STA73791

MC Cormick/International nr. 465 og 466

Skrevet d. 28. sep, 2020 af in Traktor mv., Udvalgte biler

MC Cormick International nr. 465

(1966 – 1970)

International Harvester nr. 466

(1971-1972)

Redskabssæt nr. 467

(1971-1972)

Arbejdsvogn nr. 452 U

(1967-1972)

Fortalt af Peter Frandsen

Traktoren fra Tekno er lidt kompliceret at beskrive, fordi Tekno egentlig fremstillede to forskellige traktorer også med forskellige produktionsnumre, men de blev beskrevet som en´ traktor og betegnelserne på dem blev rodet sammen, så det er vanskeligt at skelne dem fra hinanden i Teknos materiale.

Det er tydeligt, at der er tale om to forskellige modeller. Jeg har kigget lidt på billeder og nået frem til, at jeg for overskuelighedens skyld vil kalde nr. 465 for:

Nr. 465 “MC Cormick International”, og

Nr. 466 for “International Harvester”.

I artiklen nedenfor vil jeg blot nævne nr. 465 og nr. 466, når jeg skelner mellem modellerne.

Forbillederne til nr. 465 ligner en MC Cormick B-414, som kom i 1966. Nr. 466 er formentlig en MC Cormick B 434, der udkom i 1969.

MC Cormicks historie:

Nr. 465 udkom op til Jul 1966, hvilket var et godt tidspunkt at udsende en ny model. Det var en af de modeller, der fik lidt ekstra opmærksomhed i reklamer og annoncer.

Til venstre annonce i Legetøjstidende fra december 1966 og til højre annonce i Politiken fra 3. december 1966, hvor modellen præsenteres som nyhed til en pris af 10 kr.

Den nåede også med i Teknos katalog fra 1965/66.

Teknos katalog fra 1965/66

Tekno var på det tidspunkt begyndt at reklamere i Anders And, hvor nedenstående reklame er hentet.

Annonce i Anders And fra d. 12. februar 1967, som blev gentaget d. 21. februar.

Februar 1967 var den måned, hvor traktorvognen blev præsenteret.

Annonce i Legetøjstidende fra februar 1967.

Som så ofte før findes der en del materiale fra den svenske agent Berico, som selvfølgelig også forhandlede traktoren i Sverige. Jeg har en prisliste fra 1968, hvor nr. 465 kostede 9,75 skr. og en prisliste fra 1969, hvor prisen var faldet til 8,25 skr.

Jeg tror prisfaldet skyldes, at der var ny markedsføring på vej. Hidtil var nr. 465 solgt i sin egen papæske og traktorvognen også i sin egen separate papæske.

I 1969 skiftede Tekno strategi med hensyn til emballagen, hvor de hidtil havde brugt lukkede papæsker, skulle modellerne fremover sælges i udsigtsæsker og der skulle i videre udstrækning satses på gaveæsker, hvor flere modeller blev solgt sammen i samme æske. Derfor er jeg af den opfattelse, at modellerne i papæsker, blev solgt ud til en billigere pris.

Teksten stammer fra et mødereferat mellem Tekno og Berico, hvor traktorsættet nævnes. Tilsyneladende var sættet klar op til Jul 1969, men om det udkom tvivler jeg på, fordi det ikke nævnes i kataloger og prislister. Den nye traktor nr. 466 var på vej, så jeg tror Tekno ville vente på den.
Teknos eget katalog fra 1968/69, hvor traktor og vogn også præsenteres, men ikke i gaveæske.

Traktoren blev også solgt i Frankrig via Solido.

Solido katalog fra 1968.

Solido katalog fra 1971 – stadig med den gamle nr. 465

Katalogerne giver ikke et klart billede af, hvornår nr. 465 udgik, men den nye traktor nr. 466 blev præsenteret i foråret 1971, så mon ikke nr. 465 er udgået da den nye kom. Det undre mig bare, at der er så få nr. 465 tilbage. Den er faktisk ret sjælden. Den kan derfor være udgået noget før.

