Artikel MB 220  (9)

Mercedes Benz 220 SE nr. 725 og 726

Skrevet d. 11. jan, 2016 af in Personbiler, Udvalgte biler

Mercedes Benz 220 SE/nr. 725 og 726

Fortalt af Peter Frandsen

Mercedes Benz 220 SE er en virkelig klassisk Teknobil. Den opfylder alle krav til kvalitet og detaljer. For mig er der tale om absolut en af mine yndlingsbiler. Den kan ikke så meget. Den kan ikke styre eller åbne dyre, men den er så elegant lavet, at det behøver den efter min mening heller ikke. Den kom frem i Teknos storhedsperiode først i 1960.erne, hvor kvaliteten var på det højeste og hvor der skete en enorm udvikling med bilerne. Forgængeren Mercedes Benz 300 SL kunne noget mere fx åbne fronthjelm og bagklap, og udviklingen med styresystemet var i fuld gang i DKW Junior og på Opel Kadett. Det vil jeg vende tilbage til.

Artikel MB 220 (29)

Mercedes modellerne fra Tekno blev som bekendt udviklet og fremstillet hos Termax på Amager for Langes Legetøj A/S. Denne model er utvivlsomt konstrueret af B.A. Nielsen. Fremstilling af værktøjer til karosseriet er lavet af 1. svenden Christian Andersen og de løse dele herunder bunden af Eivind Jørgensen (se “Værktøjsmagerens Beretning” her på Teknosamleren). Bilen er kun fremstillet i en lukket sedan udgave og i brandchefudgaven.

Artikel MB 220 (30) Artikel MB 220 (5)

Dette er den originale model i dobbeltstørrelse som har været anvendt til fremstilling af Mercedes Benz 220 og den klods som har præget venstre side af bilen.

Af en eller anden grund er der meget stor interesse fra Teknosamlerens læsere i at få så præcist som overhovedet muligt afklaret, hvornår et produkt er kommet ud.

Der findes ikke præcise optegnelser over, hvornår Teknobiler kom ud i handel, så vi må holde os til reklamer og de annoncerne, der var rettet mod grossisterne.

Der er ikke reklameret så meget for Mercedes Benz 220. Det skyldes nok, at der var mange andre produkter, der kom ud i handlen i starten af 1960.erne.

Jeg tror begge modeller er kommet næsten samtidig, dog tror jeg at sedanmodellen er kommet nogle måneder før brandchefmodellen.

Desværre var Siegumfeldt uvenner med Legetøjstidende på det tidspunkt, ligesom Tekno var sin egen grossist på det tidspunkt, så der er ikke så meget hjælp at hente der.

Tekno var ikke så flinke til at udgive kataloger hvert år. I stedet kom der prislister til forhandlerne og nyheder blev formidlet ved besøg af repræsentanter, der ofte havde prototyperne med ud i butikkerne.

Artikel MB 220 (21) Artikel MB 220 (22)

Billederne er originale billeder, som repræsentanterne havde med ud i legetøjsbutikkerne, når nye modeller skulle præsenteres. Klik på billederne for at gøre dem større.

Mercedes Benz 220 SE optræder i kataloget fra 1961 i personbiludgaven nr. 726 som nyhed “under udarbejdelse”, hvilket betyder at modellen ikke er færdig endnu og igen i kataloget fra 1963 i begge udgaver til henholdsvis 7,85 kr. og 8,85 kr., for brandchefudgaven. Bilerne er ikke med i prislisten fra marts 1960. Biler i flere farver var typisk lidt dyrere end ensfarvede biler.

Den ældste opdatering jeg kan finde er fra en hollandsk prisliste fra 1961, hvor bilen annonceres som en kommende nyhed i øvrigt sammen med DKW Junior. Den svenske importør Berico skriver i sit nyhedsbrev august 1962, at bilen er på vej og den præsenteres i januar 1963.  Prisen bliver 7,- sek.

