053

Mercedes Benz LP 322

Skrevet d. 24. jan, 2013 af in Lastbiler

Ca. 1963-1969

Lastbilen er noget af det bedste kvalitetsmæssigt som Tekno har fremstillet. Den er stort set i metal hele vejen igennem og meget robust. Den består af en grundmodel uden lad.  Forskellen i modellerne er ladet.

Den er i øvrigt bygget op ret anderledes end de andre lastbiler.  Denne model er meget mere robust. Den er næsten umulig at ødelægge. Chassis, førerhus, hjul og lad er kraftigere end fx Scania og Volvo lastbilerne. Derudover har den en perfekt affjedring som ikke findes bedre på nogen anden legetøjsbil. Den har spiralfjedre med en god vandring på alle hjul.

Den består af et chassis, en bundplade, et førerhus og en kardanaksel med udstødning og bagaksel. Førerhuset er indrettet med interiør i metal og metalrat. Nogle få af de sidst producerede har dog plastik rat – sædvanligvis i rødt. Rattene kan være hvide, røde eller grønne. Kardan og udstødning er nittet fast på chassisrammen. Lygter og kølergitter malet på i sølvgrå. Bagest på chassisrammen findes et trækøje, dog uden at der er en standardhænger til denne model.

Hjul og dæk kendes kun fra denne bil. De er ikke brugt andre steder og er af fantastisk kvalitet. Det er sjældent dækkene er dårlige på denne bil.

Glasset er lidt specielt, fordi det er samlet af 2 dele. Bagsiden mod bagruden fungere som lås og skal tages ud først ellers ødelægges glasset.

Hvis man kigger efter kan man se på chassisrammen, at den har 2 hakker og 2 buer på en af tværliggerne. Dette må have været forberedelse til et tiplad. Det passer lige med 2 cylindre og et fæstne. Hvorfor det aldrig er blevet lavet ved jeg ikke.

Hvad skal jeg passe på

På standard bilen er der ikke rigtig noget. Trækøjet på foreste kofanger kan være knækket.
Se detaljerne på ladene længere nede på siden.

Modellerne

910: Lastbil

Monteret med et kraftigt støbt lad.

Mercedes Benz LP 322

Varianter:

Rødt førerhus, sort chassis og gult lad, hvide hjul

Mercedes Benz LP 322

Rødt førerhus, sort chassis og grønt lad, hvide hjul
Rødt førerhus, grønt chassis og gult lad, hvide hjul

Mercedes Benz LP 322

Rødt førerhus, sort chassis, hvide hjul (2)

Mercedes Benz LP 322

Rød
Grøn

Mercedes Benz LP 322

Gul

Mercedes Benz LP 322

910A Grisebil 

Som lastbilen, men med sidefjelde i metal hele vejen rundt. Sidefjeldet er lavet i et stykke, hvilket er helt unikt. Det er samme rækværk som bruges på kosangasbilen. Grise fra Reisler i bakkelit på ladet. Den ægte bil skal have bakkelit grise. Udgaver med plastikgrise på ladet, som ganske vist er fra Reisler,er lavet efter Tekno lukkede. Bilen er svær at finde som original og æsken er sjælden. Der er mange restaurerede med plastikgrise på markedet.

Varianter:

Rødt førerhus, sort chassis og grønt lad, hvide hjul.

Mercedes Benz LP 322 grisebil   Mercedes Benz LP 322 grisebil æske

911 Kosangasbil

Grundbil med lad og rækværk. På ladet er der placeret en flaskeholder med huller til 28 flasker. Flaskerne er gule og støbt i plastik, med ”kosangaslogo” og håndtag.  Decalerne til flaskerne blev leveret løs på et lille stykke pap pakket ind i plastik, så man selv kunne sætte dem på flaskerne. Det har gjort at der sidder disse mærkerne rundt omkring på bilerne efter børnenes forgodtbefindende.  På ladet er placeret en sækkevogn. Førerhus, lad og hjul er gule. Chassis er lilla. Meget almindelig bil.

Standard decalen er et kosangasmærke på taget og på bagsmækken, samt et flaskemærke på dørerne.

Mercedes Benz LP 322 kosangas   

 912 Skraldebil  

Grundbil med en særlig skraldekasse i blik. Bagklappen er støbt i grønt plastik med 2 løse skraldespande med løst låg hængende i 2 små huller. Spandene kan tages af. Under bilen er placeret en sækkevogn ved hjælp af et stykke blik. Bilen findes kun i grøn og med sølvfarvet skraldekasse. Ingen decaler. Utrolig mange af dem.

Mercedes Benz LP 322 skraldebil   Mercedes Benz LP 322 skraldebil bund   Mercedes Benz LP 322 Skraldebil bund

913 Tuborgbil 

Grundbil med et lukket lad med jalousilåger på hver side i grøn, rød eller hvidt plastik. Jalousilågerne kan køres op og ned.  Sækkevogn og grønne kasser i metal var ekstraudstyr. På førerhuset sidder den berømte Tuborghat i metal og en spids i messing. Decaler fra Tuborgs bryggerier. De hvide jalousilåger er de mest almindelige. De grønne er sjældne og de røde meget sjældne. Jalousilågerne revner nemt, så jeg anbefaler at man ikke rører dem mere end højst nødvendigt.

Mercedes Benz LP 322 Tuborg   Mercedes Benz LP 322 Tuborg   Mercedes Benz LP 322 Tuborg æske

Mercedes Benz LP 322 Tuborg æske   Mercedes Benz LP 322 Tuborg æske   Mercedes Benz LP 322

052 053

913 Page (5)

Grundbil med en træklods på ladet. En lidt usel Teknobil, fordi Tekno normalt ikke brugte denne form for produktion. Det kan skyldes, at kunden har ønsket netop dette udseende og det har været den billigste måde at producere den på. Der er ikke lavet mange af dem.

Bilen blev præsenteret i ”hvad er det værd” den 27. August 2008, hvor direktøren for Page selv forklarede at det var ham der havde fået bilerne lavet og Page var et hollandsk firma der lavede toiletpapir. Firmaet havde fået bilerne lavet for at markere for forhandlerne, at nu kom varerne i lastbil og ikke med toget.

Der hører en tilsvarende hænger til bilen.

Sættet er leveret i klar plastikæske med rød træbund  og er meget sjældent. Modellen fra TV blev solgt hos Frederikberg Auktionshus for 25.000 kr. medio august 2008.

Måske er denne bil den eneste der findes i denne stand.

Jeg har i februar 2009 haft lejlighed til at tale med direktøren (PM) der solgte bilen. Han fortalte, at Page ganske rigtigt var et hollandsk firma som handlede med toiletpapir og køkkenrulle. Varerne blev leveret fra Holland i jernbanevogne, men flere dyre omlastninger til følge. Det blev derfor besluttet, at varerne fremover skulle leveres med lastbil, direkte fra Holland til grossisterne i Danmark og for så vidt også i andre lande.

Direktøren bestilte bilerne omkring 1963-65 på Tekno hos salgschefen, som blev kaldt Onkel Tekno. Der blev aftalt hvilken model der skulle bruges og til hvilken pris. Da papir ikke vejer ret meget havde bilerne disse særlige høje kasser, for at der kunne være så meget som overhovedet muligt med på turen.

Formålet var ganske rigtigt at markere overfor grossisterne at denne ændring var på vej.

Der blev kun uddelt ca. 150 sæt i Danmark og et antal i udlandet, navnlig Holland, Belgien og Tyskland, men der er kun produceret et meget begrænset antal sæt.

Vognmandsfirmaet som fik ordren var hollandsk og hed ”Brdr. Hejey” eller lignende. De kørte faktisk mest med Mercedes lastbiler og bilerne anvendt ved disse transporter kørte typisk 700.000 km uden problemer p.g.a. den lave vægt og dermed reducerede belastning af køretøjet.

Page

Page 1

Æsker

Er kun leveret i papæsker, dog er Page leveret i en særlig gennemsigtig plastikæske.

Standard decaler

Ingen

Teknik

:

Ruder ja
Affjedring ja
Styretøj nej
Interiør ja
Løse lygter nej
Løse kofangere nej
Bevægelige dele nej
Blink nej
Decaler nej
Samlet med Skrue – dog nitte ved udstødning/kardan
Flerfarvet ja
Blist-car model nej
Udsigtsæske nej
Papæske ja

Ingen kommentarer.

Skriv en tilbagemelding