039 (2)

MG-A/nr. 824

Skrevet d. 28. okt, 2013 af in Personbiler, Udvalgte biler

MG-A/nr. 824

Særlige detaljer ved modellerne:

MG-A kom på markedet i 1959 eller 1960. Jeg ved fra E. spon, at han har konstrueret bilen og han stoppede hos Tekno i 1960. Det er en dejlig lille legetøjsbil, som blev meget populær. Den udgik først af produktionen i 1969 med Tekno-Algremas overtagelse af Tekno.

039 (2)

Bilen er godt skruet sammen og den er meget holdbar. Den virker lille, men holder målene i størrelsesforholdet  1:43½ og er 89 mm lang. Den er meget flot ramt i forhold til form og figur. Den ligner en rigtig MG-A.

Man kan se på den, at den er lavet i overgangsperioden mellem de biler uden affjedring og uden interiør. Den har detaljer, men ikke i samme grad som de senere modeller. Bilen består af 28 enkeltdele – 29 hvis vi tæller rattet med.

STA75484

Den viste model er opmalet.

Den består af en overdel og en bund. Den er ikke så detaljeret i bunden, men bagtøj, fortøj, kardan, benzintank og udstødning er kommet med. Det samme er MG-logoet. Bilen har affjedring af pianotrådstypen, som virker rigtigt godt.

Tekno MG-A beige (5)  STA75504

Karosseriet er stærkt og enkelt. Der er graveringer for dørene, for- og bagklap og benzindæksel, samt luftindtag, men fx dørhåndtag er ikke kommet med på MG-A modellen. Kofangerne er løse og navnlig forreste kofanger passer helt fantastisk til bilen. Den sidder perfekt. Interiøret og rude er lavet i en kraftig udførelse og der er blevet plads til aftegninger til sæderne.

Bilen gennemgik en del ændringer i sit 10-årige lange liv. Hjulene er støbte, hvor man kan se trådegerne. De første modeller var malede i sølvgrå og uden gennemgående aksel. Senere var de umalede og med gennemgående aksel. Begge typer var meget holdbare og det er sjældent at MG-A mangler et hjul. Bilen løber let og er skøn at lege med, der er ikke noget der hænger fast eller genere kørslen. Dækkene er de velkendte standard personbilsdæk. MG-A fik lov at beholde sine egne hjul i blistpack udgaven, hvilket var logisk da det var et billigt hjul at producere.

I starten havde bilen transparente lygter, men fik omkring 1962-63 perlelygter. Interiøret er på langt de fleste biler hvidt eller beige, men den er lavet med både gult og rødt interiør. På nogle af bilerne mangler rattet og det kan være blevet sparet væk på et tidspunkt, men jeg har også biler fra den tidligste periode uden rat. Det kan ikke rigtig falde ud, så på nogle biler mangler det bare. Det er så fristende at sige at det blev sparet væk på blistpackbilerne, men jeg har en med rat, så det tåger lidt rundt. Bilen er venstrestyret og jeg synes det er en af Teknos styrker, at man ikke fedtede for englænderne ved at lave en højrestyret bil.

bil21 (31) bil21 (29)

MG-A med og uden rat.

Den har en lille sølvgrå MG-A decal på bagklappen.

Tekno MG-A beige (4)

 

Tekno har valgt kun at lave bilen med hardtop. Det kunne eller have været lækket at have den i cabriolet udgaven.

Den har en lille pudsig fejl. Man kan vende ruden begge veje og jeg har efterhånden set en del af dem, hvor ruden er sæt forkert i på Tekno.

Selvom bilen blev produceret i mange år og er lavet i mange tusinde eksemplarer er den kun lavet i farverne rød, lysblå og beige. De er lige almindelige og ingen kan kategoriseres som sjældne.

MG-A er samlet med 2 nitter i bunden, der gennem årerne ændrede sig en del.

Tekno MG-A beige (2)

Selvom den er meget populær er der mange af dem i flot stand og der er mange i mintbox. En mintbox model koster 8-1000 kr. En pæn bil uden æske 3-400 kr. og en godt brugt bil ca. 100 kr. At der er bevaret så mange i flot stand tror jeg skyldes at den appellerede til voksne samlere.

For en Teknosamler er MG-A et absolut must. Tekno når det er bedst.

Bilen kom som blistpack model uden logoet i bunden og jeg mener de kostede 3,85 kr. Meget bil for næsten ingen penge.

Hvad skal jeg passe på?

Der er ikke rigtig noget at komme efter. Bilen har ingen produktionsmæssige svagheder andet end bagkofangeren sidder noget udsat og ofte er de knækket af.

Tekniske data:

Ruder: Ja
Affjedring:                                                                                                              Ja/ Ja
Styretøj: Nej
Interiør: Ja
Løse lygter Ja
Løse kofangere Ja
Bevægelige dele: Nej
Blink: Nej
Decaler: Ja
Samlet med: Nitter
Tofarvet Nej
Blist-car model/billigmodel Ja

 

Særlige decaler:

Decal på bagklappen ”MG 1500” eller “MG 1600”.

Æskerne:

013 (2)  014 (2)

Papæske og blistpack. Bilen farve er markeret på enden af æsken med en tuschstreg.

Modellerne:

Blå:

012 (2)

Læg mærke til, at på den blå bil vender ruden forkert. Lygterne er næppe originale.

Rød:

016 (2)

Beige:

Tekno MG-A beige (6) - Copy

Peter Frandsen

Teknosamleren

 

Ingen kommentarer.

Skriv en tilbagemelding