012

MG 1100 nr. 832

Skrevet d. 05. jul, 2015 af in Personbiler, Udvalgte biler

MG 1100/nr. 832

Fortalt af Peter Frandsen, juli 2015.

Særlige detaljer ved modellerne:

MG 1100 som Teknobil kom på markedet i starten af 1965, hvor fagbladet Legetøjstidende bragte en reklame for bilen, i øvrigt sammen med søsterbilen Morris Marina 1100. Reklamen fortæller, at først kom Morris Marina og herefter kort tid efter MG 1100. Morris Marina 1100 er beskrevet i en særskilt artikel, da der reelt er tale om 2 forskellige biler. Bilen kostede 7,50 kr. Teknobilen er først nævnt i Teknos katalog fra 1965-66, som var det første katalog, der udkom efter at bilen var sendt på markedet. Den er igen med i kataloget fra 1968-69 med den samme tegning som var angivet i kataloget fra 1965-66. Mit gæt er, at bilen er udgået i 1969, da Tekno blev solgt til Algrema. Modellen er efterfølgende produceret af det spanske firma Dalia i Teknos forme. Den blev ikke udgivet som blisterpackbil.

001

 

Annonce fra Legetøjstidende december 1964

003 002

 

Teknos katalog 1965/66

004

Ovenstående billede er et originalt layoutbillede, som er brugt i annoncen i Legetøjstidende. 

006

Dette billede havde repræsentanterne med ud i legetøjsbutikkerne, når bilen skulle præsenteres.

Prismæssigt var det ikke nogen dyr bil. Til sammenligning kostede en Opel Kadett 7.75 – en Jaguar E 11,85 og en Volvo Amazon st.car 8,25.

Den er i lighed med andre Teknobiler fra den periode godt lavet og utrolig holdbar. Den kommer fra Teknos eget værksted og har ligheder til Ford Lincoln, så jeg gætter på, at det er den samme konstruktør, der har lavet den.

Den er som de øvrige Teknobiler i størrelsesforholdet 1:43½ og er 85,5 mm lang. Bilen er et  kvalitetsprodukt. Den er i forhold til så mange andre af Teknobilerne forstærket alle steder. Vinduessprosserne knækker stort set aldrig, kofangerne sidder tæt til bilen, så de ikke så nemt får fat i et eller andet. Ruden er ligeledes kraftigt lavet og det er sjældent de er revnede ved almindeligt brug. Den er kraftigt i støbningen og den er kompakt samlet. Den minder lidt om VW 1500, MG-A og Ford Lincoln som også er kompakte meget solidt lavet.

MG 1100 har mange flotte detaljer. Flotte graveringer ved dørene, bagklap og benzindæksel og  luftindtaget under forruden. Fronthjelmen kan åbnes og gør man det, afslører man den 1100 ccm store 50 HK´s motor, der er tværstillet. Motoren ligger i en støbt ramme som også kendes fra Ford Lincoln. Bunden er super flot graveret med rigtig mange detaljer. Bilen består af 24 enkeltdele, hvilket ikke er så mange , men der er hvad der skal være.

Den består af en overdel og en bund med affjedring af pianotrådstypen, som jo altid virker rigtigt godt. Da delene passer sammen med Morris Marina 1100 er det sket mange gange, at pigerne på Tekno har byttet rundt på bundene på begge biler.

STA78808 bil21 (20)

Kofangerne er løse og i den bedre ende kvalitetsmæssigt. Interiør og rude er lavet i en kraftig udførelse.

Den har løst rat af den standardtype, der passede til tiden. Jeg har set interiøret i rødt og i beige/hvidt. Rattet på den model med rødt interiør er som regel hvidt.

Forlygterne er prismelygter ca. 4 mm i diameter. Baglygter og de forreste sideblink er malet på. Hjulene er helt specielle på denne bil. De er drejet i messing i et stykke, formentlig fordi Teknos standardhjul har været for store til at kunne bruges. Hjulene er de såkaldte “safety wheels”, som løber rundt på akslen. Dækkene er også kun af en type, som kun bruges på Marina og MG 1100.

Det var ikke en bil, der gennemlevede de store forandringer i sit Teknoliv. Jeg tror ikke den gav anledning til det. Den har sikkert ikke været genstand for klager eller reklamationer, så den har levet sit eget stille liv.

Det er en af de få Teknobiler, der ikke har forandret sig eller kommet i særudgaver. Jeg tror den var for kedelig som legetøjsbil. Den har ikke rigtig appelleret til drengene og det gør den fortsat ikke blandt samlere.

