Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Vilmer ?!
- Dette emne har 4 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af peter frandsen.
- ForfatterIndlæg
- oktober 2, 2013 kl. 09:01 #17687AnonymInaktiv
Hej nogle generelle spørgsmål. Samler selv kun Vilmer, ikke nogle tekno her, har dog kommer til at købe nogle tekno ved uheld nogle gange over nettet da deres bedford jo er så tæt til at være samme støbeform som man kan komme næsten.
Nå hvad kom først Vilmer eller Tekno? Jeg regner med Tekno men er ikke sikker. Nogle der kan oplyse mig om dette.
Noget andet er, nogen der har løse vilmer (selvlysende) forlygter liggende? Jeg er løbet tør.
Mvh Søren
oktober 2, 2013 kl. 16:49 #17689Flemming RaschDeltagerHej Søren
Du skal næsten kontakte Ole Andrersen Tekno-Vilmer.dk han kan sikkert hjælpe dig på dine spørgsmål.
Mange Tekno hilsener
Ms Superoktober 2, 2013 kl. 22:53 #17691Hans Jørgen WagnerDeltagerJeg formoder der tales om de biler der bruges til militære biler. Bedford er det ikke, der er nogle ribber i støbningen som Chevrolet have. Bedford A. modellen kom også senere. De omtales ofte DODGE, der dog aldrig har set sådan ud. Jeg har tidl søgt oplysninger om bilernes virkelige forbillede. Nu vel – Jeg mener afgjort det er Vilmer der kom først, og Vilmer er således også de første, sikkert i verden, med metalstøbte modeller med drejesystem til forhjulene.
Hilsen
Hans Jørgenoktober 3, 2013 kl. 15:51 #17693Ole AndreasenDeltagerHej Søren. Det er egentlig en lang og indviklet historie, men jeg skal forsøge, at afkote den lidt. Kaj Christiansen der var grundlægger af Vilmer, var bla. tidligere politimand og blev under krigen sendt i koncentrationslejr af tyskerne. Efter krigen startede Kaj sammen med H. Lange, Langes Legetøj (1946/47). Om Kaj Christiansen var medejer eller kun ansat ved jeg ikke, men faktum er, at de blev uvenner og Kaj Christiansen startede for sig selv. Kaj havde i tiden sammen med Lange “opfundet” Dodge serien og startede derfor sin egen produktion af bla disse omkring 1952/53. Tekno startede produktionen omkring 1955 og der er beretninger om en retsag mellem Vilmer og Tekno der falder ud til Kaj Christiansens fordel og Tekno må betale er større erstatning til Kaj Christiansen (et større 6 siftet beløb) hvilket har været mange penge dengang og det siges, at disse penge var medvirkende til at Kaj kunne erhverve bygningerne i Kalundborg, hvortil produktionen senere flytte. Svaret er altså, at Vilmer kom først.
Med venlig hilsen
Ole Andreasenoktober 5, 2013 kl. 21:14 #17699peter frandsenKeymasterHej Ole
Interessant, jeg troede faktisk ikke Vilmer kom i gang så tidligt. Det mystiske er, at til trods for retssag, erstatning o.s.v., solgte Tekno stadig bilerne i 1960. De må have lavet en eller anden overenskomst eller måske er sagen anket og har fået et andet udfald. Hvem ved? Jeg har en avisartikel, der dokumentere, at retssagen har fundet sted og Tekno tabte den. Ud over erstatningen skulle varelager og produktionsapparatet destrueres. Men det blev tilsyneladende ikke.
mvh
Peter
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.