Mercedes Benz 300 SL nr. 924/925

Mercedes Benz 300 SL/nr. 924 og 925

(1961-1969)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større

Den oprindelige bil fra Mercedes kom i 1954 med de berømte “mågevinger”. Det var en luksusbil, som fortsat er et ikon i bilverdenen. Den fik et “facelift” omkring 1958, hvor forlygterne og positionslygterne blev integreret i en lygte, hvor den ældre model havde 2 lygter. Teknos model er den sene udgave.

Det siger sig selv, at det var et oplagt valg fra Tekno at vælge en 300 SL. Alle – både børn og voksne ville elske at få fingre i netop denne bil og der kunne Tekno så gøre drømmen til virkelighed.

Mercedes Benz 300 SL er en lidt atypisk bil i Teknohistorien. Der findes ikke så meget materiale eller reklamer for modellen og den er næsten umulig præcist at sætte en Tekno produktionsdato på, men det vil jeg komme tilbage til.

Mercedes 300 SL historie:

Teknos model er fremstillet hos Termax på Amager for Langes Legetøj A/S og utvivlsomt konstrueret af B.A. Nielsen (se Værktøjsmagerens beretning). Den er fremstillet i en lukket og en åben roaster udgave og de er formentlig udkommet samtidigt. Tekno kalder selv den lukkede udgave for en hardtop, men mon ikke det blot er en bil med en opslået kaleche. Det er en flot bil, men Termax har dog opgivet at lave hele bilens væsentlige identitet, nemlig de berømte mågevinger.

Det store spørgsmål er – hvornår kom bilen ud i legetøjsforretningerne? Samlerkataloget af Hans Hedegård fra 2011 angiver 1957, hvilket jeg ikke på nogen måde har kunne dokumentere og min påstand er, at det er forkert.

Nedenfor til venstre Teknos katalog fra 1961/62 og til højre kataloget fra 1963/64

Nedenfor til venstre Teknos katalog fra 1965/66 og til højre kataloget fra 1968/69

Det er ikke bil, der er reklameret ret meget for, hvilket kan undre – måske fordi den har solgt sig selv uden at have brug for reklame. Men jeg har kigget i mine kataloger og den optræder første gang i kataloget fra 1961 med dobbeltbilleder. Den er også med i 1963 kataloget til 9,50 kr. og igen i 1968-69 kataloget, hvorefter den udgik i lighed med mange andre af Teknos ældre modeller. Den er ikke nævnt i kataloget fra 1958 eller i prislisterne fra 1957 eller i et svensk katalog fra 1960.

Mercedes 300sl 001MB 300 sl 001

Ovenfor annoncer fra Legetøjstidende til højre fra januar 1964 og til venstre også fra 1964

Dagbladet politiken bragte en annonce fra den 13. maj 1961 under rubrikken sidste nyt, og på den baggrund vil gerne konkludere, at modellen kom ud i forretningerne i foråret 1961.

Jeg er overbevist om, at den kom efter Mercedes Benz 220 ambulancen (ca. 1957) og nogenlunde samtidigt med Mercedes Benz 220 personbil 1961. MB 220 indeholder flere plastikdele end MB 300 SL, men den har færre funktioner som fronthjelm og bagklap, der kan åbne og lukke.

Det tyder på, at MB 220 er nyere, men MB 300 SL har formentlig også været meget længere tid undervejs på modelværkstedet, således at MB 220 er kommer på markedet først. Det er ret frustrerende ikke at komme fastslå dette med sikkerhed. Æskerne på 220 og 300 er næsten ens, hvilket antyder, at de er kommet næsten samtidigt, men jeg ved det simpelthen ikke.

Ovenfor annonce i Politiken fra den 13. april 1963.

En anden ting, der er frustrerende hos Termax er deres nr. system på bilerne. Mercedes Benz 300 SL har nr. 924 for roasteren og 925 for den lukkede model. MB 220 er opført i 700-serien som nr.  726. Der er ingen logik i numrene. Nr. 926 er som bekendt Jaguar E fra 1961, men hvorfor Lange/Termax kørte med både en 700 og en 900 serie er der ingen logik i. Nogle gætter på, at 700-serien var Langes numre og 900 serien kom til da Kirk købte Lange. Det forklarer så ikke at Dodge militærserien fra 1950.erne har 900 numre.