Dog har jeg fået en bil, som er malet i “brandbilsrød” og hvor bunden helt usædvanligt er malet rød som bilen. Den er original, men jeg har aldrig set en tilsvarende.

STA78255 STA78256

MG 1100 har en lille decal på bagklappen i sølv med logoet MG 1100. Den er kommet i en udgave med en fartstribe på langs af bilen i venstre side. Måske i et forsøg på at gøre den lidt mere spændende.

STA78807

Den er i lighed med Morris Marina 1100 kun blev lavet i 3 farver – lysegrøn, bordeauxrød og beige. Bilerne er så frisket lidt op med fartstriberne, men ellers er det modellerne.  Bunden er altid sølvgrå.

Bilen blev samlet med 1 nitte i bunden.

Hvad koster MG 1100?

Det er bil af Tekno familien, men der er mange af dem og med kun få farver at vælge i mellem findes der rigtig mange af dem i flot stand. En mintbox model koster 8-1000 kr. En pæn bil uden æske 2-250 kr. Der er ligesom lidt flere af den model med fartstriben og igen klart flest af de lysegrønne. Den bordeauxrøde er klart den mest almindelige som MG 1100.

Egentlig synes jeg den er overset på mange måder. Hvis du laver legetesten med bilen kører den fantastisk godt og affjedringen virker perfekt. Jeg havde selv en som barn og den blev der leget rigtigt meget med uden at den gik i stykker.

Hvad skal jeg passe på?

Der er ikke rigtig noget at komme efter. Bilen har ingen produktionsmæssige svagheder udover at fronthjelmen kan blive slidt og falde af. Der er mange af dem, så der kan være restaurerede imellem, men de vil jo også ligge i den billige ende. Der er næppe nogen, der restaurerer dem med videresalg for øje, det er de originale biler for billige til at det kan betale sig.

Tekniske data:

Ruder: Ja
Affjedring:                                                                                                              Ja/ Ja
Styretøj: Nej
Interiør: Ja
Løse lygter Ja
Løse kofangere Ja
Bevægelige dele: Ja Fronthjelm
Blink: Nej
Decaler: Ja
Samlet med: Nitte
Tofarvet Nej
Blist-car model/billigmodel Nej

Særlige decaler:

STA78807 

Decal på bagklappen og fartstriber.

Æskerne:

 Teknosamleren Morris Marina (1) 

 Papæske, hvor bilens farve er markeret på enden af æsken med en lille farvet prik.

Modellerne:

Lysegrøn

bil21 (23) bil21 (17) 

Bordeauxrød:

 bil21 (24)

 Beige:

 012

 Andre mærker:

Lesney har også lavet en lille fin MG 1100 i størrelsesforholdet 1:55

STA78823

 

11 Tilbagemeldinger til “MG 1100 nr. 832”

  1. H.J.W.

    14. jul, 2015

    JO JO JO — Den kom som Daila i nærmset postrød og med Solido hjul. Prøv at søge på nettet — Daila-Tekno — så kommer den op sammen med de andre, Taunus Transit, Lincoln, Mustang, Mercedes 230SL, sidst nævnte mig bekendt fremstillet hos Termax til det sidste — 1980 —

    Reply to this comment
    • pfr123

      15. jul, 2015

      Hej Hans-Jørgen
      Tak for kommentarerne – jeg vil lige rette Dalia til, for du har da ret. Det har du derimod ikke mht. Mercedes Benz 230SL. Termax har aldrig selv produceret modelbiler. Termax lavede udviklingsarbejdet i “Teknotiden” og igen en del af støbearbejdet til Tekno Holland, da de købte resterne af Tekno-Algrema. Men hollænderne har aldrig lavet MB 230SL. Det er jo noget tåget hvad Termax lavede og hvad fætter Andersen lavede, men det var underleverandørarbejde det hele. Det er ikke en hemmelighed at der rundt omkring i Jylland blev eftersamlet en del Mercedes 230-280 blandt andet hos Mainhardt´s.

      Reply to this comment
  2. H.J.W.

    16. jul, 2015

    230SL er skrevet med fuldt overlæg. Jeg har et foto af en Dalia box mærket med 230SL. Det kan være fordi det er en æske svarende tilde gamle Tekno pap æsker, som alle Dalia modellerne leveres i, blot med Dalia navnet på. Bilen i æsken kan jo være en 280SL ?
    Dalia-Tekno modellerne har jeg set prod. tid for nævnt som 1978/eller sidst i halvfjerdserne og til først i firserne.
    Dalia har ikke fremstillet SL modellen har jeg set et sted. Der nævnes at den nok blev fremstillet hos Termax, og at den blev fremstillet til 1980. Det var noget Spansk jeg faldt over. Lige den Mercedes model er der noget mystik med. Men jeg skal da også love for at de tre-fire virksomheder der boede i samme ende af huset i Nürnberggade også blander tingene sammen eftertrykkeligt.

