055

Hawker Hunter nr. 785

Skrevet d. 15. feb, 2021 af in Fly

Hawker Hunter nr. 785 (Juli 1955-1967)

Der skete et paradigmeskrifte hos Tekno, da de startede med en ny serie flyvemaskiner i 1955. Forinden havde Tekno allerede under krigen udgivet de små støbte maskiner Flyvende Fæstning, Bristol Blenheim og Douglas Dauntless og ambulanceflyvemaskinen. Det var primitive støbte maskiner, som var flotte og gode i leg, men den nye serie slog alle rekorder i kvalitet og nøjagtighed, navnlig når man tænker på hvornår de blev udgivet.

Det vil formentlig ikke overraske dem, som har læst mine tidligere artikler, at den nye serie ikke kom fra Tekno, men fra Termax på Amager.

Som så ofte før overgik Termax virkeligheden i forhold til sine konkurrenter og lavede en flyvemaskineserie på seks maskiner, som var uhørt flotte på deres tid.

Tekno har givetvis ikke blandet sig, men jeg har en klar fornemmelse af, at Termax var særlig engagerede i flyvemaskiner. Ligesom man kan mærke på Tekno, når de var særlig stolte af et produkt, kan man også fornemme, at det var Termax i dette tilfælde. Jeg har en del materiale fra Termax omhandlende flyvemaskinerne og de gik meget op i modellerne og hvilke nye de skulle udvikle på.

For den brede del af Teknosamlerne har flyvene ikke den store interesse, hvilket er synd, for det er virkelig nogle små mesterværker.

Tænk på, at de første udkom i 1955 og de var vellignende, flot malet, gennemsigtigt cockpit, flotte decaler og ikke mindst kunne hjulene bevæges op og ned. Ingen af Teknos, eller de øvrige fabrikanter var i nærheden af disse fly i kvalitet. Dinky lavede mange flymodeller og faktisk også en Hawker Hunter i 1955 – men den er klodset lavet og med store fede hjulholdere – ikke med de raffinerede hjulkasser og hjul, som på Termax modellerne.

For Tekno betød samarbejdet med Lange/Termax, at de uden at røre en finger, fik en masse nye produkter ind på hylderne og flyvene var en stor succes. Der er solgt masser af dem og mange er fortsat velbevarede.

Denne artikel handler primært om Hawker Hunter, men den serie af flyvemaskiner, som Termax fremstillede bestod af seks fly, hvor Hawker Hunter og MIG 15 var de første, som udkom samtidigt. De øvrige var Super Sabre F100, Super Mystére B1, DC 7 og Caravelle. Maskinerne vil blive beskrevet i selvstændige artikler. Da historierne ligner hinanden meget, vil store dele af beskrivelserne også være identiske.

Hawker Hunters historie:

Hawker Hunter var en engelsk jetjager og MIG 15 en russisk jager. Legetøjstidende oplyste i juli 1955, at disse to maskiner udkom som nyheder og for ikke at gøre forskel på øst og vest, udkom der en britisk og en russisk maskine. Om det var tilfældet ved jeg ikke, men de to første maskiner var nr. 785 Hawker Hunter og nr. 786 MIG 15.

Annonce i Legetøjstidende fra august 1955, hvor nyheden præsenteres.
Annonce fra Illum fra 1955.

Herfra kørte de to jagere et tæt parløb fremover.

Det var ikke et dyrt produkt – Hawker Hunter kostede 3.95 kr., og MIG 3,65 kr. på udgivelsestidspunktet. Herefter blev de en fast bestanddel af sortimentet hos Tekno, hvor de blev nævnt i prislister og kataloger helt frem til de udgik.

Forhandler kataloget fra 1956, hvor flyverne blev kaldt Jetflyvemaskiner.
Annonce fra Illums fra 1965, hvor Super Sabre også er udkommet.

Flyvemaskinerne blev selvfølgelig også eksporteret til mange lande herunder Sverige, hvor prisen var 3,5 skr. for Hawker Hunter og 3,25 skr. for MIG 15 i 1955. Super Sabre er ikke nævnt i prislisten fra 1955 i Sverige, men den er med i listen fra 1956.

Flyvemaskinerne var selvfølgelig også med i Teknos store katalog fra 1958.

Teknos katalog fra 1958.
Brochure fra 1958

Herfra blev der lidt stille omkring reklamerne for maskinerne, som dog blev nævnt i alle prislister fremover. I 1960 kostede Hawker Hunter 4,25 kr. og MIG 4,0 kr.

Berico udgav en lille brochure i 1960 med blandt andet flyvemaskiner. Caravellen er ikke nævnt, fordi den ikke var udkommet endnu.

Hele flyserien er intakt i Teknos kataloger fra 1961/62, 1963/64 og fra 1965/66.

1961/62
1965/66

1963/64

Jeg har en prisliste fra juli 1967, hvor jeg med sikkerhed kan sige, at alle seks flyvemaskiner i serien stadig er samlet. Hawker Hunter, MIG, Super Sabre og Super Mustere, havde fået samme pris nemlig 7,25 kr. DC kostede 14,50 kr., og Caravellen 16,50 kr. Jeg har ikke en liste fra Tekno fra 1968, men jeg har en svensk liste, hvor det nu kun var Super Sabre/Mystére og Caravellen, som blev udbudt.

I Teknos katalog fra 1968/69 er det også kun disse tre fly, som var taget med.

Teknos katalog fra 1968/69.

På den baggrund må jeg konkludere, at Hawker Hunter, MIG 15 og DC 7 udgik i 1967.

De andre tre nævnes ikke mere i Teknos materiale, men de er med i en Berico bestillingsliste fra 1969. Det er ret sikkert, at flyverne ikke fortsatte hos Tekno efter 1969, da aftalen mellem KIRK og Tekno udløb i 1969. Tekno havde dermed ikke mere rettighederne til modellerne og flyvemaskinerne kom ikke igen, da Algrema/Tekno købte KIRK.

Fantastiske produkter, som solgte rigtigt godt. De var på markedet i 10-12 år og der findes stadig masser af dem i god stand.

Hawker Hunters detaljer:

Hawker Hunter var den første jager, som Termax lavede og det synes jeg godt man kan se på den. De valgte nogle løsninger, som ikke var så hensigtsmæssige og også løsninger, som var lidt dyre i produktionen.

Den sidder heller ikke lige i skabet i forhold til originalen, men den er meget tæt på.

Jeg er ikke så meget i tvivl om, at det var førstesvenden på Termax, Christian Andersen, der udviklede maskinen. Han var i særklasse dygtig til detaljerne og til de svære ting.

Hawker Hunter er fremstillet i tre hoveddele – en krop med vinger, en hale og et frontparti.

Alle tre dele er hver for sig superflot lavet. Selve kroppen er støbt i et stykke og den er meget ren og glat. Der findes stort set ikke ujævnheder på den. Det vidner om en velpoleret form.

Prøv at lægge mærke til luftindtaget, hvor værktøjsmageren har konstrueret formen således, at der i formen var indbygget værktøj, som var skråtstillet 45 grader i forhold til flyet. Det giver et luftindtag, hvor hullet er forbundet på begge sider af skroget. Det er ikke nogen nem detalje.

Samtidigt har et andet værktøj lavet hullet til frontpartiet og et tredje har lavet hullet i cockpittet oppefra. Det samme er sket bagfra, hvor man kan se, at skroget er hult.

Det var en ret avangeret måde at støbe på i 1955. Det hule skrog gør maskinen naturlig let og sparer også materiale.

De nævnte værktøjsdele kører ind under støbningen og trækkes tilbage igen inden skroget stødes ud. Det er en svær proces, hvor den forreste del af værktøjet har været delt i tre dele.

Man kan i øvrigt se udstøderne, som to små runde 2-3 mm fordybninger i skrogets bund.

Flyet har ingen graveringer udover “Hawker Hunter” og “Tekno Denmark”.

Noget af det, som adskilte Termax og navnlig Christian Andersen fra alle andre var evnen til at få en ide og udføre den. Han gav ligesom ikke op, men lavede det umulige. Hvor andre blot skovlede nogle grimme hjul ind på skroget, udviklede han en metode til at sætte hjulene fast, ved hjælp af en lille bladfjeder, som var nittet fast ovenpå hjulet. De to landingshjul har løse hjul, som kan dreje rundt. Det fungerer fint og undgår man vold går hjulene ikke i stykker.

Det er ligesom detaljerne ingen ende vil tage.

Frontpartiet er støbt i et stykke og holder samtidigt næsehjulet, som kan bevæges op og ned og som holdes fast af et lille stykke bukket blik. Næsepartiet er gjort fladt på oversiden, så det ikke kan dreje rundt.

Et indblik i støbningens finesser.
Næseparti med hjul.
Maskinens hoveddele.

Halepartiet er ligeledes hult med hul igennem. Halevingen sidder løst og er monteret på haleroret. Samme princip er anvendt på alle jagermaskinerne på nær Super Sabre.

Cockpittet er fremstillet i transparent plastik og er den eneste plastikdel på jageren.

Tekno opgiver selv størrelsesforholdet til 1:125. Den består af 14 løsdele. Det er en perfekt størrelse, som passer fint til bilerne i 1:43.

Udviklingsarbejde på Termax:

Jeg har nævnt tidligere, at de virkede meget engagerede på Termax i forhold til flyvemaskinerne. I nedenstående materiale er oplistet en del jagerfly, som har været under vurdering på Termax. Det er sjovt at få et indblik i den måde udviklerne har tænkt på. Fx en vurdering af, om en maskine er “grim”, men ellers er det de tekniske udfordringer omkring fremstillingsprocessen, der fylder. Brevene afslører også, at Termax har kigget i en bog om flyvemaskiner “The jet airkraft off the world” som inspiration. Men det er interessant at kunne udlede, at det var folkene på Termax, der udvalgte de modeller, som de fandt bedst egnede. Tekno eller H. Lange blandede sig tilsyneladende ikke.

Jeg har læst på Internettet, at den rigtige Hawker Hunter faktisk var i aktiv tjeneste indtil 2014, så det var en sejlivet flyvemaskine.

Saab Draken 35 var også under overvejelse.

Modellens værdi:

Vi er på nederste hylde rent prismæssigt, når vi taler Tekno. En Hawker Hunter i mint stand ligger omkring et par hundrede kroner – lidt mere med en pæn æske. Maskiner med mangler, eller som er slidte koster næsten ingenting.

Hvad skal jeg passe på?

Restaureringer er ikke noget problem – det kan ikke betale sig og hvis man skal give 200 kr. for en flot restaureret model, er det vel også ok. Den tredelte konstruktion giver den udfordring, at den nemt taber en del. Halevingen mangler næsten altid og hjulene er lidt svagere i konstruktionen end de senere jagermaskiner.

Særlige decaler:

Hawker Hunter er så vidt vides kun lavet i en sølvgrå udgave og udelukkende med britiske decaler. De er flotte og klær´ maskinen rigtig godt.

Æskerne:

Nu er det ikke sikkert, at det var Lange/Termax, der lavede æsker. Det var noget Tekno godt kunne tage sig af, men det var mest salgchefen Poul Fjeldgaard, som var uddannet tegner, som gerne ville påvirke udseendet på æskerne, men han blev først ansat i 1958.

Derfor tror jeg, at det var Termax, der igen var forud for deres tid. De lavede en standardæske, som passede til alle jagermaskinerne og hvor man kunne nøjes med at sætte en label på siden for at se indholdet.

Men det var også forløberen for en egentlig smart salgsæske, hvor låget kunne åbnes og man kunne se indholdet. Den ser faktisk ret lækker ud i æsken. Det er godt tænkt, og langt forud for sin tid.

Æskerne er fint dekoreret på siderne med nationalitetsmærker, i bunden viser en flot illustration jagermaskiner i formation over det åbne landskab. En side er forbeholdt en label med indholdet, samt tekniske anvisninger for jageren. Labelen er formentlig også lavet med udenlandsk tekst.

Inde i æsken hviler flyveren i et fint “himmellandskab”. I æskens låg kan en låge åbnes, så man kan se indholdet, når den stod i vinduet i butikken.

Æskens udseende vidner i høj grad om, at æsken var designet til at kunne bruges til flere forskellige flyvemaskiner.

Modellerne:

Det er nemt at beskrive varianterne på Hawker Hunter. Der er kun lavet en kendt model og det er den britiske. Jeg kender ikke andre og tror faktisk ikke de har lavet andre varianter hos Lange/Termax. De var rimelig tro mod nationaliteterne hos Termax. Hvor de gamle Tekno flyvemaskiner fik sat alle mulige mærker på – var Termax tro mod, at en britisk maskine var britisk, en russisk var russisk o.s.v. Der giver ikke os samlere, så meget at gøre med. Man får hurtigt en komplet samling af Hawker Hunter – nemlig en.

Nr. 785, Hawker Hunter:

Mecline:

Hawker Hunter og i øvrigt også de andre fly i serien, blev også fremstillet i Norge under navnet Mecline, som er kendt af de fleste samlere. De har samme farve, decaler som Teknomodellen, blot med logoet Mecline i bunden. Selv æsken er fuldstændig magen til bortset fra et Mecline mærke på låget.

Billedet er fra bogen Norske Leger 1930-1970, udgivet på forlaget Samler og Antikkbørsen 2017.

Hawker Hunter er som vrag vurderet til 2500 nrk. I Danmark ville en tilsvarende Teknomodel vel opnå en pris på 25-50 dkr.

Mecline logoet ses tydeligt i bunden.

Værktøj:

Nedenstående er originale hjælpeværktøjer til Hawker Hunter.

Ingen kommentarer.

Skriv en tilbagemelding