Vi ved jo at det tog 1 -2 år at udvikle en ny model og der meget nemt kunne komme forsinkelser, så mon ikke Mercedes Benz 220 SE tidligst kom på markedet i Danmark i 1962. Der plejede ikke at gå så lang tid mellem udgivelsen i Danmark og i Sverige. I Danmark ville Tekno gerne have nyheder ud i oktober/november inden julehandlen, hvor Andersson fra Berico gerne ville trække salget til efter Jul, for at have noget at tilbyde om foråret, hvor der ikke var så meget salg.

Personbilen optræder sidste gang i kataloget fra 1968-69 i en tegnet udgave. Jeg er ret sikker på, at den er udgået i 1969, på det tidspunkt, hvor Tekno fabrikken blev solgt. Det skete med mange andre af de modeller, der havde været solgt i mange år. Brandchefbilen er udgået på et lidt tidligere tidspunkt. Selvom Mercedes-Benz 220 SE ikke rigtigt opfyldte ambitionen med bilmodeller, der kunne styre og hvor de bevægelige dele kunne åbnes og lukkes har den nægtet at dø – sikkert forbi salgstallene ikke har tilladt det.

I Sverige sælges personbilen også i 1969, hvor salgstallet opgives til 3300 stk. Til gengæld sælges den sorte udgave “Skolskjuts” særskilt i Sverige til 7,5 sek. Skolskjuts er en tjeneste i Sverige, hvor man kan blive kørt til og fra skole, hvis man har langt eller man fx er handikappet. Man skal være svensker for at udtale det.

Mercedes 220 var en kæmpe succes. Der er solgt ufattelig mange af dem og allerede i 1963 proklamere Tekno, at der er produceret og solgt 1. million Tekno Mercedes modeller. Det bliver fejret hos Mercedes importøren Bohnstedt-Petersen i Hillerød, hvor salgschef Poul Fjeldgaard giver direktøren Nic Christensen en guldfarvet  Mercedes 300 SL i anledning af det høje salgstal. Det er mange biler især når vi tænker på, at Mercedes Benz 230-280 ikke er regnet med på det tidspunkt. Men det siger dog lidt, at Mercedes importøren stiller op ved  denne lejlighed for at fejre Teknobilerne. Det har regnet det for lidt mere en “bare” legetøj.

Æskerne på Mercedes 220 og Mercedes 300 er næsten ens, hvilket antyder, at der ikke er så langt imellem dem. På æsken er importørens navn, Bohnstedt-Petersen A/S Hillerød trykt på æsken, hvilket var noget usædvanligt, men det vidner om Bohnstedt-Petersen indflydelse også på Tekno. Det var på det tidspunkt også ret usædvanligt at den samme mand sad på hele importørleddet på både person- og lastbiler og samtidig også på det mest attraktive forhandlere i de store byer.

Det er pudsigt med produktionsnumrene på bilerne fra Termax. De tæller nedad og er blandet i 900 og 700 nr. Mercedes Benz 300 har nr. 924 for roasteren og 925 for den lukkede model. MB 220 er opført i 700-serien som nr.  726 for personbilen og 725 for brandchefen. Der er ingen logik i numrene. Mercedes Benz 220 ambulance har nr. 730. Hvorfor Lange/Termax kørte med både en 700 og en 900 serie er der ingen logik i.

I 1967 udgav Poul Fjeldgaard og Andersson fra Berico (se “Salgschefens beretning”) en kuffert med Teknobiler i anledning af Sverige gik over til højrekørsel. I denne kuffert var der blevet plads til dels en sort køreskolebil og en sort model med en Taxadecal på taget.

STA79488 Artikel MB 220 (19) Artikel MB 220 (20)

Særlige detaljer ved modellerne:

Håndværksmæssigt er bilen som de fleste andre fra Termax. Den er målfast og rene i linjerne. Jeg kan ikke finde en fejl på den. Min påstand er – at det er den bedste personbil som Tekno nogensinde har lavet målt på finish, kvalitet og detaljeringsgrad. Den består af 37 enkeltdele, hvoraf de 16 er gået til hjul og dæk. Den tilfredsstillelse man får ved at køre en Mercedes 220 SE hen ad et bord er ubeskrivelig. Den kører godt og vægt og størrelse sammen med de bløde gummidæk gør at bilen er super dejlig at køre med.

