Volvo P 1800

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #27538
    bjergsamler
    Deltager

    Nu der har været lidt nørderi omkring ejerskabet af forsk. støbeforme, som jeg synes er ret så spændende.
    Faldt min vej forbi hylden med Volvo P 1800. som jeg lige har erhvervet et exemplar mere af, både fra Danmark og Portugal.
    Faldt for et lettere slidt exemplar fra Danmark i “guld” bemaling og Mustang fælge, men også uden firma navn i bunden. Blist Car!
    Modellen fra Portugal, er virkelig meget nær Tekno P1800, men som ses i bunden er der små forskelle, så her har man måske lade fremstille en ny bund. Forlygter i metal, og kofangere meget skinnende i metal. Fælgen herpå er billig af udseende og uden pynt.
    Karossen må da være fra Tekno da jeg ikke kan finde forskelle.
    Og når man ser Metosul bilerne, Mercedes fra Vilmer, VW fra Märklin, Mini fra Dinky, falder det i god tråd at firmaet opkøbte forme fra mange firmaer.
    Men kig endelig på billederne, af de 3 forsk 😉
    mvh.
    Bjerg

    #27556

    Hej : Jeg tror nok at formene fra Tekno er blevet solgt. De er sansynligvis solgt af algrema, eller Hollænderne.
    Biler mv. fra H. Langes Legetøj var såvit jeg kan forstå fremstillet af Termax. OG Termax ejede formene 100% Det går også i tråd med at nogen “Termax” biler som Taunus Transit, og Mercedes 230SL, Monza mf. er fremstillet helt frem til 1980 hvor Termax lukkede.
    Det går også i tråd med at Tekno ikke ville sælge værktøj til Tomtelærdal, for mange Tekno modeller var godt egnede til gummi biler. Tomte købte retigheder hos Dinky, CORGI, solido mf. — og Termax( Mercedes-Benz 180)

    #27577
    Stroget
    Deltager

    Here is my Metosul-Tekno comparison! I bought the Portugal one a few years ago to do the same comparison. I think the windows are not the same so it is a different mold.


    • Dette svar blev ændret 9 år, 1 måned siden af Stroget.
    #27579

    Je tror ikke Metosul VW boblen er fra Märklin. Den ligner ikke. Men Metosul modellen kunne være fra GAMA.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.