VILMER

Viser 17 indlæg - 1 til 17 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #73856

    Har to Volvo falck biler…
    Hvad har ligget på ladet ? er der nogen der dev det ?

    De er iøvrigt forskellige. Den grimme er bedst så jeg renovere nok den, men beslaget til grillen, bag på er helt, hvor det er knækket af på den pæne.

    Der er forskel der… Den ene har trækkrog og en tap under ladet til et cylinder rør. Den anden har ingen trækkrog med et halvt hul til dette cylinder rør.

    VILMER står ikke samme sted. Den ene står der MADE IN DENMARK – det gør der ikke på den anden… Jeg tænker at den uden Denmark måske er fra Columbia ? selv om ar de normalt skriver “Columbia” i bunden af bilerne.

    Der er også forskel på førehusets montering foran. Det ene med nitter, det andet med vrider tappen.

    MEN – hvad har ligget på ladet ?.

    #73864

    Jeg mangler ideer til hvad der kan bruges som en stige, til en Vilmer.
    Alternativt kunne jeg søge et alm. lad, og få en hel lastbil ud af min skrot bunke.
    og
    jeg søger en trailer drejeskammel til en trailer.
    og
    et helt alm. Bedford lastbil lad. Alternativt et med højere for/bag smæk…. Det er til en Chevrolet 6400

    #73975

    Var forbi Vilmers gamle fabrik ude i Kalundborg forleden…. Den ligger der endnu på Holbæk vej nr. 59… Lige efter første rundkørsel inden Centrum…. Det egentlige mål for turen var Spangsbergs slik udsalg, et stenkast derfra. Der skulle Jule indkøbes af søde sager…. Jeg må nok erkende at det er Dansk kedelig grå våd vinter. Men til maj kan det egentligt godt se ud som på første billede. 😉

    #73992
    Bertel Pedersen
    Deltager

    Hej HJW.
    Har 2 Vilmer Volvo, den med vrider tappe.
    Hvad der har ligget på ladet, er fortsat en gåde.
    Mvh. Bertel

    #73996

    OG som min med vridertappe — Blåt interiør, VILMER navnet i brandstoftanken, og uden “made in denmark” og det sidste er lidt interessant. For jeg tænker at enten har Vilmer lavet biler solgt af andre, under andre navne måske. Eller måske er bilerne fra Columbia ? eller Portugal ?
    Og der hjælper den tågede hukommelse ikke. Tror jeg så den “nye” grill på en Volvo midt i 60´rne… og fik en Vilmer Volvo men da var vi flyttet i hus, så det har været i 1965/66. Og grillen gik naturligvis itu lynhurtigt —- Jeg fik også en lille Vilmer kreatur bil med fjedre i fin plastik æske…. Bilen gik itu – delte sig fra nitterne – næsten før den kom ud ad æsken. Så meget for Vilmer kvalitet. Det er iøvrigt de eneste Vilmer biler der kom i nærheden af mit børneværelse. Næh – Jeg fik også en Thames Trader Kabeltrumle bil. Hvor vippetøjet af plastk relativt hurtigt ophørte sit virke, Resten af bilen kørte dog udemærket flere år efter det. I dag klare man sådan en Kabeltromle på en trailer efter en alm. Transit.

    #74009
    Flemming Rasch
    Deltager

    Jeg har også en gammel og hel original Vilmer Volvo grill bil min har grønne sæder og er samlet med tapper og 1 nitte bag førerhus
    Det er ikke vride nitter men en form for “hængsel” ved samling af bilen har forsøgt at tegne det på det ene foto 🥴
    Der er også forskel på hvor Volvo logo på fronten sidder mit sidder nederst til venstre har også set et øverst til højre
    Ja det er en gåde hvad der skal ligge på ladet i de to holderen jeg havde en ide med en træk stang med den mangler et træk til den

    #74034

    Yes Flemming sådan sidder mit førehus også… Den ene er knækket i spidsen og den anden er vredet lidt….
    Jeg har fotos — ikke mine — af modeller fra Columbia Chico Toys, og Brazilien Fidart…. Volvo logo nederst til venstre og på hovedet 😉 Alle dem jeg har set fra syd Amerika ser sådan ud… Så de har åbenbart konsekvent vendt kølergrillen på hovedet.

