Volvo Viking Falck kranbil

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Volvo Viking Falck kranbil

Dette emne indeholder 3 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af  Kim Bjarne Sørensen 6 år, 7 måneder siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #14841

    Flemming Rasch
    Participant

    Ja så det mig igen igen
    Er der nogle af jer der ude som ved hvornår Tekno begyndte at fremstille no 436 ?? (Volvo Viking kranbil)
    Jeg ved at der er 3 forskellige hjultyper af den :
    1. Den med store “hjulkapsler.
    2. Den med 10 “møtrikker på fælgene.
    3.Den med 6 “møtrikker” på fælgene og gennem gående aksler i gennem fælgene.
    Og den er også ændret lidt i gennem tiden, det man nu til dags vil kalde face lift.
    Den er kommet med lygter på “stilk” de 2 første udgaver i stål,de
    havde også Volvo logo på kølergitter og på forklappen,ingen sæder eller blink.De har også Falck decaler på lad kant og på top af værktøjkassen.En detalje på lad kanten bag på at der er åben i mellem lad kant og “håndtag” man kan sætte kran krogen fast i den.Denne detalje er fjernet på de nyrere udgaver den var nok for svag.
    Jeg ved ikke så meget om den model med lygter på “stilk” i plast med perler som lygter den vil jeg nok kalde model no 3. her i min lille beretning.Men vil blive glad hvis nogen kan fortælde om den her .
    Model udgave no 4 er den sidste udgave med perler som forlygter integreret i selve forskærmen den har også sæder og rat og blink
    på taget, den har Falck Zone decaler på lad kanten ingen decaler på dørene.
    der findes trailer til alle tre typer hjul til denne fine model bil og den er også lavet i forskellige farver ,men jek kender mest til vores danske udgave i Falck/Zone rød,det er for mig den rigtige udgave 😉
    Mange Tekno/Kirk Hilsener
    ms super

    #14845

    peter frandsen
    Keymaster

    Hej Flemming

    Volvo Viking/Titan, som blev konstrueret af Erik Spon kom på markedet marts 1957. Den første model var lastbilen med åbent lad og pladehjul. Herefter fulgte langtømmerbilen, BP, Shell, Esso og US. Army som tankbil. Mit gæt er, at kranbilen kom op til Jul 1957. Den er med i Teknos katalog fra 1958, hvor sættebilen og skovtransporteren også kom med – alle med pladehjul. Den var på programmet indtil det hele sluttede i 1972 og er lavet i mange forskellige udgaver og jeg tror jeg har 10 – 15 forskellige decal sammensætninger.

    mvh

     

    Peter

     

    #14857

    Flemming Rasch
    Participant

    Hej pfr123 Peter
    Tak for svaret. Ved du så noget om hvornår de skifter i de 3 forskellige hjul typer ca årgange ? Plade – 10 møtrikker – 6 møtrikker ?
    Mange Tekno/Kirk hilsener
    ms super Flemming

    #14869

    Hej Ms Super.

    Ja, den har jeg også et eksemplar af, men treileren er desværre nyere end selve kranbilen, som man tydeligt kan se på de to forskellige hjultyper. Og så kan den også godt tåle en mindre renovering. Det kommer til at ske en gang i fremtiden. Den skal i hvert fald have en ny krog, i stedet for den fiskekrog som en tidligere ejer har monteret.

    https://www.dropbox.com/sh/kfcw6rqmwlkmkdx/VxTaw6uA4H?m#/

    Jeg har ikke styr på hvornår de skiftede hjul, men jeg kan se, ved at kikke på mine ejne Volvo Viking lastbiler, at man startede med at skifte hjul fra plade-typen til den med 10 møtrikker, Så skiftede man hjul igen til dem med 6 møtrikker, og så skiftede man forlygter til de første glimtene diamant lygter. Det sidste som skete af ændringer skete samtidig, og det var da man satte interiører i, og monterede  de glimtene diamant lygter så de er integreret i skærmene. Jeg ved ikke om jeg har glemt noget.

    MVH Kim B S.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.