VW modeller.

Dette emne indeholder 113 svar, har 7 stemmer og blev senest opdateret af  Hans Jørgen Wagner 5 måneder siden.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 114 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #19499

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Hej Kim BS :
    Prøv at søg på Herbie — prøv at søg på IMDb — Det er en side med stort set alle film. Bla også Herbie. Siden er på engelsk… uanset hvilken film man søger på der så kommer histeorie, medvirkende, bagmændene, og dem der betalte, hvad indtjæningen var og filmens historie. Meget interessant side faktisk…
    HERBIE er i VW original farven — PEARL WHITE L87 — Og det er ikke perlemor efekt, men hvid knækket med grå eller modehvid.
    Tekno modellen har rødt interiør to hvide reisler raser køre med blå hjelme indv, og sort rat. ( I virkeligheden har bilen styrt bøjle, og alt indv. er malet i en lysegrå ikke refelkterende farve)
    Som min skitse viser er den originale rude på Tekno bilerne udskåret precis til rude hullet i bilen — det skraverede — (( det er en måde at spotte fuskere på. Delen under vindues rammen kan være knækket af, men med en lup kan man se om det er knækket, eller skåret af, og om kanterne er klare som de skal være, eller matte hele vejen rundt ))
    Til alm. oplysning : Jeg har desvære endnu ikke kunnet få entydige beviser for at Herbie modellen kom med kapsel-plastik hjul, og Tekno navnet i bunden. Jeg søger stadig oplysninger om det. Vis modellen kom med hjulkapsler og Tekno navnet i bunden, har det dog kun været pr. 24 December 1968 i New York.
    mvh.
    Hans Jørgen
    PS: Hotwheels er just kommet med en ny — 2014 — meget ny forstås 🙂 med godkendelse fra VW og fra Disney… men den er jo med oval bagrude – :-0 tusk tusk

    #19521

    Hej Hans Jørgen.
    Mange tak for svaret. Du har ret i at det virker underligt med lille bagrude i en Herbie, man kan så sige at Tekno-modellen heller ikke er helt rigtig, da den er med de små baglykter, fordi Tekno-modellen er en årgang 1960, hvor den oprindelige Herbie var en årgang 1963 med amrikaner-kofangere. Der er dog blevet brugt lidt forskellige årgange til Herbie, i de forskellige Herbie-film.

    Jeg har flere gange været til Træf i Aalestrup, og et par gange har jeg mødt Bovler Tage, ham fra Zulu djævle-ræs. han har en meget fin VW 1300, fra 1966, som kan ses her under.

    https://www.dropbox.com/sh/s3lq1o7o2bxa6su/ZV-U3jvmU_#/

    MVH Kim B S.

    #19522

    Hej igen.
    Og nu vi er igang med Herbie og Bovler Tage, så fandt jeg et billede af Bovler Tage med en VW Herbie, billede nr, 3 fra oven, på siden her under.

    http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=36544

    MVH Kim B S.

    #19527

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Hej KimBS :
    Tja, der er brugt ialt omkr. 100 VW bobler til alle film, shows og parader som Herbie. Af dem kendes der i dag omkr. 50, og af dem er der kun 4 stk. fra den første film. Jeg har nu kun set een herbie hvor det var en oval, der havde fået stor bagrude. Man kan se det på forruden der er mindre og mere buet i øverste hjørner. Det sker man ser bobler fra efter 1965, med buet forrude, og skrå trækrude sprodser i dørene, men det er ikke så tit. Jeg har endnu ikke se de har brugt en boble med tvangs udluftning ved forruden, eller ved bagside ruderne. Men har de hentet biler i Brazilien så er de korrekte for så vit. Det er 1958 – 1964 karrosserier de brugte der, lige til den sidste i dette årtusinde. Alså helt flad forrude og alle de øvrige ruder små, og med lodret trækrude sprodse.
    Hilsen
    Hans Jørgen
    http://lovebugfans.net/faq.htm

    #19536

    Hej Hans Jørgen.
    Jeg surfede lidt rundt inde på den side du har lagt link til.
    Hvis du bruger linket her under og skrolder et stykke ned af siden, er der faktisk et billede af en tidlig Tekno Herbie, med de hvide hjul med blanke hjulkapsler.

    http://lovebugfans.net/collectibles.htm

    MVH Kim B S.

    #19540

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Hej Kim BS :
    Jep… Den har jeg set for 8+ år siden… Jeg har ikke kunne få bevis for at den er ægte. Hjulene se fine ud, som det til dels ville være forventet for plastik hjul. Men de buer ind ad fra hjulkapsel til dæk ( det hvide ) som metal hjulene gør. OG så er det forkert. Plastik hulene er tykkere i fælgen… Og på hjemme siderne Samba, og KDF Wagen er der også to.. De sidste to er med skrammede metal hjul og det er direkte umuligt for Tekno var gået over til plastik hjul, et år eller to inden Herbie modellen kom… Det er jo ikke vanskeligt at ombytte hjulene uden at åbne bilen. Når hjul og kapsler ser nye ud på en skrammet bil begynder jeg at tvivle.
    Lige netop Herbie og VW modellerne var starten på mit tekno nørderi. Og det er omkr. 8 år siden jeg talte med en der kun ville have en herbie med hjulkapsler, og Tekno navnet i bunden. Jeg har søgt højt og lavt, men har endnu ikke fået bevis for at modellen overhovedet er kommet på gaden. Filmen havde forpræmiere 24 dec 1968.. Skulle en Tekno herbie model findes med hjulkapsler, og Tekno navnet, så skal det være til denne dag, og i New York… Alle andre Tekno Herbie biler er fra efter jan. 1969 og dermed, med mustang hjul, og uden Tekno navnet. Hverken Tekno VW Herbie eller Herbie filmen havde andre præmiere før efter Marts 1969, og det gælder både for USA og for resten af verden. I DK var det først i oktober/november 1969 at bil og film blev lanceret. Jeg så filmen, men fik aldrig bilen, den var udsolgt. Jeg har imidlertid taget revance flere gange siden.
    Hilsen
    Hans Jørgen

    #19602

    Hej Hans Jørgen.
    Det har du ret i, jeg tængte også at der måtte være monteret andre hjul, da jeg så at det er de gamle metal-hjul. Personlig har jeg faktisk heller ikke set Tekno-Herbie med plastik-hjul og Tekno i bunden, men man ved jo aldrig. Man har vel også brugt hele lageret af de gamle hjul, før man begyndt at bruge den nye type.

    MVH Kim B S.

    #19605

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Hej Kim :
    Ja,- det med at bruge hele det gamle lager har jeg også tænkt. Man skulle fylde varelagerene op med blist pack biler i DK… Man forts. lidt med Politi biler mv.med Tekno i bunden … og så kommer Herbie i prod. men ingen Herbie skal være klar i nogen forretninger i hele verden før matrs måned 1969. Med det som udgangspunkt tror jeg ikke der er nogen “smuttere” med Tekno i bunden og de “gamle” hjul.
    Der kan være et antal til fremvisning for Disney i 1968 inden man har fået tilladelsen. Om der overhovedet var Tekno biler ved for præmieren 24 dec. 1968 ved jeg ikke, og vis der var, var de så med Tekno navnet og de gamle hjul. Umiddelbart ja, fordi modellen stadig var i officiel produktion. Men det har kun været den dag til den ene biograf, og til det publikun der kom der. Men jeg tror faktis ikke der var en Tekno i produktion til den ene juleaften. Jeg har heller ikke hørt om andet Herbie legetøj til denne ene aften.
    Foreløbigt har dette jule eventyr fulgt mig i 8 år, måske det er løst inden de næste 12 dage 😉 miraklernes tid er ikke forbi —–
    Hilsen
    Hans Jørgen

    #19612

    Hej Hans Jørgen.
    Det er jo egentlig også et spørgsmål om hvornår man bestemte, at man skulle bruge Mustang-hjul på VW og flere andre, da de jo havde været brugt i lang tid i forvejen på Mustang. Jeg tænker om det er sket på samme tid med alle bilerne som skulle have den ændring, eller om det kom trinvis en model af gangen. Jeg tænker at VW Herbie i teorien godt kunne have fået Mustang-hjul fra den aller første produserede, også selv om den måske blev lavet i slutningen af 1968. Det så lige det om bunden har været uden Tekno i bunden fra starten. Men de sidste bunde med Tekno i bunden kunne jo også være brugt på de andre modeller af VW 1200.

    MVH Kim B S.

