenden på det tidspunkt hos Tekno, standset ud i blik. Logoet på denne bil er MG´s eget logo – igen en ny detalje på Teknobilerne.  “Tekno Denmark” er også præget ind i bunden. De tidlige modeller var malet sorte, men den gule havde sølvgrå hammerlakeret bund.

Spon fortalte mig også, at han kiggede en del på Märklins bilmodeller dengang og de havde blikbund, hvilket Spon lod sig inspirere af.  Bortset fra en forstærkning, som skal ligne en kardanaksel yderligere detaljer i bunden. Der har været en særlig udfordring med bunden på grund af bilens kurver. Derfor er bunden bukket op i siderne, så de følger bilens kurver. Det har samtidig været med til at gøre den mere stabil. Hjulophængene er blot standsede huller i bunden.

Graveringerne på MG-TD er sparsomme og ikke særlig tydelige. Begge døre med en svag antydning til håndtag er markeret. Fronthjelm med midterstykket træder tydeligt frem. Der er markerede gule eller røde baglygter og et benzindæksel bagest i venstre side. Trinbrættet i hver side er ligeledes markeret. Det mest interessante ved graveringerne er kølerribberne på begge sider af fronthjelmen. E. Spon var voldsomt utilfreds med netop disse graveringer, som sidder forkert i forhold til den rigtige bil. Han var så ærgerlig over denne detalje, at han fik på den baggrund Siegumfeldt overtalt til at ansætte en uddannet gravør.

Når man sammenligner den rigtige bil til venstre med modelbilen til højre er der forskel, men jeg synes nu ikke det er så markant.

Der sidder et meget fint vellignende vindspejl på bilen.

Det er en åben sportsvogn, så sæderne er tydeligt markeret og kalechen er malet.

Hjulene var drejede hjul på de første modeller som dem, der blev brugt på Jaguar XK 120. Den gule model fik som nævnt hjul med trådeger. Det gjaldt dog ikke reservehjulet, som fortsat var et af de gamle hjul. Den er dog også lavet med de gamle blanke hjul.

Ovenfor to forskellige dæktyper, hvor typen til venstre uden mønster er det ældste.

De første modeller af den gule havde de gamle personbilsdæk, som dem, der sad på fx Willys jeep. De blev senere udskiftet med de velkendte standarddæk med riller. Rattet er hvidlakeret med fire eger og fastholdes med et lille søm. Som den første modelbil fra Tekno udkom MG.en med en løs køler med lygter. Det var nytænkning og blev fremover et kendetegn fra Tekno med løse kofangere og kølere. Det var nok ikke helt nyt, da en del af Dinkys modelbiler havde samme løsning.

Jeg fornemmede at E. Spon var særlig stolt af netop denne bilmodel.

Modellens værdi:

Der er mange MG-TD modeller på markedet og faktisk rigtig mange i flot stand. Det er min fornemmelse at sportsvognene også appellerede til det voksne publikum og mange biler gik den vej og dermed undgik destruktion i børneværelset. Den er kun kommet i fire kendte farver og ingen af dem er sjældne. Prisen på MG-TD afhænger i særlig grad for denne model om æsken i god stand følger med. Biler med alvorlige skader er næsten værdiløse.

Hvad skal jeg passe på?

MG-TD har ikke nogen skjulte fejl eller fælder. Man kan se om kofangerne er limet eller vindspejlet mangler. Kofangerne og lygterne er udsatte og de mangler ofte.

Tekniske data:

Ruderja
Affjedringnej
Styretøjnej
Interiørja Støbt sammen med bilen
Løse lygterja Sammen med køleren
Løse kofangereja Køleren
Bevægelige delenej
Blinknej
Decalernej
Samlet med3 Nitter
Tofarvetnej
Blist-car modelnej

Særlige decaler:

Der er ingen decaler på MG-TD.

Æsker:

Der fulgte en fin lille papæske med til bilen, som MG-TD delte med Porsche 356 og Opel Olympia Rekord. Senere kom VW 1200 nr. 805 også med i klubben og bilen fik lidt andre tegninger. Det var teksten på endeflappen, der fortalte, hvad indholdet var.

 

 

Der nåede at komme tre forskellige udgaver af æsken til MG-TD.

Modellerne:

MG-TD gennemgik ikke ændringer i konstruktionen i hele sin levetid udover småting med hjulene. Den er kun fremstillet i fire kendte farver, men det kan ikke afvises, at der kan dukke andre ukendte farvevarianter. Der er ingen af farverne, som er direkte sjældne, hvor jeg skønner at den røde model er den mest udbredte.

1: Rød:

 

2: Lysegrøn:

3: Mørkegrøn:

Kalechen på bilen til venstre er opmalet. Den er normalt beige, som ses på bilen til højre.

 

4: Gul:

 

5 kommentarer til “MG-TD nr. 804”

  1. Hej Peter, og tak for en stribe gode sportsvogns artikler.
    Når jeg sammenligner billedet af den rigtige MG og Teknos model, så ser Teknos meget længere ud end forbilledet.
    Den forreste halvdel er meget lang, og hjulene måske lidt små når man ser på den rigtige bil.
    Men, det er jo lavet som legetøj – og den er sjov.

    Svar
    • Det har du ret i Gunner, den rigtige MG var lidt længere, men Tekno havde åbenbart en ide om, at Teknobiler skulle være omkring 85 – 87 mm lange dengang.

      Svar
  2. Hej igen, Peter.
    Det er lige omvendt; hvis du ser på billedet af den rigtige MG, så er det en ret lille bil men med forholdsvis store – høje – hjul.
    Teknos er for lang og hjulene for små ift. forbilledet.
    Det er lidt det samme med Jeepen; den har for små hjul.

    Svar
  3. En MG-TD havde alm. pladehjul med kapsel og de var 15 tommer, hvilket svarer præcis til hvad en VW køre med 1950-2002 — Det var den tidligere model MG-TC der havde 19 tommer hjul. Man skal huske de korrekte modelbetegnelser. De ældre MG modeller havde derres udspring af Morris/Austin 7. Men MG-TD var 10 cm. længere end sin forgænger og den var bygget på MG-Y chassis.

    Den virkelige TD er 3683 mm lang.
    Tekno modellen er ca. 86 mm lang.

    det giver skala ca. 1:43

    Så den er vidst ikke helt tosset.

    Har været inde og kikke på Jeep hjul. Til landevejs brug triller den originalt på 15 tommer hjul også. (i 1950´rne)

    Svar

Skriv en kommentar