    Har lige målt førehusene igennem…Vilmer er ikke så fans, præcise i målene det svinger lidt for bredden og længden Bedford TK, Volvo og Mercedes lander hverisær på 1:47 i gennemsnit af målene. Det gør Thames Trader også der er bare meget større forskel på målene i førehusets bredde og længde, i forhold til den virkelige bils mål. 1:47 sammen lagt med lidt større hjul, og en affjedring så de alle sammen ligner 4×4 får dem til at se noget større ud end Tekno Volvo og Scania.

    Tekno lille lastbil er 1:65 (i forhold til en 1948-55 Chevrolet Advance Design) Den lille Vilmer er 1:63 samme for Austin Champ jeep modellen —- Dermed er den lige lidt større end Tekno — Vilmer er størst 😉

    Vilmers første lastbil, den store, samt Chevrolet 6400 er 1:50, det står også på æsken til Chevrolet 6400 modellen. De passer dermed til Reisler 3,5 cm.figur, der omregnet vil være 1,75+ cm. høje hvilket svarer perfekt til dansk gennemsnitshøjde o 1950´rnes midte. Big Bedford har samme problemer med målene som efterfølgerne, men det samlede resultat vil lande på 1:50. Den er mindre en Corgi Toys modellen der er 1:48.

    Jeg har iøvrigt overhovedet ikke kunnet finde en virkelig Big Bedford men bare noget der ligner Vilmer bilernes militære issenkram
    1 – første model fik Dansk militær ikke. Man fik i 1953 nogen få 1 tons ladbiler fra Bedford der kunne ligne lidt. Men vilmer har ikke kunne lave støbe værktød til dem så han kunne gå igeng alledere i 1952 med at støbe biler.
    2 – Chevrolet 6400 fik Dansk militær slet ikke ind i vognparken.
    3 – Big Bedford kom i virkeligheden i 1951. i 1953 som 4×4 og den fik Dansk militær ind fra 1956, men som alm troppr transporter, ladbil og forskellige radiobiler.
    4 – 3 akslede Big Bedford modeller leveredes ikke ab fabrik, slet ikke som 4×6.
    Det er lykkedes mig at finde en enkelt Big Bedford raketbil der blev lavet forsøg med omkring 1960 i England. Britterne tod dog Honnest John, modellen til sidst.

    LINK til Bedford modellen.
    https://www.tankograd.com/cms/website.php?id=/en/British-Nuclear-Artillery.htm

    Det kunne være lidt interessant hvis der er nogen militær kyndige der kan kaste lys over forskellige modeller. Jeg har på ublu vis tillad mig at låne Karl´s grønne billede.

    #74041
    Bertel Pedersen
    Deltager

    Hej alle.
    Front grill fra Peter, i hvidmetal. Logo øverst til højre.

    #74046
    Flemming Rasch
    Deltager

    Hej Bertel
    Hvad er det der ligger på ladet en gammel for aksel ?? 😁

    #74047

    Kan i se forskellene ?
    Foto 1)
    De åbenlyse forskelle er farven og tekno modellen har tekst på fronten…. og så er der 4 andre forskelle —-
    Foto 2)
    Det er kun en variation jeg tænker på, men man kan se 4 forskelle
    Foto 3)
    Der er 6 forskelle her men nogen er umulige at se med de blotte øje også i virkeligheden.

    #74051
    Bertel Pedersen
    Deltager

    Hej Ms. Super.
    Det er styre/sporestangen til en nyere Tekno NL.
    Mvh. Bertel

    #74283

    Jeg har sidet og leget med nogen Vilmer biler i noget tid. Coronaen sætter jo noget andet arbejde igang når man ikke kan komme ud til folk…

    Den “store” lastbil som Tekno kopierede.
    Både Tekno og Vilmer brugte troppetransport ladet… Jeg kan ikke finde forskelle på dem.

    Ladet for bla. radarbilen med mororkase foran den runde sokkel er der forskelle på.
    Den runde sokkel synes en smule mere kantet end Vilmerbilen.
    Motorkassens lågs hængsler er længere på en Tekno men det runde håndtage er større på en Vilmer. Ladets lister er måske også pænere afsluttet på en Tekno model.