Særlige detaljer ved modellen:

Teknisk set er bilen som de fleste andre fra Termax – en perle. Den består af 50 enkeltdele. Den er 108 mm lang, hvilket giver et størrelsesforhold på ca. 1:42 som er tæt på idealet 1:43½. Står man med bilen i hånden føler man virkelig, at man har med et kvalitetsprodukt at gøre. Den er næsten udelukkende lavet i metal, bortset fra vindspejlet og forlygterne. Den er så gennemført på alle niveauer. Fronthjelmen kan åbnes og man kan kigge ned i det detaljerede motorrum.

Teknosamleren (1)

Klik på billede for at forstørre det.

Til at holde fronthjelmen oprejst er der bukket et lille stykke kobberplade. Bagklappen kan ligeledes åbnes og reservehjulet kommer til syne. Interiør og rat, der er hvidt eller rødt er ligeledes i metal og har fine detaljer. Vindspejlet og hardtoppen klemmes fast under karosseriet og kan let fjernes igen. En fin detalje. De løse kofangere og kølergitteret er også flot lavet, men den bagerste har den ulempe, at den falder ud, hvis man trykker på bunden. Derfor mangler den ofte. En af de få ændringer på bilen er forreste kofanger der har gennemgået en lille ændring på hornene på et tidspunkt, sikkert fordi der har været en defekt i formen.

046

Graveringerne på bilen er superflot lavet og der er mange af dem. På bagklappen er der blevet plads til stjerne og 300 SL. Benzindækslet og baglygterne er også kommet med. Der er dørhåndtag og lås, samt ventilation og pyntelister. Generelt er der karosseriet kendetegnet på at have fået alle de fine detaljer med som gør bilen til noget specielt.

Interiøret er som resten af bilen i særklasse. Det er fremstillet i metal i farven hvid eller rød med masser af graveringer på instrumentbordet. Der er løst rat med Mercedes logo og en lille løst monteret gearstang.

Et kig i motorrummet afslører også et meget detaljeret arbejde. Der er en del detaljer også på den løse sølvfarvede motor. Motorrummet er en løs enhed i bilen, hvilket ikke er almindeligt . Det virker som om Mercedes 300 er opbygget lidt i lag. Det var en svær bil, hvor udviklingen med løse døre, affjedring med videre var helt ukendt og uprøvet, så det har stillet store krav til værktøjsmagerne. Men de var dygtige på Termax og det løste de naturligvis til topkarakter.

Ruden, hardtoppen og forlygterne er nogle af de få plastikdele i en Mercedes 300 SL.

Bunden er særdeles flot graveret, med uhørt mange detaljer. Der er næsten urealistisk detaljer omkring fortøj og bagtøj, som ikke lader sig beskrive men som skal ses.  Affjedringen i bilen er de 4 spiralfjedre, som virker så godt og som blev et fremtidigt kendetegn i mange af Teknos biler. Mercedes Benz 300 SL var den første bil med denne detalje. Der er selvfølgelig også både udstødning og kardanaksel.

Normalt var Teknos logo “Tekno Denmark” graveret ind midt på bundpladen, men på Mercedes 300 SL er det samlet under reservehjulskassen i et rundt mønster sammen med bilens navn. Det var en værktøjsmager hos Termax som hed Erling Jørgensen som lavede bundene og mange af de løse dele på bilerne og det havde han i særlig grad talent for.

013

Bilen er samlet med en skrue den fæstnes i selve motoren.

Tekno markedsførte bilen med “Safety Wheels”, hvilket vel betyder, at hjulene ikke kunne falde af, så børnene kunne sluge dem, hvilket nok var en påstand. Men Mercedes fælgene er fantastisk flotte. Lakken på disse biler er usædvanlig hård og ofte er de grundmalede, hvorfor ved jeg ikke, da det ikke var almindeligt på Teknobilerne. Den har også et reservehjul i bagagerummet.

Roasteren har en chauffør i fint tøj og på nogle få af dem er chaufføren en dame. Farven på kasketten på den mandlige chauffør er grøn, men den findes også i en mere sjælden rød farve.  Det er den samme chauffør, som er anvendt på Solidos biler. Jeg tror det er Termax, der har lånt figuren. Dels brugte Tekno ikke ret tit figurerer og hvis de gjorde, brugte de dem fra Reisler, dels er de i plastik, som Termax på det tidspunkt ikke ret gerne brugte, da de ikke havde deres egen plaststøbemaskine.