Men det ultimative er den affjedring, der er lagt i denne bil. Konstruktøren har haft masser af plads i denne forholdsvis store modelbil i 1 :43½ og han har ikke været bundet af at er skulle være plads til motor, døre og hjelme, der kan åbnes og lukkes. Han har så fået den geniale ide at lave spiralfjedre som på en rigtig bil.

Til forskel fra MB 300 mv., er der støbt en lukket fjedrekasse, som sikre en lang vandring af fjederen. Det giver en usædvanlig legevenlig bil. Jeg kan huske, at jeg kunne ligge meget længe og beundre min egen Mercedes 220 forfra, når den kørte over en fold i gulvtæppet eller et lille hul.

Artikel MB 220 (12)

Billede af min MB 220 fra min egen barndom. 

Ford Lincoln Contineltal har samme system som Mercedes men den har kun en vandring på 2,2 mm – hvor Mercedes Benz 220 SE har en vandring på 3, 9 mm. Det gør hele forskellen. Prøv at løfte en Mercedes 220 i bagenden og slip den. Den bliver nærmest ved med at hoppe.

Faktisk har jeg en stående på mit skrivebord, som jeg kan rode med når jeg taler i telefon i stedet for at ødelægge en papirclips.

Står man med bilen i hånden føler man virkelig, at man har med et kvalitetsprodukt at gøre. Den er 106 mm lang. Karosseriet er flot udført og meget synkront. Man skal tænke på, at alt dengang blev fræset og filet ud og det krævede virkelige gode håndværkere til at få tingene lavet ordentligt. Det har været nødvendigt at forstærke karosseriet indvendigt. Taget har sikkert været for blødt og man har valgt denne løsning. Det har så gjort, at der ikke har været plads til en top i ruden.

Artikel MB 220 (27) Artikel MB 220 (28)

Graveringerne på bilen er superflot lavet og der er mange af dem. På bagklappen er der blevet plads til stjerne og 220 SE mærket samt nr.pl.

STA79544

Bunden er mageløs selv for en Teknobil, som ellers har mange detaljer i bunden. Men MB 220 SE har i særlig grad fået det meste med og det står knivskarpt. Det er Eivind Jørgensens fortjeneste, ingen tvivl om det. Bunden er altid hvidmalet.

Artikel MB 220 (40) Artikel MB 220 (1)

Interiør og rat er i plastik i farverne rødt eller hvidt som standard. Der er ingen detaljer på interiøret og da jeg ved fra værktøjsmageren, at Termax ikke var så gode i plastik på det tidspunkt, skal forklaringen nok findes her. De løse kofangere er ret flot lavet og passer perfekt til bilen.

På Mercedesbilerne er der blevet plads til en hel særlig detalje nemlig forlygterne. De er som resten mageløst detaljeret og løse klare forlygter er et uhørt kvalitetstegn. Hvor ser men ellers det? Det har kostet kassen at udvikle dem. Samme flotte detalje findes på hjulene, hvor Mercedes har deres egen hjulkapsel og Mercedes deres helt eget hjul.

STA79543

Bilen er samlet med en skrue.

På de fleste Teknobiler er der sket ændringer gennem årerne, men det er der ikke med Mercedes Benz 220 SE. De første og de sidste ligner hinanden. Det er derfor meget svært at afgøre hvilke farver der kom først og sidst. Dog er de ældste modeller med malede kofangere. De umalede har det med at blive angrebet af ir.

Personbilen er fremstillet i bordeauxrød, metalblå, hvid/creme, metalgrøn, sort og turkis med gul interiør. De 3 førstnævnte er med sikkerhed lavet som Taxa i 3 x 35.