    Der er generelt en anelse forskel på hullet til montering af div. militær tilbehør.
    Der er mellem 3 og 5 tiendedele mm. forskel på tapperne neden under for montering på lastbilen…

    Man kunne tro at nævnte lad er de samme på mine biler. NEJ — De sidder fast de er faktisk nitte ab fabrik, og kan ikke tages af, så varianterne som beskrevet er korrekte. Men vi er ude i petitesser man sådan set kun ser når man har begge biler i hånden samtidig.

    #74320
    Bertel Pedersen
    Deltager

    Nyeste Vilmer herfra: raketbil.

    Attachments:
    #74603

    Den er jo pæn Bertel. Jeg synes ellers altid Vilmer biler har lak afskaldning alle vejne… Det lad din bil har blev KUN brugt til Chevrolet modellen.
    Chevrolet 6400 brugte først lad fra den tidligere Lastbil, så egene lad typer, for så at få lad fra de 3 akslede Big Bedford typer, og slutteligt det smalle lad som også blev anvendt af de 2 akslede Bedford modeller. Ifølge reklamer så skete det alt sammen inden for nogen få år og ofte flere lad typer inden for samme år.
    Det er svært at finde korrekte sammensætninger af udstyr og lad, til biler med runde, eller kantede bagskærme, med eller uden fjedre.
    Din er korrekt for den findes på en Vilmer reklame….
    Min er forkert. Ladet er fast på bilen men fra den gamle Lastbil og til en projektør.

    En helt alm. cevil lastbil findes også som Chevrolet…. Fast lad med høj for og bagsmæk… Så med høj forsmæk, og en lidt lavere bagsmæk der kunne tages af og bruges som sliske, som på den lille lastbil. Det sidste lad på Chevroletten er det samme som sad på Big Bedford modellen. De to første lad typer sad på den tidlige model med store hjulkasser foran. Om de også var på modellen med små hjulkasser er et ? Bedford ladet var vidst kun for modellen med fjedre.

    #74606

    Har en underlig fisk her… Tankvognen er med små skærmkasser foran, men med tanken fra den gamle Lastbil ! — Nittet sammen så det er sådan den blev solgt.
    Men i reklamer fra 1957 brugte man allerede der Big Bedford tanken.
    Store skærmkasser er fra første model 1956, men min har små skærmkasser. At bestemme Vilmer bilers sammensætning er en speget affære……

    #74854

    Austin Champ —-
    Vilmer 1:63 – fra ? 1957-60?
    Dinky Toys 1:48 – fra 1951 – ?
    Britains Lilliput Series 00/H0 1:76 fra 1956-60
    https://www.diecastvintagetoys.co.uk/lilliput-lv-609-austin-champ

    #75338

    3 Vilmer biler…
    1 – stor med lodrette køler ribber.
    Det er formentligt den første type for det er den der er tegnet på alle æsker.
    2 – Stor med vandrette køleribber.
    For mig er dette den første jeg har haft i hånden med denne køler type. Jeg er også generationen efter disse biler, men jeg har ikke lagt mærke til denne kølervariant før den beskrives i div. medier. Formentligt den sidste variant af den “store” lastbil fra Vilmer, og efter div. reklamer har den kun eksisteret 1-2 år i perioden 1955/56
    3 -Lille Vilmer lastbil formentligt allerede fra 1954/56 DCen har jeg faktisk haft et per stykker af i min lege kasse – De kunne bare ikke tåle at ligge i den kasse så længe før bund og fjedre var sperdt for alle vinde.

    MEN HÅNDEN PÅ HJERTET – Har du set mange af de “store” Vilmer biler med vandrette ribber ? nogenlunde lige mange af de store eller er dem men vandrette køler ribber lidt sjældnere ?

    Spørgsmålet er lidt interessant, ikke mindst fordi forskellige udenlandske hjemme sider omhandlende Vilmer biler ofte referere at Vilmer biler altid, eller næsten altid har denne grill med vandrette ribber.

Viser 17 indlæg - 1 til 17 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.