Lygter

Tekno har virkelig været i særklasse når der tales om bilernes lygter. De har i flere tilfælde gjort sig umage for at ramme den rigtige bils lygter og næsten alle modeller har løse lygter i modsætning til de udenlandske modeller, der har lygterne støbt sammen med karosseriet. Teknos løsning har været meget dyrere, men for bilens finish har det været utroligt. Navnlig nogle af personbilerne har lygter tilpasset de rigtige modeller.

Jeg har i det følgende forsøgt at beskrive de lygter som sidder på de enkelte modeller, både for- og baglygter.  Udrykningslygterne er særskilt beskrevet i en anden artikel.

Standardlygter

Prismelygte: Det er en klar plastikperle som er beklædt på bagsiden med en slags folie der får den til at skinne. Det er ikke en Teknoopfindelse men en perle som er brugt alle mulige steder og som Corgi bl.a. også har brugt. På Ford Mustang rally og som baglygter på Sprite Musketeer er der ligeledes brugt gule og råde lygter. Lygterne kan være runde og firkantede. Klar lygte: Klar plastiklygte ca. 4,0 mm med en lille krave. Anvendt på en del af bilerne fra slutningen af 1950.erne indtil de blev skiftet med prismelygter. Lygten kan også være blålig. En del af de afbillede biler kan være restaurerede, men lygter er gode nok.

Blikbilerne

Der er fremstillet 2 slags lygter, hvor den ældste er en bukket lygte i blik med et fæstne som stikkes ind i kølerhjelmen og bukkes, således at lygten ikke falder ud. Parabolen er ligeledes i blik og monteres efterfølgende, nogle er markeret med en gul prik. Der er fremstillet en til højre og venstre side. Lygten sidder hovedsaglig på de gamle røde brandbiler.

   

Den  seneste udgave er en støbt lygtebom med begge lygter og løse paraboler.  Den monteres i en rille foran på motorhjelmen. En meget billigere løsning som er udmærket. Ingen baglygter.

Uoriginal model.

Projektøren til bilerne er en rigtig lygte med parabol og glas med en pære som kunne lyse ved hjælp af et batteri.

Ford V8

2 støbte lygter monteres i et boret hul i forskærmen. Der er forskel på højre og venstre som er fremstillet så de følger krumningen på forskærmen. Ingen baglygter.
   

Pacard

Undtagelserne der bekræfter reglen, lygterne er støbt sammen med karosseriet. Baglygterne malet på.

Ford Taxa

For og baglygter støbt sammen med karosseriet.

Mercury

Rund støbt lygte. Baglygten malet på.

Triangel

Støbt sammen med karosseriet. Baglygterne malet på. Taglygten på politibilen er støbt og sidder løst gennem et hul i taget. Den er forskellig fra lygten til Buick, selvom det er svært at se.
      

Efterløberen

Bagudvendt arbejdslygte som er støbt sammen med overdelen på pumpen.

Buick

Støbt rund forlygte. Baglygter malet på. Taglygten er støbt og sidder løst på gennem et hul i taget. Der er forskel på denne og taglygten på Triangel politibilen.
   

Dodge lastbiler

Støbt rund forlygte, som på Buick ambulancerne.

Dodge militær/brandbiler mv.

 

På Dodgebilerne er forlygterne fremstillet som hvide selvlysende plastiklygter, ligesom taglygten og projektøren er i samme materiale. Det lyser flot op om når det er mørkt og det kan undre meget at de ikke er brugt på andre biler, det har enorm legeværdi.
   

Mini Dodge

Forlygterne er fremstillet i blik som er del af kølergitret. En god og billig måde at gøre dette på.

Ferguson traktor

Ingen lygter

Gaffeltruck, den røde

Ingen lygter.

Urværksbilen

En forlygte er centreret i fronten af bilen. Lygten er i blik og fungere sammen med styretøjet, som bevæges når lygten drejes fra side til side.

Gyro/Miracobilen

Løs forlygte i blik.

Vespa scooter

Støbt sammen med henholdsvis forskærm og bagskærm.

Harley Davidson/ Indian

Løs støbt lygte som sidder i et hul på forgaflen. Baglygten er støbt sammen med bagskærmen.

På personbilerne er langt de fleste baglygter malet på og de nævnes derfor kun hvis der er lavet en undtagelse.

Morris Oxford

Runde klare plastiklygter ca. 4,5 mm med riller i ”glasses” som på en rigtig lygte og med den buer ud af som en rigtig lygte. Stiften på lygten sættes gennem et firkantet hul i bilen, således at den ikke drejer rundt og er smeltet på bagsiden, så den ikke falder ud. Unik design på en legetøjsbil også fordi de ret hurtigt blev knust under leg. Det sidder jo udsat på hjørnet. Lygterne kan godt svinge lidt i størrelsen mellem 4,5 og 5 mm.

