Mercedes – Benz 180 nr. 723

Mercedes Benz 180 nr. 723 (723a)

(1959-1965)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Mercedes – Benz 180 nr. 723 (723a – som er Taxa/Taxi udgaven) ligner i sin konstruktion meget sin “søster” Opel Rekord nr. 720. Det er ikke så mærkeligt, da de har været under udvikling på samme tid. Hvis Opel Rekord er en populær bil blandt samlere er interessen for Mercedes – Benz 180 ikke mindre – jeg vil sige, at de er begge meget eftertragtede blandt samlere, lidt ud fra de samme kriterier. Det skal forstås sådan, at det er flotte modelbiler. Det var attraktive bilmærker for børn og voksne og de var ikke i produktion så længe, hvilket betyder, at der ikke er så mange af dem, hvilket selvfølgelig gør dem meget mere interessante for samlere. Som med Opel Rekord blev Mercedes – Benz 180 leveret i mange forskellige farver.

Inden jeg begyndte research på artiklerne omkring Opel Rekord og Mercedes – Benz 180 har der været flere ting, der har undret mig. Vel vidende, at Termax, der har udviklet begge biler ikke var de hurtigste til at få deres ting færdige. Det kunne tage årevis fra de startede på en model til den stod på hylden i legetøjsforretningen.

Det første, der har slået mig er det nummersystem, som Lange/Termax brugte til personbilerne nemlig 700 – serien og til dels 900 – serien. Det har jeg brugt en del tid på at forstå, fordi der umiddelbart ikke er nogen logik i det. Men da Tekno og Termax normalt var meget strukturerede, må der være en eller anden logik i det eller en forklaring. Jeg vover derfor pelsen og kommer med et bud også selvom det bliver noget teknisk. Om det er sandheden eller en del af sandheden – det kan jeg ikke vide.

Der var virkelig gang i udviklingen af modelbiler hos Termax fra sidste halvdel af 1950.erne og den første tredjedel af 1960.erne. De havde virkelig store ambitioner. Morris Oxford nr. 719, som var den første egentlig “rigtige” personbil fra Termax var færdig i 1955-56. Hvorfor starter personbilserien og dermed Morris Oxford med et så skævt nr. som 719?

Det gjorde det, fordi Tekno tildelte Lange/Termax 700 – serien, som Tekno ikke selv brugte. Værktøjsmaskinerne, som også var et Lange/Termax produkt startede deres nummerserie nr. 700 til ca. nr. 713. Men Tekno anvendte også 700 numre til en del af deres grossistvarer fra andre fabrikanter og Tekno solgte fx “Tomte dyr”og Tomte dukker” og bruge nr. 718 som det sidste i rækken til Tomte. Derfor udkom Morris Oxford nr. 719.

Hvad sker der så? Jo – Termax havde fuld gang i kedlerne på det tidspunkt, hvor de udviklede en del flyvemaskiner, en ny scooter mf. Men også Opel Rekord nr. 720, st. car nr. 721 og varebilen nr. 722. De var i gang med Mercedes – Benz 180 nr. 723 og her sker der noget i nummerserien. Opel Kadett får nr. 724, Mercedes – Benz 220 SE nr. 725 og 726 og DKW nr. 727. Mercedes Benz 220 ambulancen fik nr. 730 – 732.

Mercedes – Benz 300 SL nr. 924/925 og Jaguar E nr. 926/927. Men Termax lavede ikke kun udvikling af Teknobiler, det var en metalvarefabrik, der også arbejde for en del andre virksomheder, herunder Forsvaret i både Danmark og Norge.

Hvornår kommer det interessante så? Jo – man må formode, at en ny model har fået et produktionsnummer allerede da udviklingen startede. Det afslører derfor, at Termax har haft gang i rigtig mange udviklingsprojekter på samme tid og det har været svært at få noget af det færdig til tiden, som de gerne ville.

De to mest primitive modeller var Opel Rekord (alle tre modeller) og Mercedes Benz 180. Udviklingsarbejdet med dem er formentlig startet allerede i 1957 – 1958 og ambitionen har sikkert været dengang at lave noget der lignede Morris Oxford, hvor kriteriet var en bil med rude og fire hjul, der kunne trille rundt.

Udviklingen med disse modeller har været så langt fremme, at man ikke har kunne ændre dem med hensyn til interiør, affjedring, rat og døre med videre, der kunne åbne og lukke, som er kommet til som en ambition midt i udviklingsarbejdet.

Det er en meget mere kompliceret og tidskrævende proces at lave netop affjedring og elementer, der kan åbne og lukke og ikke mindst et pålideligt styretøj. Disse processer har krævet langt dygtigere værktøjsmagere. Dem havde de på Termax. Bare det, at de kastede sig ud i disse udviklingsprojekter vidner om, at de selv troede at de kunne skabe noget helt fantastisk.

De kunne bare have undladt at lægge pres på sig selv, ved blot at have fortsat med ting som lignede Morris Oxford, Opel Rekord o.s.v. Men sådan var de ikke – værktøjsmagerne fra Termax. De var udviklere og udviklere lever og brænder for at udvikle – derfor.

Men Termax havde langt fra de ressourcer som Tekno rådede over. De har derfor måtte prioritere langt hårdere, hvad de brugte ressourcerne på og det tog lang tid at oplære nye folk.

Med hensyn til Tekno var det Erik Spon, der var konstruktør indtil 1960. Han skabte nogle helt vidunderlige Tekno modeller som Åkerman gravkoen, Volvo og Scania lastbilerne, Willy Jeep, VW type II o.s.v. Det var ikke modeller med helt den samme sværhedsgrad, men de kunne noget andet. En ting S. Spon fik succes med var de første Safety Wheels og Teknos dæk, der er i en helt suveræn kvalitet. På Termax knækkede de aldrig helt koden med Safety Wheels. De brugte hjul, som var presset fast på akslerne helt frem til de Toyota 2000 og Porsche 911S.

Hvis vi kigger tilbage på de nævnte bilmodeller, fik man Mercedes Benz 180 ud i butikkerne i efteråret 1959. Opel Rekord nr. 720 udkom i starten af 1960. Opel Rekord nr. 721 og 722 blev opgivet. Men Mercedes – Benz 220 ambulance nåede ud allerede i efteråret 1959 og den havde immervæk affjedring – måske den første modelbil i denne verden med affjedring. Jeg ved det ikke med bestemthed, men jeg kan ikke komme i tanke om andre. Ikke alene havde den affjedring, men den havde et helt vanvittigt unikt system, som jeg vil vende tilbage til i næste artikel, som kommer til at handle om den bil.

Men ambulancen sprang faktisk adskillige bilmodeller over med et lavere produktnummer. Det kan være, at man fra starten har givet ambulancen nr. 730 – 732, fordi Buick ambulancen, som også var et Lange/Termax produkt i forvejen sad på de numre og skulle udgå. Derfor ved vi ikke helt bestemt, hvornår udviklingen af Mercedes – Benz ambulancen begyndte, men jeg tror det var efter Opel Rekord og Mercedes 180, siden de lagde så mange kræfter i at udvikle den med et affjedringssystem – og i øvrigt med sæde og rat.

Men DKW Junior nr. 727 udkom i 1961 med sit helt eget affjedringssystem og den kunne, som den første bilmodel ikke bare fjedre, men også dreje og så havde den interiør og rat.

Herefter fulgte Mercedes 300 SL nr. 924/925 i 1961, som også havde affjedring, ruder, interiør og rat og som noget nyt – fronthjelm og bagklap som kunne åbne og lukke. Hvorfor fik den så et nummer i 900-serien. Jo – med det tempo Termax havde på var de ved at løbe tør for numre i 700 – serien. Dodge lastbilerne, som startede med nr. 734 var ikke udgået endnu, så de har formentlig besluttet at fortsætte personbilerne i 900-serien. Hvis det er rigtigt – og det tror jeg på det er, må udviklingen af Mercedes – Benz 300 SL også været påbegyndt som den sidste i rækken af ovennævnte biler, men den var en af de første, der blev færdig.