Bilen er lavet i følgende farver. Rød, blå, hvid, grønlig, sølvgrå og bronzefarvet.

Mercedes Benz 300 SL er en af de mest holdbare biler i Teknofamilien og selv om de fleste biler ligner den på nedenstående billede nægter den at dø.

STA78373

Teknosamleren

Prototype fremstillet i messing. I øvrigt solgt for 14.000 på Frederiksberg Auktionshus d. 25. februar 2017. 

Mercedes Benz 300 SL´s værdi:

Der er mange af dem og de er ikke særlig dyre. Den er produceret i et meget stort antal og der er gemt rigtig mange i mintbox stand. Der er ikke nogle sjældne farver, dog ses den bronzefarvede med grønt tag ikke så tit, men sjælden er den ikke. En superflot bil i en god ikke slidt æske vil kunne købes for et beløb i den lave ende for en Teknobil.

Hvad skal jeg passe på?

Der er ikke svage punkter på en Mercedes 300 SL.

Tekniske data:

Ruder:Ja
Affjedring:                                                                                                              Ja/Ja
Styretøj:Nej
Interiør:Ja
Løse lygterJa
Løse kofangereJa
Bevægelige dele:Ja
Blink:Nej
Decaler:Nej
Samlet med:En skrue
TofarvetNej
Blist-car model/billigmodelNej

Særlige decaler:

Ingen

Æskerne:

Mercedes 300 SL blev leveret i en tidstypisk æske på den tid. Men der blev altid gjort lidt ekstra ud af Mercedes æskerne sikkert for at gøre Bohnstedt – Petersen tilfreds. På æsken er nævnt et jubilæum, hvor Mercedes har 75 års jubilæum og det kunne næsten ikke fejres bedre end med en Mercedes 300 SL fra Tekno.

Papæske er nummereret dels med nummer 924 for den åbne model og nummer 925 for den lukkede.

Modellerne:

Selve udvalget af varianter er begrænset for Mercedes-Benz 300 SL. Det er ikke en bil, hvor der hele tiden dukker varianter op eller ændringer som man skal vurderer ægtheden af. Den er stort ses lavet på den samme måde fra start til slut.

1: Rød:

050 054 (5)

2: Hvid:

009 STA78372

3: Blå:

Bemærk, at figuren på det midterste billede er en kvinde.

051 054 055 (5)

4: Bronzefarvede:

Modellen med grønt tag er den rigtige og det som gør den speciel. Den er formentlig også lavet med sort tag.

053 052

STA78375

5: Lyse grøn:

053 (3)

(Det er lyset der gør farveforskellen)

6: Sølvgrå:

044

Udviklings- og produktionsmateriale:

Der er lykkedes at bevare en del af det materiale, som blev brugt til udvikling af ikke bare bilmodellen, men også de ting som skulle tjene som støtteforanstaltninger til at understøtte salget af bilen. Udover værktøj og hjælpeværktøj, kan det være materiale til fremstilling af æsker, kataloger, brochurer og andet salgsfremmende materiale.

Ovenfor model af Mercedes-Benz 300 SL og nedenfor tilsvarende modeller af Mercedes-Benz 200 SE og Jaguar E.

Ovennævnte er selve kernen af prototypen af modellen til Mercedes-Benz 300 SL. I starten af 1960.erne havde man ikke moderne opmålingsudstyr, computerteknologi, gnistmaskiner, 3D-printere eller lignende. Det var den hårde metode med håndværket som eneste mulighed for at fremstille en modelbil.

Kort fortalt opmålte konstruktøren og hans folk en 1:1 bil med en pantograf som tegnede alle detaljer af bilen. Herefter brugte man pantografens data til at fræse en model af bilen i en størrelse ca. dobbelt så stor som den størrelse modelbilen skulle have.

Billedet ovenfor viser denne model bygget op i spander, som vi kender det fra bådbygning. Mellem spanderne er lagt en slags “plastikpadding” som er hårdt. Ved hjælp af pantografens data fræsede man en model nøjagtig som den rigtige bil.

Efter noget tilretning kunne man gentage processen indtil man havde den størrelse af karosseriet som modelbilen skulle have.

Det var denne metode Termax anvendte på det tidspunkt, men teknikken ændrede sig med værktøjsudviklingen henover tid, ligesom andre fabrikanter kunne anvende andre metoder.