    Reply to this comment
    • pfr123

      17. jul, 2015

      Jeg er ret sikker på at produktionsapparatet, værktøjer og lignende er solgt til spanierne. Jeg har talt med en del medarbejdere fra Termax/Andersen og ingen nævner noget om det, ligesom jeg ikke har set noget skriftligt materiale der peger i den retning. Det ville også være ulogisk, da Dalia jo havde sin egen forholdsvis store produktion af alt muligt.

      Reply to this comment
  3. H.J.W.

    17. jul, 2015

    Ok – Jeg undre mig over at der så står TEKNO under alle modellerne. Men der har sansynligvis også stået SOLIDO under de modeller fra Solido serie 100 som Dalia solgte (samme serie som Tekno havde et par stykker af på et tidspunkt) Tekno modellerne er solgt i de gamle lukkede papæsker. Tekno navnet på siderne er dækket af sort med navnet DALIA skrevet i. Endeflapperne prydes af teksten Dalia-Tekno, der hvor der ellers stod Tekno. Ellers er æskerne de samme som Tekno havde før vindues æskerne.

    Reply to this comment
    • pfr123

      18. jul, 2015

      Hej H.J.W Jeg kender ikke meget til disse Solidomodeller. Prøv at spørge “Stroget” på Forum. Han har engang skrevet en artikel om de biler som blev overtaget af andre efter Tekno holdte op med at producere dem.

      mvh

      Peter

      Reply to this comment
  4. Kim B S

    19. jul, 2015

    Hej Peter.
    Du har fået sat størrelsesforholdet på Lesney modellen af MG 1100 lidt langt ned, jeg ved godt at det ikke står i bunden, da jeg selv har to af dem, men jeg har to biler fra Majorette nemlig Fiat 127 og Renault 5 som passer meget godt i størrelsen med MGen, når man ser på målene af de biler de er modeller af, og de er opgivet til 1:55. Så det må også være størrelsesforholdet på MGen.
    MVH Kim B S.

    Reply to this comment
    • pfr123

      19. jul, 2015

      Hej Kim
      Det har du sikkert ret i. Jeg har en tendens til at kategorisere bilerne i 1:24, 1:43 og 1:87 som en rettesnor for, hvor store de er. Men det er jo rigtigt, at den holder ikke helt vand. Men tak for hjælpen – jeg retter det til i artiklen.

      mvh

      Peter

      Reply to this comment
  5. H.J.W.

    19. jul, 2015

    Tja den er helt præcic 1:57 iflg. BAMCA data base. Matchbox er besværlig. Deres skala er — BOX scale — Modellen skal passe til den for tiden generelt brugte æske størrelse. Dvs. skala ligger inden for 1:200 – 1: 48 når vi er i 1-75 serien, alså de små biler.
    Der var flere der havde Marina modellen end MG modellen men Spot-on havde også MG 1100. Den ses ikke så tit, og det gjorde den heller ikke i virkeligheden.
    En gang var der lidt oversvømmelse på Strandmølle vej i Holbæk. Jo Jo !- der var også global opvarmning i halvfjerdserne ! Flack var efterfølgende ude og tømme kældre for vand, med motor pumper. De havde slangerne tværs over vejen og ud i fjorden. Slangerne var beskyttet af skråt skåret regler, som man så kunne kører over med biler osv. En MG ejer ville ikke hører på folkenes advarsler om at han ikke kunne komme over “bumpene” med den lave MG, for de havde meget lille frihøjde som Mascotterne. Han kørte over bumpet, – han kom over – men heller ikke længere, motoren gik på bumpet, og det kunne den ikke tåle. Falck havde efterfølgende noget olie spild at suge op —–

    Reply to this comment
  6. Flemming Rasch

    04. aug, 2017

    Hej Peter
    Jeg ser i Tekno samlerkataloget fra Johansen og Hedegård
    på side 124 billed no 160-1 at der er lavet en Politi udgave ved du noget om den ?????

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      04. aug, 2017

      Ja – jeg tror ikke på originaliteten overhovedet, men det er der andre der gør. Den blev solgt for 3400 kr + 25 % salær d. 1. juli hos samlerbørsen.

      Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding