Vilmer ?!

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #17687
    Anonym
    Inaktiv

    Hej nogle generelle spørgsmål. Samler selv kun Vilmer, ikke nogle tekno her, har dog kommer til at købe nogle tekno ved uheld nogle gange over nettet da deres bedford jo er så tæt til at være samme støbeform som man kan komme næsten.

    Nå hvad kom først Vilmer eller Tekno? Jeg regner med Tekno men er ikke sikker. Nogle der kan oplyse mig om dette.

    Noget andet er, nogen der har løse vilmer (selvlysende) forlygter liggende? Jeg er løbet tør.

    Mvh Søren

    #17689
    Flemming Rasch
    Deltager

    Hej Søren
    Du skal næsten kontakte Ole Andrersen Tekno-Vilmer.dk han kan sikkert hjælpe dig på dine spørgsmål.
    Mange Tekno hilsener
    Ms Super

    #17691

    Jeg formoder der tales om de biler der bruges til militære biler. Bedford er det ikke, der er nogle ribber i støbningen som Chevrolet have. Bedford A. modellen kom også senere. De omtales ofte DODGE, der dog aldrig har set sådan ud. Jeg har tidl søgt oplysninger om bilernes virkelige forbillede. Nu vel – Jeg mener afgjort det er Vilmer der kom først, og Vilmer er således også de første, sikkert i verden, med metalstøbte modeller med drejesystem til forhjulene.
    Hilsen
    Hans Jørgen

    #17693
    Ole Andreasen
    Deltager

    Hej Søren. Det er egentlig en lang og indviklet historie, men jeg skal forsøge, at afkote den lidt. Kaj Christiansen der var grundlægger af Vilmer, var bla. tidligere politimand og blev under krigen sendt i koncentrationslejr af tyskerne. Efter krigen startede Kaj sammen med H. Lange, Langes Legetøj (1946/47). Om Kaj Christiansen var medejer eller kun ansat ved jeg ikke, men faktum er, at de blev uvenner og Kaj Christiansen startede for sig selv. Kaj havde i tiden sammen med Lange “opfundet” Dodge serien og startede derfor sin egen produktion af bla disse omkring 1952/53. Tekno startede produktionen omkring 1955 og der er beretninger om en retsag mellem Vilmer og Tekno der falder ud til Kaj Christiansens fordel og Tekno må betale er større erstatning til Kaj Christiansen (et større 6 siftet beløb) hvilket har været mange penge dengang og det siges, at disse penge var medvirkende til at Kaj kunne erhverve bygningerne i Kalundborg, hvortil produktionen senere flytte. Svaret er altså, at Vilmer kom først.
    Med venlig hilsen
    Ole Andreasen

    #17699
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej Ole

    Interessant, jeg troede faktisk ikke Vilmer kom i gang så tidligt. Det mystiske er, at til trods for retssag, erstatning o.s.v., solgte Tekno stadig bilerne i 1960. De må have lavet en eller anden overenskomst eller måske er sagen anket og har fået et andet udfald. Hvem ved? Jeg har en avisartikel, der dokumentere, at retssagen har fundet sted og Tekno tabte den. Ud over erstatningen skulle varelager og produktionsapparatet destrueres. Men det blev tilsyneladende ikke.

    mvh

    Peter

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.