Modellens karosseri var det helt afgørende i udviklingen af modellen og man begyndte ikke at udvikle på andet på bilen før karosseriet var på plads.

Det vigtigste værktøj var dermed det som skulle bruges til fremstilling af karosseriet, hvor stålmodellen som skulle være master for indersiden af karosseriet blev brugt til at bygge den del af værktøjet op. Men faktisk blev et karosseriværktøj bygget op af “klodser” hele vejen rundt. Udover inderdelen af karosseriet var det siderne, for- og bagende og andre komponenter afhængig af modellens design.

Nedenfor er vist venstre side af Mercedes 300 SL. Denne model blev brugt til at presse aftrykket ind i selve formdelen, der udgjorde venstre side af støbeformen. Den blev kun brugt en gang, men gik denne del af formen i stykker kunne den bruges igen. Modellen til at presse med kaldes en “ponchon”.

Nu kunne man foretage det første prøvetryk af karosseriet, men det var langt fra færdigt endnu. Alle de dele i formen, hvor affjedring, ophæng til døre og klapper, lygter, kofangere med videre, skulle først udvikles. Efterhånden som det skete blev “karosseriformen” færdigbygget. Kigger man godt efter kan man se en udvikling i detaljerne på nedenstående modeller.

Ovenfor vises et udpluk af de prøvestøb som man lavede i formen og brugte til udviklingsarbejdet. Der blev lavet mange prøvetryk i messing.

Nedenfor bilmodel samlet af messing dele.

Hver enkelt del i bilen skulle nu fremstilles i en model og tilpasses. Når det var gjort blev der fremstillet et antal forme til at fremstille resten. Da værktøjsmagerne på Termax ikke rigtig havde erfaring med så avangeret en modelbil måtte de prøve sig frem og det har taget tid. Man kan se, at de valgte en helt anden affjedring på Mercedes-Benz 220 ambulancen nr. 730 end de valgte på Mercedes – Benz 220 SE nr. 726 og på Mercedes-Benz 300 SL, hvor de “opfandt” spiralfjederen, som blev brugt på alle Termax bilerne fremover med få undtagelser fx Ford D 800.

Nedenfor et udpluk af de små modeller som værktøjsmagerne har siddet og arbejdet med.

Når delene var færdige kunne en gravør udføre arbejdet med dørhåndtag, benzindæksel, pyntelister, blinklys mv.

Det sidste, der blev lavet var plastikdelene. Karosseriet blev støbt i sin egen form og det gjorde løsdelene i metal og plastikdelene også.

Nedenfor er vist modellen til fremstilling af den åbne og den lukkede rude.  

Den lukkede til venstre og den åbne til højre.

Nedenstående viser foto materiale, som er brugt til fremstillet af katalogerne.

Jubilæum:

Der var en del at fejre hos Mercedes Danmark først i 1960.erne.

Vi kan jo læse på æskerne til Mercedes 300 SL at “Mercedes-Benz, 1886-1961, 75 år i bilismens tjeneste” var den tekst de valgte at bruge på æskerne – altså at Mercedes havde eksisteret i 75 år.

Men der var også en mere dansk anledning til jubilæum. Termax havde produceret i sommeren 1963 opnået at producere 1 million Tekno Mercedes biler.

Det blev naturligvis fejret dels med en helsides annonce i Legetøjstidende fra juli 1963.

Ovenfor annonce i Legetøjstidende fra juli 1963.

Men det blev også fejret hos Mercedes Danmark i Hillerød hvor ledende medarbejdere fra Mercedes, Tekno og Termax deltog.

I anledningen havde Tekno/Termax fremstillet en fin Mercedes-Benz 300 SL i “guld” i en flot indpakning som blev overrakt den administrerende direktør Nic Christiansen.

Ovenfor fra højre direktør Nic Christiansen, pressechef Jørgen Helme, salgschef (Tekno) Poul Fjeldgaard, reklamechef Werner Holm og E. Leager-Larsen (Termax).

En lidt vild historie og en flot fejring af Teknobilerne, men det siger også lidt om, at Mercedes ikke bare i Danmark, men også i Tyskland satte pris på og respektere de produkter som Termax frembragte. Begivenheden blev også omtalt internt hos Mercedes i Tyskland.