Brandchefbilen er alle røde med sort tag. Den er lavet i 3 udgaver, hvor den ældste er med 1 projektør, 2 horn og et udrykningsflag alt i metal. Disse modeller har oftes decalen “A9” på dørene og på nr.pl. Der kan findes undtagelser, men jeg tror det har været sådan. I kataloget fra 1965 optræder brandchefbilen med 2 horn og det roterende blå blink med hvid bund. Decalen på denne model er skiftet til P1, som vel også var brandchefens nr. Den sidste udgave er modellen med udelukkende det roterende blink og P1 som decal. Det er den mest sjældne udgave og brandchefbilen.

Mercedes Benz 220 SE værdi:

Der er mange af dem og de er ikke særlig dyre. Den er produceret i et meget stort antal og der er gemt rigtig mange i mintbox stand. Der er ikke nogle sjældne farver – dog ses den turkise ikke så tit. En superflot bil i en god ikke slidt æske vil ikke løbe op i meget mere end 1000- 1500 kr. i øjeblikket – men den er alle pengene værd.

Hvad skal jeg passe på?

Der er ikke svage punkter på en Mercedes 220 SE ud over at umalede kofangere kan blive angrebet af ir. Bilen holder evigt, da der ikke er et styretøj, der bliver træt eller hjul, der støder på skærmkasserne som på fx Lincoln. Decalerne til Taxa 3×35 kan være sat på efterfølgende.

Tekniske data:

Ruder: Ja
Affjedring: Ja
Styretøj: Nej
Interiør: Ja
Løse lygter Ja
Løse kofangere Ja
Bevægelige dele: Nej
Blink: Nej På brandchefbilen
Decaler: Ja
Samlet med: En skrue
Tofarvet Nej Brandchefbilen
Blist-car model/billigmodel Nej

 

Særlige decaler:

P1 og A9 på brandchefbilen, samt Taxa 3 x 35, Taxa og Skolskjuts på modellerne til “Nordstedts Trafikspel”.

Æskerne:

Artikel MB 220 (4) Artikel MB 220 (3) Artikel MB 220 (6)

Papæske nummereret dels 726. Jeg har aldrig set Mercedes Benz 220 SE i andre æsker end denne.

Modellerne 726:

Bordeauxrød:

Taxamodellen i bordeaux er ikke så almindelig.

526675694_2_Big Artikel MB 220 (8)

Hvid:

Artikel MB 220 (16) Artikel MB 220 (15) Artikel MB 220 (14)

Metalblå:

Artikel MB 220 (2) Artikel MB 220 (36)

Metalgrøn:

Artikel MB 220 (10)

Sort:

Artikel MB 220 (17)

Turkis:

Artikel MB 220 (9)

Svensk Taxa:

Artikel MB 220 (32) Artikel MB 220 (33)

Skolskjuts:

Artikel MB 220 (34) Artikel MB 220 (35)

Modellerne 725:

A9 modellen den ældste type af brandchefmodellen.

Artikel MB 220 (43)

P1 med horn og blink.

Artikel MB 220 (7)

P1 kun med blink

Artikel MB 220 (11)

Billeder af 2 restaurerede 220.er. De er malet hos en automaler og har fået klar lak som rigtige gadebiler. Jeg har taget dem med, fordi de er usædvanlig flot malet.

Teknnoo (72) Teknnoo (73)

 

Reklame og nyhedsbrev fra Berico:

Artikel MB 220 (24)

Artikel MB 220 (25)

12 Tilbagemeldinger til “Mercedes Benz 220 SE nr. 725 og 726”

  1. H.J.W.

    12. jan, 2016

    Det var en god historie, og jeg må medgive at det er en af de bedste Teknobiler. Jeg tror det svageste punkt er stjernen på køleren der kan knække af. Jeg tænker på “Skolskjuts” — man skal også være Svensker for at skrive det. Betyder det ikke skole transport, tror du fik skrevet køreskole.
    Alså en bil der afhenter skole elever der bor længere væk fra skolen. Interessant at den blev solgt i “løsvægt” i Sverige.