Opel Record

Samme som på Morris Oxford.

Mercedes Benz 180

Samme som Morris Oxford.

Opel Kadett

Klar 4,5 mm rund lygte i plastik med riller. Lygten er flad og lidt mere simpel end på Morris Oxford modellerne. Den har heller ikke stiften men er rund hele vejen med en lille krave så den ikke smutter igennem.

DKW Junior

Klar 4,5 mm rund lygte med anderledes riller, ellers som på Opel Kadett.

Mercedes Benz 220

Kongen blandt de løse lygter. En nøjagtig kopi af den rigtige lygte som er aflang med buninger og forskellige vinkler. Der er i klar plastik og trykkes ind i et sæde. Helt unik detalje fra Tekno.

    

Mercedes Benz 220 ambulance

Som på Morris Oxford, men større ca. 5,5 mm.

De sidste modeller har roterende blåt blink.

Jaguar XK 120

Støbte lygter.

Alfa Romeo

Støbte lygter.

Porsche 356

Støbte lygter.

MG-TD

Lygterne er støbt sammen med køleren og er løst monteret.

VW 1200 1953

Samme som Morris Oxford.

   

Opel Olympia Record

Klar glat plastiklygte med lille buning ca. 4mm. Sidder i et firkantet hul i karosseriet. Er set med gullige lygter.

Austin Healey

Klar 4 mm plastik lygte med riller. Ikke den samme som er nævnt andre steder.

Triumph TR 2

Samme som Austin Healey.

Ford Thunderbird

Forlygten er en rund gullig plastiklygte men riller, som også er brugt til Renault 4 CV.

Baglygten er i rød plastik udformet som den rigtige lygte, som også er brugt til Taunus 17M nr. 826.

   

Volvo Amazon 2-dørs

Prismelygter ca. 3,8-4,0 mm. Prismelygten er kegleformet og passer i et kegleformet sæde i bilen.

Volvo Amazon 4-dørs

Klar plastiklygte ca. 4,0 mm med en lille krave. Anvendt på en del af bilerne fra slutningen af 1950.erne indtil de blev skiftet med prismelygter. Lygten kan også være blålig. Jeg har set nogle af de sidste 4-dørs politimodeller med affjedring med prismelygter – det kan være originalt.

Renault 4CV

Samme forlygte som Ford Thunderbird.

Cooper Norton

Ingen lygter.

Ferrari 750 Monza

Klare standardlygter eller prismelygter ca. 3,7 mm.

   

Willys Jeep

Klare eller blålige standardlygter eller ca. 3,7-4,0 mm prismelygter.

   

Campingvogn 1955

Ingen lygter.

Campingvogn Sprite Musketeer

2,9 mm røde og gule prismelygter.

Lloyd Alexandre

Samme forlygter som Renault og Ford Thunderbird.

VW 1200

Den har helt sin egen malede eller umalede nøjagtige kopi af den rigtige lygte i plastik.

Saab 93

Klare standard plastiklygter.

Saab 96 bred kølergrill

Klare eller blålige standard plastiklygter.

Saab 96 smal kølergrill

Ca. 3 mm prismelygter.

Volvo 544

Klare eller blålige standard plastiklygter eller 3,7-4,0 mm prismelygter.

   

Ford Taunus nr. 823

Forlygter: Ca. 4 mm standard klar plastiklygte.

Baglygte:  Rød kegleformet plastiklygte som nøjagtig kopi af den rigtige lygte. Smuk detalje.

   

MGA

Klare eller blålige standard plastiklygter, eller 3 mm prismelygte.

Volvo P 1800

Klare eller blålige standard plastiklygter eller 3,7-4,0 mm prismelygter.

Ford Taunus nr. 826

Forlygte: Støbt firkantet lygte i plastik som nøjagtig kopi af den rigtig lygte.

Baglygte: Baglygten er i rød plastik udformet som den rigtige lygte, som Ford Thunderbird.

 

VW 1500

3,7-4,0 mm prismelygter.

Ford Lincoln Continentel

4 stk. 3,0 mm prismelygter.

Volvo Amazon st.car

3,7-4,0 mm prismelygter.

Morris/MG 1100

3,7 mm prismelygter.

Ford Mustang

3,7-4,0 mm prismelygter.

På rallymodellen er tillige 2 stk. 2,6 mm klare fjernprojektører og 2 stk. 2,8 mm gule tågelygter.

Baglygterne er firkantede røde vandoverføringsmærker som nøjagtige kopier af Mustangens berømte baglygter.
   

Volvo 144

4 mm prismelygter, baglygterne er vandoverføringsmærker.

      

Volvo 164

Forlygter: 4 mm prismelygter og 2 stk. 3mm tågeforlygter.

Baglygter: Vandoverføringsmærke.

   

NSU RO 80

Forlygter: Hel klar plastik enhed med både forlygter og tågelygter. Tågelygterne sidder under kofangeren som vist på billedet.

   

Saab 99

2 slags forlygter.

  1. 5 mm x 2,5 mm firkantede prismelygter med flad bund, som ikke er sædvanligt på Teknobilerne. Normalt er anvendt lygter med kegleformet bund/bagside. (Beige bil)
  2. Lygterne er mærket med riller i selve den forkromede kølergrill. Udmærket løsning da det er meget vanskeligt at skelne de firkantede prismelygter. (røde bil)

Jeg har på det tredje billede vist nogle dårlige lygter for at vise at de er der.

Baglygterne er vandoverføringsmærker.

      

 

Mercedes Benz 300 SL

Transparente søjle lygter som passer perfekt til bilen og som er lig den rigtige model. Fremragende detalje som på MB 220 og MB 230.

Jaguar E

Tranparente lygter nøjagtig som de rigtige lygter.

Mercedes Benz 230-280

Lygter tilpasset fra den rigtige bil som MB 220 og MB 300 SL.

Chevrolet Monza

Forlygterne er 2 plastiklygter bygget ind i et konsol under dækpladerne. Parabolen er malet fx gul eller rød.

   

Oldsmobile Toronado

3,2 mm gullige prismelygter i lidt grovere kvalitet end de klare prismelygter.

Toyota 2000

Forlygterne: 2,2 mm gule prismelygter, som noget nyt er bygget ind i et plastikhyldter som kendes fra Corgibilerne.

Baglygterne: 4 stk. 1,5 mm røde prismelygter bygget ind i 2 dobbelte plastikholdere.

   

Porsche 911S

2 stk. gule prismelygter.

Baglygterne og blinklygterne er metalstøbte og løse.

 

VW type I

5 mm blank nitte som kendes fra fx livremme.

VW type II

6 mm blank nitte som kendes fra fx livremme.

Ford Taunus 1000

5 mm blank nitte som kendes fra fx livremme.

Ford Taunus Transit

4 mm prismelygte.

Volvo bus/sparebus

5 mm blank nitte som kendes fra fx livremme.

Mercedes Benz autotog

Lygter og frontgitter støbt sammen og monteret på bilen.

Scania CR 76 bus

6 mm x 4 mm firkantede prismelygter med kegleformet bagside.

   

Mercedes Benz 0302 bus

4,5 mm x 3,0 mm gule prismelygter med flad bagside.

Mercedes Benz LP 322 lastbil

Lygterne er støbt sammen med karosseriet:

Volvo Viking lastbiler

3 slags forlygter:

  1. Metalstøbt lygte omviklet med et stykke blankt blink som parabol.
  2. 2,5 mm – 3,0 mm prsimelygte
  3. 4,0 mm prismelygte sat fast i et plastikkonsol. Mærkelig konstruktion, da prismelygten der sidder i selve bilen er langt mindre udsat.

      

Scania 75/76

Den model uden affjedring og uden siderude.

Transparent plastiklygte som på Volvo personbilerne eller i sjældnere tilfælde en tilsvarende blålig lygte.

Scania 110

Den med sideruden.

4,0 mm prismelygte.

Scania 140

5 x 3 mm firkantede prismelygter, der sidder i kofangeren. Modellen fra Tekno Holland har runde gule prismelygter og har fået 2 ekstra der sidder lige over kofangeren. Hollænderne kalder den model Scania 141.

Volvo Express

De ældste modeller har plastiklygter som Scania 75/76 hvor den blålige er lidt mere almindelig. De sidste udgaver af bilen har 4,0 mm prismelygte.

   

Scania lastbil med dobbelt kabine

5 mm blank nitte som kendes fra fx livremme.

Hyster truck

Ingen lygter.

Harvester/MC Cormick traktor

Den ældste udgave, hvor motorhjelmen kan vippe har en prismelygte monteret i et plastik konsol som også kendes fra Volvo 144 politi og brandchef.

Den nyeste udgave har 2 stk. 3mm prismelygter bygget ind i plastikkølergitret.

Ford D 800

4,0 mm gule prismelygter.


2 kommentarer til “Lygter”

  1. Da jeg for snart mange år siden samlede et par Toyota 2000, var der et par baglygter for meget i sættene.
    Min ellers pæne Bentley Continental fra Corgy manglede begge baglygter. De var faldet fra hinanden.
    Men minsandten om ikke Toyota-lygterne passede perfekt!

    Svar

Skriv en kommentar