Mercedes – Benz 300 SL indhentede DKW og overhalede Mercedes Benz 220 SE, der kom i 1963, men som arvede det affjedringssystem fra MB 300 SL, som Termax herefter besluttede sig for at bruge nemlig det med spiralfjedrerne, som de fortsatte med helt til det sluttede med Porsche 911S.

Hvem stod så tilbage da festen sluttede – jo det gjorde Opel Kadett nr. 724, som udkom i 1964. Jeg kan forestille mig, at udviklerne har ville lave det samme med Kadetten, som med Mercedes 300 SL, men de har måtte prioritere og har lagt Kadetten på hylden fordi bagklappen har slugt ressourcer og i stedet lavet DKW.en med et højere nummer først, fordi den kunne blive hurtigere færdig, når der ikke var ting, der skulle åbne og lukke, for i det mindste at få noget færdigt. DKW og Opel Kadett er grundlæggende den samme konstruktion. Da der så har været lidt luft, har de lavet Opel Kadett færdig og sendt den ud på markedet.

I 1964 udkom Jaguar E nr. 926/927 – og Termax havde fundet den rette form og metode til fremtidige bilmodeller og ikke mindst fortløbende produktnumre i 900-serien.

En ting mere, der har givet mening for mig, som i mange år har været en gåde er, hvorfor Mercedes Benz 0302 lastbilen var forberedt til at kunne tippe. (Se min artikel om modellen). Den udkom ca. i 1963 og mon ikke det lille projekt blev opgivet for overhovedet at få den færdig. Termax har foretaget en benhård prioritet i forhold til modellerne. Det er påfaldende, at Mercedes bilerne fik første prioritet og Opel modellerne måtte træde lidt i baggrunden.

Jeg er af den opfattelse at det hænger sammen med, at Mercedes havde en førerposition med Bohnstedt-Petersen som eneejer af Mercedes forhandlernettet i Danmark og virksomheden på den tid var en meget speciel virksomhed. Bohnstedt-Petersen har måske lagt en del penge i Teknos Mercedes projekter og dermed også haft en forventning om at de blev prioriteret før andre. Det har kostet Termax rigtig mange penge at udvikle modellerne, inden der kom penge i kassen.

Men det er tydeligt, at Termax på ganske kort tid udviklede to forskellige styresystemer, tre forskellige affjedringssystemer og nogle med dele, der kunne bevæge sig og andre ikke. Bilerne er vidt forskellige, så de har lagt skinner, mens de kørte, men er de sluppet godt fra det? Ja, uden tvivl.

Udviklerne på Termax var formentlig verdens bedste på alle parameter dengang og også efterfølgende op igennem 1960.erne. Grundteamet bestående af konstruktøren Bent A. Nielsen, Christian Andersen og Eiving Jørgensen  og de øvrige værktøjsmagerer lavede løsninger, som ingen andre og det var modeller, som kunne holde også til leg. Jeg synes det er nogle helt fantastiske biler de fik lavet dengang og Tekno var lidt bagefter. De lavede smukke salgbare modeller, men VW type II og Volvo/Scania modellerne var slet ikke i samme høje standard, som Termax modellerne på det her tidspunkt.

Tekno lavede affjedring, interiør o.s.v. på samme tid, men affjedringen var af pianotrådsmodellen, som af pladshensyn forhindrede, at modellen kunne styre, åbne døre o.s.v. Det var først med Sprite Musketeer, Marina og navnlig Ford Lincoln, at der kom gang i den del. Tekno var langt mere konservative i forhold til at udvikle nyt.

En lang teknisk udredning, men den hører ligesom til her under beskrivelsen af en afgrænset og afgørende udviklingsperiode for Teknobilerne.

Mercedes – Benz 180`s historie.

Det ældste jeg har fundet på Mercedes 180 nr. 723 er fra en dansk Tekno prisliste fra august 1959, hvor bilen kostede 5,85 kr., hvilket faktisk var 2 kr. mere end Opel Rekord, der kostede 3,85 kr. Så stor forskel var der heller ikke på bilerne, at det kunne forklare en så stor prisforskel, som da også hurtigt blev udlignet. Berico, den svenske agent, havde ligeledes en annonce i “Leksaksrevy” fra 1959, hvor bilen kostede 4,75 sek. Den er ikke nævnt i noget materiale før 1959, herunder i det store Tekno katalog fra 1958, så det er rimeligt sikkert, at den er udgivet i august 1959. Der findes lidt mere materiale om Mercedes 180, end der gør med Opel Rekord nr. 720.

Annonce i “Leksaksrevy”.

Nedenfor annonce fra Illums Julekatalog 1959, hvor Mercedes-Benz 180 selvfølgelig også var med.

I Teknos prislister fra marts 1960 er både personbilen og Taxa udgaven nr. 723a nævnt til en pris af 5,85 kr. Begge modeller er også med i Bericos materiale fra samme periode. I Teknos katalog fra 1961 er både nr. 723 og 723a igen med. I prislisten er Taxi udgaven også med og prisen er steget til 6,25 kr. Mercedes – Benz 180 er fortsat med i Teknos katalog fra 1965/66, men det er den sidste modelbil uden interiør, rat og affjedring, som er med i kataloget.

 

Ovenstående viser til venstre Teknos katalog fra 1963, i midten prislisten fra 1963 og til højre Teknos Katalog fra 1965-66 .

Den vises herefter ikke mere i kataloger og da Mercedes Benz 230 udkom i 1965 er Mercedes Benz 180 nævnt sidste gang i en prisliste fra oktober 1965. Taxa/Taxi udgaven var udgået allerede i foråret 1965, da Tekno sendte Mercedes Benz 220 SE på markedet i en Taxa udgave. Den fik trods hårde odds ca. 6 år på markedet og da den rigtige bil var på markedet fra 1953 – 1962, var det vel også på tide at vinke farvel til 180.seren. I den store Mercedesbog er der et afsnit med modelbiler og her er Mercedes – Benz 180 selvfølgelig også med.

Nedenfor uddrag fra den store Mercedesbog.

Ovenstående notits i Leksaktidende fra januar 1962 indrykket af Beric0 fortæller en sjov historie om, at Mercedes modellerne var de mest solgte op til Jul 1961. Samtidig slås det fast at de er Teknobilerne, som er de mest eftertragtede – også selvom Tekno ikke har været i stand til at opfylde efterspørgslen. Den var den slags små notitser, som Berico var super gode til at lave og man sjældent ser fra Tekno.

Modellens detaljer:

Mercedes – Benz 180 nr. 723 er udviklet hos Termax, som alle de øvrige Teknobiler i 700-serien. Den holder særdeles høj kvalitet, som bilerne fra Termax alle gjorde også de lidt ældre biler. Mercedes – Benz 180 er en flot bilmodel og Termax formåede endnu engang at lave en bil uden fejl, og som er utrolig charmerende.

Som man kan af ovenstående billede er konstruktionen temmelig primitiv. Men det som er der – er godt lavet.

Da den rigtige bil havde fælge i samme farve som bilen fik Teknobilen selvfølgelig også den detalje med, ovenikøbet med flotte hvide dæk. De biler ser rigtig flotte ud – det giver et andet eksklusivt udseende, når denne detalje er på plads. Men det har sikkert kostet for meget at holde styr på de forskellige farver hjul, så fremover kom bilen med hvide fælge og sorte dæk. Fælgen og dækket på en Mercedes 180 er noget mindre end de øvrige Mercedesbiler, som har noget større dæk og fælge, som ikke kan køre rundt i hjulkassen på en Mercedes 180.

Ovenfor til højre et hjul til MB 180 og til venstre standardhjulet til de øvrige Mercedes modeller.

Modellen er 100 mm lang og i størrelsesforholdtet 1:44,6. Grundmodellen består af ca. 26 løsdele, hvilket er meget få dele i en modelbil, når hjulene alene tegner sig for de 16 dele. De 26 dele og de 100 mm er i øvrigt nøjagtigt det samme som Opel Rekord nr. 720.

Mercedes 180 er også lige så simpel som Rekorden og bygget op på nøjagtig samme måde med en top og en bund. Den har løse kofangerne, hvor køleren selvfølgelig har stjerne og luftindtag.