Man savner lidt A. Siegumfeldt, som ellers gerne stillede op ved dens slags lejligheder, men Fjeldgaard har nok “glemt” at invitere ham.

Jeg har i øvrigt ladet mig fortælle af “guldbilen” eksisterer endnu og skulle nogen have viden om den ville det være dejligt med at billede. Der er jo nok produceret flere af dem og bilen omtalt længere oppe i artiklen kan være en af dem – men det er ikke sikkert.

Salgsbilleder:

Nedenfor billeder som sælgerne havde med ud i legetøjsforretningerne til fremvisning. Billederne er fra ca. 1968 og er officielle biler fra Tekno.

Nedenfor originalt materiale, som har været brugt til fremstilling af katalogerne i første halvdel af 1960.erne.

Walco:

Mercedes 300 SL er ligeledes udgivet af den tyske importør Walco i særlige æsker. Walcos udgivelser omhandlede kun bilerne fra Lange/Termax og ikke Teknos egne biler og de er udgivet efter Tekno lukkede. Jeg gætter på Walco lavede en aftale med Kirk i den periode, hvor Kirk havde rettighederne til bilerne. Da de senere overgik til Algrema/Tekno og senere igen til Tekno Holland forsvandt Walcos rettigheder til at udgive Kirks produkter og jeg har da også fået oplyst, at Tekno Holland ikke var tilfreds med Walcos udgivelser og fik dem stoppet. Det har nu nok mest været på grund af Ford D 800 som begge udgav på dette tidspunkt.

Walco modellerne havde Tekno Denmark logo i bunden og det er sandsynligt at Walco har fået delene som halvfabrikation og selv samlet dem. Det har måske været en god måde for Kirk at slippe af med en masse “gamle Teknobiler” de ikke kunne sælge.

Walcos udgave af Mercedes Benz 300 SL er endda med en samlevejledning, som Tekno aldrig lavede. Jeg har set Walcobiler i flere forskellige æsker.

Tekno Walco (4) Tekno Walco (3)

Tekno Walco (2) Tekno Walco (1)

Joal:

Spanske Joal har fremstillet en kopi af Teknobilen. Den ligner rigtig meget og er en næsten 100 % ens bil, men det er en kopi.

Den er røde bil er fra Joal.

Joel mørkegrøn:

15 kommentarer til “Mercedes Benz 300 SL nr. 924/925”

  1. Hej :
    Du skriver der er rod med 700 eller 900 nr. Helt gamle tekno ting brugte også 700 nr. men jeg tror man skal opdele brugen af 700 nr. til den før og dem efter 1945.
    Efter 1945 mener jeg at alle 700 nr. er biler fremstillet for Tekno, af Termax via Langes Legetøj.
    900 nr. er fremstillet for Tekno af Termax via KIRK(Langes Legetøj) Hvor 700 nr. modellerne måske var ejet af Lange, er 900 modellerne såvit jeg kan se ejet af Termax. Man skifter også nr. fra 700 til 900 da Kirk køber Langes Legetøj, såvit jeg kan se af de årstal jeg kan komme frem til.

    Svar
    • Hej Hans Jørgen
      Der er rod i nummersystemet. 700 nr. er rimelig logiske fra Langes Legetøj. Termax lavede udvikling af modellerne og værktøjerne og til dels støbning. Resten sørgede Lange selv for. Det er 900 serien der klumrer rundt. Det starter med Mb LP 322 lastbilen og Ford D 800. Herefter kommer personbilerne, men pludselig er de gamle Dodge militærbiler på banen, de er fra før Kirk. Så der der ingen fast system i det.

      Svar
  2. Anders Clausager (Model Collector, 1990) in his very detailed article on Tekno 700/900 series says they came out in 1961. Just one more data point!

    Svar
  3. Tack för en mycket fin och läsvärd hemsida!
    I Svensk Leksaksrevy presenteras Mercedes 300SL som en nyhet i mars 1961. Kanske kom den något tidigare i Danmark men år 1961 är nog ett rimligt antagande.
    Petter

    Svar
    • Hej Petter
      Mange tak fordi du vil bidrage til Teknohistorien. Da det kan være svært præcist at finde dokumenterbare oplysninger om Tekno, er det dejligt når nogen skriver indlæg og bidrager til at gøre historien mere troværdig. Hvis den er kommet til Sverige i marts 1961 passer det jo meget godt med mine antagelser om, at den er udkommet fx op til Jul 1960 eller i foråret 1961. Hvis det er muligt for dig at scanne oplysningerne fra Leksaksrevy vil jeg lægge dem ind på siden.