Jeg tror nr. 466 blev forsinket, som det var tilfældet med næsten alt andet Tekno.

Den blev lanceret i store annoncer i Legetøjstidende i februar 1971 og i Leksaksrevy i marts 1971.

Anders And 9. april 1971
Anders And 16. marts 1971

Det var en rigtig flot traktor Tekno fik lavet og den nye model var en tidssvarende model 1969, og da nr. 465 var en 1966 model overgik Tekno sig selv i hurtighed med at udskifte gamle modeller.

Men nr. 466 var forbedret på mange punkter ikke mindst med to frontredskaber, som jeg vil vende tilbage til senere.

I Teknos prisliste fra 1970 nævnes nr. 466/467, men uden prisfastsættelse, hvilket betyder, at den ikke var udsendt endnu.

Den optræder i kataloget fra 1971/72, men bemærk, at nr. 466/467 og traktorvognen nr. 452U sælges særskilt. Det er interessant, fordi de originale æsker, som der findes mange af på markedet har illustration af den gamle nr. 465 traktor med nr. 465/452U.

Teknos katalog fra 1971/72

Jeg tror på den baggrund ikke, at traktorsættet med traktor og vogn nogensinde udkom officielt fra Tekno. Ellers ville de være nævnt i prislister og annoncer og de ville i markedet fx prislabels på æskerne – hvilket jeg faktisk aldrig har set. De blev solgt særskilt – det er jeg ret overbevist om og dem man ser på markedet er eftersamlede.

I den absolut sidste prisliste fra Tekno fra februar 1972 nævnes nr. 466/467 til en pris af 29,75 kr og den model er med sikkerhed sendt ud på markedet i sin egen æske.

Nr. 467 er blot skraberen og kosten, som også kunne købes særskilt.

Hverken nr. 465 eller nr. 466 var ret længe på markedet og der findes ikke så mange af dem. Men sjældne er de ikke, men især den ældste nr. 465 kan der godt være langt i mellem.

Man skal tænke på at nr. 465 faktisk afløste den gode gamle Ferguson traktor, som havde været på markedet helt fra 1950 til 1966, hvor IH traktoren tog over.

Modellens detaljer:

Jeg vil igen starte med at beskrive nr. 465 traktoren og herefter de forskelle der er i forhold til nr. 466.

MC Cormick Internaional nr. 465:

Det ville være på sin plads her at rose Tekno for udviklingen af en meget fin traktor, som blev færdig på rekordtid. Tekno nævner selv, at der er tale om en 1966 model, men de fik den allerede færdig til udsendelse allerede samme år. Det er en bedrift, som Tekno ikke var vant med. Der gik som hovedregel flere år, fra ide til modellen lå klar ude i butikkerne.

Men jeg må også være ærlig at sige, at det kan vel ikke være mere tydeligt at Tekno har været en tur ovre i Legetøjsbutikken og købe lidt Britain ind, som de kunne kigge efter. Eller rettere sagt kigge meget efter.

Der er godt nok en del forskel på den måde Ford traktoren fra Britain og IH traktoren nr. 465 fra Tekno er bygget op på, men grundlæggende er de meget ens. Hvis der havde stået Britain i IH traktoren, tror jeg faktisk ikke, at der havde været nogen, der havde spekuleret over det. Men døm selv udfra billederne herunder.

Men nu skal det ikke handle om Britain contra Tekno, men om Teknos traktor, men der er så mange ligheder, at det umuligt kan være tilfældigt.

Jeg vil starte indefra med motorblok/chassis på traktoren, som i modsætning til Forden er støbt i et stykke, med skærme, hvor der er graveret fire lygter, som er malet gule, trædeflader, som er rillede og en ret flot motor med mange detaljer også på toppen.

Resten af delene på traktoren er monteret på dette chassis.

Bagest sidder den fine lift, som hviler i en rille under sædet og som er sat fast under bundpladen. Det virker rigtig godt. Selve liften er støbt i metal i to dele og holdes sammen af to plastikforbindelser. Sadlen er ligeledes i metal og forsynet med gevind, således at traktoren er spændt fast via et 1/8 tomme gevind i sadlen.