Bunden er flot lavet og den har nogle flere detaljer end Rekorden. Bundkar og hjulophæng er tydeligt markedet, ligesom affjedring og udstødning. Der er også blevet plads til at markere forstærkningerne i bunden. Tekno Denmark loge og “Mercedes – Benz 180” er også med, men den har ikke noget modelnummer. Bunden er som regel sølvfarvet i hammerlak, men den findes også i beige og måske også i andre farver. Den er ikke forberedt til campingvogn med et hul bagest i bunden, men det var Termax bilerne normalt ikke. Bunden er forstærket på indersiden og meget solid.

Graveringerne på Mercedes 180 er fine og tydelige og der er dem, som der skal være. Graveringerne ligger uden på karosseriet, som var kutyme med de ældre biler. Senere blev det ændret, så de blev graveret ind i karosseriet og de dermed fremstod meget tydeligere.

Der er graveringer til døre, lås og dørhåndtag, skørter ved dørpanelerne, benzindæksel på højre side, bagklap, nummerplade, håndtag og Mercedes 180 logo på bagklappen og fronthjelm. Baglygterne er malet røde eller gule og de forreste blinklygter er gule eller røde. Forlygterne er transperante med rillede paraboler.

Som noget ekstra er “hornene” på bageste kofanger lige malet røde på spidsen i den nederste ende.

Ruden er ligeledes transparent og passer perfekt til bilen.

Bilen er samlet med en 1/8 tommeskruer.

Som med Opel Rekord udkom Mercedes 180 i mange farver, som jeg kommer tilbage til.

Sammenfattende er Mercedes – Benz 180 en vellykket bil og den har utroligt mange lighedspunkter med Opel Rekord. Ingen kan være i tvivl om, at bilerne kommer det samme sted fra.

Modellens værdi:

Det er det gode Tekno, disse Mercedes 180. De er eftertragtede og navnlig de ældste med malede hjul er i høj kurs. Desværre er de hvide dæk meget ofte forsvundet. Jeg synes dog ikke Mercedes 180 prismæssigt, når helt op til Opel Rekord for mintbox modeller, men antalsmæssigt er der også flere Mercedes 180 modeller. Taxa og Taxi koster lidt mere og Ringbilen er super sjælden, men hyrevognene er ikke markant mere værd en den almindelige bil. Jeg mindes ikke jeg har set en rigtig flot hyrevogn solgt i mange år, men det behøver ikke at betydelig, at den bliver meget dyrere end andre Mercedes – Benz 180. Det er ikke mit indtryk, at de forskellige decaler på personbilerne har så stor betydning. Standen er vigtigere. En knækket stjerne trækker voldsomt ned.

Hvad skal jeg passe på?

Den er solid og har ingen svagheder i konstruktionen. Der kan være en del restaurerede biler – de er jo nemme at restaurere.

Tekniske data:

Ruderja
Affjedringnej
Styretøjnej
Interiørnej
Løse lygterja
Løse kofangereja
Bevægelige delenej
Blinknej
Decalernej Dog særlige hyrevognsdecaler
Samlet medEn skrue
Tofarvetnej
Blist-car modelnej

Særlige decaler:

Jeg  kender kun til Taxa, Taxi og Ringbilen.

Æsker:

Mercedes 180 lå en en fin papæske, med det velkendte hul i siden, så man kunne se farven. På billedet i midten øverste, kan man tydeligt se den hvide bil i æsken.

Modellerne:

Der var ikke nogen tydelige ændringer i produktionen med Mercedes – Benz 180 fra vugge til grav. Det var den samme bil støbt i den samme form fra start til slut. Eneste ændring var, at de første biler havde farvede hjul i samme farve som bilen. Der er lavet et meget stort antal forskellige farver og hvilke, der har været med fra starten og hvilke, der er kommet til at meget vanskeligt at vurdere. Vi kan heller ikke vide om en farve eventuelt er udgået. Det samme gør sig gældende med hyrevognene. Taxa er uden tvivl til hjemmemarkedet og Taxi til eksport. “Ringbilen” er selvfølgelig dansk og en særproduktion, men hvornår den er kommet og gået igen vides ikke.

Taxa udgaverne havde produktionsnummer 723A – som også blev brugt til Ringbilen.

Der kan sagtens være andre farver eller farvenuancer end de nævnte nedenfor, ligesom der kan være særproduktioner med andre decaler, vi ikke kender til. Det kan også være svært med farvenuancer, der er svære at placere, blandt andet om bilen er beige eller hvid, eller blålig eller grønlig. De kan være falmet, lyset fra et foto kan narre eller der er sjusket lidt med farverne. Endelig kan der være tale om opmalede modeller.

Ensfarved:

Nr. 723-1: Rød:

Nr. 723-2: Bordeaux:

Nr. 723A-2 Taxa, Bordeaux:

Nr. 723-3: Blågrøn

Der er en lille forskel i nuancen – men jeg tror, det er ment til at være den samme farve.

  

Nr. 723-4: Sort:

Sort med farvede fælge.

Nr. 723A-4 Taxa sort:

Nr. 723-5: Hvid/beige:

 

Nr. 723-6: Lyseblå:

Nr. 723-6: Mørkeblå:

Nr.723-7: Metalblå:

Nr. 723-8: Gul:

 

Nr. 723-9: Lysegrøn:

Nr. 723-10: Lysegrå:

Med farvede fælge:

Nr. 723A-10 Taxa:

Nr. 723-11: Mellemgrå:

Nr. 723-12: Mørkegrå:

13: Ringbilen:

Jeg har set Ringbilen flere gange, men den er sjælden og når den endelig dukker op er den oftes i farven blå, men den findes også i rød. Om den er lavet i andre farver ved jeg ikke. Der er tale om en meget sjælden bil. Modellen nedenfor er i mint stand med original æske med “A” markering for Taxa, hvor legetøjshandleren har skrevet “Ringbilen” på æsken med tusch.

Diverse materiale:

Nedenfor originalt materiale, som har været brugt til fremstilling af katalogerne i første halvdel af 1960.erne.

Nedenfor er vist den værktøjsdel som blev brugt til at forme karosseriet i støbeformen. Der blev formentlig kun fremstillet denne ene.

Nedenstående karosseri stammer fra en lille æske, der blev fundet under oprydning på E. Leager Larsen kontor. Larsen var ejer af Termax. Sjovt at have en ting, som direktøren har gemt til sig selv. Den har aldrig været samlet.

Når Tekno ikke er nok, må man bygge sin egen mere eller mindre vellykkede bil.

 

 

3 kommentarer til “Mercedes – Benz 180 nr. 723”

  1. Hej Peter :
    Nummereringen er interessant. Tekno havde meget andet end biler i programmet. Lister man de gamle nr :

    700 bruges ikke. 701 – 799 bruges af T.H.Model møbler, Men efter 1949 af Langes Legetøj Eneste nr der ikke bruges overhovedet er som nævnt 700 samt 717-718 og 728-729 og 767-768-769 og 789 – 797.. Her er alle Langes biler fly og mini dodge modellerne.

    800 nr. bruge af Tekno biler — Her er også nogen få nr. der ikke anvendes.

    900 nr. synes til en start at være forbeholdt andre virksomheder. Måske afsløre nr. noget man har holdt lidt for sig selv. 951 – 958 var Vilmer militær serien ! Det er måske lidt interessant at disse biler har fået tildelt en nr.serie for sig selv. Hvorfor man ikke startede med 901 ved jeg ikke. Senere fik også Solido modellerne 900 numrer, startende med 975.

    Termax bilerne i 900 serien starter med 910 og ender med 935… Min lille lomme teori er at Langes Legetøj er købt af Kirk. Det er derfor ikke Lange men Kirk man skal afregne med. En ny producent og derme fremadrettet også en ny nr. serie. Militær bilerne var slut og de Tekno producerede Solido biler måske også, eller en slutning på dem var til at se inden for rimelig tid. De var grundlæggende alle sammen gamle biler. Og jeg tør godt vove at sige os der var drenge den gang ville have NYE biler.

    Svar
    • Hej Hans Jørgen
      En ganske interessant gennemgang. Din formodning om overgangen fra 700 – 900 med Kirks indtræden kan jo godt være korrekt.

      Svar

Skriv en kommentar