    Reply to this comment
    • pfr123

      12. jan, 2016

      Hej Hans Jørgen

      Det har du sikkert ret i – det med køreskolen. Jeg tror ikke på, at en dansk dreng ville købe denne bil med sådan en mærkelig reklame.

      mvh

      Peter

      Reply to this comment
  2. H.J.W.

    12. jan, 2016

    Nå ja,- årstals nørden spotter nogen årstal på det Svensk. Skal de tydes som Sep. 1962 ? Står på begge sider af “AB Berico” og så står der noget om den nye Amazon og den nye VW. Det må være Amazon med fjedre og VW 1500.Og så er det en rigtig fin reklame med en Volvo mælkebil 😉

    Reply to this comment
  3. H.J.W.

    12. jan, 2016

    Nej da. Men jeg troede faktisk kun den var til trafikspel ! Næh den bil type har vi først fået nu med heldags, og store centralskoler 😉 Men den med det hvide halvrunde TAXI skilt er da kun til trafikspel eller ?

    Reply to this comment
  4. pfr123

    13. jan, 2016

    Jeg har rettet fejlen vedrørende Skjolskjults som Hans Jørgen og andre har påpeget. Tak for hjælpen.

    Reply to this comment
  5. KBK

    15. jan, 2016

    Det var også min yndlingsbil.
    Lige fra første gang jeg så den i Store Torvs Legetøjsforretning i Rønne, var jeg vild med den bil.
    Den sølvblå farve er meget flot, og vidst samme farve, som man kunne få 300SL i.
    Sjovt nok fik jeg et par år senere brandchefbilen hos legetøjsforretningen på Lille Torv.
    Rattet er også pænt, hvor man kan se “sikkerhedspolstringen”, og man har lavet det lodrette instrumenthus.
    Bunden vil jeg nu nærmere kalde grå.
    Den “rigtige” 220SE var yderst sjælden i Danmark. Man så oftere 220 eller 220S.
    Pris pr. nov. 1962: 220: kr. 47.726, 220S: kr. 57.351, 220SE: kr. 64.445. Opel Rekord 1,7 2-d: kr. 20.991.

    Reply to this comment
    • pfr123

      16. jan, 2016

      Hej

      Mange tak for dit meget oplysende indlæg. Jeg havde det på samme måde, når jeg så biler i vores lokale legetøjsforretninger i Hillerød. Det er dejligt når nogen tager sig tid til at kommentere på artiklerne. Så kommer der meget mere viden frem. mvh Peter

      Reply to this comment
  6. Flemming Rasch

    25. apr, 2016

    Hej Peter
    rigtig interessant læsning og rigtig mange fine billeder og du har helt ret det er en rigtig robust modelbil som den dag i dag kan tåle at blive leget med selv her 40 år efter den blev lavet den og 300SL kan tåle det hele.
    Mange Tekno hilsener
    Flemming.

    Reply to this comment
  7. Kim Norrgren

    10. okt, 2016

    Igen suveræn læsning og information. Jeg kan ikke lade være med at smugkikke på din side. Ren fornøjelse. Jeg rydder op i diverse samlinger på midt loft og finder en del biler fra barndommen og senere samler tid. Troede faktisk at jeg havde solgt det hele men der var mere end forventet tilbage. Bl.a et dollargrin, i virkeligheden ca 1950-57, den ligner en Buick. Meget rund i formen og et gigantisk krom grin. Bunden er tynd blik hvor der står Tekno præget i. Er der information om den model herinde også?

    Prøv ellers dette svenske mundheld,som bruges for at tjekke hvor mange snaps man har fået ;
    Sju laxar i en lackask.
    Og det skal siges hurtigst muligt. Selv svenskere risikere forstuvet tunge…

    Reply to this comment
  8. Kim Norrgren

    10. okt, 2016

    Under reservedele fandt jeg den 483 Ford Mercury. Er alle født med horn på taget?

    Reply to this comment
    • pfr123

      11. okt, 2016

      Hej

      Nej Ford Mercury er lavet i en orange og i en grøn udgave med højtaler på taget. Den orange er i Zonen udgave.

      Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding