STA78651

Harley og Indian nr. 761 – 764

Skrevet d. 12. dec, 2019 af in Udvalgte biler

Harley/Indian 

(1952 – 1969)

Nr. 761, solo motorcykel

Nr. 762, med sidevogn med åbent varelad

Nr. 763, med sidevogn med åbent varelad og reklamer

Nr. 764, med sidevogn med lukket varekasse

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Hvis scooterne blev populære hos børnene og hos samlerne blev de helt klart overgået af motorcyklen. Den er solgt i utrolige mængder og der findes stadig masser af dem også mange i fin stand, så noget tyder på, at mange voksne samlere tog den til sig.

Det var et Termax produkt og de holdt kvaliteten fra start til slut. Det er ikke den sværeste model at fremstille, så ingen tvivl om, at den har tjent masser af penge ind gennem tiden.

Motorcyklens historie:

Motorcyklen er ældre end man skulle tro. Den udkom først i 1950.erne og blev udviklet hos Termax i Nyrnberggade på Amager, formentlig af værktøjsmageren Christian Andersen, som udviklede de fleste af Termax produkter for Tekno op gennem 1950.erne.

I det materiale, som jeg har, dukker motorcyklen første gang op i en notits fra maj 1952 i Legetøjstidende. Her nævnes kun den åbne og den lukkede udgave af motorcyklen. Vi må formode at solomotorcyklen er udkommet lidt tidligere, men indtil videre må konklusionen blive, at motorcyklen blev sendt ud i butikkerne i foråret 1952.

Notits i Legetøjstidende fra maj 1952. Det var ikke meget reklame for et nyt produkt.

Illums havde dog også en flot annonce med en reklame fra 1952, som ses nedenfor.

Men da der først er gået hul på bylden blev motorcyklen fast inventar overalt i Teknos materiale fremover.

 

Ovenfor til venstre skilleblad fra forhandlerkataloget og til højre motorcyklen illustreret i Teknos store katalog fra 1958. 

Det var et billigt Tekno produkt. Fx kostede soloudgaven 3,95 kr. i 1958 og sidevognsmodellen 4,95 kr.

Nu ville man nok forvente, at motorcyklen ville udgå sådan omkring 1960, da der virkelig kom fart på udgivelserne fra Tekno, men det skete bare ikke. Den fortsatte som intet var hændt.

  

Ovenfor fra venstre Teknos katalog fra 1961/62, 1963/64 og fra 1965/66

  

Ovenfor fra venstre to brochure fra Tekno fra 1958 og til højre en svensk brochure fra 1958/59.

Motorcyklen kørte bare videre ikke bare i Danmark men også på eksportmarkederne. I de udenlandske lister, som jeg har er den med i dem alle.

I Sverige kostede soloudgaven 2,25 sek. og sidevognen 3,25 sek. i 1956, hvilket var præcist en krone dyrere end scooteren.

Der skete en lille smule op gennem 1960.erne i forhold til salget af motorcyklen. I Sverige er alle modeller repræsenteret i prislisten fra 1967 til dels 4,50 sek. og 5,50 sek. for sidevognsmodellen. I 1969 var det kun soloudgaven, der er nævnt til en pris af 9,25 sek.

I Danmark var alle modeller med i listen fra 1967 til dels 5,25 kr. for soloudgaven og 7,00 kr. for sidevognsmodellen. Den er ikke med i 1968/69 prislisterne.

Den foreløbige konklusion må derfor være, at motorcyklen udgik i 1967 og lidt senere nemlig i 1969 for soloudgaven i Sverige. Den var dermed på markedet fra 1952 – 1969, hvilket var uhørt lang tid selv for et Tekno produkt. Ikke underligt at der findes mange af dem. Det er dog med forbehold, da listerne kan være forældede og Tekno godt kunne have produkterne på lager et godt stykke tid efter de var stoppet med at producere dem.

Motorcyklens detaljer:

Jeg vil starte med at beskrive solomotorcyklen og efterfølgende beskrive sidevognene.

Der er noget råt over en amerikansk motorcykel, man kan næsten høre lyden for sig, når man sidder med den i hånden.

Stellet er trykstøbt i et stykke og den har usædvanlig få graveringer for et Tekno produkt. Den har tre striber øverst på forgaflen på hver side, som er pynt, ellers har motorcyklen ikke graveringer.

Stellet er ret simpelt med kun en lille baglygte, som kan være malet rød, men den kan også være umalet.

På forgaflen sidder forskærmen, som har et hul til forlygten og to huller til styret. Lygten er løs og støbt i metal. Styret er stort og bredt og sidder fast i de to små huller i forgaflen. Der er graveringer, der markere styrets håndtag.

Forgaflen sidder fast på stellet med en lille 1,5 mm stift. Benzintanken er ligeledes løs og presset fast på stellet. Sadlen er også presset ned på en lille tap på stellet. Hverken styr, tank eller sadel sidder ret godt fast og mangler ofte. Den flotte detaljerede V-motor er skruet fast med en kort 1/8 tomme skrue. Motor og kædekasse består af to løse stykker, som er sat sammen. Støttebenet er presset ud i blik og har præget “Tekno Denmark”.

Hjulene består af støbte fælge, som er fremstillet i to stykker og presset sammen. Dækkene kan være lidt forskellige, men de ligner typisk de dæk, som blev brugt på Dodge/Buick modellerne.

Hjulene er sat fast med 2 mm aluminiums stifter.

Personvognssidevognen:

Personvognssidevognen er støbt i et stykke med et indstøbt sæde. Udover blinklyset på skærmen findes der ikke graveringer på sidevognen. Vindspejlet består af et stykke blankt blik, som sidder i spænd i to huller. Bunden er fremstillet i blik og nittet fast på overdelen. Logoet “Tekno Denmark” er præget ind i bunden. Der er hul gennem sidevognen, som forbinder hjulet med baghjulet til motorcyklen. Et stykke blik, som er en del af bunden forbinder vogn og mc og er fastgjort med en 1/8 tomme skrue.

Den åbne sidevognsmodel:

Den åbne varekasse er fremstillet i blik. Det er en flot kasse, som er bukket op i et stykke. Skærmen er ikke støbt som på modellen ovenfor, men også fremstillet i blik, som er fastgjort på sidevognskassen. Da der ikke er løs bund i kassen, er der præget to bøjler direkte ud af bunden som fæste for hjulakslen. Det er smart fundet på. Blikstykket som forbinder mc og sidevogn er svejst fast på bunden og fastgjort med en 1/8 tomme skrue.

Den lukkede sidevognsmodel:

Den lukkede kasse er faktisk magen til den åbne model, blot lidt højere og monteret med låg, som kan åbne og lukke.

Det var en meget veludført motorcykel, som Termax fik sendt på markedet i 1952. Som sædvanlig løftede Termax lige kvalitetsniveauet et ekstra hak i forhold til konkurrenterne. Der må være solgt et utroligt antal af dem og som det var tilfældet med scooteren var motorcyklen helt fri for plastikdele – hvilket gør produktet helt specielt.

Jeg har ikke fundet ændringer på motorcyklen i hele dens lange levetid.

Tekno og Dinky:

Rigtig mange fabrikanter lavede motorcykler som legetøjsmodeller, blandt andet Dinky. Det er en simpel model og ikke underligt at Tekno vandt sympati for deres motorcykel. Dinky modellen er selvfølgelig tilpasset kørsel i venstre side.

Værktøjer:

Jeg har en del af de hjælpeværktøjer, som blev brugt på Termax til at færdiggøre motorcyklen. Det var ikke muligt at støbe alle hullerne, så de blev boret efterfølgende i en borelære. Manuelt arbejde og jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange mc-dele, der har passeret gennem disse primitive værktøjer.

Modellernes værdi:

Motorcyklen er en populær ting blandt Teknosamlere, men faktisk også blandt andre, der interessere sig for Harley Davidson eller nogen, der bare vil have en super lækker ting stående.

Dog er der langt mellem en fejlfri motorcykel. Langt de fleste modeller, som samleren støder på, har fejl eller mangler. Det er altafgørende for prisen, hvis fx styret er knækket, men selv dårlige modeller er der købere til.  De mest værdifulde er de mere usædvanlige udenlandske modeller med logo for firmaer.

Er der noget, jeg skal passe på?

Der kan være lavet mange reparationer på en mc. Typisk er styret eller lygten knækket, eller mangler. De samme gør sadel og tank. Dæk er ofte dårlige. Stellet vil også gerne knække navnlig ved svinggaflen. Sidevognen har også tit fejl og mangler, så se dig godt for, hvis du gerne vil have en pæn original mc. Hvis den er hel – er delene ofte skiftet ud.

Ovenfor skrotpladsen med udtjente motorcykler.

På et tidspunkt købte jeg en motorcykel og fik den sendte med posten. Da sælgeren havde udladt at pakke den, så den ikke kunne rasle rundt var den desværre gået i stykker, da jeg fik den. Det er ærgerligt også selvom han tog den tilbage. De tåler ikke ret meget mere, zinken er mere skrøbelig efter nu efter 50 – 60 år end den var da motorcyklen var ny.

Ruder: Nej
Affjedring: Nej
Styretøj: Ja
Interiør: Nej  Sidevogn har sæde
Løse lygter Ja
Løse kofangere Nej
Bevægelige dele: Ja  Styretøj – låge på sidevogn
Blink: Nej
Decaler: Ja
Samlet med:  1/8 tomme skruer
Tofarvet  Nej
Blist-car model

Decaler: 

Der findes to slags standard decaler på motorcyklen, som går igen på alle modellerne. Det er enten et Harley Davidson logo eller et Indian logo, som sidder på begge sider af tanken og på personsidevognen. Ofte er decalerne desværre faldet af. De øvrige decaler vil blive beskrevet under afsnittet “modellerne”.

Til venstre Harley Davidson logoet og til højre Indian.

Der er sådan cirka lige mange af hver – så det har ikke indflydelse på prisen eller sjældenheden om der er tale om en Harley eller en Indian.

Æskerne:

De velkendte papæsker er meget primitive til motorcyklen. Æskerne til solo og sidevognsmodellen har ens layout, med illustration af modellen er forskellig. På siderne står der blot “Tekno” eller “Tekno Legetøj (Toys)”. Der er ikke specifikationer for motor eller lignende, som på æsken til scooteren.

Der findes to typer æsker til motorcyklerne, både til solo og sidevognsmodellen. En ny og en gammel kan man forenklet sige, men der findes også den lidt specielle æske, som alle de tidligere biler også blev leveret i – nemlig den “Märklin” æske, hvor der står Tekno i firkanter på hele æsken. Den er sjælden og jeg har kun et billede af et meget dårligt eksemplar.

Den ældste har hvid baggrund under illustrationen, hvor den nyeste har gul baggrund. På den ældste står der “Tekno Kvalitet” på den ene side af æsken, og “Tekno Legetøj” på den anden side. På den nyeste står der dels “Tekno” og “Tekno Legetøj”.

Ovenfor æskerne til solomotorcyklen og nedenfor til sidevognsudgaven.

På de andre sider findes illustration af en solo eller en sidevognsmodel. På endeflappen af soloudgaven står blot nr. 761 og “Motorcykel solo” eller “Motorrad Solo”. Måske findes der udgaver på andre sprog. På Sidevognsmodellen står der et nummer 762 – 764 og på æsken enten  med “sidevogn, motorrad og beiwagen” og en angivelse af om det var en åben eller lukket model. Det vidner om et betydeligt salg til udlandet.

 

  

Modellerne:

Jeg er sikker på at Tekno hurtigt tabte interessen for motorcyklen. Den var billig at lave og den solgte sig selv uden så meget bøvl. Det var ofte sådan med Tekno produkter, at når de solgte godt og de ikke fik reklamationer på dem, så passede de sig selv indtil Tekno lod dem udgå.

Derfor er jeg forholdsvis sikker på, at de kendte varianter er dem som findes på markedet. Det kan ikke udelukkedes, at der dukker en sjælden særproduktion op, men jeg tvivler på det.

Jeg tror de blå modeller er malet med polycromatlak – som er en slags forløber for metallak, som vi kender den i dag.

Soloudgaven:

Nr. 761-1, rød:

Der er rigtig mange røde og mørkeblå solomodeller.

Nr. 761-2, mørkeblå:

Nr. 761-3, lyseblå:

Sjælden farve.

Nr. 761-4, sort:

Sjælden farve i sort.

Sidevogn med sæde:

Nr. 762-1, rød:

Som det er tilfældet med solomotorcyklen er der klart overvægt af røde og mørkeblå modeller med sidevogn.

 

Nr. 762-2, mørkeblå:

Nr. 762-3, lyseblå:

Nr. 762-4, armygrøn:

Den er sjælden – men Harley Davidson/Indian leverede masser af motorcykler til militæret rundt omkring i verdenen – så det er en naturlig farve.

Sidevogn åbent lad:

Modellen med åbent lad blev brugt til postudgaver af danske og i svenske modeller. Der kan findes modeller uden postmærker, men jeg kender ellers kun den med åbnet lad som postmodel.

Nr. 763-1, post m. rundt postmærke (DK):

Nr. 763-2, post m. rundt postmærke med bånd (DK):

Nr. 763-3, post m. svensk postmærke (S):

Den er lidt sjælden.

Nr. 764, Sidevogn åbent lad:

Klart den model, hvor der er lavet flest varianter og det er her, vi finder de sjældne udenlandske modeller.

Nr. 764-1, Falck, gul (DK):

Den er ikke sjælden, men der er ikke så mange af dem.

Nr. 764-2, Falck, sort (DK):

Meget almindelig.

Nr. 764-3, Leeuwenzegel, gul (NL):

Den er ikke sjælden.

 

Nr. 764-4, Wegenwacht, gul (NL):

Den er ikke sjælden.

Nr. 764-5, Deutsche Bundespost, gul (D):

Dem er der ikke mange at – forholdsvis sjælden model, men nem at snyde med, ved at sætte en ny decal på en original motorcykel. Formentlig har de kun været på markedet i en kortere periode.

Nr. 764-6, Stadsbud, gul (S):

Den er sjælden. Den ser man ikke ret tit. Den røde mc med lukket kasse findes der ikke mange af.

Nr. 764-7, Neutral:

Man kan aldrig med sikkerhed vide, hvad der er udkommet fra Tekno. Jeg har set forskellige gule, sorte og røde motorcykler med lukket kasse uden decaler. Om de er faldet af, fjernet med vilje eller de er originale ved jeg ikke. Motorcyklen nedenfor er et eksempel. Der er ikke spor efter en decal på den.

Reklame fotos:

Repræsentanterne fra Tekno kunne jo ikke have alle produkterne med rundt i legetøjsforretningerne, når tingene skulle vises frem. Derfor anvendte de billeder. Nedenfor vises det originale billede, som blev brugt til fremvisning. Det er gået lidt stærkt, de nåede ikke at sætte decaler på.

Kopi af en motorcykel:

På Internettet findes en fransk kopi af en motorcykel. Jeg kender ikke videre til den, men det ligner en 100 % kopi. På hjemmesiden oplyses, at det er produkter støbt i Teknos forme – men jeg tvivler på, at det er rigtigt.

Findes på denne adresse:

http://jouetsharleytoys.e-monsite.com/pages/fap-toys-debrez-france/

Til sidst et lille stemningsbillede af Teknos udvalg af 2- og 3-hjulede køretøjer. Charmerende de er de.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer.

Skriv en tilbagemelding