Bagpå sadlen er trækbommen fastgjort.

Fælgen til baghjulene er støbt i hvidt plastik og nittet fast på chassiset understøttet af en skive, hvor nr. 466 er sat fast med en løs stift. Den har naturligvis et fint gummidæk.

Nr. 465 til højre og nr. 466 til venstre

Hvis vi vender traktoren om, kan man se skruen til sadlen og fjerner vi den løsnes bundpladen. På bundpladen sidder trækkrogen og styretøjet fast. I bundpladen er der graveret “Tekno Denmark” IH´s logo og nr. 465.

Indvendigt i bundpladen sidder en lille plastikfjeder i rød eller hvid plastik, som tjener som fjeder til liften, så den kan holde sin position.

Selve styretøjet er godt fundet på. Rattet styres af en løs metalklods som udgør den bageste del af motorblokken. En lille metalplade er nittet fast på den spidse ende af rattet under traktoren. En lille tråd fungerer som forbindelsesstang mellem rat og hjulbommen.

Hjulbommen, som er sat fast i bundpladen er konstrueret således, at den kan vippe ret meget. Forhjulene er fastgjort med en stift. Fordækkene ligner rigtig meget de rigtige dæk.

Selvom styretøjet ligner meget Britians er der stor forskel på hvordan det er konstrueret, fx den måde det vipper på. Den del er Teknos bedre, men til gengæld styrer Teknos udgave ikke særligt godt. Det bliver hurtigt ustabilt og det skyldes formentlig den meget korte forbindelsesstang.

Den bedste del på IH traktoren synes jeg er den løse vipbare motorhjelm. Den vipper blot over et stift, som er skudt gennem motorblokken, men det virker fint. På hver side af motorhjelmen sidder en fin plastiklygte med en prismelygte. Denne lygte blev senere adopteret af Volvo 144.

Ovenpå motorhjelmen sidder den fjederbelastede skorsten – flot detalje fordi den ikke knækker og et lille luftfilter. Åbnes hjelmen kommer den superflotte motor tilsyne.

Grillen er en decal. Jeg vil komme lidt mere ind på decalerne under afsnittet decaler.

Nr. 465 er 98 mm lang og består af 30 løsdele.

Nr. 466 International Harvester

I forhold til nr. 466 vil jeg koncentrere mig om at beskrive de forskelle, der er på nr. 465 og 466. Der skete en del forbedringer på nr. 466.

Der er lidt flere dele i nr. 466 traktoren i alt 34 i nr. 465 og 41 dele i nr. 466, hvis vi medregner holderen til udstyret og hejseværket.

Chassis og motorblok er næsten identisk blot med to huller i skærmene til at holde førerhuset og en lille ændring på undersiden, hvor kølergrillen sidder fast.

Tekno ændrede styretøjet på nr. 466 formentlig i erkendelse af, at det ikke virkede særligt godt på nr. 465.

Rattet blev gjort en lille smule kortere. På undersiden trykkes rattet fast i en lille stang, som holder en lille plastik forbindelsestang til styretøjet. Det virker ret godt og der skal vold til at ødelægge det. Fortøjet er der ikke ændret på.

Hjulene støbt i gråt plastik og baghjulene fik et lidt andet udseende.

Motorhjelmen kan ikke åben på den rigtige traktor, så det kan den heller ikke på Teknos model, men den fik en løs midterskinne og en fin løs grill i plastik med løse prismelygter. Luftfilteret forsvandt også. Motorhjelmen blev i stedet nittet fast på chassiset.

Motorhjelmen til nr. 466 blev længere og i et stykke hvor nr. 465 var i to stykker.

Bundpladen er bortset for lidt nødvendige tekniske ændringer ens, men med den lille detalje, at Tekno fjernede nr. 465 uden at erstatte det med nr. 466.