    #19613

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Vi skal nok holde meget fast i datoer. Disney er ikke sån at bide skeer med. Filmen havde forpræmiere 24 dec. 1968. Har der været noget herbie relateret på gaden i USA, har det været DEN DAG I DEN BIOGRAF. Vi taler om EEN biograf. VW boblen udgik af officiel produktion fra Tekno pr. 1.1. 1969. Tekno navnet blev fjernet fra bunden, og modellen fik her efter mustang hjul, og blev samlet uden for huset, og blev herefter leveret som billig model i blistpack. Det er facts. Formene var alså ændret til IKKE at have navn i pr. 1.1.69. Har man opbrugt et evt. lager af bunde med navn i har det sikkert været til bla. politi biler olign. der måske kunne opbære en lidt højere pris end en alm. standard model.
    Herbie kom officielt på markedet fra Marts måned 1969. MÅSKE ? – For filmen fik først officiel præmiere i Marts måned, og her efter løbende over hele verden, og i Danmark omkr. Oktober/November 1969. Jeg tror man har passet på, at de fremtidige Herbie modeller skulle være ens, for ikke at man skulle diskutere med forhandlere og grosister, Disney mf.
    Jeg er overbevist om, at er der kommet Herbie biler på markedet med Tekno navn i bunden, og med kapsel hjul, har det været en 0-serie, leveret til forpræmieren i New York d. 24 December 1968. Man har sikkert fået direkte besked fra Disney om, hvor, og hvornår der måtte komme noget som helst Herbie relateret på gaden.
    Alle Tekno biler fik billigere hjul i denne periode, svarende til Mustang/Volvo/ferrari hjul. Billigere at fremstille, og sad bedre fast og var dermed mindre farlige for små børn.
    Hilsen Hans Jørgen

    #19692

    Hej alle.
    Jeg har faktisk bestemt at jeg vil prøve at have en VW i 1:1. Jeg skal derfor til Silkeborg på fredag, for at se på en efter sigende meget velholdt VW Golf 2 / 1,8 GT årg 1987, kørt 184000 km. Det er meningen at den skal være min daglig-bil, og så skal min Volvo 245 Turbo der efter kun køre i sommerhalvåret, når jeg skal til træf og lignende.

    MVH Kim B S.

    #19701

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Hej kim bs :
    Jammen dog — Hmmm en Golf ! er det ikke en moderne popbil med vand i motoren der ligger i den forkerte ende 😉 En GT er en karburator bil, ellers som den med (i) i navnet, så vit jeg husker. Der skulle da også gerne være nogle km. i den endnu. Kraftige motore og VW gearkasser kan vær uvenner, så tjek at den skifter ordentligt. Jeg var på fabriks tur med VW veteranklub DK i 88. Maskinerne satte motor/gear, fortøj og køler i sådan en Golf på 8 sek. Ganske morsomt at se. Jeg kan anbefale en fabriks tur, og Autostadt iøvrigt, og ikke mindst det lille lokale VW museum i wolfsburg.( men ikke i august md. for da er der ferie lukket på fabrikken )
    mvh Hans Jørgen

    #19702

    Hej Hans Jørgen.
    Jo, det har du har helt ret i. Men det er også en bil som er billig at holde kørende, da de som regel er rimelig driftsikre, billig i stumper og rimelig lette at reperere. Motoren er den kendte 1,8 karburator-motor med 90 HK, som passer fint til bilens størrelse, og da den nok også kommer til at trække en campingvogn, dog kun en gammel Sprite Musketeer, totalvægt knap 900 kg, må motoren helst ikke være mindre.

    PS. Fabrikstur og VW musæumstur kunne være rigtig sjovt. Jeg har været på Volvo-musæet, det var en rigtig sjov og god oplevelse.

    MVH Kim B S.

    #19704

    Flemming Rasch
    Participant

    Hej Kim B.S
    Det lyder fornuftig at du skal til at køre i en rigtig BIL 😉
    Jeg havde selv en Golf 2 1,8 8V 90HK Pasadena 1991 i 16 år kørte 365000 km uden problemer kun et nedbrud 1 måned før vi solgte den knækkede koblingskablet “billig skrammel” Den fik frisk olie for hver 5000 km og filter for hver 10000 km den brugte ikke en dråbe olie dejlig vogn
    Motor rum efter 365000 km 😉

    #19708

    Flemming Rasch
    Participant

    Ups glemte lige billed af motorrum 😉 og damen´s bag

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 114 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.