      mvh

      Peter

      Svar
  4. Jeg er ved at liste kendte vare nr. op for sjov. 900 nr. giver pluslig mening. — sån da. — 700 nr. er Langes modeller. Før Lange var det træmøbler til dukkehuse. 900 nr. er de ting der ikke var ejet af Lange. Så giver det mening med Vilmer bilerne, men det giver ikke mening at man er startet med nr. 948 – 958 for disse modeller.
    Kirk overtager Lange og man tager hul på 900 nr. igen. Militær serien udgår og alle 900 nr. er dermed frie til Kirk/Lange bilerne. Så giver det mening med 900 nr. serien. Det giver ikke mening at der hoppes rundt i talrækken men det er ikke kun Tekno der gør det 😉 der har sikkert været en mening den gang.
    700 og 900 serierne ejer Tekno ikke, og de fremstiler dem heller ikke, men de har eneret til forhandling af disse serier, sådan som jeg forstår det.

    Svar
  5. Corgi modellen kom først i året 1958, og sjovt nok har man også lidt problemer med dens historie.
    Mange fabrikker, og bla. VW brugte sommerferien til at omstille maskinerne til de nye modeller. Måske Mercedes gjore det samme. Så er modelårgang 1958 kommet på gaden omkring August 1957, og så passer det med at man både havde den “gamle” mågevinge model, og den “nye” Roadster i salgskataloger for året 1957.
    Mågevingen havde runde forlygter og var i prod. 1954-57.
    Faceliftet 300SL i prod. 1957-63, havde ikke mågevinger. Den var en åben Roadster, der kunne fås en Hard-Top til mod mer betaling. Det er den Faceliftede model der er en Tekno bil.

    Svar
  6. Det er en dejlig model. Jeg er sikker på at jeg fik min i 1961, og at modellen da lige ver kommet frem.
    Den lukkede model er naturligvis en hard-top.
    Måske er det lidt af en underdrivelse at kalde det et “face lift”, da den åbne model kom på markedet. Den underliggende rørramme blev meget ændret, for at gøre det muligt, at have almindelige døre. Der var også mange andre tekniske og kosmetiske ændringer. Den lukkede model var ret svær at komme ind/ned i. Man kunne dog frigøre og vippe rattet, for at få mere plads.
    Den åbne model skulle have en del bedre køreegenskaber.

    Svar
    • Det lyder som om du har en relation eller en særlig interesse for det ældre Mercedes. Så du er velkommen til at tilføje interessant viden om de rigtige biler. mvh Peter

      Svar
  7. Hej Peter nu har du gjort det igen super fin artikkel om den dejlige Mercedes Benz bil
    Mange Tekno hilsener
    Flemming

    Svar
  8. Inspireret af din fine artikel om 300 SL har jeg lige investeret i mit første eksemplar som voksen?. Havde mange af modellerne som barn.

    Svar
    • Det glæder mig meget at høre. Jeg håber det bliver til mange flere og du kan glædes ved Teknobilernes mangfoldighed. mvh Peter

      Svar
  9. Bonjour,
    Cette miniature est sublime…. je cherche et j’achète les beaux modèles, dès que je peux 😁

    En France, les catalogues SOLIDO incluaient de 1966 jusque 1968 les Tekno Mercedes 300 SL, puis en 1972, plus aucune Tekno n’apparaissait dans le catalogue Solido…😭
    Merci aux Danois d’avoir fabriqué de si beaux modèles…
    So long
    Dominique
    J’en possède désormais 8, 4 cabriolets et 4 roadster….

    Svar
    • Jeg har google oversat, hvad vores franske kollega har skrevet:

      God morgen,
      Denne thumbnail er sublim…. Jeg leder efter og køber de smukke modeller, så hurtigt jeg kan 😁

      I Frankrig inkluderede SOLIDO-katalogerne fra 1966 til 1968 Tekno Mercedes 300 SL, derefter i 1972 dukkede der ikke mere Tekno op i Solido-kataloget…😭
      Tak til danskerne for at lave så smukke modeller…
      Så længe
      Dominica
      Jeg ejer nu 8 af dem, 4 cabriolet og 4 roadstere….

      Svar

Skriv en kommentar