Endelig fik nr. 466 førerhus, som jeg altid har hadet ved traktorerne, fordi jeg ikke kunne styre traktoren, når det sad på. En anden forbedring er selvfølgelig hejseværket og redskaberne.

Tekno monterede en holder til udstyret under traktoren og en forbindelsesstang med håndtag til at hæve og sænke med. Det var en fin detalje, som var helt nødvendig for at bruge den til meget mere leg.

Jeg finder, at det blev en bedre og mere legevenlig traktor med nr. 466. Den fik ikke meget tid på markedet, men der er en del af dem og mange samlede/eftersamlede også, som intet fejler, de nåede bare ikke at komme ud fra lageret på Tekno, inden det lukkede.

Nr. 467 kost og skraber:

Det er to meget simple redskaber med en fin kost med børste og en skraber. Tekno nåede aldrig for alvor at komme videre med tilbehør, men var fabrikken fortsat var der formentlig komme meget mere, i stil med det Britain fremstillede.

Nr. 452U traktorvogn:

Der er ikke meget at fortælle om traktorvogn nr. 452U. Det er blot en anhænger nr. 452 til Scania lastbilen uden pressenning, som Tekno konverterede til en traktor. Det kan lade sig gøre, men størrelsesforholdet passer ikke helt. Tekno gjorde i øvrigt det samme med Mercedes lastbilen, hvor de også reklamerede for bil og anhænger. Her passer størrelsen heller ikke.

Chaufføren:

Der er tale om en Reisler figur, som jo tydeligvis er alt for lille. Det ser mærkeligt ud. En Britain figur passer perfekt.

Chaufføren er lavet med mørkt og med lyst arbejdstøj.

Traktorens værdi:

Der er altid købere til en traktor uanset i hvor dårlig stand den er i. Den er populær og da der ikke er så mange af dem, kan de sælges. Nr. 465 i mintbox udgaven kan godt løbe op i et par tusinde, da æsken er sjælden, mens nr. 466 ligger lidt under i en ubrudt æske med skraber og kost + chauffør. Det er klart at traktorer med fejl koster en del mindre.

Er der noget jeg skal passe på:

Man kan se de fleste fejl og dem er der mange af. Liften, rat og styretøj er udsat, ligesom skorsten og lygter også tit mangler.

Det er pudsigt, at Britain og Tekno traktoren har det problem til fælles, at plastikfælgene smelter. Det er et helt almindeligt fænomen. Jeg havde en traktor stående på en hylde over en radiator og der smeltede fælgene. Pas på med det.

Ruder:Nej 
Affjedring:Nej 
Styretøj:Ja 
Interiør:Nej 
Løse lygterJa 
Løse kofangereNej 
Bevægelige dele:Ja 
Blink:Nej 
Decaler:Ja 
Samlet med:Skrue 
TofarvetNej 
Blist-car modelNej 

Decaler: 

Nr. 465 har ens decaler med en flot front decal i hvid og sølv med IH logo på toppen. På siderne af motorhjelmen stor der “MC Cormick” i sølv og på den hvide flade står der “International”.

Nr. 466 kan have lidt forskellige decaler og den har kun decaler på siderne Den hvide decal er den samme på den alle og oftes står der “International” , med hvid skrift på sort baggrund, men der kan også stå “MC Cormick” eller ingen påskrift.

International
Ingen påskrift
MC Cormick

Æskerne:

Nr. 465 har en fin papæske med illustration af modellen, samt et stort IH logo på siderne og på endeflapperne sidder “Tekno”, “465” og en illustration af traktoren.

Nr. 466 blev leveret i en standard udsigtsæske med standard illustrationer, som gik igen på alle æskerne. Der er dog forskellige æsker, hvor den ene har en traktor med kost og skraber illustreret på æsken og nr. 466/467 trykt på endeflappen. Det er formentlig den oprindelige æske.

Den næste æske er en neutralæske, hvor der er sat et klistermærke henover skrivefeltet med nr. 466/467. Tekno er formentlig udgået for ovenstående æske. Om den er lavet med tryk nr. 466/467 ved jeg ikke, men det er ikke særligt sandsynligt.

Nedenstående traktor uden redskaber ligger i en neutral æske uden indlæg. Den er med 100 % sikkerhed eftersamlet. Af en eller anden grund løb Tekno tør for holderen til udstyret, så det var ikke muligt at samle en hel traktor. Der er der solgt en masse som den på billedet efter Tekno lukkede. Sommetider er der lagt et stykke flamingo i bunden.

Nr. 465/452U traktor med vogn, som jeg ikke tror kom i handlen. På et af billederne kan man igen se et flamingostykke i bunden og modellerne er ikke pakket ind i cellofan, som det var sædvane hos Tekno.

452U traktoræsken:

Selvom trailerne var en almindelig trailer til en Scania nr. 451 fremstillede Tekno en særlig æske til traktoren.

Modellerne:

Der kan være lidt forskellige decaler på traktorerne, men der er reelt tale om to varianter af traktoren og jeg tvivler på at der findes flere.

Nr. 465 MC Cormick International:

Nr. 466 International Harvester:

Nr. 466/467 International Harvester:

Nr. 467, kost og skraber:

Nr. 452U, traktorvogn, rød og sort:

Som nævnt er der tale om en anhænger til Scania 451, der blev leveret uden presenning.

Nr. 452U, traktorvogn, orange og sort:

Nedenstående traktorvogn købte jeg på auktion, hvor den lå i sin originale æske. Den kom fra en nedlagt legetøjsforretning og havde ligget så længe at styretøjet nærmest var groet fast.

Læg mærke til, hvor blanke hjulene er, når den har været pakket ned og er skånet for sollys og fedtfingre.

Nr. 465/452U, giftsæt med traktor og vogn:

Jeg har været inde på problematikken med dette sæt tidligere i denne artikel, men det er jo en kendsgerning at traktor, vogn og æske er fremstillet, derfor kommer den også med.

Det kræver ikke meget fantasi at kombinere til den nyere traktor.

Diverse:

Er der lavet en gul model af traktorerne hos Tekno. Det korte svar er – jeg ved det ikke. Det kan godt være et den er lavet måske i en lille serie, men jeg har ikke set bevis på det.

Billederne er fra Internettet og ud fra dem er det umuligt at afgøre originaliteten – men flot det er den.

Salgsbilleder:

Nedenstående billeder er originale billeder, som repræsentanterne medbragte ude i butikkerne til fremvisning.

Produktionsmateriale:

Tekno fremstillede naturligvis en masse materiale i forbindelse med udviklingen af en ny model. Nedenstående billeder er originale billeder fra Tekno af traktoren, som er blevet brugt i reklamer, på æsker, i kataloger o.s.v.

10 Tilbagemeldinger til MC Cormick/International nr. 465 og 466

  1. Gunner Thalberg

    28. sep, 2020

    Hej Peter.
    Det er en sjov artikel om et par anderledes produkter fra Tekno.
    Jeg kan huske at nr 466 med førerhus og fejekost virkede meget tiltrækkende på mig, da jeg så den i de gamle Anders And blade.
    Da jeg mange år efter så fandt den, så minder den rigtig meget om Britains traktorerne, som jeg havde flere af.
    Men sjov er den og at Tekno lavede den i 1 : 32, må være fordi de så den store succes Britains havde fået.
    Vh.
    Gunner.

    Reply to this comment
  2. Flemming Rasch

    29. sep, 2020

    Den traktor 466 må være en prototype for der er et lille hjul på fejelister og det er der ikke på dem jeg har haft og har nu
    Jeg har begge typer af traktor i næsten Mint også redskaber og vogn
    Mvh
    Ms Super

    Reply to this comment
  3. Flemming Rasch

    29. sep, 2020

    Og der skulle have stået fejekosten 😂🤣

    Reply to this comment
  4. Jens Højen

    20. nov, 2020

    Flotte modeller..
    465 er en model af International Harvester B-414
    466 er en International 434, på den rigtige traktor åbnedes der heller ikke for adgang til motoren ved at vippe hjelmen, så det er derfor, det ikke er på modellen.
    Problemet med de smeltende hjul, skyldtes at hjulenes plastik og dækkenes “gummi” ikke ku arbejde sammen.
    Der er flere af mine ældre Britains traktorer, som lider af det fænomen.. Det skyldes ikke varme fra radiatorer, men kemiske sammensætninger..

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      20. nov, 2020

      Hej Jens
      Tusind tak for indlægget – det var dejligt med den oplysningen om, at motorhjelmen ikke åbnes på en 434. Den med den kemiske sammensætning køber jeg dog ikke – jeg har mange traktorer, hvor hjulene ikke fejler noget – så der må være andre forhold der gør sig gældende. Jeg ved jo heller ikke om det er varme, kan blot konstatere, at den har ligget varmt.

      mvh

      peter

      Reply to this comment
  5. Gunner Thalberg

    21. nov, 2020

    Hej Peter og Jens.
    Jeg tror at Jens har fat i noget af det rigtige.
    Selv har jeg haft rigtig mange Britains traktorer mellem hænderne, rigtig mange af dem har haft smeltede baghjul men ikke forhjul.
    Med andre ord, så kan det ikke have noget med opbevaringen at gøre, derimod må plastikkens sammensætning spille en rolle.
    Man kan også se det på andre Britains ting, f.eks. så kan de grønne grene fra deres træer lave mærker i bygningerne, hvis de har ligget op ad hinanden.
    Jeg tror på en kemisk reaktion over tid.
    Er der andre som kender til det her ?
    Mvh.
    Gunner.

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      21. nov, 2020

      Hvis jeg var plastikingeniør ville jeg formentlig have et bud på fænomenet. Alle der har Britains traktorer kender problemet – ingen tvivl om det. Hvis der sker en kemisk reaktion, som nok også er et fagudtryk, hvorfor forekommer der så ikke samme fænomen i de øvrige 10 traktører jeg har? En nedbrydning af plastik, især det gamle er en velkendt ting.
      peter

      Reply to this comment
      • Jens Højen

        21. nov, 2020

        Jeg har læst om fænomenet i en bog om Britains traktorer og der blir det nævnt, at det skyldes den kemiske sammensætning. Det er dog ikke alle, det var værst på Ford modellerne.. Og de redskaber, som som brugte de fælge osse, bla Shawnee-Poole entrepenørvogn..

        Reply to this comment
  6. Hans Jørgen Wagner

    21. nov, 2020

    De smeltede hjul mv. kan have flere årsager. Matchbox King Size havde sidst i 60´rne noge personbiler og en Ambulance med forkromede hjul, der kunne ligne Corgi Toys hjul. Matchbox Hjulene var imidlertid af plastik, og med gummi dæk….. Hvis der var en skade på kromen og hjulets plast materiale kom i berøring med gummi dækket så begyndte hjulet at boble op, med store vabler. Det kan som på traktor hjulene ikke reddes.

    Vi kender måske også LEGO Bedford bilen der kan vride helt vildt, i det hvide lad, Eller flyttebussen der meget tit får et svej. Det ses også på den stor Ferguson traktor der bliver vindskæv over tid. Det skyldes hverken varme eller kulde men udelukkende plastlk typen – CA – det skeer iøvrigt også for klodserne der enten ikke holder sammen eller som ikke er til at skille ad igen. (vores forældre smed nok løbende de gamle klodser ud) Da LEGO i 1963 gik over til ABS plastik var det problem løst. Der er først inden for de sidste par år men begynder at bruge noget genanvendeligt plastik.

    Så den generelle skyld i “smeltede” hjul mv. skal nok findes i selve materialet.

    Reply to this comment
  7. Flemming Rasch

    27. dec, 2020

    Fandt lige er Tekno katalog (35) jeg tror det er fra 19665-66
    Her er der en tegning / billed af 465 International Harvester model 1966
    Jeg lægger foto op på Forum
    Mvh
    Flemming

    Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding